Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Tips elektrische auto in Noorwegen  (gelezen 1106 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Tips elektrische auto in Noorwegen
« Gepost op: september 21, 2023, 09:43:42 pm »

Ik lees net onderstaande tips voor elektrisch laden van je elektrische auto in Noorwegen

Net terug. Geen zorgen, ev laden daar is top geregeld, iedere supermarkt een snellader ernaast. Voor ons de Fortum en MER app, beiden daar geregeld, geen gedoe, ter plekke te doen, geen druppel ding nodig. En altijd de Tesla app ernaast, ben je bijna overal bij welkom. Meer hebben niet nodig. En bij de meeste snelladers kun je met een qr code ook een sessie starten als je app niet werkt, betaal je eenmalig voor iets.
Veel plezier! Prachtig land en echt een EV land.


Van Recharge (v/h Fortum, niet te verwarren met Shell) en Mer (v/h Gronn Kontakt) heb ik de RFID tags. Daarnaast nog de Apps van Bilkraft en InCharge) en natuurlijk de Tesla App voor het laden bij Superchargers.

Daarnaast is het inderdaad nuttig om je aan te melden voor een Autopass. Ik heb de mijne besteld via https://minside.fremtindservice.no/ waar ik ook een kastje van heb besteld om achter de voorruit te plakken. Ook registreer je daar je kenteken als zijnde EV. Je moet dat bewijzen door een scan van je kentekenbewijs te uploaden.

Met die combinatie krijg je forse kortingen op veerboten en tolwegen. Ik meen zelfs dat tolwegen nog steeds gratis zijn. We hebben daar inmiddels 4000 (2019) en 6000 (2022) kilometer gereden met een Ioniq 28 kWh en binnenkort gaan we weer, nu met een Tesla Model Y Long Range, waardoor ik me nog minder zorgen maak over het laden daar.


Ik had de volgende apps op voorhand klaar: Tesla, MER Norge, Fortum charge&drive.
En deze kaarten/apps had ik al: Plugsurfing, Fastned.
Als je dan nog niet kan laden weet ik het niet.



Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal