Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Bouwen Stalling  (gelezen 28107 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StijnMattheus

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #15 Gepost op: september 08, 2012, 11:31:58 pm »

Mijn schoonvader zijn houtskelet-garage staat al 45 jaar op dezelfde plaats op de blote grond.
D.w.z. zonder betonplaat.  Nog geen milimeter verzakt of opgeschoven.
Ik ben zeker akkoord dat dit voor een stenen garage ruim onvoldoende zou zijn, maar voor houtskelet zal dit wel stand houden.
Anyway, dit plateautje is momenteel al keihard...


Gelogd

DrogeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cocoon S Adventure
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #16 Gepost op: september 09, 2012, 07:36:15 pm »

Eigenlijk hoort er een wapeningsnet onderin te liggen. Eerst plastic op de grond. Daarop afstandhouders ( of stukken betontegels). Daar weer op het wapeningsnet en beton erover.
Beton kan wel druk hebben, maar geen trek. Het wapeningsijzer in de beton zorgt ervoor dat de trekkrachten worden opgevangen. Die trekkrachten zitten onderin, vandaar dat die wap.mat ook onderin moet liggen.

In dit geval zou het wapeningsnet juist bovenin moeten (als je er eentje zou toepassen). Een vloer op zand werkt als een omgedraaide vrijdagende vloer. Lijnlasten op de randen die naar het midden toe verdeeld worden, dus een opbolling van de vloer en de trekkrachten bovenin.

Ik kan mij trouwens ook voorstellen dat de vloer praktisch zonder wapening wordt toegepast. Maak er een mooie stalling van!
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #17 Gepost op: september 24, 2012, 07:47:03 pm »

In dit geval zou het wapeningsnet juist bovenin moeten (als je er eentje zou toepassen). Een vloer op zand werkt als een omgedraaide vrijdagende vloer. Lijnlasten op de randen die naar het midden toe verdeeld worden, dus een opbolling van de vloer en de trekkrachten bovenin.

Ik kan mij trouwens ook voorstellen dat de vloer praktisch zonder wapening wordt toegepast. Maak er een mooie stalling van!

Wapening hoort altijd onderin te liggen. Bij druk op de vloer zit de trek altijd onder. Dit bij een simpel vloertje.

Bij grotere constructies heb je meerdere 'lagen' wapening, middels supporters  en/of beugels. ( betonbalken bijvoorbeeld)
Dan komt ook de bovenwapening ter sprake. Bij zware constructies liggen vaak dikke staven ( 32 of 40 mm doorsnede) bovenin.
Soms zoveel ijzer, dat je je afvraagt hoe de beton er nog langs heen moet met het storten.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #18 Gepost op: september 24, 2012, 08:58:40 pm »

Wapening hoort altijd onderin te liggen. Bij druk op de vloer zit de trek altijd onder. Dit bij een simpel vloertje.

Bij grotere constructies heb je meerdere 'lagen' wapening, middels supporters  en/of beugels. ( betonbalken bijvoorbeeld)
Dan komt ook de bovenwapening ter sprake. Bij zware constructies liggen vaak dikke staven ( 32 of 40 mm doorsnede) bovenin.
Soms zoveel ijzer, dat je je afvraagt hoe de beton er nog langs heen moet met het storten.

ik ben akkoord als je een grote building zet met betonkolommen, of holle of volle wanden in zichtbeton en dergelijke.
maar komaan mensen, we zijn bezig over een houten garage met een klapper in.
verschuift het een beetje?  nou en?  is het binnen dertig jaar een beetje uit het lood?  nou en?
ik ga heus geen duizenden euro's spenderen om een overkapping te maken voor mijn klapkar. 
een goed geisoleerd tuinhuisje annex garage will do the trick...

Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #19 Gepost op: september 24, 2012, 09:28:40 pm »

ik ben akkoord als je een grote building zet met betonkolommen, of holle of volle wanden in zichtbeton en dergelijke.
maar komaan mensen, we zijn bezig over een houten garage met een klapper in.
verschuift het een beetje?  nou en?  is het binnen dertig jaar een beetje uit het lood?  nou en?
ik ga heus geen duizenden euro's spenderen om een overkapping te maken voor mijn klapkar. 
een goed geisoleerd tuinhuisje annex garage will do the trick...

Ik had een huis en dat stond kaarsrecht op een fundering van: Koeienhuiden! (ja echt waar!) ik heb best vertrouwen in de garage van Stijmattheus want als dat huis het meer dan honderd jaar uit kan houden...   En toen hadden we nog echte winters :>
Voor de meeste mensen is zo'n gestort vloertje al een hele luxe denk ik!

Ben ja al wat verder met bouwen?
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #20 Gepost op: september 24, 2012, 09:52:53 pm »

mijn klapper staat bij een boer in een schuur van golfplaten op een fundering van stoeptegels.
deze stoeptegels liggen niet gestapeld, maar strak tegen elkaar, los op de grond.
een paar paaltjes in de grond.

en zo staat ie al jaren...

komt best goed met die schuur van stijnmattheus....... :) :K :K :K
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #21 Gepost op: september 24, 2012, 10:42:40 pm »

Ik had een huis en dat stond kaarsrecht op een fundering van: Koeienhuiden! (ja echt waar!) ik heb best vertrouwen in de garage van Stijmattheus want als dat huis het meer dan honderd jaar uit kan houden...   En toen hadden we nog echte winters :>
Voor de meeste mensen is zo'n gestort vloertje al een hele luxe denk ik!

Ben ja al wat verder met bouwen?

Nog in onderhandeling met het vrouwtje of we 'm zelf bouwen of in bouwpakket laten komen... aangezien de vrouw de broek draagt....  ;)

voorlopig een beetje on hold want levertermijn van zelfbouwpakket is 6 weken  :N
« Laatst bewerkt op: september 24, 2012, 10:45:18 pm door StijnMattheus »
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #22 Gepost op: september 24, 2012, 10:47:43 pm »

ik heb zo een blokhut besteld en moet eerlijk zeggen dat ik er geen spijt van heb.
Was in 2 dagen klaar met plaatsen.

1 dag voor de wanden en de 2de dag voor de dakleien.

Koste ook wel en centje maar liefst 6000 euries.
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #23 Gepost op: september 25, 2012, 09:03:49 am »

ik heb zo een blokhut besteld en moet eerlijk zeggen dat ik er geen spijt van heb.
Was in 2 dagen klaar met plaatsen.

1 dag voor de wanden en de 2de dag voor de dakleien.

Koste ook wel en centje maar liefst 6000 euries.

wow, die van mij zal in het budget van om en bij de 2500 moeten passen...
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #24 Gepost op: september 25, 2012, 12:40:06 pm »

Daar kan je toch een standaard garage model voor kopen in het hout van circa 18 tm 40 mm dik.

Mijn blokhut bestaat uit balken van 5 cm dik.
En totale afmeting is 7,8 X 4,4 meter
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #25 Gepost op: september 25, 2012, 01:48:20 pm »

Ik had een huis en dat stond kaarsrecht op een fundering van: Koeienhuiden! (ja echt waar!) ik heb best vertrouwen in de garage van Stijmattheus want als dat huis het meer dan honderd jaar uit kan houden... 
Ik stel voor dat NEN 6744 uitgebreid wordt met een aantekening dat in voorkomende gevallen ook koeienhuiden als fundering gebruikt mogen worden, onafhankelijk van de belasting en de grondsamenstelling en -stabiliteit.  :H :H
Gelogd

Blackwolf-nl

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #26 Gepost op: september 25, 2012, 02:56:52 pm »

koeiehuid als fundering is zo oud als de weg naar romen hahha
ik heb ooit bij een plaatsje in de buurt van woerden gewerkt daar staat een kerk ook op huiden..... ding is al wat eeuwen oud en houd het nog.
dus conclusie huiden zijn zeer geschikt
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #27 Gepost op: september 25, 2012, 03:09:28 pm »

koeiehuid als fundering is zo oud als de weg naar romen hahha
ik heb ooit bij een plaatsje in de buurt van woerden gewerkt daar staat een kerk ook op huiden..... ding is al wat eeuwen oud en houd het nog.
dus conclusie huiden zijn zeer geschikt

Ik heb net een koe gevild, ik begin morgen met het uitbreken van mijn betonvloer...   :P
Gelogd

Blackwolf-nl

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #28 Gepost op: september 25, 2012, 03:49:38 pm »

@StijnMattheus

oke dan wel foto's maken he ... I LOVE PICTURES
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #29 Gepost op: september 25, 2012, 03:57:02 pm »

koeiehuid als fundering is zo oud als de weg naar romen hahha
ik heb ooit bij een plaatsje in de buurt van woerden gewerkt daar staat een kerk ook op huiden..... ding is al wat eeuwen oud en houd het nog.
dus conclusie huiden zijn zeer geschikt
Dit verhaal is, als je even op het www rondkijkt, al her en der naar het rijk der fabelen verwezen. Er zijn kennelijk nog nooit huizen aangetroffen die op huiden gefundeerd zijn, anders dan dat in de geschriften erover, staat dat de fundering 'op huyden' gelegd is. (oud-nederlands voor: 'op heden', waarna de datum volgt).
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal