Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe  (gelezen 8894 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nielsje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Granada Camp de Luxe
Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Gepost op: juni 12, 2018, 10:34:12 pm »

Goedenavond!

Als nieuw lid op een forum is het altijd netjes je enigszins voor te stellen. Ik kon zo snel niet een specifiek topic daarvoor vinden, dus combineer ik het met maar met m'n vouwwagentopic. Mijn naam is Niels, ik ben reeds 34 en woonachtig te Rijswijk. Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd in Groningen alsmede Delft en ben vervolgens in Delft bij een bedrijf wat werkzaam is in de offshore aan de gang gegaan als motion control engineer.

Sinds 2014 heb ik een twee auto erbij voor de hobby, een Citroën CX 2400 Pallas uit 1977. Mocht je daarin geïnteresseerd zijn, dan kan je hier een topic vinden over mijn auto op het Citroën forum. Graag dring ik jullie bij deze ook een foto op van mijn wagen:



Hiermee maak ik graag lange ritten, ga ik op vakantie en meer van zulks. Tot op heden sliepen m'n vriendin en ik in een mooi klein tentje die nog prima functioneert, maar we waren een beetje klaar met het feit dat je er niet eens rechtop in kon staan. We worden ook een dagje ouder.. Enfin, ik al vaker mooie klassieke combinaties gezien van auto-caravan en auto-vouwwagen tijdens onze vakanties, alleen vind ik een caravan gewoon niet mooi staan achter de CX, is het gewoon een groot ding waar je ruimte voor moet hebben en ik hou gewoon van 'tenten'. Dus, een vouwwagen.

Nou had ik me totaal niet ingelezen in vouwwagens alvorens ik marktplaats opende. Bij het zoeken op 'vouwwagen' kwam al heel snel dit exemplaar naar boven: een Granada Camp de Luxe uit 1980. Nooit van gehoord. Google ook niet. Maar wat zag dat ding er goed uit! Gave bruine onderkant, knal oranje bovenkant. En een 'gesloten' bak. Zo'n zeil wat je bijvoorbeeld bij AlpenKreuzers ziet, dat associeer ik (waarschijnlijk onterecht) altijd met geklapper van datzelfde zeil.. 

Goed, lang verhaal kort: ik heb dat ding gekocht voor een zeer schappelijke prijs. De kar zelf is nog erg goed. Gegalvaniseerd onderstel, nieuwe banden/velgen, de torsieas veert nog goed, verlichting is goed. De tent, die heeft slechts 5x dienst gedaan alvorens het geheel in 1992 naar de zolder verdween. Rubbers zijn niet uitgedroogd, wel moet het doek schoongemaakt worden en opnieuw worden geïmpregneerd. Nu eerst eens wat foto's:


De disselbak is zelfbouw en is demontabel. Kijk nou wat een parel!









Ik heb wel een paar vragen, hopelijk stel ik die hier op de juiste plek en kunnen jullie me helpen:
1: Heeft er iemand informatie over deze vouwwagen of dit merk? Ik weet dat deze in 1980 gekocht is bij Frans de Witte Rekreatie B.V. in Amsterdam. Ik heb de originele aankoopnota erbij gekregen, leuk!

2: Ik wil de tent laten impregneren. Online vind prima jerrycans om het zelf te doen, maar ik heb de ruimte er niet voor. Ik zoek eigenlijk een bedrijf waar ik dit kan laten doen, en waar ze meteen eventuele scheuren etc voor me kunnen repareren. In de buurt van Den Haag is wenselijk, maar als er niets in de buurt zit dan is het maar zo.

3: De kar kan prima op z'n kont tegen de muur staan. Ik heb hem zo samen met de buurman geparkeerd, m'n vriendin was niet zo sterk. Gezien ik dit toch alleen wil kunnen doen hierbij de vraag: hebben jullie goede trucs om dit alleen te doen? Katrollen systeem? Liertje? Ik hoor het graag!

groet!
Niels
 
« Laatst bewerkt op: september 28, 2018, 06:54:28 pm door Nielsje »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2018, 11:11:23 pm »

Wauw, wat gaaf :>

Om je te helpen zoeken een paar vragen: zit er ergens op de wagen  of op de dissel een type plaatje met info.

Staat er nog iets bijzonders op de bon?

Wat staat er op de blauwe sticker op de achterkant?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2018, 11:43:08 pm »

Ik ben er dus even ingedoken, de Granada camp komt uit de toenmalige tentfabriek Trio uit Odense, Denemarken. Naast de 'de luxe' is er ook een Granada Camp Quick.

Ik zoek nog even door :J (vind ik leuk)
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Gelogd

Nielsje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Granada Camp de Luxe
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2018, 08:15:17 am »

Dank voor de reacties tot nu toe!

Wauw, wat gaaf :>

Om je te helpen zoeken een paar vragen: zit er ergens op de wagen  of op de dissel een type plaatje met info.

Staat er nog iets bijzonders op de bon?

Wat staat er op de blauwe sticker op de achterkant?

Op de bon staat helaas niets bijzonders vermeld, behalve het jaartal, prijs en de aankooplocatie.
Ik zal hem van de week alsnog even op de foto zetten.

De blauwe sticker aan de achterkant is van de leverancier, Frans de Witte.

Ik heb wel een typeplaatje op het chassis gevonden:

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2018, 08:29:53 am »

« Laatst bewerkt op: juni 24, 2018, 12:26:18 pm door muis »
Gelogd

Nielsje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Granada Camp de Luxe
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2018, 11:34:17 am »

Het kantelen van de vouwwagen, daar moest ik nog wat op bedenken. Ik kwam voor andere merken van die kantelbeugels tegen, maar vond ze nogal onhandig. Bovendien moest je nog steeds minimaal met z'n 2-en zijn. Er waren al enige ideeën die in m'n hoofd borrelden, maar ik vond niets echt een mooie oplossing. Ik had weinig zin om allerlei extra poespas te kopen, het moest toch handiger kunnen. Het idee van het hondje triggerde vooral het verplaatsbare van het geheel: Ik heb gewoon een brug waarmee ik 3 ton kan heffen, wellicht kan ik daar wat mee bereiken..

En zo geschiedde. De brug mag het zware werk doen, de vouwwagen op hoogte brengen. Het ding kantelen om z'n as is, zoals bij elke aanhanger, niet veel werk. Met een beetje huisvlijt werd een hondje geklust, nou ja, ik heb hem 'De Superhond' genoemd. Het spanbandje op de foto's is alleen bedoeld om de Superhond op z'n plek te houden. De zwenkwielen zijn voorzien van rem (op wiel en tegen draaien) en je kantelt hem prima op die wieltjes. Rem d'r af en je duwt de hele boel zo in de hoek. Omgekeerd gaat eigenlijk net zo makkelijk, waarbij je voor het kantelen effe de zwenkwielen goed moet zetten en op de rem natuurlijk :)

Werkt prima, en zo kan ik dus in m'n eentje als het moet de vouwwagen kantelen en verplaatsen.










Gelogd

muis

  • Gast
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2018, 12:34:01 pm »

Zo dan, die staat netjes zo :J


Wat betreft het schoonmaken en impregneren: als het niet nodig is, niet doen.  Een goede regenbui zou al wonderen kunnen doen, of agsproeien met een tuinslang.

Als hij waterdicht is hoef je niet te impregneren, het kan wel zijn dat het doek zich weer moet 'zetten'. De vezels zuigen zich weer vol en zo ontstaat er waterdichtheid
Gelogd

Nielsje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Granada Camp de Luxe
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2018, 10:28:24 pm »

Komend weekend gaan we proefkamperen, dan zal ik de tuinslang er eens op zetten.
Eh, hoe controleer je de waterdichtheid eigenlijk? Ik weet uit tentervaring dat bij een goeie regenbui het ding aan de binnenkant ook gewoon 'vochtig' wordt, maar wanneer is het nou 'correct vochtig' en wanneer is 'ie lek? En waarom zou je het preventief niet doen / afraden?

Google heeft nog een Granada gevonden voor me, eentje die in Australië ergens leeft.
Klikkerdeklik



De vouwwagen is opgeknapt en hobbelt achter een Kever aan, gevonden via Instagram.
Ik ben zo vrij geweest de foto effe kopiëren naar m'n eigen Flickr account, anders was linken weer niet mogelijk:

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #9 Gepost op: juni 25, 2018, 10:41:02 pm »

Dat ziet er ook geweldig uit hè  :J

Alls het doek vochtig is, is er niks aan de hand.  Zodra het bidt lekken, druppelen dan is impregneren een optie maar zoals gezegd, het doek heeft ook weer even nodig om te zetten. Als je eerst rustig kunt vernevelen kunnen de vezels zich vol zuigen, hierna zou het doek geen water meer mogen doorlaten.
Gelogd

Jootje1710

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.350
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive 2018
  • Je bent gek op klappen of niet!!
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #10 Gepost op: juni 26, 2018, 07:26:17 am »

Welkom op het forum en veel klapplezier met je nieuwe, te gekke vouwwagen  WW :>
Gelogd
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

Johanpg

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer GT Royale
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #11 Gepost op: juni 26, 2018, 07:55:38 am »

Welkom!!
Gelogd
Alpenkreuzer GT Royale achter Ford Focus 1.5 TDCi PowerShift

muis

  • Gast
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #12 Gepost op: juni 26, 2018, 09:20:46 am »

Preventief zou ik het niet doen omdat zelf een vouwwagen volledig goed impregneren best lastig is en het is ook minder permanent. Je moet het dan na een paar jaar weer opnieuw doen. 

Als er een kleine plek lekt kun je ook voor een spuitbus kiezen.  Voor grotere delen heb ik goede ervaring met No-Nat.
Gelogd

danielwillemsen84

  • Gast
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #13 Gepost op: juni 26, 2018, 09:20:52 am »

Welkom, vind de leedtijdscombinaties altijd wel tof staan! En een CX is een uitstekende keuze als oldtimer :)1303] .

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Nielsje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Granada Camp de Luxe
Re: Niels’ 80-er Granada Camp de Luxe
« Reactie #14 Gepost op: juni 26, 2018, 07:19:44 pm »

Dank voor alle reacties! Vrijdag eens testen, ben benieuwd!
Ik moet nog even een disselslot scoren ergens, verder is deze aanhanger ongeremd, dus ook geen parkeerrem. Paar wielbokjes/kegjes scoren dus.

Aan de onderkant van m'n vouwwagen is te zien dat 'ie slechts twee stelpoten heeft, daarmee staat 'ie dus aan de voorkant op z'n neuswiel.
Is dat nog aan /  af te raden? Anders monteer ik aan de voorkant ook gewoon twee stelpoten.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal