Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen  (gelezen 22305 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #15 Gepost op: juni 10, 2020, 06:31:50 pm »


Als deze klep geopend wordt gaat deze lamp automatisch aan doordat er een in de lamp ingebouwde kwikcontact de verandering van hoek (zwaartekracht) detecteert en gesloten wordt. Als de klep dicht gaat de lamp weer uit, heel praktisch en het uitzetten van de lamp kan nooit vergeten worden ;-)
en als je de bocht om gaat??
nou ja, je ziet het dan toch niet.....


De lamp gaat tijdens het rijden niet aan want zoals beschreven worden door het bron-prioriteit circuit de lampen tijdens het rijden uitgeschakeld:


Technische keuzes en uitvoering / Plug&Play:
...
Met een bron-prioriteit circuit wordt automatisch de juiste 12V bron per gebruiker gekozen.
...
3: Als de geschakelde 12V uit de auto aanwezig is dan gaat de koelbox op 12V functioneren EN de lampen en vonkontsteking gaan uit (met draaiende motor ga ik ervan uit dat de keuken en vouwwagen niet in gebruik zijn)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

jvle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: YSIN Opera en Holtkamper Cocoon
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #16 Gepost op: september 21, 2021, 12:03:36 pm »

Geweldig mooi project Jan! Ik wil hier komend jaar voor mezelf iets mee gaan doen.  Aangezien ik reeds een accu aan boord heb is het vlgs mij alleen een kwestie van een paneel selecteren + source power selector voor de accu installeren.

Heb je tips/afwegingen mbt selectie van een PV paneel?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #17 Gepost op: september 21, 2021, 01:38:44 pm »

Mooi project. Ik heb jarenlang zonnepaneeltjes bij de auto gehad, met de autoaccu als buffer. Met de nieuwe auto werkt dat niet meer zo lekker, reden om de boel om te bouwen naar standalone. Ook met het idee om de nabije toekomst een compressorkoelkastje te kunnen voeden. Ik ben momenteel de componenten aan het verzamelen, uiteindelijk komt alles in een Bosch boorkoffer te zitten. Ik zie al herkenbare componenten voorbij komen, de Victron Smartsolar 75 15 en het afstandsbestuurde relaisbordje  :J
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #18 Gepost op: september 28, 2021, 03:27:40 pm »


@sanderv en @jvle


Leuk dat ook jullie een dergelijk project gaan doen, bedankt voor jullie reactie. Ondertussen functioneert de installatie al 4 jaar probleemloos. Dit jaar heb ik alleen in de uitvoering nog enkele kleine optimalisaties aangebracht zoals het aanbrengen van vaste licht en laadpunten om het tijdens uitklappen en inklappen van de vouwwagen het bijkomend werk verder te minimaliseren.
Dit staat in principe los van de zonne-energie installatie. Door de keuze om alle primaire functies op 12V uit te voeren is er ook nauwelijks behoefte aan een secondaire 230V installatie.


Voor goed advies voor een PV paneel zijn meer gegevens nodig. Het voordeligste is een paneel (per Wp) zijn de panelen die thuis op het dak gebruikt worden. Maar zo'n paneel is vanwege de maten en gewicht nogal onhandig te (ver)plaatsen. Ik heb weleens zo'n paneel op een bagagewagendeksel gezien, prima idee maar werkt niet voor een vouwwagen. Ook is het belangrijk wat je zelf wilt of kan doen; ik heb een voordelig standaard paneel gekozen en hier zelf pootjes onder gemaakt. Er kan ook gekozen worden voor speciale recreatie panelen, al dan niet dubbel vouwbaar of met pootjes. Dit is minder doe-het-zelf werk maar wel (veel) kostbaarder. Speciale recreatiepanelen zijn in het algemeen wel iets lichter.
Het lijkt mij dus gewenst om eerst te bepalen wat de dagelijkse energiebehoefte is en de gewenste autonomietijd (te overbruggen dagen zonder zonnepaneel opbrengst) is. Met deze gegevens kan je de gewenste grote van de accu en zonnepaneel bepalen. Mijn advies is om het zonnepaneel ruim te dimensioneren; denk aan een opbrengst van de dagelijkse energiebehoefte bij goede condities in ongeveer 4 uur. Overcapaciteit is nodig om na een bewolkte dag de 'energie-achterstand' weer in te lopen. En zelfs bij iets minder weer of half schaduw opstelling gaat het dan ook nog prima.
Een voorbeeld hoe de energiebalans berekend kan worden is hier te vinden: https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-energie-in-balans/
(Ik heb meermaals met een eigen iets meer gedetailleerdere excel file een energiebalans voor een off-grid installatie berekend. Dit help enorm om goede keuzes te maken en realiteit van de eisen te toetsen. Kies bij realisatie bij voorkeur voor onderdelen (laadregelaar etc.) die ook opbrengst en verbruik bijhouden, dan zie je snel genoeg of de aannames kloppen en of het verbruik verandert. De door mij gebruikte Victron Smartsolar regelaar doet dit.)


Met betrekking tot de energiezuinige 12V compressorkoelboxen (ik bedoel hier niet de hybride boxen) zijn er het afgelopen jaar eindelijk enkele voordeligere typen op de markt gekomen. Het prijsverschil met absorptieboxen is ten opzichte van begin 2017 (toen wij voor de keuze stonden) aanzienlijk kleiner geworden. Onze oplossing voldoet trouwens nog prima, ik zie nog geen reden om van absorptie af te gaan (het grootste probleem die ik ervaar is dat de vlam soms uit waait, koelen doet de koelbox ook bij 35 graden prima). Een moderne energiezuinige 12V compressor koelbox zal afhankelijk van het type, het weer en gebruik tussen de 200Wh en 450Wh verbruiken (17Ah resp. 38Ah uit de 12V) verbruiken. In mijn geval resulteert dit dan in ongeveer 3 keer zoveel totaal verbruik. Met gelijkblijvende autonomietijd (in mijn geval 4 dagen) en laadsnelheid (hoe snel kan de energiebalans hersteld worden) zouden zowel de accu als het zonnepaneel minimaal 3x zo groot moeten worden. Oftewel een 300Wp paneel en afhankelijk van de accutechnologie tot 225Ah Accu capaciteit. Voor een mobiele installatie worden de onderdelen dan wat mij betreft onhandelbaar groot, al zou een kostbare veel lichtere Lithium accu hier goed kunnen helpen. Om het handelbaar te houden zou ik een compromis zoeken oftewel met de getallen van de accu in de energiebalans excel-blad gaan spelen en kijk wat dit betekend voor de autonomietijd. Dezelfde iteraties kunnen ook voor het zonnepaneel gedaan worden. Ik verwacht dat met een 200Wp paneel (of vanwege hanteerbaarheid 2x 100Wp) en een 90Ah AGM accu prima kan werken, al ben je dan wel wat kwetsbaarder bij bewolkte dagen  :)  Nog minder kan ook (dit wordt ook gedaan) alleen ontstaat op een gegeven moment de situatie dat 1 zonloze dag door een goede zonnige dag opgevolgd MOET worden ... anders wordt het bier lauw  :N


Mijn tip is: Bepaal eerst je persoonlijke energiebalans; wat is het dagelijkse te verwachten verbruik, wat is de verwachte zonne-energie opbrengst, hoeveel energie moet de accu kunnen bewaren voor welke autonomietijd?
« Laatst bewerkt op: september 28, 2021, 04:03:46 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #19 Gepost op: september 28, 2021, 04:14:34 pm »

Ook de Takeoff Easy Caravanning is als optie uit te rusten met een geïntegreerd flexibel solar paneel op het hefdak met een vermogen van liefst 200W. i.c.m. een Lithium boordaccu en een energy managementsysteem,

https://www.easycaravanning.com/nieuws/beursprimeurs-op-kampeer-en-caravan-jaarbeurs/
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #20 Gepost op: september 28, 2021, 09:44:53 pm »

Het probleem in de energieberekening zit vooral een beetje in wat een koelkastje nodig heeft. De nieuwe generatie LG koelboxen met eco compressor heeft een vermogen van 45W. Alleen: hoe lang staat dat aan? Dat kan ik nergens terugvinden en daarmee dus ook niet het gemiddelde, dagelijkse verbruik. En al helemaal niet uitgesplitst naar dag (hoge delta T, max opbrengst van het zonnepaneel) en nacht (lage delta T, puur op de accureserve). Als er te weinig zon is om een koelbox aan de praat te houden, hebben we hem doorgaans ook niet nodig. Dat is dan ook weer een gegeven. De rest van het gebruik is redelijk steady en daarmee door te rekenen.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #21 Gepost op: september 29, 2021, 08:10:05 am »

Jan rekent hierboven met dat de koelkast 25% van de tijd aanstaat
ik denk / vind dat aan de hoge kant

onze 'normale' compressorkoelkast staat geen 15 minuten per uur te draaien
maar misschien kan ik die niet vergelijken met een 12V koelkast?
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #22 Gepost op: september 29, 2021, 08:35:26 am »

wow lees dit verhaal nu pas, zeer interessant.
Complimenten voor de opbouw van het verhaal en natuurlijk de uitvoering!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #23 Gepost op: september 29, 2021, 08:44:10 am »

Dit begint enigszins te kriebelen... Leuk project om off-grid te kunnen kamperen.

De reservecapaciteit die je eventueel nodig hebt, kan straks ook uit de (elektrische) auto komen, dat scheelt weer gesleep met grotere accu's.
(Onze volgende auto wordt hoogstwaarschijnlijk elektrisch, dat heeft wel voor een verschuiving in beleving en denken gezorgd).

Wat ik me afvraag: hoe 'vast' zit de spullenboel? Is het gemakkelijk mee te nemen (door anderen), is het kwetsbaar als er eens een kind langsstampt?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #24 Gepost op: september 29, 2021, 11:40:14 am »


Wat ik me afvraag: hoe 'vast' zit de spullenboel? Is het gemakkelijk mee te nemen (door anderen), is het kwetsbaar als er eens een kind langsstampt?


Alles van de installatie behalve het zonnepaneel zit vast of achter een slot. Het zonnepaneel kan trouwen wel met haringen (zitten 'oortjes' met gaten in de 3D geprinte voeten) tegen wegwaaien verankerd worden. Het is een 'standaard' zonnepaneel die behoorlijk robuust is maar desondanks probeer ik het paneel wel veilig op te stellen. Afwijkend van de fabrieks-recreatie-panelen die op 2 poten steunen, steunt mijn paneel op 4 poten. Voordeel hiervan is dat lang gras nooit voor de laagste cellen van het paneel komt (50% afdekken van alleen een enkele cel levert, vanwege de serieschakeling tot 50% minder paneel vermogen op) maar ook dat ballen of ander speelgoed er gewoon onderdoor rolt.
Duurdere lichtgewicht recreatiepanelen zijn vaak van het flexibele soort en blijken meer kwetsbaar. Te veel buigen levert microcracks op met aanzienlijk minder of geen opbrengst als gevolg.


Qua diefstal zou ik het economisch gezien nogal dom vinden als de dieven hun aandacht richten op het paneel. Maar hoe dom ben je al niet als je jezelf andermans eigendom toe-eigent?
Ik heb voor het paneeltje Euro 70 betaald en heb vervolgens met name tijd geïnvesteerd in het maken van de poten. Onder de luifel staat een tafel (Crespo AP-273) die Euro 230 kost en hier omheen staan 6 Dukdalf stoelen van 65 Euro tot 100 Euro per stuk. En dan is er ook nog de koelbox ter waarde van Euro 260 Euro enz. Niets staat aan de ketting vast en alles kan zo meegenomen worden. 
Met kamperen vertrouw ik toch wel behoorlijk op sociale controle en veiligheid op de camping. En natuurlijk zetten wij als wij vertrekken de stoelen en tafel onder de luifel en het zonnepaneel op een zo veilig mogelijke plek in de zon. Tot nu toe hebben wij gelukkig nog nooit met diefstal vanaf ons plekje op de camping te maken gehad. Ik hoop van harte dat dit zo blijft maar als er toch gejat moet worden kan beter (economisch gezien) het paneel dan de tafel en stoelen gejat worden.

Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #25 Gepost op: september 29, 2021, 01:37:13 pm »

Mja, da's bij ons hetzelfde. Kunt gewoon de autosleutels pakken en vertrekken... Het enige wat bij ons de afgelopen 20 jaar gejat is, is een cervelaatworst uit de koelbox, door een kind dat we hebben zien wegrennen. Het zij zo.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #26 Gepost op: oktober 24, 2021, 08:05:00 am »

Ons project is ook klaar voor uitproberen.
Een standalone systeem op basis van een lifepo4 accu. Wilde het eerst inbouwen in de camplet, maar eenmaal puzzelend ontstond het idee om het helemaal mobiel te maken in koffer vorm. Het systeem is dekkend voor onze huidige energievraag zonder koelkast, maar als de cijfers kloppen, zou een energiezuinige LG compressor koelbox er ook op moeten kunnen. Het hart van het systeem is een 15a victron bluetooth smartsolar laadregelaar, aangevuld met een 30Ah lifepo4 accu en een 150W zuivere sinus omvormer. Opladen kan met het opvouwbare 120w zonnepaneel of via een apart laadcircuit (step up down buck converter) in de auto of aan het stopcontact. Voeding is dan 230v zuivere sinus en een aantal 12v uitgangen, oa direct inplugbaar in de opladers van batterijen en apparatuur. Het monitoren van laden en ontladen gaat via bluetooth, de accu en de victrons zijn voorzien van alle beveiligingen en de laadregelaar is programmeerbaar. De omvormer is met afstandsbediening inschakelbaar, de status ervan is buiten de koffer af te lezen. Als extra zit er een los inschakelbaar voltmetertje bij igv snelle controle zonder telefoon of tijdens laden aan het stopcontact. Complete set niet gewogen, maar zal zo'n 12kg tot 14kg zijn. Zonnepaneel heeft een verlengsnoer en kan op het dak liggen of rondom de vouwwagen staan. Krijg hier helaas geen foto's naar verstuurd, maar ben benieuwd of het uitpakt hoe we het berekend hebben
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2021, 08:25:53 am door sanderv »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.245
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #27 Gepost op: oktober 24, 2021, 10:06:27 am »

Als foto's niet lukt zijn de foto's waarschijnlijk te groot
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

muis

  • Gast
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #28 Gepost op: oktober 24, 2021, 10:15:49 am »

Je mag ze mailen Sander, dan zet ik ze erbij voor je :J
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Elektrische installatie voor off-the-grid kamperen
« Reactie #29 Gepost op: oktober 24, 2021, 11:28:26 am »

Nou, ik heb geen goede photobucket meer, sinds dat een betaalde dienst werd. In het verleden kon ik hier ook foto's posten via Facebook, maar dat kan ook niet meer. Het hier uploaden van foto's heb ik nog niet ontdekt? Ik kan ze alleen linken via de monalisa knop. Wat zie ik onder het hoofd?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal