Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Reparatie deksel Alpen Kreuzer  (gelezen 5053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

uknowwho

  • Gast
Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Gepost op: februari 09, 2011, 10:39:19 pm »

Hallo,

Wij hebben een Alpen Kreuzer uit 1998 met harde deksel gekocht. Nu was de afwerklaag van deze deksel hier en daar beschadigd door de fietsen die de vorige eigenaar er op heeft gehad en lijkt hij mij wat verweerd door de zon.

Er is verder geen lekkage door de kar heen maar ik kijk wel op de houten plaat (bovenkant deksel / onderkant deksel).

Nu wil ik de losse delen wegsnijden, uitvlakken met universele vuller, opschuren en afwerken met polyhester coating (verf voor polyhester, dus geen polyhester matten).

Wie heeft hier ervaring mee? en heeft het wellicht op een andere manier gedaan?
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2011, 10:55:04 pm »

kan je de toplaag er niet helemaal afhalen en dan in een goede en mooie kleur en paar lagen over verven
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2011, 10:59:06 pm »

Welkom op het forum :J Volgens mij is forumlid tinfoil hier mee bezig geweest, misschien heeft die een antwoord op je vraag, wij hebben hier zelf geen ervaring mee. Succes
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2011, 10:59:19 pm »

Wij hebben van een oude AK een bagagewagen gemaakt om alle kampeerspullen te transporteren.

Toen ik hem kocht zat de toplaag ook op sommige stukken los. maar bij ons was de houten onderplaat ook ingedeukt, ik denk door fietsen bovenop.

ik wilde deze opvullen en daarna een plaat erover als afwerking. werkte allemaal prima maar door het gewicht van het vulmiddel (de grote deuk was best diep) en de plaat erbij werd de deksel wel erg zwaar.
Ik wilde vervolgens de houten plaat deels eruit halen maar wat bleek, het is een sandwich plaat, board onder en boven en daartussen een kartonnen honingraat (stevig en licht).
Uiteidenlijk de houten plaat 5 cm. van de rand rondom eruit gezaagd en daarna een metalen plaat op maat laten knippen bij de smit, gekit en geschroefd.

Het resultaat is is geweldig.
Ik denk dat ik nu de mooiste bovenplaat op een AK in Nederland.

Het moraal van het verhaal; wees voorzichtig met de bovenplaat omdat dit dus dit hoogstwaarschijnlijk een sandwichplaat is

groet Arno
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.656
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2011, 10:38:58 am »

Arno, heb je hier ook een foto van?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2011, 01:54:00 am »

Hij staat nu in de stalling ik zal eens kijken of ik iets in "de archieven" heb.

Groet

Arno
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

tinfoil

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 64
  • Merk Vouwwagen: Pennine
  • Pennine Pullman 535 - 2006
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2011, 08:40:52 am »

Muis was zo vriendelijk even een tipje te sturen.
Onze AK was een '87-er (Super GT), waarbij de deksel nog volledig van multiplex was.
De oplossing van Arno hebben wij ook overwogen. Ik heb echter maar 1 rechter hand, waarmee die oplossing wat te omslachtig werd.
Daarnaast kan je je afvragen of je voor een klapper van ruim 20 jaar oud nog zoveel moeite moet gaan doen; de kosten van het materiaal (in het geval van Arno een plaat hout en een staalplaat) komen al aardig in de buurt van de aanschafprijs van een jongere gebruikte AK.
Wij hebben dan ook voor de laatste optie gekozen en een '97-er (GT Royale) gekocht ...

De snelste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing is inderdaad vlakken en afwerken, waarbij het afwerken ook prima kan met (goedkoop) vinyl dat je er met waterproof lijm op lijmt.

Succes!
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2011, 02:09:34 am »

Muis was zo vriendelijk even een tipje te sturen.
Onze AK was een '87-er (Super GT), waarbij de deksel nog volledig van multiplex was.
De oplossing van Arno hebben wij ook overwogen. Ik heb echter maar 1 rechter hand, waarmee die oplossing wat te omslachtig werd.
Daarnaast kan je je afvragen of je voor een klapper van ruim 20 jaar oud nog zoveel moeite moet gaan doen; de kosten van het materiaal (in het geval van Arno een plaat hout en een staalplaat) komen al aardig in de buurt van de aanschafprijs van een jongere gebruikte AK.
Wij hebben dan ook voor de laatste optie gekozen en een '97-er (GT Royale) gekocht ...

De snelste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing is inderdaad vlakken en afwerken, waarbij het afwerken ook prima kan met (goedkoop) vinyl dat je er met waterproof lijm op lijmt.

Succes!

Welnee dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn, ik heb de oude houten plaat eruit gezaagd en eruit gelaten, daarna allee voor een paar tientjes een metalen plaat op geplaatst.
Maar voor mij was afwerking al voldoende de deksel was alleen maar een deksel en geen onderdeel meer van een bedconstructie dus daarom alleen metalen plaat.

Veel klapplezier met de nieuwe wagen

Groeten uit Uden
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

tinfoil

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 64
  • Merk Vouwwagen: Pennine
  • Pennine Pullman 535 - 2006
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2011, 12:31:13 pm »

da's natuurlijk een doorslaggevend aspect; of de deksel nog "beloopbaar" moet zijn of niet.
Als je de deksel nog gebruikt zoals 'ie  in het ontwerp bedoeld is, heb je aan een staalplaatje niet genoeg.
Dat was bij ons dan ook de aanleiding niet te gaan "beunen" (with all due respect ...) maar dan maar een vw waarvan we zeker zijn dat we er weer een paar jaar mee vooruit kunnen.
Gelogd

AKklapper

  • Gast
Re:Reparatie deksel Alpen Kreuzer
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2011, 12:22:47 am »

beste klappers

ondanks dat dit ondewerp volgens mij niet meer actueel is toch een reactie van mij. Ik heb een AK parade uit 98 met scheuren in de deksel. Ik heb even gekenen en gedacht over een oplossing. zie volgens mij 2 opties; alles losdraaien (de rail via een aantal bouten) en de plaat vervangen of bovenop de deksel 1 of 2 platen dun (4mm of zo) trespa/volkern materiaal lijmen met goeie lijm. er zit nl een randje van ca 4mm tussen de plaat en de metalen dekselrand dus dat zou prima passen.

groeten
Marc

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal