Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Fiets op vouwwagen zeil  (gelezen 16030 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #45 Gepost op: juni 07, 2020, 10:07:43 am »

@dvanhaeke, ben je er al uit hoe je de fiets gaat meenemen?

Nu we besloten hebben in NL te blijven dit jaar heb ik een soortgelijk probleem. Ik heb een fietsendrager op de dissel en normaal staat daar alleen mijn MTB op. Meestal verblijven we in bergachtig terrein en ben ik de enige die het leuk vind om daar te fietsen. Dit keer zal het vlak zijn en kunnen we met het hele gezin gaan fietsen. Maar hoe neem ik 4 (maat volwassen) fietsen mee?
Uiteraard 2 op de dissel, maar die andere twee passen daar niet bij.
Opties:
-Dakdrager kopen met fietssteunen. Kostbaar voor 1x en de (stads)fietsen op het dak tillen is nog niet zo makkelijk. Ook is het dak van mijn auto niet heel geschikt voor dragers. Geen rails oid, er past alleen een specifieke drager op. Hiervoor heb ik nu wel een zoekopdracht voor ingesteld op Marktplaats.
-Fietsdrager voor op de wagen kopen. Nog kostbaarder en onhandig bij het uitklappen.
-Fietsen op het dekzeil. Ook een gedoe, trapper eraf, kans op beschadigingen van het zeil.  Omdat we niet zo heel ver hoeven (2x 150km) zou het misschien kunnen, maar passen twee fietsen op het zeil? Deze optie kost niets ;-)
-2x Rijden. Een keer extra rijden en de fietsen vast brengen. Qua afstand wel te doen maar kost wel veel tijd (en brandstof).
-Fietsen huren. Ik weet niet of het via de camping kan, dan is dit wel de simpelste oplossing. Nadeel, het is niet je eigen fiets.
We zijn er nog niet uit...

Twee op de fiets heen en terug?  :O of, dat icm het OV, dan is het misschien nog een extra optie. Al is ook dat zeker niet goedkoop tegenwoordig.

Maar om wat voor auto gaat het, als ik vragen mag? Zijn dragers zo lastig?
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2020, 10:10:25 am door sanderv »
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #46 Gepost op: juni 07, 2020, 10:52:43 am »

Twee op de fiets heen en terug?  :O of, dat icm het OV, dan is het misschien nog een extra optie. Al is ook dat zeker niet goedkoop tegenwoordig.

Maar om wat voor auto gaat het, als ik vragen mag? Zijn dragers zo lastig?
OV heb ik ook aan gedacht, alleen mag je op dit moment geen fiets meenemen in de trein. :)22]
Ik heb een Ford Focus station (mk3), helaas zonder dakrails (dus een glad dak). Daar zijn wel dragers voor (ik heb zelfs een setje gehad), maar ik vind het een waardeloos systeem. De drager staat op een rubber voetje ‘los’ op het dak, op het metaal dus. Om de boel te fixeren gaat er een klem in de deuropening. Het autodak is eigenlijk niet sterk genoeg, met als gevolg dat er heel gemakkelijk een afdruk van de drager in het dak van de auto achterblijft...
Gelogd

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #47 Gepost op: juni 07, 2020, 11:31:45 am »

ook wij blijven in nederland en willen een fiets meenemen
we hebben een holtkamper spacer hard top
ik wil eigenlijk gewoon met spanbanden vast maken aan rek moet kunnen toch iemand ervaring?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #48 Gepost op: juni 07, 2020, 12:33:18 pm »

OV heb ik ook aan gedacht, alleen mag je op dit moment geen fiets meenemen in de trein. :)22]
Ik heb een Ford Focus station (mk3), helaas zonder dakrails (dus een glad dak). Daar zijn wel dragers voor (ik heb zelfs een setje gehad), maar ik vind het een waardeloos systeem. De drager staat op een rubber voetje ‘los’ op het dak, op het metaal dus. Om de boel te fixeren gaat er een klem in de deuropening. Het autodak is eigenlijk niet sterk genoeg, met als gevolg dat er heel gemakkelijk een afdruk van de drager in het dak van de auto achterblijft...

Ik ken het, we hebben een sterk vergelijkbaar systeem op onze Renault. Erg wennen na jaren verwend te zijn met een old skool vrijstaande dakrail van voor naar achteren over de station. Wilde pas geleden twee planken ophalen van 3,6 m. Aanhanger was uitgeleend, dus voor het eerst een keer op het dak. Blijken die dragers amper 80 cm uit elkaar te staan...  ::) Dus toch alles maar in de auto gemikt.

Maar dan is spullen voor het dak aanschaffen minder interessant inderdaad. Dat de fiets momenteel niet mee mag in de trein was me ontgaan, ben niet zo'n OV'er zelf. Dan zou ik toch wat dingen demonteren en ze met een stuk stevig bouwzeil ertussen op de vouwwagen vastsjorren. Pedalen zijn zo los (let op: linker en rechter draad) en het stuur een kwartslag draaien. Leg de fiets op de linkerzijde en er kan niet zo heel veel meer mee gebeuren. Als je verder net rondtrekt, is dat een tweemalige excercitie.
Gelogd

Bing2019

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 98
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #49 Gepost op: juni 07, 2020, 03:48:02 pm »

ook wij blijven in nederland en willen een fiets meenemen
we hebben een holtkamper spacer hard top
ik wil eigenlijk gewoon met spanbanden vast maken aan rek moet kunnen toch iemand ervaring?

Ik heb laatst noodgedwongen zo gereden. Vond het niet relaxt, en hobbelde en wiebelde van alles. Maar goed, dat zou je vooraf goed kunnen fixen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #50 Gepost op: juni 08, 2020, 07:25:34 am »

Ik ken het, we hebben een sterk vergelijkbaar systeem op onze Renault. Erg wennen na jaren verwend te zijn met een old skool vrijstaande dakrail van voor naar achteren over de station. Wilde pas geleden twee planken ophalen van 3,6 m. Aanhanger was uitgeleend, dus voor het eerst een keer op het dak. Blijken die dragers amper 80 cm uit elkaar te staan...  ::) Dus toch alles maar in de auto gemikt.
Onze C4 heeft ook zo'n systeem. Dat is overigens wel stevig zat. Maar ik herken het probleem dat de dragers erg dicht bij elkaar zitten ook. Maar heb er wel eens een OSB plaat van 2500x1250 mm op vervoerd en dat ging prima.
Misschien is een drager op de achterklep van de auto een optie.
Zelf heb ik nog een set opblaasbare dakdragers liggen. maar daar kan natuurlijk geen fiets op worden bevestigd. Die gebruikte ik om de kano op te vervoeren tijdens de vakantie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #51 Gepost op: juni 08, 2020, 11:27:19 am »

Onze C4 heeft ook zo'n systeem. Dat is overigens wel stevig zat. Maar ik herken het probleem dat de dragers erg dicht bij elkaar zitten ook. Maar heb er wel eens een OSB plaat van 2500x1250 mm op vervoerd en dat ging prima.
Misschien is een drager op de achterklep van de auto een optie.
Zelf heb ik nog een set opblaasbare dakdragers liggen. maar daar kan natuurlijk geen fiets op worden bevestigd. Die gebruikte ik om de kano op te vervoeren tijdens de vakantie.
Sommige mensen hebben wel heel veel vertrouwen in de capaciteiten van hun Citroen ;-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-haalt-citroen-met-gevaarlijke-lading-van-de-a50-156246

Opblaasbare dakdragers? Heb je daar een plaatje van, ik heb daar nog nooit van gehoord.

Maar goed, ik denk dat het inderdaad wordt wat @sanderv ook voorstelt. Een beetje creatief zijn met dekens, spanbanden en een net om de twee extra fietsen op het dekzeil te binden.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #52 Gepost op: juni 08, 2020, 01:25:18 pm »

Sommige mensen hebben wel heel veel vertrouwen in de capaciteiten van hun Citroen ;-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-haalt-citroen-met-gevaarlijke-lading-van-de-a50-156246

Opblaasbare dakdragers? Heb je daar een plaatje van, ik heb daar nog nooit van gehoord.

Maar goed, ik denk dat het inderdaad wordt wat @sanderv ook voorstelt. Een beetje creatief zijn met dekens, spanbanden en een net om de twee extra fietsen op het dekzeil te binden.
Wel lef hebben inderdaad en een zeer groot vertrouwen in zijn DS4.  :#
Ik heb geen plaatje van die opblaasbare dakdragers. Maar die bevestig je met een sjorband door de auto via de portieren. Het opblaasdeel ligt dan op het dak. Het is uiteraard niet star zodat er geen fietsdrager op kan. Natuurlijk kun je er wel een vlakke plaat op leggen met daarop gelegen de fiets. Zou een oplossing zijn als je niet al te ver weg hoeft.  >:(
Die opblaasbare dakdragers zijn overigens altijd handig. Passen op ieder model auto en makkelijk op te bergen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

joel.pap

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 27
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Lazy Jack Trekking (2020)
  • Lazy Papman meets Lazy Jack
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #53 Gepost op: juni 10, 2020, 09:25:05 pm »

Sommige mensen hebben wel heel veel vertrouwen in de capaciteiten van hun Citroen ;-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-haalt-citroen-met-gevaarlijke-lading-van-de-a50-156246

Opblaasbare dakdragers? Heb je daar een plaatje van, ik heb daar nog nooit van gehoord.

Maar goed, ik denk dat het inderdaad wordt wat @sanderv ook voorstelt. Een beetje creatief zijn met dekens, spanbanden en een net om de twee extra fietsen op het dekzeil te binden.
https://www.amazon.nl/HandiRack-Opblaasbare-universele-bagagedrager-zwart/dp/B002YHD8PG/ref=asc_df_B002YHD8PG/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=430540156242&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=14386121631603719373&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9065083&hvtargid=pla-421592010210&psc=1#immersive-view_1591817037056


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #54 Gepost op: juni 11, 2020, 06:21:17 pm »

Op Marktplaats staan ze ook wel eens te koop. Heb ze daar ook vandaan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #55 Gepost op: juni 11, 2020, 08:13:09 pm »

Leuke dingen, nog niet eerder gezien.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #56 Gepost op: juni 11, 2020, 09:38:24 pm »

Leuk stukje techniek wat ik nog niet kende  :J

Ik huiver wel van die flappen die over de lak heen gaan.. beetje vuil er onder en je krijgt swirls ben ik bang. een paar Hapro dakdragers kosten je de kop ook niet en kun je van alles op monteren qua fietsdragers en bagagekoffers
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #57 Gepost op: juni 12, 2020, 01:25:01 pm »

Leuk stukje techniek wat ik nog niet kende  :J

Ik huiver wel van die flappen die over de lak heen gaan.. beetje vuil er onder en je krijgt swirls ben ik bang. een paar Hapro dakdragers kosten je de kop ook niet en kun je van alles op monteren qua fietsdragers en bagagekoffers
dat is niet helemaal waar. veel auto's hebben een speciaal systeem zoals de Citroen. Daar past niet zomaar een dakdrager op zoals vroeger met de dakgootjes op de auto. Bij Citroen betaal je aardig wat. Uiteraard zijn er goedkopere alternatieven. En hangt af van je portemonnee. En ook die dragers leunen op het dak. als is het maar een klein stukje materiaal.
wat betreft die opblaasbare, daar zit een hele zachte laag onder wat op het dak komt. En wat klem ligt op het dak, daar komt niet zomaar vuil tussen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #58 Gepost op: juni 12, 2020, 02:18:34 pm »

dat is niet helemaal waar. veel auto's hebben een speciaal systeem zoals de Citroen. Daar past niet zomaar een dakdrager op zoals vroeger met de dakgootjes op de auto. Bij Citroen betaal je aardig wat. Uiteraard zijn er goedkopere alternatieven. En hangt af van je portemonnee. En ook die dragers leunen op het dak. als is het maar een klein stukje materiaal.
wat betreft die opblaasbare, daar zit een hele zachte laag onder wat op het dak komt. En wat klem ligt op het dak, daar komt niet zomaar vuil tussen.

maar met de windbelasting zal het toch enigszins gaan bewegen over de lak lijkt me?
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #59 Gepost op: juni 12, 2020, 02:45:52 pm »

Ik denk dat een op maat gemaakt systeem voor je auto altijd beter is maar ik vind het wel een leuk alternatief. Ben wel benieuwd naar gebruikers ervaringen op lange ritten.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal