Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: TEMPO 100 keuring  (gelezen 5526 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
TEMPO 100 keuring
« Gepost op: juli 30, 2015, 01:33:40 pm »

Ooohh mijn god, wat een debielen bij DEKRA.. Belgie

Ze kennen hun eigen regelementen niet.

Meneer, waar is uw anti-slinger koppeling, en uw kenteken papieren van de aanhanger..

Meneer mijn vouwwagen..heeft geen kenteken... want weegt minder dan 750 kg en heeft geen anti-slingerkoppiling nodig..
Dat is wat er staat in uw regelementen..

Zijn antwoord...

Dat moet ik navragen...









Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

feestbeestzaandam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Family
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2021, 01:05:56 pm »

Over de tempo 100 keuring:
Ik heb naar 2 instanties opgebeld die deze deden (welke en waarom doet niet terzake)en kreeg 2 verschillende antwoorden. :?

Ik heb een auto die 1320 kg rijklaarweegt
Ik heb een aanhanger (lege vouwwagen) die 750kg mag wegen (aanhanger en belading bij elkaar) zonder antislingerkoppeling en zonder schokdempers.

Instantie 1 zegt:
Wij kunnen uw aanhanger keuren, maar dan mag u alleen 100 rijden als uw aanhanger maar 30% weegt van uw auto gewicht, als u over de 30% gaat moet u zich aan de 80 km houden.
Berekening 1230 / 100x 30 = 369 kg  totaal.
Dit is voor mij prima.

Instantie 2 zegt:
Aanhanger is geschikt voor 750 kg.
U mag maar 30% van leeg gewicht van uw auto trekken.
Dus uw auto moet  2500 kg zijn anders komt u boven de 30% uit
Met andere woorden ik mag geen honderd rijden met mijn auto en aanhanger als mijn auto (trekkend voertuig) minder is dan 2500kg

Ik naar tuv.nl
Mijn vraag gesteld, zeiden dat het een "complex" geval was.
2 ledig uit te leggen dus zou opgebeld worden door hoofd keuringsmeester of zoiets.
Netjes terug gebeld en instantie 2 heeft volgens hem gelijk. I:

Dus helaas geen tempo 100 voor mij.
Of ik moet een grote amerikaan kopen of een bestel busje.


Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2021, 01:19:32 pm »

Lijkt me niet onlogisch. Meestal wordt wetgeving met Maximaal Toegelaten gewicht gewerkt omdat dit veel eenvoudiger te controleren valt. Men weet ook dat men anders de regels erg creatief gaat toepassen zonder dat er echt controle is.

Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2021, 01:30:25 pm »

Ik weet niet waar die 30% vandaag komt, maar op de site van TUV.nl staat het volgende

Caravan of aanhanger zonder antislingerkoppeling
 
Indien uw caravan of aanhanger NIET is voorzien van een antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:

Het maximaal beladen caravangewicht mag maximaal 80% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen;
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag maximaal 110% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen.

Maar ik zie toch echt 110% van het ledig voortuig gewicht staan, dus bij een auto van 1300 kg zou de aanhanger 1430 kg mogen wegen
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2021, 01:33:04 pm »

je moet dan wel aan de overige voorwaarden voldoen

Om voor een Tempo 100-ontheffing in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

Het trekkende voertuig moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
Het ledig gewicht, of massa rijklaar, van het trekkende voertuig mag niet meer bedragen dan 3500 kg (zie technische gegevens op het kentekenbewijs)
De caravan of aanhanger moet gekeurd worden;
De caravan of aanhanger moet voorzien zijn van:
een oplooprem;
hydraulische schokdempers;
banden met de juiste Load-index;
banden met de juiste snelheidscodering (letters H t/m Z in het kenmerk);
banden die niet ouder zijn dan 6 jaar (zie de DOT - code op de zijwang van de band)
een goedgekeurde / toegestane antislinger- (stabilisatie) koppeling;
Alko / AKS (1300 / 2000 / 2004 / 2004 XL / 3004)
Westfalia (SSK 3)
Winterhoff (WS 3000 D / WS 3000 H)


Waarbij voor het onderste stukje dus de regel in het bericht hierboven gelden

dit is terug te vinden op https://www.tuv.nl/nl/keuringen/keuring-voertuigen/tempo-100/
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2021, 01:36:20 pm »

Voor de tempo 100 heeft instantie 2 gelijk.
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2021, 01:38:11 pm »

Ik zie nu dat er GEEN schokdempers onder de vouwwagen zitten..... tja dan gaat mijn verhaal helaas niet op  :I
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2021, 01:49:42 pm »

Daar is die 30% tegel voor. Als de aanhanger maximaal niet meer weegt dan 30% van de lege massa van de auto, hoef je geen rem of schokdempers te hebben voor tempo 100. Voor een vouwwagen als een camplet (mmax = 500 kg) is dat best realistisch. Het gaat dan om een auto van 1700 kg leeg. Iedere ev zit daar al aan. Schokdempers en rem is tot 80% van de lege massa, daarboven moet de boel ook voorzien zijn van een goede antislingerkoppeling.
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2021, 08:01:29 am »

Ik vind zo'n tempo 100 keuring een onnodige - en dure afwikkeling (geldklopperij) van iets wat in feite zonder moeite administratief afgehandeld kan worden. Dit los van de vraag waarom er überhaupt een tempo 100 moet bestaan.
Waarom moet elke combinatie steeds weer gekeurd worden terwijl na één keuring al duidelijk is dat alle andere, maar zelfde combinaties niet afwijken van de uitkomst die al bekend is uit de eerste keuring en dus wel/niet goed gekeurd wordt.

Het is toch niet zo moeilijk om een tabel te maken met enerzijds de verschillende auto's met de verschillende modellen en aan de andere kant de diverse vouwwagens. Zet deze variabelen naast elkaar en je en je kunt meteen aflezen of de combinatie voldoet ja odf nee.
Misschien is een deze kolom in de tabel wenselijk waar de verschillende aanpassingen aan auto/klapkar komt te staan.

Maar goed 'my 2 cents'
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2021, 08:22:55 am »

Vermoedelijk omdat dit in de software van een flitscamera of al de rest dat er bij hoort vermelden veel minder eenvoudig is dan nummerplaten controleren en checken of een dergelijke sticker aanwezig is.
Het is ook makkelijker voor de politiediensten als ze een combinatie zonder sticker tegen komen om die er uit te pikken dan dat men eerst die man moet volgen, tal van tabbelletjes gaan raadplegen om dan te beslissen of men die uit het verkeer gaat halen of niet.
Gewoon willekeurig er uit halen is gebrek aan efficientie, want je haalt dan vooral die er uit waar niets aan de hand is.

Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2021, 08:51:49 am »

Auto/kenteken en de klapkar welke er achter hangt doorgeven/melden. De combinatie die wel/niet voldoet is bekend.
Een programma/app maken om de combinatie te controleren maakt een student op een zaterdagmorgen.
De gegevens implementeren in bestaande apparaten is niet veel moeilijker maar is geen megaklus en geeft een grote verbetering in efficiëntie.
Verdict is binnen een paar minuten duidelijk. Sticker al dan niet opsturen naar aanvrager.

Klaar.

Nogmaals dit los van de wenselijkheid of noodzaak van een tempo 100 sticker.

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2021, 09:00:41 am »

Als het gaat over het bepalen van de tempo 100 sticker op basis van combinatie heb je gelijk, dacht dat je het had over controle op de weg.


Echter men verwacht in veel gevallen dat je schockdempers installeert. Of die geïnstalleerd zijn en of dat correct gebeurd is, kan je op die wijze wel niet controleren. Puur op gewicht zijn de minderheid van de gevallen waar het over gaat. De schokdempers en andere verreisten worden meestal later geïnstalleerd en kan je niet bepalen via een dergelijk software programmaatje.


Diegenen die hier meestal het een kostelijke aangelegenheid maakt, zijn de bedrijven in het buitenland die het keuren als dienstverlening bieden. Ander toppic op dit forum leerde dat in Duidsland de keuring laten doen een fractie van de prijs is tegenover deze van de in onze landen actief zijnde keuringdiensten.

Gelogd

rotzen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odysee GL 2.1
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2021, 09:31:37 am »

Tsja, je mag het vast niet hard op zeggen, maar ben het Bert eens. Geldklopperij. De boete voor te hard rijden met je aanhanger is vele malen lager dan de keuring en de pakkans is erg laag.

Daarnaast is die tempo 100 sticker aan zoveel voorwaarden verbonden dat het controleren hierop het ook onmogelijk maakt. Denk alleen al aan dat de sticker/ontheffing alleen geldt met de juiste auto ervoor, banden die niet te oud zijn, belading die goed moet zijn e.d. 

Dus tjsa, iedereen maakt zelf de keuze natuurlijk, maar ik pak de mogelijke boete wel ipv de gegarandeerde kosten bij een keuring. Denk dat als je je gewoon normaal gedraagt op de weg, ze je ook niet langs de kant gaan zetten voor die snelheid.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2021, 01:43:34 pm »

Auto/kenteken en de klapkar welke er achter hangt doorgeven/melden. De combinatie die wel/niet voldoet is bekend.
Een programma/app maken om de combinatie te controleren maakt een student op een zaterdagmorgen.
De gegevens implementeren in bestaande apparaten is niet veel moeilijker maar is geen megaklus en geeft een grote verbetering in efficiëntie.
Verdict is binnen een paar minuten duidelijk. Sticker al dan niet opsturen naar aanvrager.

Klaar.

Nogmaals dit los van de wenselijkheid of noodzaak van een tempo 100 sticker.
De daadwerkelijke keuring kan je niet altijd door software laten doen omdat zoals al aangegeven is hier vaak achteraf schokdempers op de aanhanger gemoteerd worden.
Hebben wij ook gedaan enerzijds voor meer comfort en minder as belasting tijdens de reizen en dan ook maar even die 100 sticker erop. Voor die keuring is de auto niet nodig. Mijn vouwwagen is gewoon bij de dealer gekeurd en toen ik hem ophaalde had ik de sticker met certificaat en de 'regels' waaraan je moet voldoen ejpwg heeft die al geplaatst. Deze ontheffing is onbeperkt geldig staat op dat certiticaat mits de auto ABS heeft en niet onder het minimum gewicht komt.
Je kan best zonder sticker 100 rijden (of harder) maar dan wordt je zeker aan de kant gezet in Dld......Met sticker is die kans denk ik nihil als je combinatie er fatsoenlijk uitziet.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #14 Gepost op: oktober 20, 2021, 01:56:09 pm »

Heb ook schokdempers achteraf geïnstaleerd, maar geen keuring. Voornamelijk eigenlijk omdat ik nog niet door Duitsland ben gegaan.


Ik gaf gewoon aan waarom een keuring nuttig kan zijn van uit de overheid gezien en het aspect keuren op zich daarom geen geldklopperij is.


Als dat er is, dan zit dat eerder in waarom verschil maken tussen 80 en 100 km per uur rijden. Mogelijk zijn daar goede redenen voor, mogelijk ook niet, maar daar ben ik niet de juiste persoon voor om daar over te oordelen. Persoonlijk vindt ik het wel aangenamer rijden met de schokdempers, maar kan nu niet direct zeggen dat daar een groot verschil zit tussen 80, 100 of 120 per uur.


Als je verschil in prijs zag tussen Duitsland keuren en hier keuren, denk ik niet direct dat het in Duitsland echt als geldklopperij is opgezet, echter dat bedrijven die buiten Duitsland dat aanbieden daar wel brood in gezien hebben voor extra geld te vragen. Echter kan dat ook aan de wijze waarop het geoganiseerd is liggen. In Duitsland zijn heel wat erkende keurcentra waar je bij jou in je buurt makkelijk binnen rijd om te keuren, tewijl elders de vraag veel kleiner is en men ter plaatse moet komen keuren. Dan is de kostprijs ook veel hoger uiteraard.

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal