Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Fietsendrager op het dissel  (gelezen 8788 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mabel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi
Fietsendrager op het dissel
« Gepost op: april 05, 2021, 10:59:49 am »

Hoi hoi.... het is bijna zo ver.... CC flexi is geleverd en accessoires zijn gekocht (vast veel te veel van wat we niet nodig hebben en een hoop vergeten die we júist wél hadden moeten kopen🙈)

.... maar ja, de fietsen van de kids.... die willen we eigenlijk ook mee nemen maar weten nog niet of dit haalbaar is qua gewicht en welke fietsendrager we daarvoor nodig hebben. Ik zag er een van obelink maar weet niet of dit geschikt is/ stevig genoeg is.

Deze keer willen we de fietsen van de kids meenemen (26" & heren fiets) maar in de zomer willen we de 26" en mijn ebike meenemen.

Alle ideeën zijn welkom!

Groetjes

https://www.obelink.nl/obelink-front-ii-pro-fietsendrager.html
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2021, 11:25:17 am »

Met de e-bike let op het gewicht... Nou heb ik een Thule Caravan ..... short op onze Aart Kok en daar mag vrij veel gewicht op, zelfs sommige e-bikes zeker zonder accu. En let dan ook op je kogeldruk.

Ik kon de Thule voor een mooie prijs bij de Wit in Schijndel bestellen toen vond ik hem nog betaalbaar, gewicht van veel fietsendragers was hoger dus dit vond ik een mooie oplossing voor ons.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2021, 04:29:46 pm »

Je mag met een tot 750 kg aanhanger maar 50 kg kogeldruk  hebben. Hou daar i.g. rekening mee.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2021, 06:47:41 pm »

Je mag met een tot 750 kg aanhanger maar 50 kg kogeldruk  hebben. Hou daar i.g. rekening mee.

Ik dacht max 75 kilo?

Edit: Ah ik lees het al, tot 750 kg :)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2021, 06:55:19 pm »

Blijft een vreemde wet. Met 751kg mag je wel gewoon de technische waarde van de trekhaak aanhouden. Die ik persoonlijk dus een stuk belangrijker vind dan een verder nergens op gebaseerde waarde in de wet...
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2021, 07:57:13 pm »

Helemaal mee eens Sander.
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2021, 08:45:33 pm »

Prima zo’n fietsendrager. Wij hebben ook zoiets op de dissel en is erg handig. Met een elektrische fiets inderdaad even letten op het gewicht, maar een elektrische fiets in combinatie met een kinderfiets lijkt mij qua gewicht vergelijkbaar met 2 gewone fietsen. Wel even letten op de verdeling van je gewicht in je klapper. En natuurde kogeldruk. De juiste kogeldruk staat wel ergens met een sticker in de sponning van de kofferdeksel of in het boekje van de auto.
Gelogd
Wat is jouw klapband?

vlamingsjes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olymp
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2021, 10:15:04 am »

Je mag met een tot 750 kg aanhanger maar 50 kg kogeldruk  hebben. Hou daar i.g. rekening mee.

Hoi, ik heb gezocht naar de wetgeving waar dit in staat, maar kan die niet vinden. Kun je aangeven waar die te vinden is?
Gelogd

Gilio

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2021, 10:43:53 am »

Hoi, ik heb gezocht naar de wetgeving waar dit in staat, maar kan die niet vinden. Kun je aangeven waar die te vinden is?

Het is lastig te vinden, maar is opgenomen in de 'Regeling voertuigen' in artikel 5.18.31:


Artikel 5.18.31
Middenasaanhangwagens moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de som van de aslasten van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 12 000 kg mag niet meer bedragen dan 1,5 maal de som van de aslasten van het trekkend motorvoertuig;
b. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een massa van niet meer dan 750 kg mag alleen in neerwaartse richting zijn gericht en mag niet meer dan 50 kg bedragen;

Al blijf ik het idd ook echt een onzinnige regel vinden.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2021, 10:49:03 am »

Nog fijner wordt het als mensen vervolgens zoveel mogelijk gewicht naar achteren brengen om een 'te hoge' kogeldruk te compenseren. Dat zit je op de wettelijke 50kg en heb je pas echt een gevaarlijke combinatie.
Idem voor de oploopremkabel. Die is technisch zo ontworpen dat hij moet stroppen om de trekhaak. De Nederlandse wet vereist montage aan een vast punt van de auto. Resultaat is dat veel mensen het karabinertje rechtstreeks aan het montageoog van de trekhaak klikken. Wettelijk prima in orde, helaas zal de rem het alleen niet doen als de aanhanger van de haak komt. Ongelukkige situatie.
Gelogd

vlamingsjes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olymp
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2021, 11:37:29 am »

Het is lastig te vinden, maar is opgenomen in de 'Regeling voertuigen' in artikel 5.18.31:


Artikel 5.18.31
Middenasaanhangwagens moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de som van de aslasten van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 12 000 kg mag niet meer bedragen dan 1,5 maal de som van de aslasten van het trekkend motorvoertuig;
b. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een massa van niet meer dan 750 kg mag alleen in neerwaartse richting zijn gericht en mag niet meer dan 50 kg bedragen;

Al blijf ik het idd ook echt een onzinnige regel vinden.

dank je.. wordt letterlijk zoeken naar de juiste balans dan, met 2 ebikes op de dissel .....
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2021, 01:40:08 pm »

Ik zou dit balans niet gaan zoeken, maak je het niet beter van. Persoonlijk vind ik dit typisch zo'n voorbeeld van de werkelijkheid die de wetgever heeft ingehaald. Die 50 kg was handig toen iedereen nog z'n eigen aanhanger in elkaar laste een er geen typeplaatjes oid waren. De meeste aanhangers anno nu zijn officieel geproduceerd. Fabrikanten kijken daarbij verder dan alleen de wet van één landje. Trekhaken kunnen tegenwoordig een kogeldruk aan van 75kg of hoger. Een fabrikant zal om meerdere redenen die druk zo hoog mogelijk willen hebben en dus de as zo ver mogelijk naar achteren plaatsen in het ontwerp. Dat levert de meest stabiele combinatie op met het hoogste laadvermogen. Gewicht naar achteren brengen om fietsen op de dissel te compenseren, betekent dat je een aanhanger aan het creëren bent die makkelijk met je auto aan de haal kan. Zelfs als het een lichte vouwwagen achter een dikke SUV is.
Gelogd

emieltenberge

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2021, 11:51:17 am »

50kg is voor mij ook nieuw, ik hou altijd een kogeldruk aan van zo'n 60 kg, vooral omdat VWS ook aangaf dat deze tussen 40 en 70 kilo moet liggen

Daar geven ze dus ook niet de juiste info  :N
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #13 Gepost op: mei 11, 2021, 12:11:06 pm »

Nog fijner wordt het als mensen vervolgens zoveel mogelijk gewicht naar achteren brengen om een 'te hoge' kogeldruk te compenseren. Dat zit je op de wettelijke 50kg en heb je pas echt een gevaarlijke combinatie.
Idem voor de oploopremkabel. Die is technisch zo ontworpen dat hij moet stroppen om de trekhaak. De Nederlandse wet vereist montage aan een vast punt van de auto. Resultaat is dat veel mensen het karabinertje rechtstreeks aan het montageoog van de trekhaak klikken. Wettelijk prima in orde, helaas zal de rem het alleen niet doen als de aanhanger van de haak komt. Ongelukkige situatie.

ANWB adviseert ook gewoon je gewicht te verdelen om een goede kogeldruk te krijgen. Ik vraag mij af waar de grens nu zal liggen van veilig en onveilig. Helaas is dit bij een aanhanger een dun lijntje. Het kan lang goed gaan maar één verkeerde beweging kan dan voor problemen zorgen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fietsendrager op het dissel
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2021, 02:16:32 pm »

Een aanhanger is niets meer of minder dan verschillende hefbomen om verschillende assen. De gevaarlijkste van deze v assen is de denkbeeldige verticaal staande draaias centraal in de aanhanger. Hoe verder de massa in de aanhanger van deze as af ligt, hoe meer de aanhanger kan gaan slingeren en hoe heftiger de auto een tegenmoment op de dissel moet uitoefenen. Vandaar het advies om massa zoveel mogelijk op de as te leggen. Er is dan geen afstand tussen die massa en die verticale draaias en dus ook geen draaimoment. De levensgevaarlijke slinger blijft dan uit.

Deze bekende filmpjes:
https://youtu.be/YdxPj--u7p4

En onderschat het niet, zelfs een slingerende vouwwagen is voor de meeste auto's een onoverkomelijk probleem.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal