Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011  (gelezen 8254 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annvisser

  • Gast
Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Gepost op: mei 19, 2012, 09:22:30 pm »

Hallo allemaal,

We zijn al een aantal weken aan het meelezen hier op het forum. Zal ons even voorstellen nu en gelijk wat vragen stellen  :O
Wij zijn een gezin uit Friesland met 2 kinderen (dochter van 3, zoontje van 1), gingen voorheen eigenlijk altijd te kamperen met een grote tunneltent en kwamen vorig jaar eigenlijk al tot de conclusie dat inclusief alle rotzooi die mee moest voor de kinderen de tent niet meer in de auto past! Los van het feit dat we de horrors al voor ons zagen om een uur lang bezig te zijn met het opzetten van onze tent terwijl ons zoontje van 1 de hele camping overhoop haalt (zijn campingbedje is hij in staat om de hele camping bij elkaar te krijsen en dat willen we de rest toch echt niet aan doen  :P in elk geval niet voor een uur!)

Na lang wikken wegen (zelfs een caravan overwogen en toch weer verworpen) ervoor gekozen om een vw te kopen. En na verscheidene tweedehandse te bekijken op marktplaats uiteindelijk bij dealers terecht gekomen en dan vandaag uiteindelijk een gloednieuwe Jamet Dakota 2011 mee naar huis genomen.
Vol goede moed begonnen aan wat een toch wel redelijk snelle opzetter moet zijn, maar helaas niet verder gekomen dan het in elkaar klikken van de buizen voor de voortent (kregen de boog ook niet gelijk aan de vouwwagen vast) voordat het echt tegen etenstijd aanliep en we tot de conclusie kwamen dat (wilden we onze relatie nog gezellig houden vandaag) we er nu echt mee op moesten houden. Met veel gepruts en moeite de wagen weer in elkaar gekregen....(na verscheidene keren weer uitklappen omdat er dingen niet goed zaten) en nu staat hij dan in de garage.

Een beetje gedesillusioneerd, maar toch wel beseffend dat het toch gewoon routine moet worden en dat we voor alles nog even een plekje moeten vinden, willen we hier dan toch wat tips vragen om het opzetten zo soepeltjes mogelijk te laten verlopen.

Een paar specifieke vragen van onze kant uit (vond de boekjes niet heel specifiek, en tja, ik houd van specifieke instructies):

1. Het keukentje, wij hadden moeite met het laten zakken van de pootjes, is hier een trucje voor? Of is het domweg meer kracht zetten? Ik had de draaiknop er al helemaal uit en nog kreeg ik het pootje niet naar beneden.
2. Is het mogelijk om het tentdoek om de wagen heen te laten zitten als je hem dichtklapt? Of is het noodzakelijk dat je het hele doek bovenop het dak legt voordat je de slaap gedeeltes weer dichtklapt.
3. Kan de wagen ingeklapt worden met de voortent doek er nog aan? Bij een van de dealers waar wij waren voor informatie gaven zij aan dat dit kon, maar bij ons poging dit te doen werd het erg lastig hem goed plat dicht te klappen.
4. Wij vonden bij de voortent stokken ook fiberglass stokken. Wij nemen aan dat deze voor de slaaptentjes zijn (zo ver zijn we dus nog niet gekomen) klopt dit? Of zijn die weer ergens anders voor?
5. Het in elkaar zetten van de voortent, welke volgorde houden de huidige gebruikers bijv. aan? Eerst de boog in elkaar? Of eerst de stokken aan de wagen? of nog andere manieren?
6. Misschien heb ik mij ruim gerekend aan ruimte, maar ik had gehoopt nog ruimte tussen de banken te hebben en in de banken voor bagage...maar nu blijkt dat het tentdoek, grondzeil, tenttapijt, luifel, stokken tafel en andere dingen die we erbij kregen eigenlijk al die ruimte al in beslag nemen. Hoe pakken jullie de wagen in??
7. Kantelbeugels!! We hebben kantelbeugels voor opslag in onze garage, maar overgenomen van iemand anders, geen instructies erbij...is dit vrij simpel te doen? Of is het een hels karwei en iets wat je eigenlijk alleen echt moet doen als je hem voor langere tijd weg zet (de winter bijvoorbeeld).

Volgende week gaan we een weekend proefkamperen, heerlijk met mijn hele familie om toe te kijken hoe we gaan stuntelen met daadwerkelijk onze eerste keer opzetten. We hebben er wel heel erg veel zin in! En met genoeg familie om onze kinderen in het oog te houden gaat het vast beter dan bij ons thuis voor op een te klein grasveld met 2 kinderen eromheen te drentelen die zwaar vermoeid zijn na een hele dag in de auto om aller eerst al dat ding op te halen :).

Maar als er tips zijn om onze volgende poging tot opzetten kunnen vergemakkelijken, dan graag!

Een heel verhaal  :H alvast bedankt voor jullie interesse hierin (dat is als je zover gekomen bent  :H)

Groetjes van Annemarie
Gelogd

davinci

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 80
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon M 2011
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2012, 09:41:11 pm »

Hallo en welkom op dit forum :)

De 1e vraag die in mij opkomt is of jullie ook een opzetinstructie hebben gehad van de dealer. Het lijkt mij dat als je een wagen bij een dealer haalt, je hier ook een instructie bij krijgt.

Wij hebben een Jametic en hiervan zijn diverse opzetinstructies te vinden. Ondanks dat is het, net zoals je zegt, gewoon net zo vaak doen totdat het routine wordt.  Is naast samen behangen ook een goede test voor je relatie :J 

Su6 en veel plezier van je wagen
Gelogd

Annvisser

  • Gast
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2012, 09:49:37 pm »

Dank voor je reactie!!

nee dus, hebben we niet gehad althans niet mondeling. We hebben wel een boekje met opzet instructie erbij gekregen, maar die is eigenlijk vrij algemeen, niet specifiek voor de dakota. Ook het schema bij de voortent laat alleen zien hoe de buizen in elkaar moeten, maar niet bijv. in welke volgorde dit het handigst is.

Het samen behangen gaat ondertussen prima gelukkig  :O (ook na wat opstart probleempjes  :J) moet hierbij ook goed gaan komen, zodra mijn man doorheeft dat hij gewoon naar mij moet luisteren :O. (mijn schoonmoeder begon ook al over behangen toen ze even kwamen kijken vanmiddag).

We hebben voor de aanschaf idd veel filmpjes gezien en dat soort dingen, het lijkt altijd zo simpel dan he :), maar helaas geen voor de dakota. Misschien, over een jaar of 10 als we de slag eindelijk te pakken hebben dat wij dan maar een filmpje maken  :P
Gelogd

davinci

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 80
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon M 2011
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2012, 10:17:51 pm »

Persoonlijk zou ik teruggaan naar de dealer. Stel je voor dat er door onkunde iets kapot gaat? Zonde....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2012, 07:23:58 am »

Wij hebben een Jametic, dus met dit model geen ervaring. Maar de keukenpootjes kan ik kort over zijn. Je moet de zwarte knoppen losdraaien en het klikkertje indrukken wat onder tegen de keuken in de poot zit. Anders zakt de poot nooit.
Die fiberglass stokken denk ik dat die voor boogluifeltjes zijn. Althans als die er op zitten. Heb dat een keer gezien bij een Arizona. dat vond ik zeer handig en had dat bij onze Jametic ook graag gezien. Geen gepruts meer met  luifelstokken en scheerlijnen.
Verder zal er hier op het forum gerust wel iemand zijn die iets kan uitleggen. Ze zijn alleen nu massaal naar het kampeerweekend. Dus komende week vast meer respons.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Mieke

  • Gast
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2012, 09:46:06 am »

Allereerst een hartelijke welkom op dit forum. Veel lees en leerplezier!

Ivm het opzetten van da wagen kan ik julie helaas niet wijzer maken.
Ik vind het wel een slechte service van de dealer dat hij jullie zonder "live" instructies de wijde wereld in stuurt. Het is toch vaak zo dat je op een filmke alleen de afgelikte versie van het opzetten ziet. In het echt is het toch wel iets anders. Ik zou toch even terug gaan naar de dealer en een echt opzetinstructie vragen.
Misschien vind je op het net ergens opzetinstructies voor de Dakota?
Gelogd

Hobbes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2012, 12:03:00 pm »

Helemaal mee eens. Hebben jullie hem in Bergum gekocht? Wij hebben onze Jamet daar gekocht en kregen voor dat we hem meenamen eerst daar in de loods een opzet instructie. Verder een stap voor stap opzetinstructie. Elke stap begeleid door een foto. Niet dat de eerste keer heel soepel ging maar je hebt iig iets om op terug te vallen. De keukenpoten moeten soepel naar buiten moeten gaan, ik heb zelf wel het schroefdraad van de zwarte knoppen gesmeerd omdat die vrij stroef gingen. We laten de luifel in het seizoen aangeritst zitten, wel zo makkelijk met zo'n boog.

Laat je niet ontmoedigen, als je je vouwwagen onder de knie hebt is het een ideaal vakantieverblijf. Wij hebben ook jaren in een tent gekampeerd, maar willen absoluut niet terug.
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2012, 02:46:22 pm »

Wij hebben jaren een Jamet Arizona 2003 gehad en kan je wel enkele tips geven.

Voor wat de keukenpootjes betreft er zitten palletjes helemaal bovenaan de poten, bijna tegen de onderkant van de keuken.
Dat is de "voorkom verlies" vergrendeling mocht een grapjas de draaiknoppen los  gedraaid hebben dan verlies je de pootjes niet.

De zwarte knop iets los draaien, palletje indrukken en de poot valt er zo uit.
Bij inschuiven palletje indrukken en pootje verder de keuken in drukken tot je een "klik" hoort.

Wil je voorkomen dat tentdoek onder het afdekzeil uit zakt dan moet je het achter tentdoek voor het inklappen voor de helft op het tentdak vouwen.
Wij slepen alleen daarvoor een drie treden keukentrapje mee om de achterwand netje op het tentdak te vouwen.
Hoe netter gevouwen hoe platter de kar.

Ook ik vind het vreemd dat de dealer geen opzet instructie gegeven heeft.

En helaas de aanritsbare voortent kan officiƫel NIET mee ingeklapt worden.
Dat was voor ons de hoofdreden om voor de Jametic (4x4 CP) te kiezen.
Gelogd

Sami

  • Gast
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2012, 03:17:21 pm »

Beste Annemarie,

Wij, gezin met 3 kinderen en een oma, hebben jaren rondgetrokken met een Jamet Montana.
Deze wagen is eigenlijk gelijk aan de Dacota, symetrische klapper.
Zoals je al aangaf, het is een questie van routine opdoen, maar vooral systematisch werken.
Naar mijn mening moet het mogelijk zijn om de voortent mee op te vouwen.
Ik heb een klapper gezien met een Jamet Louisiana die de gehele voortent met luifel mee opvouwde bij het inklappen van zijn vw. Bij mijn huidige vouwwagen, een Gerjak Arctic (een sysmetrische klapper met voortent) kan het oficieel ook niet, maar het gaat prima.

Ik woon in midden Friesland, mocht je behoefte hebben aan nadere info, c.q direct contact, stuur dan een E-mail.

succes,

Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2012, 03:46:11 pm »

Wij hadden een Jamet Louisiana en daarna een Jametic (maar dat is een ander verhaal die heeft geen losse voortent). Keuken tilden we eraf en zetten we buiten de tent. Dan legden we eerst een stuk plastic op de grond voor de voortent. Dan pakten we de voortent en legde die, op zijn kop, op het dak. En ritsen deze vast aan de wagenbaktent. Dan de stokken uitschuiven en in elkaar zetten. Voortent er overheen trekken. Alles dicht ritsen, ook de deur, en haringen plaatsen. Keuken naar binnen tillen. In jullie geval, zal ik denken, als de voortent over de stokken ligt dan de boogstok erdoor duwen en afspannen. Wat betreft de voortent op het dak laten liggen met inklappen. Wij hebben dit nooit gedaan maar ik heb wel mensen gezien die dit hadden. Maar wat al gezegd is je moet dan heel netjes vouwen anders krijg je het bed gedeelte niet plat genoeg. Succes en hoe meer je oefent hoe sneller het gaat :P.
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2012, 03:50:30 pm »

O ja wat betreft de kantelbeugels. Deze hebben wij ook gehad voor onze Jametic. Dat gaat prima maar is toch wel wat kracht voor nodig. Wij gebruikten ze alleen tijdens de winterstalling.
Gelogd

Annvisser

  • Gast
Re: Onze eerste ervaring met de Jamet Dakota 2011
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2012, 07:39:25 pm »

Allemaal bedankt voor de reacties en de welkoms! Erg fijn! Wat leuk trouwens van het klapweekend, verklaart waarom we zoveel vouwwagens tegen kwamen toen we terug naar huis reden vandaag vanaf de camping waar mijn ouders staan :).

We hebben de vw bij Obelink gehaald voor ons een rit van 2,5 uur, met de kar iets langer. Dus niet zomaar even terug te rijden. We hebben wel gekeken bij noordbergum, maar die konden hem voor ons niet op tijd leveren en niet voor dezelfde prijs als Obelink kon. En met deze bedragen maakt dat wel degelijk uit. De service was verder ook erg goed en vriendelijk.

Hoewel het jammer is dat we geen "live" instructie hebben gehad (wist ook niet dat dealers dit deden, had eigenlijk gewoon een gedetaileerder boekje verwacht) denk ik dat we het zo wel redden, vooral met al jullie instructies erbij.
Manlief en ik hebben zelf ook al verscheidene strategieƫn besproken vandaag terwijl we in de auto zaten. Zo hebben we in elk geval besloten om de voortent er gewoon af te ritsen, als je een nachtje ergens wil staan, dan wil je die er toch ook niet aan hebben. Plus, als we al eens in de regen op moeten zetten ligt hij er met de binnenkant boven op...

@Lien, over het inschuiven van de boog buis, zo werkt het niet, het is gewoon een stevige metalen buis die eerst neergezet wordt en waar je daarna de voortent overheen gooit en aan vast ritst. We hadden gisteren eerst alle buizen bevestigd die aan de uitschuifbuizen van de vw moesten. Daarna de boog in elkaar gezet om vervolgens tot de conclusie te komen dat de boog te hoog kwam ten opzichte van de wagen want we konden de buizen er niet goed in krijgen, dan moesten we ze omhoog buigen namelijk. Maar wij vermoeden dat dit te maken heeft met een grond die misschien wat afloopt, en ook het vergeten van het vlak zetten van de vw. We zijn nu van plan de midden stok eerst neer te zetten, en vandaar af de boog op te bouwen, dan hebben de stokken vanuit de vouwwagen ook gelijk steun. Maar wat jij vertelt over de volgorde van dingen kunnen wij zeker wat mee! Dank je wel!

@Sami, dank je wel! We gaan het vrijdag eerst eens op de camping proberen, dan hebben we alle ruimte en familie om op de kinderen te letten. Mochten er dan nog dingen zijn zullen we niet schromen om te vragen!

Voor wat betreft de keukenpootjes! Dank jullie wel! we hebben het gevonden en het is gelukt :D scheelt weer wat gepiel om erachter te komen :).

@jellejawa, dank je wel! Dat is het inderdaad :D waren we nooit opgekomen denk ik, maar nu ik de foto's beter bekijk heb je volkomen gelijk!

Nou wij zullen eens gaan zien hoe het dit weekend gaat :) zal onze volgende poging zeker hier even het resultaat komen vertellen :)

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en tips!

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal