Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: lantaarn hanger verlengen  (gelezen 1976 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
lantaarn hanger verlengen
« Gepost op: april 13, 2018, 10:28:28 pm »

Voor het ophangen van lampen (en ook soms andere zaken) heb ik een aantal voordelige lantaarn hangers die aan een verticaal staande stok bevestigd kunnen worden. Helaas zijn deze lampdragers wat kort waardoor de lamp nooit midden boven de tafel kan hangen. Dit heb ik opgelost door een lantaarn hanger met een aluminium buisje bij de bouwmarkt vandaan te verlengen. De buis is gefixeerd door met een centerpons de buiswand plaatselijk in een voorgeboorde uitsparingen van de (doorgezaagde) hanger te tikken. Dit jaar kan de (outwell leonis) lamp wel op de gewenste plaats hangen :#
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: lantaarn hanger verlengen
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2018, 10:51:25 pm »

Goed bedacht en gemaakt  O0
Gelogd

muis

  • Gast
Re: lantaarn hanger verlengen
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2018, 12:49:18 am »

Dat lukt met zo'n lamp wel maar mijn Northstar zou ik er niet meer aanhangen
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: lantaarn hanger verlengen
« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2018, 08:31:26 am »

Mooi gemaakt Jan !

Helder uitgelegd met de foto's erbij.
Volgende week ga ik, na twee dagen proef kamperen vorig jaar, nu echt op vakantie met mijn Freddy.
Ik heb dezelfde haken en weet nu hoe ze ook op maat te maken zijn, goede tip !
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: lantaarn hanger verlengen
« Reactie #4 Gepost op: april 14, 2018, 11:06:04 pm »

Mooi gemaakt Jan !

Helder uitgelegd met de foto's erbij.
Volgende week ga ik, na twee dagen proef kamperen vorig jaar, nu echt op vakantie met mijn Freddy.
Ik heb dezelfde haken en weet nu hoe ze ook op maat te maken zijn, goede tip !
Bedankt!
Als je gaat namaken nog een puntje om rekening mee te houden. De diameter van het metaal van mijn haken is exact 6mm. De aluminium buizen zijn 8mm buiten diameter met 1mm wanddikte; dus theoretisch is de binnendiameter ook 6mm. In de praktijk bleek dit iets kleiner, voor een gemakkelijke passing heb ik met een 6mm boor de uiteinden iets uitgeboord waarna alles goed paste.
Prettige vakantie volgende week met je nieuwe Freddy!
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: lantaarn hanger verlengen
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2018, 07:11:56 pm »

Dat lukt met zo'n lamp wel maar mijn Northstar zou ik er niet meer aanhangen
Helaas is er geen gebruiksaanwijzing met maximum gewichten bij de lantaarnhanger geleverd. Lengte voor aanpassing was 22cm, na aanpassing 64cm. De momentkrachten bij hetzelfde gewicht worden dus bijna 3x groter, als de limiet 3kg was dan zal die nu nog 1kg zijn. De absolute gewichtslimiet hangt van een aantal factoren af waar de kwaliteit van de stok waar de hanger aanhangt een belangrijke is; aluminium zal eerder vervormen dan staal. Met de door mij gebruikte lichte elektrische lampjes van maximaal een paar honderd gram verwacht ik geen enkel probleem. Ik gebruik deze hanger onder de luifel, na de aanpassing verwacht ik dat de lamp ver genoeg onder luifel hangt dat ik 'm niet elke avond ter bescherming tegen dauw of regen weg hoeft te halen.
Ik kan mij voorstellen dat een Nordstar, die al snel meer dan 2kg weegt, in combinatie met lichte tentstokken schade kan opleveren.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: lantaarn hanger verlengen
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2018, 01:59:11 pm »

De verlengde lantaarnhanger is ondertussen gebruikt en functioneert prima! Met de verlenging zit nu wel het lichtpunt midden boven de tafel en de lamp hangt ook goed beschut tegen regen onder de luifel. Op de foto zie je om het verschil in lengte (3x) zichtbaar te maken ook een niet aangepaste lantaarnhanger eronder.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

muis

  • Gast
Re: lantaarn hanger verlengen
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2018, 07:49:47 pm »

Mooi gelukt dus :J ideaal dat je hem niet elke keer hoeft te verplaatsen
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal