Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6   Omlaag

Auteur Topic: LED verlichting, welke geeft mooi licht  (gelezen 33595 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muis

  • Gast
Re: LED verlichting, welke geeft mooi licht
« Reactie #75 Gepost op: juni 22, 2018, 01:58:50 pm »

Nee dat beeld heb ik niet, 2 verschillende dingen. Dit was in reactie op Spiegelbeeld.

Aan de andere kant, voor op de camping heb ik nog geen ledlamp gezien die kan tippen aan mijn Northstar
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: LED verlichting, welke geeft mooi licht
« Reactie #76 Gepost op: juni 22, 2018, 03:30:17 pm »


Een gaslamp ervaar ik als redelijk neutraal wit licht, niet zo gezellig warm als bijvoorbeeld een olielamp. Insecten schijnen op ultra violet (UV) licht af te komen. Dit licht heeft iets kortere golflengte dan blauw en is voor ons net niet zichtbaar. Koud licht bevat veel blauw (mogelijk ook het niet zichtbare UV) waarbij ik mij kan voorstellen dat als je insecten weg wilt houden dat je beter voor LED lampen met een 'warme' kleur (= weinig blauw en UV) kan gaan.
LED lampen zijn er in vele kleuren en kwaliteiten. Rood, Groen en Oranje/Gele LED lampen bestaan al heel lang maar wit LED licht is pas mogelijk na de uitvinding van de blauwe LED in de jaren negentig. De basis van een Witte LED is een blauwe LED met een fluorescerende laag waarmee met name gelig licht wordt toegevoegd. Het typische (licht-frequentie-)spectrum van een witte LED bevat een relatief sterk piek bij blauw en een wat bredere hobbel rondom geel. De combinatie hiervan ervaren wij als wit licht maar is ook precies het probleem met veel witte LEDs, niet alle kleuren van door de LED belichte voorwerpen worden even goed zichtbaar...
Met de 3 kleuren LED strips met de primaire kleuren Rood Groen en Blauw (RGB) kan je voor het oog bijna alle kleuren maken. Vanwege de spectrale opbouw van dit RGB licht lukt het niet om hiermee prettig en goed (warm) wit te maken, zie spektrum foto met verschil tussen RGB en wit LED licht. Hierom bestaan er strips met een 4e speciale (warm) witte LED (is blauw met goede fluorescerende laag) die wel een spektraal mooi wit licht geeft.
De doorontwikkeling van een goede fluorescerende laag om een -spectraal- mooi wit licht te krijgen heeft een tijdje op zich laten wachten maar goede witte LEDs zijn ondertussen ook vollop beschikbaar. Goede (warm) witte LED lampen zijn wel vaak nog steeds iets duurder dan de koudere LED lampen. Als de lichttemperatuur niet op de verpakking staat moet je dit zien als een waarschuwing dat de lichtkleur weleens niet OK kan zijn...
Voor de camping heb ik mede om bovengenoemde redenen niet gekozen voor de veel verkochte voordelige (en fancy) 3 kleuren LED strips.
Ik gebruik alleen warm witte LED lampen op 12V of op batterijen. Voor de als 230V lampen verkochte lampen is de 230V omvormer vervangen door een 12V omvormer, hiermee kan ik deze prima voeden uit mijn 12V accu opgeladen door een zonnepaneel.
Wij hebben LED lampen van de Ikea (warm wit van 2700K is de standaard bij Ikea), een outwell leonis dimbare 8Watt LED lamp (8 Watt, 2900 Kelvin 300 Lumens) en meerdere batterij lampen, onder andere de zeer compacte en lichtsterke Black Diamond Appolo (10-200 Lumen 'neutral' wit maar niet blauw).   







Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

muis

  • Gast
Re: LED verlichting, welke geeft mooi licht
« Reactie #77 Gepost op: juni 22, 2018, 07:47:43 pm »

Een gaslamp vind ik ook vaak te wit, de Northstar is een benzinelamp  :J
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: LED verlichting, welke geeft mooi licht
« Reactie #78 Gepost op: juni 23, 2018, 09:46:24 am »

Heb vele reviews gelezen over allerhande dure Bever-achtige lampjes. Helaas allemaal te kil licht voor ons. Nu uitgekomen bij een iets meer dan 2 tientjes kostende Varta 3w led outdoor sports lantern 3d.

Deze is uitgerust met warmwitte led die ook nog eens traploos dimbaar is. Gaat erg lang mee op de batterijen en heeft een lage nachtlamp stand. Je kan hem ophangen en op een tafel zetten. Waterdicht en erg degelijk gemaakt.
Enige nadeel is het uiterlijk (de groene kleur). Je moet nl. de groene versie hebben. Er is ook een kleinere versie die werkt op 3 penlites. Deze is oranje en hebben de kids inmiddels in de slaapcabine. Ook dimbaar en een heel zacht nacht lichtje. Deze kost slechts een tientje en is dit bedrag 5 keer waard!

Onder andere te krijgen bij Obelink, Hornbach en de Vrijbuiter.

https://www.obelink.nl/varta-3w-led-outdoor-sports-lantern-3d.html?gclid=Cj0KCQjw37fZBRD3ARIsAJihSr1D0aOWNzSuTT7t3tOwYJLcL6Qu2OzYstD8I97Nf7b3vATEevghBdQaApqtEALw_wcB
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal