Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Holtkamper => Topic gestart door: Marcof op augustus 14, 2021, 08:23:46 am

Titel: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op augustus 14, 2021, 08:23:46 am
Gisteren terug van vakantie en toch maar even langs een weegbrug geweest. De man zegt; deze mooie wagens mogen volgens mij 750kg wegen en jij gaat zo t*ring zeggen!
Nou dat bleek idd. Schoon nog aan de trekhaak woog hij 740kg met een kogeldruk van ongeveer 60kg maakte dat 800kg. Daar schrokken wij best, maar na wat optellen was het dan ook wel weer logisch.
Kluis a 20kg, Kindertent xl met alle buizen zomaar 25kg, een kinderledikant aa 10kg, paar stoelen a 15kg, disselbak a 10kg en kwamen wij al snel op 100 van de 200kg laadvermogen.

Nu zag ik dat Holtkamper ook een optie aanbiedt om de wagen op een 1000kg kenteken te zetten. Weet iemand wat hier bij komt kijken? Andere as neem ik aan, mogelijk andere schokbrekers? Weet iemand dan welke as en schokbrekers er nodig zijn?
Kan het Al-Ko frame het verder aan of moet daar ook nog iets aan gemodificeerde woorden?

Waarom de verzwaring? Wij hadden de hoop om nog wat fietsen mee te nemen, maar dat lukt nu niet en zelf een paar extra stoelen lukt nu niet meer...

Als het redelijkerwijs zelf te doen is, willen wij het zelf gaan doen.


Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: C5CCV op augustus 14, 2021, 08:37:12 am
Zou zomaar kunnen zijn dat het alleen om de keuring gaat. De wagen krijgt dan een eigen kenteken.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2021, 10:30:59 am
 :P

Tip, haal je wagen eens leeg en ga dan nogmaals naar de weegbrug dan weet je het leeggewicht.
Dan alle spullen over je huis, tuin en keuken weegschaal en je weet waar je aan toe bent.

Bekijk dan je spullen eens en haal eruit wat je toch niet gebruikt.
Zo heb ik er vorig jaar 30-40kg eruit gehaald, de Adventuretent gewisseld voor een Decathlon Fresh&Black tent en toen was er ruimte om 3 fietsen binnen de 750kg mee te nemen…
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op augustus 14, 2021, 02:41:50 pm
Thanks voor de tip!
Zo'n idee hadden wij ook al. Wij hebben 10 jaar met een De Waard gekampeerd zonder dakkoffer of aanhanger. Het moest altijd gewoon in de auto passen(Toyota Prius). Altijd enorm op het gewicht en volume gelet.

Voor de kleine meid (jonger dan 1 jaar) is er een kindertent, ledikant, kinderstoel, etc etc dit is ook één van de redenen geweest om van een een tent af te stappen naar een meer comfortabelere en ruimtelijker manier van kamperen.

Zojuist de kluis eruit geschroefd, 20kg schoon aan de haak, ledikant (10kg) kan van de klapper naar de auto, dat maakt nog geen 100kg die we lichter moeten om fietsen mee te nemen en dan overschrijding te voorkomen.

Vandaag Holtkamper maar gebeld na ik al 2 weken geen reacties krijg op mails en contactformulier verzoeken.
Ze zullen het er druk hebben, goede zaak voor ze, maar je bestaande klanten niet antwoorden... Net dus gebeld en het is druk in Utrecht, Emmen is dicht en ze weten niet wanneer ik teruggebeld kan worden.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2021, 06:39:48 pm
Herkenbaar
Zo zijn we ook begonnen en overgestapt naar de vouwwagen

Kijk eens naar een deryan bed ipv je ledikant, werkt perfect, ook te gebruiken op het strand of ze uit de zon te laten rusten of slapen

Voor alle zware spullen is er wel een lichtere variant te krijgen
Beter is natuurlijk niet meeslepen wat je niet gebruikt
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op augustus 14, 2021, 07:35:01 pm
Deryan is hier ook in huis, maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Het ledikant is dusdanig stabiel dat het ook als box gebruikt wordt. Slapen en spelen met 1 ding, scheelt weer iets voor die toepassing meezeulen.

Maar zou graag ontopic blijven.

Ben zelf al een stap verder qua as.
De as is er een van het type Al-Ko "B 850-2" en volgens het type plaatje is deze in een enkele as configuratie geschikt voor 750kg.
Heb wat lijntje uitgezet bij website die Al-Ko assen verkopen of ze een 1:1 uitwisselbare geremde 1000kg as hebben.

Ben benieuwd en zal eventueel berichten van sites/Holtkamper delen voor het nageslacht.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2021, 07:48:42 pm
Ben benieuwd!
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2021, 07:50:37 pm
Toch is selecteren en minder meenemen goedkoper.
Over 1-2 jaar neem je al het babyspul al niet meer mee

Al aan een dakkoffer gedacht?
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op augustus 14, 2021, 09:17:22 pm
Ok, we hebben een dakkoffer en trekhaak koffer liggen.
De trekhaak koffer valt bij een vouwwagen af behalve als je een Hitch op de vouwwagen zet, maar dan komt er ook zomaar weer een 100kg op de assen bij.

De dakkoffer is een onding eerste klas. Zijn er een paar jaar mee weg geweest. Als hij leeg is rammelt en doet dat ding als een malle. wij halen hem dan van het dak, dan ligt hij op kleine kampeerplaatsen altijd in de weg. Voor de huidige auto hebben wij nooit dakdragers aangeschaft, kosten zomaar €200 en een dakkoffer is een aerodynamisch slagschip.
Alles is zo lang en breed als de één of andere wil zien of geloven.

De dakkoffer, trekhaak koffer, vouwwagen, auto om te trekken, etc hebben allemaal geld gekost. Als wij goedkoop hadden gewild, hadden wij een 20 jaar oude trigano voor €250 van marktplaats geplukt en daar alles in gepast.
Het is een fantastisch mooie 4 jaar jonge  Kyte worden, met wat gebreken en een knoop in mijn maag.

Wij kunnen nog wel 30-40kg van het totaal af snoepen(ledikant in de auto, disselbak thuis laten, lichtere stoelen, reservewiel thuislaten), dan is er(met de gedemonteerd kluis a 20kg) ong. 50-60kg van de assen af.
Hij woog op de brug 740kg met een kogeldruk van 60kg is dat 800kg. Daar gaat dan 50kg vanaf en zitten wij nog steeds rond de max van 740-750kg. Dan is er nog steeds geen ruimte om 1 normale stadsfiets en een e-bike mee te nemen (samen 45kg). Als we dat wel doen zijn wij terug bij af, nog steeds vors over beladen en dat voelt niet goed.

Wij willen ook wat comfort, dus een topper op het matras, een Nespresso apparaat, een paar beensteunen, krukje, Kyte voorwand+zijschermen, worteldoek, ² flinke lappen tenttapijt, etc. Je kunt het waarschijnlijk allemaal thuis laten, maar dat is niet onze keuze voor nu.

1000kg meezeulen heeft ook weer zijn nadelen, maar voor nu zien wij meer voor dan nadelen in het kader van comfort.



Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op augustus 14, 2021, 09:51:38 pm
Ik veroordeel ook niemand , iedereen moet het op zijn manier doen
Wij hebben vorig jaar een opruimronde gehouden
Met een ouder kind gaat dat ook makkelijker

Ben benieuwd naar je oplossing met een andere as en eventuele bijkomende zaken

Als je in het techniek subforum gaat lezen dan geven andere leden aan dat jeje tot 10% geen zorgen hoeft te maken, daar zou het geheel tegen moeten kunnen en in de marge liggen geeft men aan…
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Jerome op augustus 14, 2021, 11:01:47 pm
Technisch gezien zal het enigszins overbeladen geen probleem zijn. Wettelijk gezien wordt het weer een ander verhaal.
Mocht je vrij eenvoudig en zonder belachelijke kosten kunnen op waarderen naar 1.000 kg, dan zou dat zeker ook mijn voorkeur genieten. Dan hoef ook niet te kijken of je die extra pak suiker of melk nu wel of niet mee neemt. Het is prettig om wat marge te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: muis op augustus 15, 2021, 12:54:43 am
Laten we ontopic blijven,  hier gaat het over de keuring tot 1000 kg en wat daar bij komt kijken. 

@Hemertje,  voor tips of ideeën om minder mee te nemen mag je uiteraard een topic openen,  te veel meenemen blijft voor velen een dingetje  :J
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: cahummel op augustus 15, 2021, 12:58:28 pm
Volgens mij is het meer dan alleen "ff" een asje wisselen. Je moet dacht ik ook zijverlichting ipv reflectoren dacht ik. Daarnaast kon het nog wel eens moeilijk worden, je moet naar de RDW voor een keuring (zie: https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/aanhangwagen-en-oplegger/toelatingskeuring-eenvoudige-aanhangwagen ).
Ze gaan aan de hand van je VIN (chassisnummer) de keuring uitvoeren. Als het goed is staat voor het VIN van jouw vouwwagen een maximum gewicht van 750 of geregistreerd. Dan moet je dus een enkele keuring aanvragen, en daarbij zijn ze erg streng (ervaring).
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op augustus 15, 2021, 06:56:35 pm
Komt zeker op eigen kenteken. Zijn er voorbeelden van mensen die dit al gedaan hebben?
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Drikusniet op augustus 16, 2021, 08:04:30 am
Onze wagen kan als optie 1300 kg laadvermogen + kenteken krijgen wat wij ook hebben gekozen. Dus helaas geen ervaring met het (zelf) ombouwen. Wel vindt ik het heerlijk dat ik me over overbelading en een wat hogere kogeldruk van 75kg niet druk hoef te maken. Draagt voor mij zeker bij aan een ontspannen vakantie-gevoel.

Ben dus zeker  benieuwd wat er voor nodig is bij jouw wagen.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op augustus 16, 2021, 08:25:25 am
Maar dat is 'af fabriek'. Hoe gaat dat met gewone aanhangers? Toen destijds het eigen kenteken voor aanhangers werd ingevoerd, kreeg iedere aanhanger met de juiste papieren meteen een eigen plaat. Zonder papieren kon daar toen al alleen met keuring. Had wat voeten in aarde, reden dat je op marktplaats nog steeds geremde tandemsssers ziet zonder eigen kenteken die in verhouding boete waard zijn. Een kenteken op een bestaande aanhanger krijgen is volgens mij geen sinecure. Net als een zelfgebouwde speedpedelec op kenteken krijgen praktisch onmogelijk wordt gemaakt.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: RDDR op augustus 16, 2021, 09:38:54 am
Na mijn Kyte ben ik overgstapt op een caravan (en ook die inmiddels weer verkocht en naar hotels nu) en daardoor meer actief op het caravanforum geweest.

De meeste caravans maken, net zoals de Kyte, gebruik van een AL-KO onderstel. De vraag om het MTM op te waarderen komt bij caravans vaker voor, gezien het af fabriek laadvermogen wat beperkter is dan bij de meeste vouwwagens. Het chassis zelf is eigenlijk altijd gelijk als 1 type caravan met meerdere MTM geleverd wordt af-fabriek. Dus op basis daarvan vermoed ik dat dat bij de Kyte ook zo is en er geen chassis verschil zit tussen de de 750kg en de 1000kg variant.

Hetgene wat dat afwijkt is de de as zelf en de banden (hogere load index). Beiden zijn te vervangen door het zwaardere exemplaar en daarna moet je hem keuren. Er zit een bedrijf in Nederland wat hierin gespecialiseerd is en dit voor caravans vaak doet: www.triorep.nl (http://www.triorep.nl). Dit wordt ook zeer goed beoordeeld en lees ik vrijwel alleen maar positieve verhalen over. Ik zou als ik jou was hier eens mee gaan bellen, gezien de ondersteltechniek van een Kyte en een caravan niet heel verschillend is. Het is wel een nogal kostbare ingreep.

PS: om misverstande te voorkomen, dit is niet als reclame bedoeld, maar er zijn simpelweg niet veel anderen die dit doen. Ik heb zelf nooit contact met hun gehad, nooit gebruik gemaakt van hun diensten en zeker geen aandelen of iets dergelijks  :#
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Klappen maar! op augustus 16, 2021, 02:36:17 pm

Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op augustus 16, 2021, 03:26:28 pm
Ja die zijn er, oa Holtkamper biedt deze optie aan

Off-Road uitvoering - 1000 kg as met eigen kenteken, black Edition   € 4.495,-
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Diep op augustus 16, 2021, 03:27:58 pm
Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien

Moet me sterk vergissen maar ik dacht dat ik er ooit één gezien dad bij Holtkamper zelf.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: RDDR op augustus 16, 2021, 04:45:51 pm
Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien

Zoals door Hemertje beantwoordt zijn die er zeker. Onder andere een Holtkamper, maar ook de Ysin Opera.
Als de vouwwagen van TS aan de technische eisen voldoet, is het krijgen van een kenteken het kleinste probleem. Moet door de RDW gekeurd worden en wat papieren in orde gemaakt.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Pivo op augustus 16, 2021, 06:01:47 pm
Na mijn Kyte ben ik overgstapt op een caravan (en ook die inmiddels weer verkocht en naar hotels nu) en daardoor meer actief op het caravanforum geweest.

De meeste caravans maken, net zoals de Kyte, gebruik van een AL-KO onderstel. De vraag om het MTM op te waarderen komt bij caravans vaker voor, gezien het af fabriek laadvermogen wat beperkter is dan bij de meeste vouwwagens. Het chassis zelf is eigenlijk altijd gelijk als 1 type caravan met meerdere MTM geleverd wordt af-fabriek. Dus op basis daarvan vermoed ik dat dat bij de Kyte ook zo is en er geen chassis verschil zit tussen de de 750kg en de 1000kg variant.

Hetgene wat dat afwijkt is de de as zelf en de banden (hogere load index). Beiden zijn te vervangen door het zwaardere exemplaar en daarna moet je hem keuren. Er zit een bedrijf in Nederland wat hierin gespecialiseerd is en dit voor caravans vaak doet: www.triorep.nl (http://www.triorep.nl). Dit wordt ook zeer goed beoordeeld en lees ik vrijwel alleen maar positieve verhalen over. Ik zou als ik jou was hier eens mee gaan bellen, gezien de ondersteltechniek van een Kyte en een caravan niet heel verschillend is. Het is wel een nogal kostbare ingreep.

PS: om misverstande te voorkomen, dit is niet als reclame bedoeld, maar er zijn simpelweg niet veel anderen die dit doen. Ik heb zelf nooit contact met hun gehad, nooit gebruik gemaakt van hun diensten en zeker geen aandelen of iets dergelijks  :#

Misschien wat  :off hier, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je van de Kyte bent overgestapt naar een caravan (en hoe dat bevallen is)  :)

Heb het inmiddels teruggelezen in eerdere berichten van je  :#
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op augustus 16, 2021, 07:48:56 pm
Een caravan op kenteken opwaarderen is niet zo'n punt als de techniek dat toelaat. Maar een caravan is al met kenteken afgeleverd. Dat is een fundamenteel ander issue dan over de kentekengrens gaan. Zit er al een COC certificaat bij deze aanhanger? Zo ja, dan wordt het eenvoudiger.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: martijn82 op augustus 16, 2021, 09:13:59 pm
Ik heb er geen verstand van maar ik heb ergens gelezen dat het een alko zware as en onderstel op zit. Zo ja er is in Nederland een Alko service center leg je vraag daar neer. Wie weet kunnen ze je helpen

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Klapzwaan op augustus 16, 2021, 09:53:45 pm
Een caravan op kenteken opwaarderen is niet zo'n punt als de techniek dat toelaat. Maar een caravan is al met kenteken afgeleverd. Dat is een fundamenteel ander issue dan over de kentekengrens gaan. Zit er al een COC certificaat bij deze aanhanger? Zo ja, dan wordt het eenvoudiger.
Wat is een COC certificaat?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Drikusniet op augustus 17, 2021, 12:24:13 am
Boven de 750 kg heeft de aanhangwagen/caravan een eigen kenteken nodig.
Is de aanhanger lichter dan krijgt deze het zelfde kenteken.

Zijn er überhaupt vouwwagens met een eigen kenteken in Nederland?
Ik heb er nog geen gezien
Ja hoor, Campwerk (1300kg) en 3dog (1000kg) hebben beide de optie daarvoor.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: RDDR op augustus 17, 2021, 08:24:12 am
Misschien wat  :off hier, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je van de Kyte bent overgestapt naar een caravan (en hoe dat bevallen is)  :)

Heb het inmiddels teruggelezen in eerdere berichten van je  :#

Erg offtopic inderdaad: goed dat je al hebt gevonden waarom ik van vouwwagen naar caravan ben gegaan. Hele korte samenvatting: we gaan altijd buiten het hoogseizoen, meestal de bergen in en vonden het te klam en we vonden het niet prettig dat je een vouwwagen niet af kon sluiten.
Reden verkoop caravan nu: dezelfde reden als waarom we naar een vouwwagen gingen: wij trekken echt rond en rijden met een caravan schiet totaal niet op. Je mag niet op passen komen, beetje doorrijden is best inspannend. Rijden met een vouwwagen is bijna zoals solo rijden.... zo'n ding voel je amper en ik moest oppassen dat ik niet overal veel te hard reedt. Duitse autobahn stukken 130 gereden, maar goed: je mag maar 100.
Nu de volgende poging: hotels. Gewoon boeken onderweg boeken in de betere en mooiere hotels. We zullen zien hoe dat bevalt. Mocht je meer willen weten dan stuur maar even een PB. Dit wordt hier anders te veel offtopic.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: muis op augustus 17, 2021, 06:24:08 pm
 :X



;)
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Jeronimo op augustus 17, 2021, 06:25:49 pm
Ja hoor, Campwerk (1300kg) en 3dog (1000kg) hebben beide de optie daarvoor.
Ook Campooz kan op eigen kenteken, de gebruikte aanhanger is technisch geschikt voor 1000kg
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Jerome op augustus 19, 2021, 07:34:35 am
Misschien is het eenvoudiger en goedkoper om te kijken naar een onderstel met kenteken dat geschikt / gekeurd is voor 1000 kg.
Dan is het alleen maar een kwestie van de opbouw over te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op augustus 20, 2021, 01:03:49 pm
Deryan is hier ook in huis, maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Het ledikant is dusdanig stabiel dat het ook als box gebruikt wordt. Slapen en spelen met 1 ding, scheelt weer iets voor die toepassing meezeulen.

Maar zou graag ontopic blijven.

Ben zelf al een stap verder qua as.
De as is er een van het type Al-Ko "B 850-2" en volgens het type plaatje is deze in een enkele as configuratie geschikt voor 750kg.
Heb wat lijntje uitgezet bij website die Al-Ko assen verkopen of ze een 1:1 uitwisselbare geremde 1000kg as hebben.

Ben benieuwd en zal eventueel berichten van sites/Holtkamper delen voor het nageslacht.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Ben je in je zoektocht al wat verder gekomen?
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op september 14, 2021, 09:43:29 pm
Marcof?
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 02, 2021, 07:35:00 pm
Vandaag omwille van enkele mankementen aan onze Kyte bij Holtkamper langsgeweest.
Aldaar ook maar direct gevraagd naar de modificatie die nog zijn voor een 1000kg kenteken.

De persoon in kwestie (Edgard volgens mij, deed veel in/ombouw werk zoals movers plaatsen) wist te melden dat er géén frame modificatie nodig zijn. De Offroad varianten van de Kyte (S)/XL staan op hetzelfde frame als de non-offroad versie.
Wel is er nodig;
1. een 1000kg as
2. een nieuwe oplooprem
3. een nieuwe trekhaak koppeling

Bij Holtkamper ook maar even gevraagd wat er qua overbeladen wel/niet geadviseerd wordt. Er werd ook gegeven dat het frame+as prima een
800-850kg aan kan. Ook werd er naar de 10% "regel" van overbeladen verwezen, dat dit geen probleem is maar dat je in een gerichte controle wel een probleem kan hebben.

Deze week de vouwwagen maar weer eens op de weegbrug gezet (na verwijderen van disselbak, kluis, wat proviant en wat klein spul) en we zijn van 740kg aan de wagen(moet nog kogeldruk bij, dus zo'n 790kg) naar 740kg met 2 bandjes+neuswiel op de grond. Dus al zo'n 50kg bespaard.

Maar wat hierboven ook gezegd wordt, wij hebben weinig zin om iedere vakantie letterlijk alles op een gouden weegschaaltje te leggen.
Het gaat zeer zeker weten heel erg bij het vakantie genot bijdragen als wij zonder al te veel na te hoeven denken de wagen vol kunnen knallen.

Heb Holtkamper gevraagd of zij bereid zijn om onderdeelnummers te delen, dat willen ze navragen maar achten de kans klein.
Ook werd geadviseerd om bij het RDW na te gaan wat er van de fabrikant gevraagd/geeist wordt en dit met HK te overleggen of zij hieraan kunnen/willen voldoen. Dit om te voorkomen dat wij een investering doen die later bij het RDW waardeloos blijkt omdat HK niet aan eisen van het RDW kan voldoen.

Nu opzoek naar een Kyte 2018 Offroad versie zodat ik onderdeelnummer over kan nemen :) Wie o Wie kan mij daaraan helpen :)
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op oktober 02, 2021, 08:01:19 pm
ok, laat maar weten wanneer je meer weet of meer zelf hebt uitgezocht om er een 1.000kg versie van te (laten) maken
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op oktober 02, 2021, 10:27:33 pm
Ik wens je veel succes. Als het net zo'n gedoe is als het op kenteken krijgen van een speedpedelec, zou ik inderdaad bij de RDW beginnen voor je investeringen gaat doen.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 09:47:06 am
Gisteravond een mail naar het RDW gestuurd met het verhaal en wat vragen.
Toen ook deze informatie gevonden;
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/aanhanger-of-caravan/wijzigen-of-restaureren/gewicht-van-uw-aanhangwagen-aanpassen

Daar staat;
[/li][/list]

Voor punt 1 en 2 moeten wij de medewerking van HK.
Punt 3 hebben wij zelf invloed op en een set nieuwe banden is zo geregeld.

Ook moeten er 2 nieuwe spatborden op, omdat de 1000kg assen breder zijn dan de 750kg assen.
Achter valt er mogelijk op het punt van de velg ET nog iets te winnen, waardoor de huidige spatborden kunnen blijven zitten.
Zag op Marktplaats kunststof Al-Ko spatborden langskomen voor ~€15 stuk.

Ondertussen ook een vervangende oploopreminstallatie gevonden;
ALKO Oplooprem 90S-3 V dissel
Artikelnummer:249212
Kosten ~ €270

Grove kosten schatting;
Nieuwe 1000kg as: €500
Oplooprem: €270
RDW: €275
Spatborden: €50
Optioneel:
2x nieuwe velg: €150
2x nieuwe band: €150

Eerste kosten inschatting;
Verplichte kosten: €1095
Verplichte + optionele kosten: €1395

Is dit een regulier topic of project waardig?

to be continued
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Hemertje op oktober 03, 2021, 10:34:16 am
Voor 1.100 - 1.400 euro vind ik het wel het overwegen waard!

Zelf ben ik niet bekend en ervaren met aanhangers en mechanische zaken maar er zijn er hier wel die dat wel zijn.
Is dit met 2 rechterhanden zelf goed uit te voeren?
Of moet je hiervoor toch naar een aanhangerspecialist of garage omdat je een brug en/of speciaal gereedschap o.i.d. nodig hebt?

Wellicht zijn er die hun hulp / ervaring willen aanbieden?
Eventueel te combineren met meerdere geïnteresseerden?
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: muis op oktober 03, 2021, 11:01:46 am
Maak er maar een project van  :J
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: bernie op oktober 03, 2021, 12:02:54 pm
Hoeveel breder is de zwaardere as?
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 02:47:53 pm
Voor 1.100 - 1.400 euro vind ik het wel het overwegen waard!
Dat idee hadden wij ook. Wel zat ik mij net te bedenken dat ik niet weet of en wat HK eventueel nog rekent voor een typeplaatje+verklaring  :)
Als je iemand inhuurt om het te doen zal er ook nog iets van arbeidskosten bij komen.

Zelf ben ik niet bekend en ervaren met aanhangers en mechanische zaken maar er zijn er hier wel die dat wel zijn.
Is dit met 2 rechterhanden zelf goed uit te voeren?
Of moet je hiervoor toch naar een aanhangerspecialist of garage omdat je een brug en/of speciaal gereedschap o.i.d. nodig hebt?

Wellicht zijn er die hun hulp / ervaring willen aanbieden?
Eventueel te combineren met meerdere geïnteresseerden?
euh dat weet ik ook nog niet precies.
Volgens mij is de oploopreminstallatie vrij eenvoudig te vervangen. Op de voorkant zit hij met 4 bouten/moeren vast en dan is er de "trekstang" naar as.
De as zit volgens mij ook maar vast met 4-8 bouten/moeren en dat zou ook redelijk makkelijk te vervangen moeten zijn. Wel moet je denk nog de trommelremmen+oplooprem stellen, is denk ook geen rocket science.
Wel kan er een kleine uitdaging zitten in de spatborden, daar moeten nieuwe voor komen. Dat zouden originele HK spatborden kunnen zijn, kunststof Al-Ko exemplaren of custom made spatborden bij een lokale metaalbewerker vandaan.

Een brug is handig, denk dat het met 4 (as)bokken/steunen en een krik ook lukt om de as te vervangen.
Mijn gevoel zegt dat het mechanisch ombouwen in een half dagdeel te doen moet zijn. Dan komt de bureaucratie er nog bij om alles met HK+RDW te regelen.

Hoeveel breder is de zwaardere as?
Nog geen idee, dit is afhankelijk van de as die je er onder hangt.
Welke as je eronder kunt hangen is weer afhankelijk van de padmaat die HK gebruikt.
De gekozen padmaat bepaald dan weer voor een grootdeel de flensmaat (breedste punt van de trommelremmen)
(https://www.frijduurzaam.nl/wp-content/padFlensMaat.png)

Vermoedelijk zijn dit de maten van de huidige as:
padmaat A 840mm
flensmaat C 1280mm

Waarschijnlijk is het centimeter werk dat de wagen breder wordt. Vanwaar de vraag?

Ben dus eigenlijk opzoek naar iemand met een Kyte Offroad die meer info omtrent de as én oplooprem kan geven.
Dit maakt het zoeken een stuk eenvoudiger
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 02:48:33 pm
Maak er maar een project van  :J
Top, wie kan/wil/mag dat doen? :O
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Klapzwaan op oktober 03, 2021, 03:06:26 pm
Is het een idee om een oproep te doen in FB HK kampeergroep te doen.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 03:13:12 pm
Ik heb geen FeestBoek, dus aan mij gaat dat feest voorbij.
Persoonlijk zou ik eerst even de zaken uit willen lopen, waar hulp van medestanders altijd welkom is, om te zien of het zonder al te veel uitdagingen voor elkaar te krijgen is.
Mocht HK dwars gaan liggen, dan kunnen we altijd een oproep doen voor nog meer medestanders zodat HK mogelijk lastiger om XX medestanders heen kan.

Mocht alles gladjes lijken te verlopen, dan is het altijd mogelijk om te kijken of we een deal voor X(X) assen, oploopremmen, spatborden, etc kunnen sluiten.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op oktober 03, 2021, 03:59:00 pm
Het mechanisch aanpassen is geen probleem. Een brug is niet nodig en zelfs niet eens perse handig. En tweekoloms wel, een vierkoloms niet. Ik heb een nieuw subframe onder m'n vouwwagen gelast, dat ging prima met twee assteunen links en rechts achter onder het frame en een extra steun onder de dissel. Zo'n as is nog vrij zwaar, dus het is handig als je die er gewoon onderuit kunt rollen. Alles is gebout, dus goed te vervangen.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Klapzwaan op oktober 03, 2021, 04:02:38 pm
Ik heb geen FeestBoek, dus aan mij gaat dat feest voorbij.
Persoonlijk zou ik eerst even de zaken uit willen lopen, waar hulp van medestanders altijd welkom is, om te zien of het zonder al te veel uitdagingen voor elkaar te krijgen is.
Mocht HK dwars gaan liggen, dan kunnen we altijd een oproep doen voor nog meer medestanders zodat HK mogelijk lastiger om XX medestanders heen kan.

Mocht alles gladjes lijken te verlopen, dan is het altijd mogelijk om te kijken of we een deal voor X(X) assen, oploopremmen, spatborden, etc kunnen sluiten.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Ik bedoel niet om FB te gebruiken om HK onder druk te zetten (lijkt mij sowieso onnodig en onverstandig), maar je zou wel middels FB mensen kunnen vinden die een Kyte Offroad hebben.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op oktober 03, 2021, 04:08:46 pm
Overigens lees ik in jouw link naar het rdw nog steeds niet de specifieke situatie dat je boven de 750 kg en dus kenteken plichtig gaat worden. Naar beneden keuren is geen punt, ook niet onder de 750 kg, naar boven kan mits technisch geschikt, maar in die situaties staat ook dat je het kentekenbewijs moet overhandigen. En daar zit volgens mij de crux. Iets zonder kenteken krijg je in NL niet zo makkelijk een kenteken op. Niet op een speedpedelec, niet op een kitcar en het zou me niet verbazen dat het ook voor een aanhanger nog knap lastig is. Tot voor kort werden kitcars bv eerst naar Engeland gesleept om de daar op Engels kenteken te krijgen, om ze vervolgens terug in te voeren en om te laten zetten. Mijn broer heeft pas geleden een nieuwe aanhanger in Dld gekocht en deze ingevoerd en op kenteken gezet. Is dus naar Nederland gekomen met een eendagskenteken en (belangrijker) kenteken papieren. Da's allemaal geen punt. Maar die heeft de HK dus niet. Heel benieuwd hoe dat gaat!
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Tago Herman op oktober 03, 2021, 04:22:48 pm
Ik ben nog eens teruggegaan naar het 1e bericht. Als ik dat terug lees vraag ik mij af of je niet veel goedkoper uit bent als je een dakkoffer koopt. Waar je ook rekening mee kunt houden is dat de wagen een overgewicht van 10% mag hebben, dus eigenlijk 825 kg mag wegen.
Verder is het zo dat je onderweg bij een controle altijd achter de auto wordt gewogen, dus ook daarbij  zit je binnen de regels.  Als je dan nog iets speelt met de kogeldruk ( b.v. fietsen iets verder naar voren zetten, waardoor de kogeldruk toeneemt en het gewicht op de as vermindert) kunnen er zelfs nog fietsen ( geen e-bikes !) mee.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: bernie op oktober 03, 2021, 04:26:56 pm
De vraag gesteld omdat je met andere et waardes denk ik geen centimeters wint. Maar er zijn geen zwaardere assen met dezelfde maten als de huidige?
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 05:56:07 pm
Het mechanisch aanpassen is geen probleem. Een brug is niet nodig en zelfs niet eens perse handig. En tweekoloms wel, een vierkoloms niet. Ik heb een nieuw subframe onder m'n vouwwagen gelast, dat ging prima met twee assteunen links en rechts achter onder het frame en een extra steun onder de dissel. Zo'n as is nog vrij zwaar, dus het is handig als je die er gewoon onderuit kunt rollen. Alles is gebout, dus goed te vervangen.
Denk dat je idd gelijk hebt dat het beter "op de grond/laag" kunt doen.
Wel is het denk(!) ik zo dat er uit moet worden gekeken voor de "integriteit" van het frame. Daarmee bedoel ik dat voorkomen moet worden dat het frame gaat torderen als de as er onder vandaan is. Voor mijn gevoel brengt de as namelijk veel stevigheid in de breedte van het frame.

Volgens de Al-Ko catalogus weegt een 1000kg as zo'n 40-45kg, wat ik persoonlijk nog wel mee vind vallen. Het is geen kattenpas, maar ook weer geen 100kg+
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 06:11:35 pm
Ik ben nog eens teruggegaan naar het 1e bericht. Als ik dat terug lees vraag ik mij af of je niet veel goedkoper uit bent als je een dakkoffer koopt. Waar je ook rekening mee kunt houden is dat de wagen een overgewicht van 10% mag hebben, dus eigenlijk 825 kg mag wegen.
Verder is het zo dat je onderweg bij een controle altijd achter de auto wordt gewogen, dus ook daarbij  zit je binnen de regels.  Als je dan nog iets speelt met de kogeldruk ( b.v. fietsen iets verder naar voren zetten, waardoor de kogeldruk toeneemt en het gewicht op de as vermindert) kunnen er zelfs nog fietsen ( geen e-bikes !) mee.
Dakkoffer is geen optie. Een dakkoffer is voor volume spullen, slaapzakken, schoenen, strandhanddoeken, wat lichte alu-stoelen, etc. Dat spul gaat de redding op het gewicht niet wezen. In zo'n koffer mag vaak maar iets van 50kg (als dat er al in mag). Donderdag de wagen uit de stalling gehaald en onderweg nog even gewogen en toen was hij 740 met neuswiel op de grond. Wij zijn nu dan, zonder proviant, fietsen, gasfles(mag niet in de stalling), beddengoed, handdoeken, worteldoek, etc 10kg binnen de grens. Onderweg komt er zomaar 10-15kg proviant bij (wat flessen drinken in de koelkast, mud aardappelen, kilotje rijst, wat pasta, groente, nootjes,chips). Een 30kg voor 2 fietsen, 7kg voor een gasfles, 5kg badkleding, etc. etc.

Tel alles bijelkaar op en onderweg is je wagen zomaar(!) 50kg zwaarder. Dan zijn wij nu met 2 volwassenen en een kleine meid van 1 jaar. Voor de kleine meid is nu amper iets mee, wat kleding, een reiswiegje, ikea kinderstoel, etc. Over 5 jaar gaat daar ook een fietsje, luchtbed, slaapzak, zwaardere stoel, etc. voor mee. Dat gaat ook weer in de kilo's lopen.

Daarbij weiger ik om met een overbeladen wagen het buitenland in te rijden. We hebben het hier over veiligheid, 2000-3000km je gezin veilig van A->B en van B->A brengen doet ik liever volgens de regeltjes en met gezond verstand. Niet overbeladen, netjes aan de geldende snelheden houden, niet met 130kmh 10% hellingen af denderen, etc. Los van de (ongeschreven) regeltjes en het feit dat je je dan alsnog over moet geven aan een lokale ambtenaar die weigert om engels te spreken. Mij niet gezien :)

Last but not least... wij hebben de vouwwagen ook voor het gemak gekocht. Niet alles meer in huis hebben liggen, niet alles 3-4 keer per vakantie in en uit de dakkoffer slepen, etc. Ik vind dakkoffers zulke ondingen. Thuis liggen ze in de weg, op vakantie ligt hij in de weg(weiger om 3 weken met zo'n klapperend ding op mijn dak te rijden), zuipen brandstof, kost je je rug (en beetje pech je auto) met het erop en eraf halen phoehee dat lucht ff op  :J :O :X

On-Topic weer :)
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: martijn82 op oktober 03, 2021, 06:13:37 pm
Denk dat je idd gelijk hebt dat het beter "op de grond/laag" kunt doen.
Wel is het denk(!) ik zo dat er uit moet worden gekeken voor de "integriteit" van het frame. Daarmee bedoel ik dat voorkomen moet worden dat het frame gaat torderen als de as er onder vandaan is. Voor mijn gevoel brengt de as namelijk veel stevigheid in de breedte van het frame.

Volgens de Al-Ko catalogus weegt een 1000kg as zo'n 40-45kg, wat ik persoonlijk nog wel mee vind vallen. Het is geen kattenpas, maar ook weer geen 100kg+
In Nederland hebben we een Alko service center. Ik zou daar advies vragen. Veel dealers gaan daar naar toe om het aan te laten passen. Wie weet kunnen hun ook het type plaatje leveren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 06:50:24 pm
De vraag gesteld omdat je met andere et waardes denk ik geen centimeters wint. Maar er zijn geen zwaardere assen met dezelfde maten als de huidige?
Ik weet welke as nu onder de Kyte zit;
Merk: Al-Ko
type: B850-2
nr: 811267



Het is een heel oude as en wordt niet meer vermeld in de catalogus.
De B850-5 is nog wel goed te vinden en wordt geleverd met verschillende pad en flens maten:
https://www.trailer-center-discount.com/en/chassis-parts/chassis-parts-al-ko/axles/braked-axles-accessories/braked-axles/braked-axle-900kg-basic-axle-type-b-850-5/

Het is dus de vraag welke pad maat Holtkamper heeft en daar moet een vervanger voor worden gezocht.
Denk dat sites als UTrailer, aanhangwagendirect, trailerplus.nl, etc best welwillend zullen zijn om een vervangende as te selecteren.

Zal van de week een paar mails de deur uit gooien naar deze sites. Zodra een vervangende as geselecteerd is, is ook de flensmaat en daarmee totale as breedte bekend.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op oktober 03, 2021, 06:53:25 pm
Ik bedoel niet om FB te gebruiken om HK onder druk te zetten (lijkt mij sowieso onnodig en onverstandig), maar je zou wel middels FB mensen kunnen vinden die een Kyte Offroad hebben.
Snap dat dat niet je bedoeling was, maar weet niet of HK die site redigeert en wat ze er wel/niet lezen.
Leer mij feestboek kennen en de zaken die daar gedaan/gezegd worden. Voor je het weet....
Dit forum is openbaar, maar laten we het nog even "onder de pet" houden en alles gewoon netjes 1:1 (formeel) met HK afkaarten.
Als zij hun medewerking geven, dan wordt het leven een stuk eenvoudiger.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op januari 12, 2022, 10:08:59 pm
Dit is een doodlopende route gebleken om wel om de volgende redenen;
1. De fabrikant moet ten aller tijden het chassis van een nieuw typeplaatje voorzien. Hierdoor heeft Holtkamper het laatste woord en die gaan voor 99.99999% zeker niet meewerken aan eigen broodroof.
2. Na uitgebreid contact met Al-Ko is bekend geworden dat de Holtkamper chassis custom-made zijn. Deze chassis of onderdelen die hiervoor nodig zijn worden niet aan derde geleverd. Vooral de 1000kg as blijkt een heel lastig verhaal, ook al is die te krijgen of een andere as te modificeren dan nog blijven wij afhankelijk van het typeplaatje van HK.

Wij hebben de KyteXL nu "kaal geslagen" en besparen wij globaal 47kg. Disselbak eraf, kluis eruit, zware onderdelen richting de auto (bijv. de RVS één stok luifel buis én de spanbuis van de kindertent);
(https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=dlattach;topic=26497.0;attach=30820;image)

De volgende "missie" is om de afzuig fan eruit te halen en dmv een frequentieomvormer de inblaas fan voor zowel inblazen als afzuigen te gebruiken. Dit zou weer een grove 16kg aan gewicht besparen. Totaal hebben wij dan 63.4kg gewicht bespaart.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op januari 13, 2022, 05:34:47 pm
Daar was ik al bang voor. En dan heb je de RDW nog niet eens gehad. De as is trouwens waarschijnlijk het makkelijkste verhaal, hier over de grens zit een bedrijfje die maken alle assen volledig op maat tegen zeer schappelijke prijzen. Mijn broer heeft er net een as voor een merkloze boottrailer op maat laten maken. 1 tons ongeremd met 1 cm verhoogde pads (om handigere bandenmaten te kunnen gebruiken), verzinkt en waterdichte lagers --> geen probleem.
Maar de registratie blijft gedoe en is moeilijker dan ooit.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Seb op januari 14, 2022, 02:08:16 pm
Ik zit uit nieuwsgierigheid mee te lezen. Wat een gedoe zeg. Bij onze Campooz lazy Jack 2021 is de aanhanger al technisch geschikt voor 1000kg. Hier is het een kwestie van ander COC bewijs bij Humbaur regelen en bijbehorend typeplaatje en dan naar de RDW.
Ik heb het ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat mijn vrouw dan de wagen niet meer mag trekken achter onze VW Transporter. De totaal toegestane massa van de combinatie komt dan boven de 3500kg uit en daarvoor moet ze dan een B+E rijbewijs gaan halen.
Daarnaast moeten wij ons best doen om überhaupt aan die 750kg totaal massa te komen. Voor die ene keer dat ik de aanhanger los wens te gebruiken om bijvoorbeeld een paar kuub stookhout te halen, is het voor mij voldoende als ik weet dat de wagen technisch wel tot 1000kg te belasten is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op januari 21, 2022, 08:55:12 pm
Holtkamper heeft een "verdienmodel" door een duur betaalde upgrade naar 1000kg aan te bieden. Je krijgt dan 1000kg, meer bodem vrijheid en een stoere achterkant.
Als je dat afschaft, dan schiet je jezelf in de poten zeg maar. Je kunt moeilijk een upgrade naar 1250kg aan gaan bieden óf alleen meer bodem vrijheid en een stoere achterkant voor X duizend euro.

Daarbij heeft HK, zoals ik het van Al-Ko begrijp, gekozen voor wat custom zaken. Gevolg is dat het frame dus niet standaard van de band komt rollen. Kan mij zo voorstellen dat HK, als ze standaard 1000kg aan willen bieden, de knip moet trekken voor een nieuw custom 1000kg chassis wat aan hun eisen voldoet.
Als ze standaard chassis gebruikt hadden, dan was het allemaal een wat minder groot probleem denk ik.

Dit zijn een aantal aannames, kan ze niet 100% hard maken, maar denk dat het wel die richting op gaat.

Iets met;
Keuzes uit het verleden...

Als ik nu de as + oplooprem ga vervangen, dan moet(!!) er een nieuw type plaatje. Alleen HK kan dat plaatje leveren en zij zullen hier vermoedelijk niet heel happig op zijn. Het is heel spijtig. Wij gaan vrolijk door met het zoeken naar besparingen.
Zit nu te denken om het reservewiel frame + reservewiel er onderuit te halen.
Daarvoor in de plaats kan een simpel gebogen ijzeren frame met thuiskomer.
Moet de zaken nog wegen, maar het kan toch zo'n 10kg besparen.
Ben aan het uitdenken hoe ik windforce om kan bouwen naar 1 windforce motor.
Scheelt weer een motor van 17kg, daar komt dan wel weer een 2-3kg aan materiaal bij om met 1 motor te kunnen werken.

Als dat lukt zou het toch in totaal 25kg besparen.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Alex op januari 21, 2022, 10:43:29 pm
Of Net als de auto's van tegenwoordig geen reservewiel meer.
Spuitbusje en klaar.

Verstuurd vanaf mijn CPH1941 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op januari 21, 2022, 11:21:02 pm
Ik vind het veel gedoe voor een tiental kilo's als ik eerlijk ben. Die 25 kg gaat voor de aanhanger of politie het verschil niet maken. Reservewiel thuis laten zou ik zeker niet doen. Spuitbus heb je geen fluit aan, op het moment dat je in de gaten hebt dat de aanhanger lek is gereden is de band zodanig aan gort dat dat niet meer met een spuitbus op te lossen is. En met een thuiskomer ben je letterlijk en figuurlijk verder van huis dan met 25 kilo overgewicht.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Seb op januari 22, 2022, 08:22:54 am
Of Net als de auto's van tegenwoordig geen reservewiel meer.
Spuitbusje en klaar.

Verstuurd vanaf mijn CPH1941 met Tapatalk
Die spuitbusjes zijn waardeloos en alleen bedacht om gewicht in de auto te besparen om zodoende makkelijker aan de milieu eisen te voldoen.  Wat Sanderv al zegt: je band gaat 90% van de gevallen aan gort omdat je al snel op de dunne wang van de band gaat rijden. Zie dan maar eens een nieuwe band te regelen langs de Franse snelweg. Ik heb in onze auto gewoon weer een reservewiel gelegd (met een vier seizoenenband overigens, zodat je ook tijdens de wintersportvakantie nog aan de uitrustingseisen voldoet. Zelfs nog bewust gekozen voor een profiel dat niet looprichting gebonden is, zodat de band links en rechts gemonteerd kan worden). Je zult het zelden nodig hebben, maar als, dan is het maar wat fijn als je jezelf kunt helpen en weer snel van je vakantie kunt genieten.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Tago Herman op januari 22, 2022, 09:29:21 am
Wat een moeite voor die paar kilo. Je mag in de meeste landen een overgewicht hebben van ca 5%, en in de andere landen ( waaronder Nederland) zelfs 10%.


In Nederland du 825 kg, daar blijf je onder, en in veel andere landen 788 kg. Die laatste kilo's zullen het naar mijn idee niet doen.


Daarnaast is de pakkans heel klein. Bij een controle wordt er aangekoppeld gemeten. En dan is er helemaal niets aan de hand, dan blijft het gewicht onder het maximum.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op januari 22, 2022, 09:55:08 am
Jeetje wat een commentaar zeg...

Als iemand het leuk vindt om met techniek bezig te zijn, dan is dat toch leuk voor die persoon.
Wij hebben ons huis volledig verduurzaamd. Zijn begonnen met 3m² isolatie in de badkamer, jeetje dat zet ook geen zoden aan de dijk... Na 5 jaar van de kleinste tot de grootste maatregelen waren wij 6 jaar geleden als eerste in de wijk van het gas af.

Wij kijken graag vooruit, ik zit niet alleen in de auto en er wordt al gerefereerd naar hoe gevaarlijk het is om zonder reservewiel op pad te gaan én hoe snel een band aan gort kan gaan.

Veiligheid boven alles!

Liever 10kg bespaart dan 10kg te zwaar, klapband en de volledige klapper+auto en gezien in de kreukels.

Het gaat ook om de som van alle kg besparingen die naast een stukje veiligheid bijv. ook stukje brandstof besparing oplevert.

Daarnaast is de sterke wens om in de toekomst fietsen mee te nemen. Nu met 790kg en 60kg fietsen gaan we al snel naar 850kg en dat terwijl de wagen nog op de kogel hangt. Zonder de kogel gaan we dan al richting de 900kg. Dan is er wel degelijk een serieuze overschrijding.

Nogmaals;
Veiligheid boven alles!

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: sanderv op januari 22, 2022, 10:11:06 am
Het gaat me niet om veiligheid boven alles. In tegendeel, ik vind het zoeken naar een paar kilo's zelf geneuzel in de marge. Als je een reservewiel wil thuis laten, moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ik geef je alleen mee dat je het gewicht van de spuitbus en thuiskomer ook kunt schrappen, want die zijn beide waardeloos als het zo ver is. Verder moet je het mooi zelf weten, maar zelf al drie keer lek gereden op vakantie, waarbij twee keer de benodigde bandenmaat niet beschikbaar was en we één keer met samengeknepen r##t 850 km naar huis zijn gereden in een beladen auto met thuiskomer. Ik doe het niet meer.
En voor wat betreft dat laadvermogen verhogen heb ik je al aangegeven dat van de situatie zonder kenteken naar de situatie met kenteken geen sinecure gaat zijn. De RDW werkt daar moeizaam tot niet aan mee. Ervaring mee. Maar in elk geval veel succes met de zoektocht!
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Seb op januari 22, 2022, 10:12:39 am
Marcof, mijn post was niet negatief bedoeld hoor.
Een reservewiel doet niets wat betreft veiligheid (de kapotte band heb je net zo goed met als zonder reservewiel zeg maar). Ik houd er zelf alleen wel van om mezelf onderweg snel te kunnen helpen als dat nodig is en dan heb je aan die plakset meestal niets. Dan wordt het dus wachten op hulp van buitenaf en dat kan lang duren en aardig in de papieren lopen. Vaak moet de zaak dan naar een veiligere plek worden gesleept enz.

Natuurlijk ben ik ook helemaal voor veiligheid en je houden aan de maximale gewichten.
Wat me wel bevreemdt, is dat je met die KyteXL zo snel aan de maximale massa zit, daar had Holtkamper best wat meer marge in mogen bouwen.

Beetje gekke vraag misschien, maar is het een optie om hem in te ruilen en dan de 1000kg versie te kopen? Maar dat is vast niet de goedkoopste optie, vrees ik.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: martijn82 op januari 22, 2022, 11:12:39 am
Misschien een stomme gedacht. Maar als je naar je uitrusting kijkt wat heb je dan echt nodig? Wat je niet of zelden gebruikt eruit doen.
En wat je wel gebruikt kijken of er een licht gewicht variant van is.
Fietsen op het dak van de auto kan ook.


Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op januari 22, 2022, 12:00:47 pm
Misschien een stomme gedacht. Maar als je naar je uitrusting kijkt wat heb je dan echt nodig? Wat je niet of zelden gebruikt eruit doen.
En wat je wel gebruikt kijken of er een licht gewicht variant van is.
Fietsen op het dak van de auto kan ook.


Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Zeker de overweging waard en wat ons betreft al redelijk basic. Wij komen uit een tent en toen moest alles in de auto, dus ook alles zo licht mogelijk en redelijk basic.
Redelijk lichte stoelen, tafel volledige van aluminium, plastic IKEA kinderstoel, etc.

De zaken die serieus aantikte waren bijv. disselbak, kluis, tent tapijten en de plankjes uit de kast. Die laatste wegen een halve kilo stuk en met 11 plankjes is dat een halve krat bier.

Kluis is eruit, disselbak was altijd zo goed als leeg(koken niet op gas), rest van de relatief zware spullen gaan de auto in.

Fietsen op het dak is nog een idee, kan kijken of er fietsen dragers zijn voor onze auto.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: PenH op januari 22, 2022, 02:39:09 pm
Jeetje wat een commentaar zeg...
Zie het als positieve feedback! Ik vind het juist wel leuk om te lezen dat je bewust bezig bent het met het zo goed mogelijk beladen van de klapper. En dat je probeert om, binnen de kleine marges door het hoge eigengewicht van de wagen, te blijven. Ik zie liever dit dan sommige wagens die je soms, hoog opgestapeld en zwaar overbeladen, onderweg tegenkomt. En ondertussen heb je toch al mooi een kleine 50kg bespaart, dus die twee fietsen kunnen alvast mee!
Fietsen op de auto kan natuurlijk ook, maar is funest voor je brandstofverbruik. Ik had ze dit jaar ook op het dak (+2 op de dissel), nog nooit zo'n hoog verbruik met de auto gehad (en dit was alleen in NL)! Twee fietsen op de dissel + een dakkoffer gaat denk ik beter. Fietsen op het dak tillen is ook niet zo makkelijk, zeker als het geen lichtgewicht racefietsjes zijn...

Ik ben het wel eens met de anderen over het weglaten van het reservewiel. Helaas hebben wij de afgelopen paar jaar al 2x langs de kant mogen staan met een kapotte band (en niet omdat ze vanwege overbelading aan flarden gingen). De laatste keer was het een stuk van een stanleymes, dan heb je helemaal niets aan een spuitbus. Ik heb alleen een thuiskomer in de auto en gelukkig was er een geopende garage in de buurt. Een volwaardig wiel is dan natuurlijk veel fijner, maar die past niet in de auto. :?

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Marcof op januari 22, 2022, 06:47:31 pm
Lees hier dat ik mijn reservewiel thuis zou gaan laten en dat dat niet veilig is. Ik laat het volwaardige reservewielen thuis en neem daarvoor in de plaats een thuiskomertje als reservewiel mee. Wij bouwen op de heen én terugreis altijd dagen ruimte in. Heenreis is altijd op de bonnefooi, zien wel waar plaats is en reizen dan weer verder tot er een leuke camping voor één tot twee weken gevonden is. Op de terugreis is er altijd een week extra vakantie. Tijd zat om eventuel op een band te wachten. Met een thuiskomertje kun je alsnog honderden kilometers rijden, als zal het comfort in de vorm van wat stress en rijgedrag wel wat afnemen. Zitten we 250km van huis, dan gewoon op het gemak naar huis. Is het op de heenreis, dan pakken we op een camping in de regio een plekje tot de band gerepareerd is. Sowieso zou ik niet honderden kilometers extra van huis gaan als mijn reservewiel eronder ligt. De kans dat die kapot gaat is ook aanwezig en dit je nog verder van huis en dan zonder reservewiel, want die ligt er net onder.

Nogmaals X een klein gewicht besparen is samen een groot gewicht.

Wij zeulen ook een Kindertent XL mee en zal iets van 25kg(inclusief stokken) zijn. Maar dan nog is een kyte XL zwaar en dat ondanks de carbon buizen die Holtkamper in deze versie toe heeft gepast. Wil niet weten wat de wagen met ijzeren buizen weegt.

Met alle verwachte besparingen kunnen wij met gemak en gerust hart(geen heel heftige overbelading) lekker op vakantie.

Nog wel 1 ding;
Holtkamper levert de wagen standaard zonder kluis en disselbak. Het standaard gewicht is daardoor een stuk hoger als je hem vanaf Holtkamper bijv. Met kluis laat leveren. Dat kreng weegt gewoon 20kg. Hengel je er nog een disselbak en Kindertent bij, kom je al snel op 60kg extra uit. Als je 200kg bagage mee kunt nemen, dan is dat toch wel erg veel gewicht wat je op het totaal inboet.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: FriedelP op januari 22, 2022, 08:22:26 pm
Ik vindt het een boeiend project om te volgen en snap ook wel waarom.


Echter wat betreft de reserveband zou ik dat niet direct doen. Zelf minder voor de aanhangwagen dan voor de auto zelf. Althans, als die aanhangwagen je vouwwagen is. Kortom je huis waar je op moment dat die band dan zou gerepareerd moet worden in verblijft en dat huis een van zijn steunpunten waar je dan in bevind, is ook dat thuiskomertje waar toch wel wat krachten kunnen opzitten, zeker bij onregelmatig terrein. Je kan de band dan pas terug vervangen al je terug opbreekt en moet je dan ook meteen wel wat extra tijd rekenen om na dat opbreken de volwaardige band er terug op te zetten. Met de auto is dat aspect denk ik toch wel een stuk eenvoudiger. En ook daar heb ik liefst wel een volwaardig reservewiel in liggen. Is in het verleden wel niet altijd een mogelijkheid geweest met de leasewagen.


Maar los van een volwaardig reservewiel in de auto of niet, zou ik er me nog ongemakkelijker bij voelen als mijn vouwwagen geen heeft om bovenstaande reden.

Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: Geofrey88 op maart 26, 2024, 10:51:01 pm
Beste Marcof,

Speciaal voor dit onderwerp een account aangemaakt, sinds kort ook in het bezit van een Holtkamper Kyte (2017).
Ook ik vind het 'kale' gewicht te dicht op het maximaal toelaatbare gewicht zitten. Plus dat ik een accusysteem wil integreren voor het windforce systeem en eventueel qua elektra 1-2 dagen kan bivakkeren zonder paal-aansluiting. Dat is extra gewicht ;-)

Ik denk dat je zelf ook als 'fabrikant' van het aangepaste chassis (mits oplooprem en as vervangen zijn door zwaarder model) kunt fungeren voor een toetsing door de RDW. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij boottrailers. Mijn oom zit namelijk in de boten en die gaf dit afgelopen weekend aan. Soms vraagt de RDW nog om een sterkteberekening van het chassis. Maar wellicht dat Al-Ko daar wat over kan zeggen, aangezien zij het chassis hebben geleverd, inclusief chassisnummer.
Zou mij (ben zelf werktuigbouwkundig ingenieur van beroep) sterk verbazen als dit chassis niet voor 1000kg geschikt zou zijn. En eventueel zijn verstevigingen/verstijvingen ook nog op de boutgaten toe te passen met losse platen.
Het chassisnummer bestaat 'gelukkig' al, omdat het chassis van na 2012 is. Sindsdien is het verplicht een VIN nummer ook op aanhangers te hanteren.

Als vervanging van de dissel zou de 90 S/3 (AL-KO artikelnummer 249212) voldoende zijn.
Heb jij toevallig al een vervangende as gevonden vanuit Al-KO, eventueel een artikelnummer? Anders probeer ik dat bij Al-Ko in Nieuw Vennep op te vragen samen met de vraag over de sterkte van het chassis.

Ik durf wel te stellen dat dit om een wijziging van bestaande bouw betreft. Mits goedgekeurde onderdelen gebruikt worden (as + dissel + verklaring chassis) en volgens de RDW inspecteur het gedeelte van Holtkamper deugdelijk gemonteerd is (visueel) zou dit naar mijns inziens door de keuring moeten komen en op kenteken gezet kunnen worden.
Alleen wordt je zelf de fabrikant ipv Holtkamper ivm de aanpassing aan het geheel, waar zij niet de verantwoordelijkheid van willen dragen. Wat wellicht logisch is.

Ik denk dat het dan op het antwoord van AL-KO zelf hangt, hoe sterk het chassis nu daadwerkelijk is.

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/keuren-bij-afbouw-zelfbouw-of-wijziging/aanhangwagen
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01#Hoofdstuk5_Afdeling12 -->wetgeving aanhangers, waar aan te voldoen.

p.s. excuus om dit 'oude' draadje weer te openen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet mogelijk is.
Titel: Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
Bericht door: getiem op maart 28, 2024, 09:17:22 pm
Blijft een interessant onderwerp. En idd, met een batterij (zeg ecoflow delta 2 + zonnepanelen) zou het echt een handige uitbreiding zijn om de kilo’s op te hogen.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal