Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: detail foto's trailerhitch  (gelezen 44533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #75 Gepost op: mei 31, 2016, 12:29:43 am »

Dat zou een oplossing kunnen zijn. Ook de uitsparing rond maken. Geen happen in het ijzer. Echt, hier moet je wat aan doen.

coleman - cheyenne

Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #76 Gepost op: mei 31, 2016, 06:48:08 am »

Dikke strip er overheen heeft alleen zin als die strip voldoende lang is. Echter, het is dan nog steeds geen L-profiel (dus een halve koker) en dus relatief zwak. Beter is een strip over de verjonging vast te lassen aan drie zijden (2 korte kanten en lange zijde aan de ligger). Daarmee komt de halve koker weer terug.

Probleem met een trailerhitsch is grote moment van de belasting. Het korte profieltje heeft een lange hefboom die belast wordt. Dat maakt dat de krachten veel groter zijn dan je misschien zou verwachten op basis van belasting met 1 of 2 lichte fietsen.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2016, 06:50:12 am door Matthijs_164 »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
detail foto's trailerhitch
« Reactie #77 Gepost op: mei 31, 2016, 08:06:54 am »

Ik ben het er mee eens dat er wat aangedaan moet worden. Dit is constructief niet goed. Er af vallen zal het waarschijnlijk niet doen, maar verbuigen zou wel kunnen.
Jammer want het is wel mooi gemaakt!
Een eenvoudige oplossing heb ik zo niet, het is allemaal redelijk ingrijpend.
Het was al beter geweest wanneer het hoekprofiel anders gebruikt was. De lip aan de bovenkant en dan deels uitsparen. Dan blijft het profiel verbonden en kan het niet uitbuigen. En er blijft geen water in staan.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2016, 08:20:58 am door Jerome »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #78 Gepost op: mei 31, 2016, 11:26:49 am »

Als ik kijk naar de constructie is het geheel niet de meest logische constructie:
- boutgaten in een frame doe je in het midden van het profiel (in het midden zijn de minst grote krachten werkzaam in een profiel, dus daar vezwak je het minste)
- boutgaten doe je op 1 lijn. (dus naast het gat wat er al inzit voor de bevestiging van de bak)
- Hoogte is belangrijker dan breedte. Tegen buigen werkt namelijk hoogte tot de 3de macht , breedte 1x
Als je nu kijkt naar de constructie moet je goed kijken wat het zwakste deel is. Naar mijn mening is dit de bout die het meeste kracht moet opnemen. Kan hij dit op afschuiving? En dan nog de vlaktedruk van het originele frame. Is deze bestand daartegen?
Vergis je overigens niet in de krachten: Je moet met behulp van moment de kracht op de bout bepalen, waarbij de kracht niet het gewicht is van de fietsendrager+ fietsen, maar dit gewicht vermenigvuldigt met de G-krachten die er tijdens het rijden opkomen, denk hier bijvoorbeeld aan remmen / optrekken, of een bult/gat in de weg. Dit tesamen met een veiligheidsfactor praat je snel over 7,5kN waar je rekening mee moet houden. Of dit nu kan moet je een volledige berekening er op los laten.
Gelogd

DrogeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cocoon S Adventure
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #79 Gepost op: mei 31, 2016, 01:17:14 pm »

Nou wordt het leuk  :P, ik reken normaal aan stilstaande gebouwen, dus de dynamische factor is even gokken.

Zie de bijlage voor het rekenschema van onze trailerhitch. Bij een kogeldruk van 80 kg (0,8 kN) en een moment van 0,3 kNm (een 'arm' van 375 mm) en opzichte van de trekhaak treden de krachten als in de bijlage op.
Het maximaal buigend moment in de langsliggers is 0,2 kNm -> met een dynamische factor van 3 is dat 0,6 kNm.
Er is dan een weerstandmoment van 2,55 x 10³ mm³ benodigd (in staalkwaliteit S235, standaard constructiestaal).
Mijn U-profiel van 40x30x3 heeft een elastisch weerstandmoment van 3,3 x 10³ mm³.
Het hoeklijn dat HK gebruikt heeft (volgens mij +/- 50x30x3) heeft 'slechts' 1,8 x 10³ mm³ (en kan de dynamische factor van 3 dus niet aan bij maximale belasting (voor mij deels reden om niet de originele oplossing te kiezen)). NB: Het kan ook goed zijn dat de constructie van HK niet zozeer rekentechnisch is bepaald maar is beproefd, en dat deze daardoor wel degelijk degelijk is (het is niet mijn bedoeling om hier wat van te vinden).
Een rechte strip heeft een weerstandmoment van 1/6 x b x h² -> bijvoorbeeld 8x50 geeft een capaciteit van 1/6 x 8 x 50² = 3,3 x 10³ mm³ en zou voldoende zijn, maar een 'verjongde' doorsnede van bijvoorbeeld 4 x 40 is maar 1,1 x 10³ mm³.

Wat betreft de maximale kracht in de bout: deze is in mijn geval 1,1 kN. De toegepaste M10 8.8 kan ongeveer 0,4 x 800 x 50 = 16 kN hebben, dus dat heeft wel wat over. In mijn geval is de hefboomarm vanaf de trekhaak tot de eerste (zwaarst belaste) bout 20 cm, en de afstand tussen de eerste en de volgende bouw 31,5 cm. Hoe groter de hefboom of hoe kleiner de afstand tussen de twee bouten hoe hoger de afschuiving op de eerste bout wordt. Bij het heel dicht bijelkaar plaatsen van de bouten kan dit hard oplopen.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2016, 01:22:08 pm door DrogeR »
Gelogd

DrogeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cocoon S Adventure
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #80 Gepost op: mei 31, 2016, 01:21:29 pm »

Oeps, dubbel
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
detail foto's trailerhitch
« Reactie #81 Gepost op: mei 31, 2016, 01:59:40 pm »

Mijn reactie is ook niet op de constructie van DrogeR maar op die van EdHeeren.
De constructie van DrogeR lijkt mij okay.
Gelogd

DrogeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cocoon S Adventure
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #82 Gepost op: mei 31, 2016, 02:18:34 pm »

Mijn reactie is ook niet op de constructie van DrogeR maar op die van EdHeeren.
De constructie van DrogeR lijkt mij okay.

Dat is mooi  8), ik reageerde ook niet specifiek op jou, maar ik het algemeen op de vragen over krachtwerking.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #83 Gepost op: mei 31, 2016, 03:31:39 pm »

DrogeR, ikzelf zou uitgaan van een iets hogere factor, want 5G zit je zo op. Mrt een veiligheidsfactor van 2 zou ik dan uitgaan van 10x het gewicht. Maar zoals je al berekend en aangeeft heeft de constructie genoeg over.
Moet wel zeggen dat mijn bereken kunsten ietwat roestiger zijn als die van jou ;-)
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2016, 03:34:11 pm door Drikusniet »
Gelogd

whizzle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #84 Gepost op: mei 31, 2016, 07:05:57 pm »

Wij hebben het opgelost door het plaatje wat in de weg zit los te frezen van de bak en los te schroeven, de trailerhitch (met ook wel een langere poot en meer moeren) vast te zetten met een langere moer en dan hierop weer het plaatje te plaatsen en deze weer te lassen aan de wagenbak. Wel heel voorzichtig gedaan met het zeil van de wagenbak, maar ons inziens is de trailerhitch nu een stuk steviger dan dat je er een grote uitsparing in maakt en de verbinding met de bak is toch al gelast dus die verliest (dachten wij) verder geen extra kracht.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #85 Gepost op: mei 03, 2019, 08:26:55 pm »

En er is weer een variant bij, zie onderstaande foto's. Dit is van de 'pas'-sessie. Het frame is nu op weg naar de verzinkerij, dan kan ik daarna mooi aan het knutselen met de elektra.

Netjes gemaakt DrogeR, hopelijk lees je dit mee

Heb je toevallig iets van maatvoeringen, diktes materiaal en/of tekeningetje op papier gezet op te delen?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #86 Gepost op: mei 03, 2019, 08:42:43 pm »

Hij is al sinds december niet meer online geweest,  een mail werkt mogelijk sneller
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #87 Gepost op: mei 03, 2019, 09:25:14 pm »

Hij is al sinds december niet meer online geweest,  een mail werkt mogelijk sneller

onder zijn profiel heb ik enkel de opties

[Voeg toe aan vriendenlijst]
Stuur een PM
Toon bijdragen
Toon statistieken
Gelogd

muis

  • Gast
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #88 Gepost op: mei 03, 2019, 09:39:30 pm »

Onder de profielfoto staat ook een envelop , dat is de mail
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: detail foto's trailerhitch
« Reactie #89 Gepost op: mei 03, 2019, 09:47:16 pm »

Onder de profielfoto staat ook een envelop , dat is de mail

Helaas niet bij Droger...
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal