Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Camp-let Tempo 100  (gelezen 29835 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Camp-let Tempo 100
« Gepost op: april 10, 2014, 07:53:41 pm »

heeft er iemand een Camp-let die Tempo 100 gekeurd is?
en kan die iemand dan even foto's posten van hoe de schokbrekers bevestigd zijn..

groeten
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2014, 06:32:55 am »

Volgens mij heeft ie geen schokbrekers...tenminste, de Camplet,s met de kleinere wielen dus de oudere types hebben een torsieas. En hoe het dan zit met een type 100 keuring weet ik niet...wel dat je er gewoon 130 mee kunt rijden.. ;)
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2014, 09:50:57 am »

Volgens mij zijn alle alko en vergelijkbare assen torsie assen, anders zou je een starre as met bladveren krijgen.
In principe zou je dus onder elke torsie as schokbrekers kunnen monteren. Bepalend is of er voldoende ruimte is, of de hoek waaronder de schokbreker tussen chasis en as zit goed is en of er bevestigingpunten zijn, waaraan je de bevestigingbeugels kunt vastbouten (eventueel gaten boren) of kunt lassen.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2014, 07:41:43 pm »

Ga niet zeggen of het kan of niet maar het lijkt me dat er erg weinig ruimte is en het een nogal duur grapje wordt voor een stickertje met 100 km erop.  :?
Als je er hier in NL tegen de 100 km rijd krijg naar mijn idee geen boete...net als in Duitsland. Dus waarom zo,n sticker?
In Frankrijk mag je (bij mijn weten) 130 met de klapper...ook geen sticker nodig.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2014, 07:37:41 am »


Als je er hier in NL tegen de 100 km rijd krijg naar mijn idee geen boete...net als in Duitsland. Dus waarom zo,n sticker?

Ik kan je zeggen dat je in NL een boete krijgt! En daar helpt een 100 sticker niets aan :)35].

En waarom zo'n sticker ... Daar is al veel over gezegd, dat is een keuze. Voor die paar honderd Euro hoef je het niet te laten. En een kar met schokbrekers rijdt echt rustiger.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2014, 09:53:16 am »

Ik kan je zeggen dat je in NL een boete krijgt! En daar helpt een 100 sticker niets aan :)35].
Daar is elders op het forum al eens een lange discussie over geweest. Je krijgt er in principe een boete voor, maar het kan zinnig zijn om er bezwaar tegen te maken.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2014, 09:55:07 am door Frankie »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2014, 02:47:23 pm »

Interessante vraag. Wij hebben zelf een oudere Royal (uit 1995, 1997 en 1999, het is een Frankenstein :) ) en ik heb ook gestudeerd op de tempo 100 mogelijkheid. Nu is dat voor de meeste aanhangers geen probleem omdat ze chassisbalkjes in de lengterichting hebben. Daar zijn op ebay.de standaard ombouwkitjes voor te krijgen. Het A-frame van de Camplet is echter een probleem. De schokdempers moeten naar voren gemonteerd worden en de afstand tussen de swingarm en de balk is daar al opgelopen tot zo'n 30 cm. Aan de swingarm zit geen bevestigingsmogelijkheid voor de demper, maar daar bestaan standaard aanlasogen voor. Aan de voorzijde zullen de dempers echter op iets van een dwarsligger onder het A-frame gemonteerd moeten worden. De hedendaagse modeljaren hebben die dempers wel en ik heb daar vorig jaar foto's van gemaakt bij een vouwwagencentrum, alleen was dat op mijn oude telefoon. Gek genoeg is er nergens op internet zo'n afbeelding te vinden, ook niet als je zoekt in het engels, duits of deens. De demomodellen die op de zijkant staan zijn altijd omgeremd. Iets wat heel begrijpelijk is als je wel eens geprobeerd hebt om zonder takeltje een geremde Camplet op de zijkant te zetten  :)
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2014, 07:45:11 pm »

Daar is elders op het forum al eens een lange discussie over geweest. Je krijgt er in principe een boete voor, maar het kan zinnig zijn om er bezwaar tegen te maken.

Ach het is wat te lang geleden om daar nog op terug te komen. Maar ik hou het in de smiezen voor een volgende keer  :K. En ik probeer me toch aan de snelheidslimieten te houden. Maar dat valt niet altijd mee, je merkt er niet veel van als dat ding achter de auto hangt. Tenzij ik met de R4 op pad ben, maar dan loop ik niet het risico te hard te rijden  :#.
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2014, 02:02:53 pm »

allemaal goed en wel, waarom wel of niet..
maar ik wil het wel....dus het zal er komen ook heb al een hele catalogus van KNOTT dus gewoon ff meten en de onderdelen bestellen..
mss hier en daar iets custom maken..

maar 13 inch wielen er onder ging ook niet en ze liggen er nu toch ook op...

owja kan iemand me ff vertellen hoe ik hier foto's op krijg
en hoe ik een pdf je kan uploaden naar hier

groet wim
een CAMP-LET tuner  8)


projectjes
afgerond: 13 inch ATS classics
nu: TEMPO 100
volgende: de bagage drager




Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2014, 02:05:23 pm »


en sanderv

en niet om op te scheppen ik zet men camp-let alleen op zen zij
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2014, 02:15:14 pm »

maar 13 inch wielen er onder ging ook niet en ze liggen er nu toch ook op...
Lijkt me het beste bewijs dat het niet ging. :#
Sorry, kon't ff niet laten...
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #11 Gepost op: mei 04, 2014, 01:05:31 am »

Tja, alleen op de zij zetten kan wel, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ik heb beide aanhangers gewoon op de zij in de garage, gaat prima. Heb ik inderdaad een handtakeltje voor geïnstalleerd. En ik gebruik er twee kantelbeugels voor, één waar die op komt te staan en één waar ik de takel aan bevestig. De haak trekt dus aan de wielnaaf. Bovendien heb ik er een neuswiel voor gemaakt met twee kogelpotten, dat manouvreert lekker makkelijk door de garage.









De gewone aanhanger ontbreekt op de foto, die staat normaal op speciale bokjes achter de plek waar de camplet op de zij wordt getrokken.

Overigens vwb de schokdempers: ik heb eens zitten broeden op de as-constructie. Ik zie nog twee mogelijkheden. Je kunt de demper ook aan de as zelf vastmaken, ipv aan het chassis. Dus met een aanlasoog aan de swingarm en de andere zijde aan een bracket aan de as, op de plek waar die naast het chassis uitsteekt, dus aan het deel waar sommige kantelbeugels ook op vastgezet worden:



De tweede mogelijkheid is volgens mij om het aanlasoog aan de swingarm niet zoals gebruikelijk naar beneden aan te lassen, maar naar boven. De schokdemper kan dan naar achteren wijzen en daar komt het chassis juist verder naar de buitenzijde. Als ik dat uitmeet, hoef je nog maar een centimetertje of 5 te overbruggen tussen demper en chassis. Overigens, ik heb die tempo 100 regels ook goed zitten doorlezen. Ik lees overal dat de aanhanger voorzien moet zijn van hydraulische dempers. Nergens staat omschreven aan welke eisen die dempers moeten voldoen of hoe ze gemonteerd moeten zijn. Je kunt twisten over het nut van die dingen onder een torsieas met rubberen elementen, maar goed, dat terzijde, ze moeten eronder zitten. Even advocaat van de duivel modus: wie zegt dat die dingen werkend moeten zijn op de as? Er wordt alleen visueel gecontroleerd of die dingen aanwezig moeten zijn...
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #12 Gepost op: mei 04, 2014, 07:28:33 am »

hier is een fotootje uit de folder van knott

en de stukken zijn niet zo prijzig hoor

« Laatst bewerkt op: mei 04, 2014, 07:31:48 am door herrwillem »
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #13 Gepost op: mei 04, 2014, 04:52:04 pm »

Maar die technische tekening geldt alleen voor het veel gebruikte chassis met balkjes in lengterichting. Voor een A-frame kun je er niet zo heel veel mee, waar wil je de demper aan bevestigen. Een dwarsbalk onder het chassis kan, maar die moet voor het wiel toch wel zo'n 30 cm buiten het chassis oversteken. Lijkt me lastig om daar een stevige constructie van te maken. Met de demper naar achteren wordt dat een ander verhaal, dan kom je op 5 cm van het chassis uit. Bovendien heb je dan geen verlies van bodemvrijheid, iets wat met de kleine 10" wieltjes zoals hoe ik ze nog heb wel een issue is.
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2014, 08:31:32 pm »




hier zijn de de manieren maar wss zal ik nog wel wat zelf moeten maken...
ik laat de foto's zien als hij klaar is

btw ik heb 13 inch wielen gestoken...

die foto's volgen ook nog
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal