Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Camp-let Tempo 100  (gelezen 29839 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #45 Gepost op: juni 14, 2014, 11:53:38 pm »

Vandaag fase 1 in project " Camplet tempo 100 ". Schokdemperhouders gemaakt, dwarsligger aan één zijde in model geslepen en de dempersteunen aan de swingarmen gelast. Het uitstekende stuk metaal aan het einde van de dwarsligger wordt ingeboord en gaat als bevestigingspunt dienen voor een spanband die ik over de fietsen kan slaan. De andere zijde van de dwarsligger moet nog, de schokdemperhouder is wel al klaar. Ook wil ik nog een uitsparing maken in het midden, omdat de trekstang van het remsysteem nu op de dwarsligger rust. Met een uitsparing van 2 cm blijft alles mooi vrij. De uiteindes van de dwarsligger worden nog dicht gemaakt.













« Laatst bewerkt op: juni 15, 2014, 12:00:26 am door sanderv »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #46 Gepost op: juni 15, 2014, 12:30:33 am »

Ziet er goed uit, maar moeten er geen gaten in de beugel?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #47 Gepost op: juni 15, 2014, 01:07:39 am »

Ja, zekers. En ook nog in de dwarsligger en het chassis, alles wordt met in totaal 6 stuks M12 bouten aan elkaar verbonden. Maar die gaten boor ik pas op het laatst, als alles ideaal uitgelijnd is. Kan na het lassen nog makkelijk van opzij, is plek genoeg.
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #48 Gepost op: juni 15, 2014, 07:55:04 am »

netjes
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #49 Gepost op: juni 15, 2014, 08:49:01 pm »

wel ff afmetingen doorgeven dan kan ik hem ook zo maken.. ik heb jammer genoeg nog geen tijd gehad
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #50 Gepost op: juni 15, 2014, 10:00:54 pm »

Als ik het af heb, zal ik de maten eens opnemen. Ik heb geen technische tekening of zo, ik ben gewoon al doende aan het ontwerpen en bouwen. Ik ben van drie zaken uitgegaan: de werklengte van de dempers ligt tussen de 270 en 340mm en ik wil de dempers niet te ver van de wielen af hebben (vanwege het laag hangen van de dempers) en de dwarsligger moet op het versterkte deel van het chassis gebout worden.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #51 Gepost op: juni 21, 2014, 09:53:44 pm »

Vandaag even verder geknutseld. UIteindes dicht gelast, sjorogen gemaakt en een uitsparing geslepen en dicht gelast voor de remstang. Het mechanische deel is klaar, alles heeft vast gebout gezeten onder de wagen. Let niet op de te lange bouten, daar komen nog passende in. Alles is met M12 verschroefd, waarvoor ik twee gaten in de onderzijde van het versterkte chassisdeel heb moeten boren. Inmiddels alles weer gedemonteerd en het staat nu in de Fertan. Over twee dagen spuit ik alles zilver of matzwart (even kijken wat ik nog heb staan). Ik denk dat ik 11 juli eens in Kleve langs ga bij de TüV en het StvA. Benieuwd wat "ze Sjermans" er van gaan zeggen...







« Laatst bewerkt op: juni 21, 2014, 10:13:44 pm door sanderv »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #52 Gepost op: juni 22, 2014, 09:41:02 pm »

En gespoten. Klaar.









Al met al zo'n kilo of 12 toegevoegd aan de wagen. Had iets minder kunnen zijn als ik 40x40x4 staalprofiel had gebruikt, maar ik kon voor 10 euro een kleine anderhalve meter 50x50x5 staalprofiel van de buurman overnemen. Scheelde een hoop tijd en gedoe. Voordeel was dat de schokdemperhouders er direct uitgeslepen konden worden. Waren gewoon stukken van 5 cm van de pijp waar ik één vlak uit heb geslepen tot een "U", de schokdemperkop past daar exact tussen. Verder twee schokdempers a 28 euro en twee aanlaslippen a 7 euro. Totaal met wat verzendkosten, paar bouten en moeren en verf is dus op zo'n 6 tientjes uit gekomen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #53 Gepost op: juni 22, 2014, 10:04:08 pm »

Ziet er mooi uit hoor! Moest even nadenken over de stand en de montage van de dempers maar dat komt omdat ik me elke keer moet realiseren dat de vering van klappers een torderende as is, waarbij de beweging niet rechtstandig op en neer is.

Wat me wel opvalt is dat je de lippen waarmee de dempers aan de 50x50 balk zitten aan de onderkant (horizontale zijde) hebt gelast in plaats van aan de (verticale) zijde die naar de as gericht is. Naar mijn idee zou die laatste optie de lasverbindingen van de lippen en de geboute verbinding tussen de 50x50 balk en de disselbalken minder belasten omdat de kracht op de demper dan naar de balk toe drukt in plaats van erlangs. En de kracht van de demper wat hoger aangrijpt aan de constructie waardoor ook de bouten minder belast worden.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2014, 10:13:08 pm door Frankie »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #54 Gepost op: juni 22, 2014, 10:39:40 pm »

Ziet er mooi uit hoor! Moest even nadenken over de stand en de montage van de dempers maar dat komt omdat ik me elke keer moet realiseren dat de vering van klappers een torderende as is, waarbij de beweging niet rechtstandig op en neer is.

Wat me wel opvalt is dat je de lippen waarmee de dempers aan de 50x50 balk zitten aan de onderkant (horizontale zijde) hebt gelast in plaats van aan de (verticale) zijde die naar de as gericht is. Naar mijn idee zou die laatste optie de lasverbindingen van de lippen en de geboute verbinding tussen de 50x50 balk en de disselbalken minder belasten omdat de kracht op de demper dan naar de balk toe drukt in plaats van erlangs. En de kracht van de demper wat hoger aangrijpt aan de constructie waardoor ook de bouten minder belast worden.

Ja, daar heb ik ook naar zitten kijken. Probleem daarvan zou zijn dat de 50x50 wat meer richting de dissel zou moeten opschuiven en dan zou die niet meer op het versterkte chassisdeel zitten. Aangezien dat een gesloten koker is en de rest van het chassis alleen een U-profiel vond ik dat zwaarder wegen.  De lasnaden zitten rondom en zijn echt door en door gelast, dus dat kan wel wat hebben. De werklengte van de meeste dempers ligt in de orde van de 300 mm, dus die afstand heb ik wel nodig tussen de montagepunten. Overigens denk ik dat de krachten op de constructie wel meevallen, 2 M12 bouten moeten dat makkelijk kunnen trekken. Als ik deze constructie vergelijk met hoe de meeste trekhaken onder de meeste auto's zijn geschroefd, dan maak ik me niet zo'n zorgen. Sinds ik weet aan wat voor blikken plaatmateriaal een trekhaak en dus een caravan oid wordt gehangen, ben ik daar heel anders naar gaan kijken...

De werkrichting van de dempers heeft mij ook verbaasd. Ik sleutel hobbymatig geregeld aan auto's, daar werken de dempers nagenoeg altijd op inschuiven. Bij aanhangerdempers is dat dus andersom. Ze moeten dus trekkend worden gemonteerd om inverend te kunnen dempen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #55 Gepost op: juni 22, 2014, 10:56:58 pm »

Overigens, waar ik niet aan gedacht had en wat gelukkig wel goed uitkwam: ik heb heel erg zitten kijken naar de bodemspeling van de dempers. De aanlaslippen inkorten vergroot de bodemvrijheid, maar vermindert de werking. Wat ik dus alleen vergeten was met die kleine 10 inch velgjes: het spul moet ook nog vrijlopen als er een band lek is of zelfs afgelopen is. Zonder band hangt de lip nog zo'n 4 centimeter boven de grond. Niet veel, maar net genoeg. Achteraf gezien had ik er toch nog 1 of 2 centimetertjes af kunnen slijpen.
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #56 Gepost op: juni 24, 2014, 08:55:00 pm »

Netjes, ik nu nog druk aan de boot bezig maar volgend weekend knutselen maar
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #57 Gepost op: juli 01, 2014, 07:46:12 pm »

Nou, dat was een hele onderneming... Vandaag om 13.00u bij de TüV in Kleve. "Heeft u de papieren van de aanhanger bij u?" Had deze vraag gelukkig verwacht. Nee, helaas, aanhangers <750kg in Nederland hebben geen eigen papieren. Nu telt een origineel aankoopsbewijs ook, maar ja, dit bakkie is uit 1995 en van de historie is verder niet veel meer bekend... Baas er bij, nee, geen probleem, keuren we gewoon. Ok, eerste horde genomen. Goed, banden bekeken, rekentooltje erbij, 4 jaar en 49 weken oud, check. Loadindex 74, snelheidscodering N, tabelletje erbij, check. Ah, geen slingerkoppeling! Nee, klopt, hoeft ook niet, karretje weegt beladen een stuk minder dan 0,8 keer het leeggewicht van de auto. Autogegevens erbij, rekentooltje, klopt. Check. Remsysteem? Aanwezig, check. Schokdempers? Check. O, maar dat is een eigen bouwsel?! Ja, inderdaad. Goed, rij hem maar even op de put. Ok, gedaan. Aanhanger bekeken, keer tegen aangeslagen, laswerk bekeken. "Je hebt deze dempers er alleen voor de keuring onder gezet, het karretje heeft ze eigenlijk niet nodig?" Nee, klopt. Maar wel goed bevonden. Check. Mooi, 10 minuutjes wachten, papieren in orde. Jee. Horde 2 genomen. Op naar het Strassenverkehrsamt. Ok, geen dubbele parkeerplaats... Even de auto met het karretje in het centrum gezet en op naar de StvA. Hmm, geen pinpasbetaling mogelijk met buitenlandse pasjes... Even te voet naar de pinautomaat, een kilometertje verderop. Weer terug, shoet, wat is het druk. Kaartje getrokken, keuze uit 4 mogelijkheden. Die ik geen van 4 moet hebben. KraftFahrZeug-Zulassung, dat lijkt er wel op . Z-064 zegt het kaartje. Z-053 zegt het bord op de muur.... Hmm, dit kon nog wel eens even gaan duren. Ruim een uur later geeft het bord eindelijk Z-056 aan. Zucht. Om de tijd te doden vraag ik voor de vorm aan mijn buurman of het altijd zo duurt hier. Ja, meestal wel. Ok, en ik weet niet eens of ik het juiste ticket heb... Waarvoor ben je hier? Stickertje halen, voor mijn aanhanger. Ah, maar dan kun je beter het ticket halen met KFZ-Kurzgeschäft erop. Misschien gaat dat sneller. Ok, tweede ticket erbij, K-048. Bord zegt inmiddels Z-058 en K-046. Goed, we wedden op twee paarden. Kwartiertje later, pling, K-048!. Jeeh! Naar de balie, horde 3 genomen. "Ik moet een plakker hebben, hier heeft u het Tüvrapport". Dat kan meneer, heeft u de papieren van de aanhanger? Eh, nee, een nederlandse aanhanger <750kg heeft geen papieren. Hmm, even de baas erbij halen. Zucht. Nee, is akkoord. Wilt u dit pasje even afrekenen bij die automaat? Tuurlijk. Blieb, blieb, blieb. En terug naar de balie. "Zo, nu heeft u een sticker 100 nodig.". Klopt, daarvoor ben ik hier. Nee, die hebben we niet. Uuhhh?! Nee, die moet u even bij de winkel aan de overkant halen. Okeeee, maar moet ik dan weer achteraan in de rij? Nee hoor, ik wacht gewoon tot u terug bent. Dat er inmiddels weer 50 wachtenden in de zaak stonden maakte blijkbaar niet zo veel uit. Dus, rennend naar de overkant, 3 euro afgetikt en we hebben een sticker. Horde 4 genomen. Snel terug naar de balie en inderdaad, ik kan zo door. Plakkertje erop, paar stempeltjes erbij en ik durf het bijna niet te geloven, maar ik sta weer buiten. Met een sticker! De laatste horde genomen En inmiddels ongeveer drie uur verder. Maar pics or it didn't happen:











De Dekra laten komen had me 50 euro en 3 uur gescheeld, maar het was een mooi avontuur. Heb trouwens nog even nagemeten, de aanlaslippen zitten 11,5cm boven het wegdek, de band is 9 cm hoog. Dus mocht er een band aflopen (worst case), dan heb ik nog 2,5 cm over tussen lip en wegdek. Niet veel, maar genoeg. 12 of 13 inch velgjes zou daar natuurlijk wel verschil in maken, de laslippen inkorten kan ook nog.
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #58 Gepost op: juli 04, 2014, 06:43:18 am »

super cool
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Camp-let Tempo 100
« Reactie #59 Gepost op: juli 06, 2014, 08:11:39 am »



hij is ondertussen ook klaar maar vergeten foto's te trekken... ik ga mijn schokbreker bar alleen  laten galvaniseren na de vakantie
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal