Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen voor beginners?  (gelezen 6495 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maroesja

  • Gast
Vouwwagen voor beginners?
« Gepost op: juni 02, 2014, 08:44:52 pm »

Goedendag, net nieuw op dit forum en ik droom al even van een vouwwagen. Wij (gezin met 1 dochter van 5 jr oud) zijn geen kampeerders. Vorig jaar wel stacaravan gehuurd, maar of dat nu kamperen is. Ik wil dus wel realistisch blijven en hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen. Na wikken en wegen en schipperen tussen tent, vouwwagen en caravan, denk ik dat een vouwwagen het beste van twee werelden is. Luxe bedden, keukentje aan boord, veel ruimte en toch relatief klein achter de auto. Hoor het graag als ik hier als de eerste denkfout maak.

Wat voor soort auto kun je het beste hebben om een vouwwagen te trekken? Heb nu vw fox 1.2. Is bijv. Polo 1.4 goed of zegt dat niets, kijk je vooral naar grootte en gewicht? En ik realiseer me dat het ook afhangt van welke vouwwagen je uiteindelijk wilt trekken.

Wat is een goede vouwwagen voor beginners? (Merk of kenmerken) Las elders al iets over keukens die zwaar te tillen zijn en bedden die uit twee matrassen bestaan en daardoor niet comfortabel liggen. Eens en nog andere opmerkingen? Het snel opzetten, is dat een illusie of bestaan ze echt? Ook las ik iets over voortent die aan wagen vastzit zodat je deze relatief snel opzet. Van vrienden hoor ik juist dat ze bewust kozen voor een losse tent, zodat bij een tussenstop voor de overnachting de voortent niet op gezet hoeft te worden. Ervaringen hiermee? Vooral vanuit oogpunt gemak, want grote kans dat onze bestemming niet langer dan vier uur rijden zal zijn.

Ik hoor mensen zeggen: huur er eerst een, maar mijn mening is dat een tweedehands kopen goedkoper is dan drie weken in hoogseizoen huren. Jullie mening?

Ben zeker voornemens om eerst het opzetten te oefenen voordat we naar een camping vertrekken :-), begrijp dat dit een veel voorkomende beginnersfout is die de kampeerpret voorgoed de kop indrukt. Zijn er andere tips vooraf? 

Een heel verhaal, ben benieuwd naar jullie opbouwende reacties, hoeft uiteraard niet zo langs van stof te zijn als ik nu ben geweest...
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2014, 08:56:24 pm »

In principe is een auto die een 800kg mag trekken goed genoeg.
En zal je er ook komen met een panda en vouwwagen.
Ik zou alleen steile hellingen meiden.
Betreft vouwwagen ligt dit zoveel aan je budget.
De goedkopere zijn vaak wagens met veel bouwtijd.
En als je het niet zeker weet huur eens een vakantie een vouwwagen, vaak kan je die dan ook kopen.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #2 Gepost op: juni 02, 2014, 09:00:20 pm »

welkom Maroesja,

jouw vragen zijn niet uniek. er zijn inmiddels meerdere topics op dit forum met de vraag voor welke wagen gekozen moet worden.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en eigen behoeften. Een vraag die zeker terug zou komen is welk budget je in gedachten hebt. Na de aanschaf van een wagen komt de inboedel er nog bij. (misschien bij een 2e hands mee-geleverd).

ik zou zeggen ga eerst eens bij een aantal dealers langs om te zien wat er beschikbaar is.
Ipv het huren van een vouwwagen, zijn er ook een aantal campings die er een aanbieden (ipv een sta caravan). Dit zijn vaak kleinere (SVR) campings met weinig bombarie (perfect voor jonge kinderen :) ).

Succes met jullie zoektocht.
Gelogd
live life outdoors

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #3 Gepost op: juni 02, 2014, 09:12:10 pm »

Welke vouwwagen... hangt van een aantal factoren. Een aantal is al genoemd en daar sluit ik me ook bij aan.

Maar wel je er mee trekken of verblijf je op 1 plaats. Als je rond trekt dan zal je zeker een vouwwagen moeten hebben die snel op te zetten is.

Ga idd eens kijken bij een aantal dealers om je eens te oriënteren.
En vergis je niet in wat er aan inboedel allemaal bij komt kijken.

Wij hebben als proef vouwwagen een oude Alpen Kreuzer via MP gekocht voor 200 euro hier na wat kleine reparaties en nieuwe bandjes hier 2 jaar heerlijk mee gekampeerd. Toen wisten wij het zeker vouwwagen is ons kampeermiddel.  WW
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.267
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2014, 09:21:24 pm »

Ik hoor mensen zeggen: huur er eerst een, maar mijn mening is dat een tweedehands kopen goedkoper is dan drie weken in hoogseizoen huren. Jullie mening?
Tweedehands is inderdaad goedkoper of even duur als huren (waarbij je tweedehands vaak makkelijk weer voor bijna hetzelfde bedrag kwijtraakt), maar voor de huurprijs die even hoog is als van die tweedehands, heb je niet een wagen uit hetzelfde bouwjaar.

Het is echter denkbaar dat er aan een oude 2e hands wagen aspecten zitten die ervoor zorgen dat je niet het plezier zult hebben dat je met een recent bouwjaar c.q. een huurwagen hebt.

Daar staat tegenover dat er talloze mensen met plezier in een oudere klapper kamperen, onder het motto 'als hij maar schoon; heel en waterdicht is, heb ik er een prima vakantie mee'. En gelijk hebben ze. :)
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2014, 09:23:08 pm door Frankie »
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #6 Gepost op: juni 02, 2014, 09:22:13 pm »

Welkom op het forum, dat is een lang verhaal. Ik zie dat er al drie reactie's geplaatst zijn terwijl ik nog aan het lezen was.  :#

Als beginnend kampeerder komt er zoals de andere ook eigenlijk al zeggen meer bij kijken. Niet alleen een goede auto en het zoeken naar een geschikte vouwwagen, maar ook alles in en om de vouwwagen. 

Nou kampeer ik al mijn hele leven en weet ik niet beter, maar als je het niet kent zou ik toch eerst iets uit proberen. Huren of misschien kun je van iemand lenen. Je kunt ze bij verhuurbedrijven huren, maar op veel campings tegenwoordig al kant en klaar.

Dat wordt hieronder ook al aan gegeven. Kamperen moet wel je "ding" zijn en het is zonde als je nu veel geld uit geeft en het je naderhand toch niet bevalt.  Uiteindelijk zou je met het huren op dit moment misschien hetzelfde kwijt zijn als dat je nu alles aan zou moeten schaffen op korte termijn.

Maar als jullie heel zeker zijn dan is marktplaats(of andere aanbieders) de aangewezen plaats om alles te vinden wat je nodig hebt.

Succes met de keuze.
Gelogd

Maroesja

  • Gast
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #7 Gepost op: juni 02, 2014, 09:38:43 pm »

Super dank voor de snelle, zeer bruikbare reacties. Wat een leuke club mensen op dit forum! Wij gaan 20 juni proefkamperen op de sprookjescamping in Rheeze in een caravan die al klaar staat daar. Verder mogen we evt. een keer de tent van vrienden lenen en de caravan van buren die ook al ergens klaar staat. Misschien moet ik mijn enthousiasme temperen en het dit jaar nog even doen met leen/huur-materiaal. Maar ja, ik wil zo graag mijn eigen stek :-))) vroeger wel met mn ouders gekampeerd en als 18-jarige zelfstandig.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #8 Gepost op: juni 02, 2014, 09:46:32 pm »

Nou noem je vaak het woord cara :ca  :# Maar de camping is de uitgesproken plek om rond te lopen en klappers te spotten. Aangezien de meeste kampeerders hier ervaring hebben met geïnteresseerde kijkers, kun je meestal wel vragen stellen.

Je hebt een leuke camping uitgezocht(sprookjescamping), ideaal voor kleintjes. Heb er zelf 3 vakantie's gekampeerd. :)

En toch wel redelijk ervaren kampeerder!!!
Gelogd

hertogties

  • Gast
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #9 Gepost op: juni 02, 2014, 10:07:47 pm »

Super dank voor de snelle, zeer bruikbare reacties. Wat een leuke club mensen op dit forum! Wij gaan 20 juni proefkamperen op de sprookjescamping in Rheeze in een caravan die al klaar staat daar....

Grappig..wij hebben dezelfde volgorde gedaan..eerst in een stacaravan..toen een"kant en klaar" caravan op de sprookjescamping...toen toch redelijk besmet geraakt en nu een nieuwe vouwwagen gekocht.
Wij hebben ook gekeken naar ruimte en een redelijke luxe..Tis een cabanon chamonix geworden en tot nu toe bevalt hij  (of zij..) uitstekend..
Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #10 Gepost op: juni 02, 2014, 10:57:29 pm »

Van een stacaravan werden wij mega sjaggerijnig. Dus of je daar dan blij van wordt....

Ik zeg zo: volg je hart, als jullie super graag willen kamperen, doe het!
Wij zijn ook beginners, hadden als kind zijnde gekampeerd. Samen een sta caravan en daarna een huurtent, om nog zeker te weten met de kinderen naar een resort gegaan. We wisten het elke weer, kamperen is ons ding, en ik wil graag mijn eigen ding hebben.

Zoals ik al zei, wij zijn ook beginners maar het opzetten en afbreken ging voor de tweede x vet goed! We moeten wel telkens ff nadenken (wat doen we nu, welke kant moet eerst etc)

Onze motto is trouwens ook: het is vakantie, so don't rush!!! ;-) :-)
Wij doen het dus vet chill, tussendoor een lekker pilsje en weer verder gaan.
Overigens vinden wij het hele werk eromheen het meeste werk, dus puur de vouwwagen zelf gaat dus redelijk snel.

Succes met je keuze/zoektocht.
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #11 Gepost op: juni 02, 2014, 11:14:15 pm »

Las elders al iets over keukens die zwaar te tillen zijn en bedden die uit twee matrassen bestaan en daardoor niet comfortabel liggen. Eens en nog andere opmerkingen? Het snel opzetten, is dat een illusie of bestaan ze echt? Ook las ik iets over voortent die aan wagen vastzit zodat je deze relatief snel opzet. Van vrienden hoor ik juist dat ze bewust kozen voor een losse tent, zodat bij een tussenstop voor de overnachting de voortent niet op gezet hoeft te worden. Ervaringen hiermee? Vooral vanuit oogpunt gemak, want grote kans dat onze bestemming niet langer dan vier uur rijden zal zijn.

Als eerste: welkom! Ik denk een paar antwoorden te hebben voor je uit eigen ervaring.
Keukens zijn al snel heel zwaar. Wieltjes doen wonderen, maar bijna altijd meerprijs of zelf maken. Bij sommige modellen kan je kiezen om de keuken te laten zitten aan de wagen, zou ik voor 1 nacht gewoon doen.

Wij hebben een snelklapper, we zetten wagentent en voortent in een keer op binnen een paar minuten. Het opzetten van een wagentent zonder voortent kan soms ook zo snel, meestal is het iets meer werk. En dan laat je zaken als grondzeil en luifel vooralsnog weg.

Onze klapper vouwen we uit en met vier haringen op de hoekpunten staat die voor de nacht, en hebben we het gemak van een voortent.

Wij zijn ook met drie, en we hebben lang nagedacht over hoeveel ruimte we echt nodig hebben voor zitten, eten, koken en spelen (onze dochter is 4).

Ga vooral kijken bij dealers om te zien wat er te koop is, als je echt twijfelt over en model huur er dan een van het model wat je hebben wil, maar als je toch op de camping bent, loop eens een rondje en maak eens een praatje met klapperbezitters.

Veel succes met je keuze, en veel kampeerplezier!
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #13 Gepost op: juni 03, 2014, 07:33:24 pm »

Welkom!!

Heb eigenlijk niets toe te voegen. Bestudeer vooral de door Alex genoemde topics. Dat beantwoordt al vele vragen, maar blijf verder gerust vragen stellen die resteren, want er is een boel kennis op dit forum! :)2]:)2]
Gelogd

mpiessens

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 32
  • Merk Vouwwagen: trigano odyssee 2012
Re: Vouwwagen voor beginners?
« Reactie #14 Gepost op: juni 03, 2014, 09:10:15 pm »

Hoi en welkom!

Ook wij zijn nieuw in kampeerland,
voorheen gingen we altijd op vliegvakantie en naar centerparcs
Vorig jaar hebben we (pa, ma, m1j, j5j) besloten om een jong 2e handsje (odyssee) te kopen.

afgelopen weekeind voor het eerst mee gekampeerd en prima bevallen.
We hadden in de herfst 1x de vw opengeklapt om schoon te maken en te kijken of alles in orde was. Nu "voor het echt" hebben we er 1uur over gedaan incl. Grondzeil, inrichten en 6 haringen. De luifel heb ik niet gebruikt.

Wel had ik gedacht iets meer aanspraak te hebben op de camping, dit kan natuurlijk toevallig zijn, aan de camping liggen of aan onszelf natuurlijk.

al met al zijn we toch blij met onze keuze en hebben we zin in de zomervakantie.  :>

ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt.

succes met inforumeren!
Gelogd
:-)
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal