Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Van 8 inch naar 10 inch camplet  (gelezen 8264 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Van 8 inch naar 10 inch camplet
« Reactie #15 Gepost op: juli 09, 2015, 09:25:05 pm »

De wagen mag totaal 450 kg wegen dus 2x 360kg red je het makkelijk. Nou moet je altijd wat onder het totaal blijven, bochten en dergelijke oefenen meer kracht op het ene wiel uit dan op het andere maar wat je hebt is ruim genoeg.

Daar is al rekening mee gehouden. Loadindex en speedindex zijn dynamisch gemeten getallen. Stilstaand kan een band echt nog véél meer dan, dan kan het goed zijn dat je er twee ton op kunt zetten per band. Loadindex en speedindex zijn ook aan elkaar gekoppeld, dus je mag met de maximale load gaan tot de maximale snelheid. Daarom zie je soms ook banden van dezelfde maat die meer load hebben, maar waar je dan wel weer minder hard mee mag.
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: Van 8 inch naar 10 inch camplet
« Reactie #16 Gepost op: juli 10, 2015, 12:13:47 am »

Kijk, weer wat geleerd! Nou blijf ik zelf graag aan de veilige kant zitten, 437kg per band en speedindex van 140km/h moet lukken :+ Kwam toevallig zo uit, deze waren het goedkoopst compleet en met zoveel marge zou het haast niet fout kunnen gaan.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Van 8 inch naar 10 inch camplet
« Reactie #17 Gepost op: juli 10, 2015, 12:33:31 am »

Kijk, weer wat geleerd! Nou blijf ik zelf graag aan de veilige kant zitten, 437kg per band en speedindex van 140km/h moet lukken :+ Kwam toevallig zo uit, deze waren het goedkoopst compleet en met zoveel marge zou het haast niet fout kunnen gaan.

Mooi voorbeeldje:

http://www.autoblog.com/2006/11/22/touareg-v10-tdi-tows-a-747/

7 ton extra toegevoegd aan een wagen van zelf al ruim 2 ton. Dus normaalgesproken het hele wagengewicht, maar nu per band, om maar voldoende tractie te krijgen. Standaardbanden met een loadindex van 106, dus 950 kg per band. Da's bijna 2,5 keer overschreden!
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: Van 8 inch naar 10 inch camplet
« Reactie #18 Gepost op: juli 10, 2015, 04:54:42 pm »

Vind wel dat je er onder moet blijven en hoe meer ruimte hoe minder de banden belast worden en dus ook minder kans op problemen. Maar met een Camp-let zit je al gauw goed, heerlijk die lichtgewicht badkuipen op wieltjes :+
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Van 8 inch naar 10 inch camplet
« Reactie #19 Gepost op: juli 10, 2015, 05:21:44 pm »

Vind wel dat je er onder moet blijven en hoe meer ruimte hoe minder de banden belast worden en dus ook minder kans op problemen. Maar met een Camp-let zit je al gauw goed, heerlijk die lichtgewicht badkuipen op wieltjes :+

Je moet er ook onder blijven, dat is wettelijk verplicht. Maar desalniettemin zit er dus wel een marge op en kan de boel statisch nog veel meer aan dan dynamisch. Hoewel er hier doodleuk 6 achter mekaar van de velg geblazen worden, vanaf 2.09:

https://www.youtube.com/watch?v=zaYFLb8WMGM

Dat gaat je met een camplet inderdaad niet zo snel lukken...  :K
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal