Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8   Omlaag

Auteur Topic: Wat zijn nu de eigenschappen met voor en nadelen per Holtkamper type en wat zijn de alternatieven  (gelezen 36223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018

Op dit moment kamperen we 2 jaar met een vouwwagen, een Jametic uit 2008.

Op zich een hele fijne vouwwagen en we zijn er tevreden mee, ook een snelklapper.
Maar als ik het zo op dit forum bekijk spant Holtkamper wel de kroon qua opzet gemak en andere slimmigheden.

Holtkamper heeft diverse types:

Kyte
Cocoon
Astro
Spacer
Flyer

Ik ben me dus een beetje aan het orienteren over de mogelijkheden die Holtkamper biedt.

Wat zijn nu de eigenschappen met voor-, en nadelen per Holtkamper type?
Dit lees je namelijk nergens op hun website terug...
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357

Nu vind ik HK's ook mooie klappers. Of je waar krijgt voor je geld is aan ieder zelf te beoordelen. Echter na het lezen van 5 pagina's verhandelingen over ritsen en grondzeilen vermoed ik dat menig niet-HK-er zich afvraagt of dat niet anders kan.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)

Je moet gewoon echt zelf gaan kijken.
Wat voor de een een voordeel is kan voor de ander een nadeel zijn,
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018

de vragen en opmerkingen waar we mee zitten:

kan zo'n HK echt zo snel en zonder haringen voor 3 weken opgezet worden?
of moet je alsnog met haringen aan de gang die je nooit op de filmpjes ziet ;)

waar laten jullie de kleren, alles onder het bed?

vanaf welk bouwjaar is het geintegreerde grondzeil bij bv de Cocoon?
vanaf welk bouwjaar is het pack en go systeem?

wij vonden bij de jametic de standaard 2mtr luifel al krap en hebben deze laten verlengen, bv de Cocoon heeft maar een luifel van slechts 1,8mtr!

kan je bij bv de Cocoon zelf een trekhaak er achterop monteren voor bv een fietsendrager?
Gelogd

enveloppe

  • Gast

Tja ik kan je uitsluitend vertellen over onze ervaringen met onze HK Astro uit 1999.
- de prijs is erg gunstig gezien z'n leeftijd.
- geweldig chassis incl grote wielen naast de bak wat heel prettig rijcomfort opleverd. Ook hogere snelheden geven veel vertrouwen.
- op- en afbouwen erg snel in verhouding tot bouwwagens. Geen losse stokken. Zit gewoon slim in elkaar.
- volledig opzetten incl ca tien haringen in 20min helemaal klaar. Daarna volgt het indelen, kasten, gasstel etc. Dat is uiteraard per persoon zeer divers.
- bewust geen vaste keuken. Wij houden er van om per avond te zien waar we willen koken / eten. In de zon of schaduw etc.
- helaas geen pack-and-go, zou ik bij een volgende wel graag willen.
- heerlijke lattenbodem met koudschuim matras, niet origineel, maar slaapt fantastisch.
- leuke bijkomstigheid maar geen doel op zich. Je hebt altijd aanspraak van HK geïnteresseerden.

Groet Hugo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

muis

  • Gast

In het volgende topic staan er ook een aantal genoemd
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=17896.0

Ook in de folders vind je hier het één en ander over
Gelogd

Mopo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer

Wij van Wc eend adviseren:
Voor ons gezin met 4 (bijna) volwassen kinderen vinden de spacer ideaal.
Met de voortent die aan de wagen vastgerist zit, hebben voldoende ruimte om hier te zitten. Opbouwtent is dan minimaal. Bij slecht weer ritsen we de voordeur erin en zonodig  het grondzeil zodat je een warme en watervrije voortent hebt. Daarnaast heb je voldoend licht in de tent en een afzonderlijke deur.
 Toen de kinderen  klein waren sliepen er 2 in de klep en 2 in een opzettentje. Tijdens een reisdag  ook wel eens in de voortent. Vond de mega ruimte onder het bed ideaal. Wij leven vanuit drie kledingboxen die onder het bed blijven staan. Scheelt weer in installeren en snel vertrekken.
Met een gezin met 4 kinderen vind ik de zgn Greenbox ook ideaal. Gasstel en koelbx en daarnaast voldoende ruimte voor allerlei kookspullen.
We hebben 2 weken met een Kyte gekampeerd maar was, afgezien van een supermooie tent, voor ons te krap. Binnen koken vond ik ook niet prettig
We zijn ooit begonnen met een oude goedkope uitvoering maar hebben hem na een paar jaar ingeruild voor een jonger exemplaar. Grote verbazing: we kregen bijna hetzelfde geld ervoor dan dat we er 4 jaar eerder voor betaald hadden.
Wat ik ook een groot voordeel vind: tijdens de reis laten we 2  opblaas matrassen en 4 slaapzakken op het bed liggen. Scheelt weer tijd tijdens het verkassen. Moet wel toegeven dat dit bij onze eerste holtkamper makkelijker ging dan bij onze huidige.
Problemen met grondzeilen en ritsen herkennen wij niet
MAAR: zoveel mensen, zoveel wensen en dat blijft voor iedereen persoonlijk.
Succes met het maken van een keuze!
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)

Ik zou zelf ook nog even kijken bij andere 'premium' merken. Bv. Aart de Kok (ondere andere combi-camp) en 3DOG maken ook premium vouwwagens met hun eigen slimmigheden en looks.

Wij hebben zelf ook naar de Kyte XL gekeken maar vonden deze te duur (en geld was niet het issue!), mijn vrouw vindt de kleuren niet mooi van HK. Met deze 2 probleempjes is de helft van de strijd al verloren. Naar onze mening hangt er aan het merk Holtkamper een Audi/Apple syndroom waar je urenlang over in discussie kunt gaan. Ik heb er meerdere in het echt gezien en met de prijs (25k Kyte en 20k Cocoon met de opties die wij willen/nodig hebben) in het achterhoofd zijn ze ons tegengevallen. Voor het prijsverschil gaan wij nu 10 jaar 'gratis' op vakantie  bier

Mocht je een dure HK gaan kopen dan zou ik adviseren om er eerst 1 te huren voor een weekend. Als je verwachtingen te hoog zijn kan het vies tegenvallen.

Nav de andere reactie:
- zover ik kan zien heeft een Kyte ook haringen nodig evenals de cocoon met een minimaal een luifel. Beide hebben een vast grondzeil en ik zie hier zelf alleen maar nadelen van. (snel inklappen is een vies, stinkend grondzeil meeklappen in een afgesloten ruimte, zou ik nooit doen, die geur gaat al niet uit plastik laat staan uit katoen. En wat als deze lek gaat? Iemand mag 450 euro neerleggen om een gaatje te dichten omdat de tent eraf moet...)
- ervaren Holtkamper medewerkers zijn met het opzetten van de Kyte al 12 minuten met 2 personen bezig https://www.youtube.com/watch?v=LQl7PDTLJfQ
en dan staat deze al op de plek (waterpas, evaluatie plek en zonstand/schaduw check al gedaan) en is er nog niks ingericht. Ga maar uit van minimaal een uur. En ik zie geen  bier  :# en ze zweten volgens mij.

Het is misschien beter om niet naar een merk te kijken maar eerder naar je budget, je reisgezelschap en wat je mee wilt nemen en hoe je je vakantie voor je ziet (gemak?, meerdere campings?). Op basis hiervan kunnen forumleden denk ik beter uitleg geven over wat misschien een 'premium' kandidaat op je short list zou kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2016, 07:06:42 am door EriLin »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon

Redenen waarom wij voor de Cocoon gekozen hebben:
Comfort
Mooi weer klapkar (relatief kleine voortent)
Kinderen slapen in eigen tent (in Cocoon 2 slaapplaatsen en voor overnachten plek in de voortent)
Niet zo groot (Kyte is veel te groot voor ons)
Goedkoper dan de Kyte

Als we in Nederland zouden kamperen (brrrrr echt niet dus) dan hadden we misschien voor een Kyte gekozen).
Gelogd

muis

  • Gast

Naast de voordelen zou ik ook eens vragen naar de nadelen.  Als gebruiker weet iedereen die het beste voor z'n eigen wagen
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin

Ik zou zelf ook nog even kijken bij andere 'premium' merken. Bv. Aart de Kok (ondere andere combi-camp) en 3DOG maken ook premium vouwwagens met hun eigen slimmigheden en looks.

Wij hebben zelf ook naar de Kyte XL gekeken maar vonden deze te duur (en geld was niet het issue!), mijn vrouw vindt de kleuren niet mooi van HK. Met deze 2 probleempjes is de helft van de strijd al verloren. Naar onze mening hangt er aan het merk Holtkamper een Audi/Apple syndroom waar je urenlang over in discussie kunt gaan. Ik heb er meerdere in het echt gezien en met de prijs (25k Kyte en 20k Cocoon met de opties die wij willen/nodig hebben) in het achterhoofd zijn ze ons tegengevallen. Voor het prijsverschil gaan wij nu 10 jaar 'gratis' op vakantie  bier

Mocht je een dure HK gaan kopen dan zou ik adviseren om er eerst 1 te huren voor een weekend. Als je verwachtingen te hoog zijn kan het vies tegenvallen.

Nav de andere reactie:
- zover ik kan zien heeft een Kyte ook haringen nodig evenals de cocoon met een minimaal een luifel. Beide hebben een vast grondzeil en ik zie hier zelf alleen maar nadelen van. (snel inklappen is een vies, stinkend grondzeil meeklappen in een afgesloten ruimte, zou ik nooit doen, die geur gaat al niet uit plastik laat staan uit katoen. En wat als deze lek gaat? Iemand mag 450 euro neerleggen om een gaatje te dichten omdat de tent eraf moet...)
- ervaren Holtkamper medewerkers zijn met het opzetten van de Kyte al 12 minuten met 2 personen bezig https://www.youtube.com/watch?v=LQl7PDTLJfQ
en dan staat deze al op de plek (waterpas, evaluatie plek en zonstand/schaduw check al gedaan) en is er nog niks ingericht. Ga maar uit van minimaal een uur. En ik zie geen  bier  :# en ze zweten volgens mij.

Het is misschien beter om niet naar een merk te kijken maar eerder naar je budget, je reisgezelschap en wat je mee wilt nemen en hoe je je vakantie voor je ziet (gemak?, meerdere campings?). Op basis hiervan kunnen forumleden denk ik beter uitleg geven over wat misschien een 'premium' kandidaat op je short list zou kunnen worden.

Beetje jammer.

Uit eigen ervaring????
(snel inklappen is een vies, stinkend grondzeil meeklappen in een afgesloten ruimte, zou ik nooit doen, die geur gaat al niet uit plastik laat staan uit katoen. En wat als deze lek gaat? Iemand mag 450 euro neerleggen om een gaatje te dichten omdat de tent eraf moet...)


Alweer een paar jaar een cocoon en kan me er totaal niet in vinden.
Als er iets aan een CC tent stuk gaat dan hoeft die er niet af? :?

Hier wil ik eigenlijk mee zeggen een ideale wagen bestaat gewoon niet.
Het is een belevenis die door iedereen anders word ervaren.
Wij hebben gekeken naar gemak en niet naar de snelheid van de wagen.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2016, 08:52:04 am door Alex »
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)

Beetje jammer.

Uit eigen ervaring????
(snel inklappen is een vies, stinkend grondzeil meeklappen in een afgesloten ruimte, zou ik nooit doen, die geur gaat al niet uit plastik laat staan uit katoen. En wat als deze lek gaat? Iemand mag 450 euro neerleggen om een gaatje te dichten omdat de tent eraf moet...)


Alweer een paar jaar een cocoon en kan me er totaal niet in vinden.
Als er iets aan een CC tent stuk gaat dan hoeft die er niet af? :?

Hier wil ik eigenlijk mee zeggen een ideale wagen bestaat gewoon niet.
Het is een belevenis die door iedereen anders word ervaren.
Wij hebben gekeken naar gemak en niet naar de snelheid van de wagen.

Wat is jammer? Ja ervaring, wij klappen ook de gastencabine mee in, daar zit een kuipzeil aan vast. ook met worteldoek of zeil gaat deze stinken als deze op de grond ligt. Het is een rot proces wat gestart wordt zodra je de grond bedekt. Dat gaat gewoon ruiken. Ik zeg ook "IK" zou het niet vies inklappen, "IK" neem dat risico niet,  wat een ander doet moet hij weten. De geur van rottend spul van onze kuip die ik thuis heb schoongemaakt met een HD + zeep is er nog steeds niet uit. Bewaar deze ook apart in de schuur.

Wat zou het demonteren van een voortent door een ervaren monteur kosten? 45 euro p/u redelijk? Dan is hij 10 uur bezig? of 5 uur met zijn 2en? Ik zal eens vragen wat dat zou kosten.

Je betrekt het denk ik te snel op jezelf.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004

Naast de voordelen zou ik ook eens vragen naar de nadelen.  Als gebruiker weet iedereen die het beste voor z'n eigen wagen
Dat vind ik een mooie tip. Ik kan er van onze Astro uit 2004 alleen echt niet een bedenken...

Soms mis ik een binnentent, vooral tegen kruipende beestjes, maar eigenlijk wil ik ook geen binnentent want ik vind het overdag 'open' op bed kunnen liggen zo waardevol. Binnententen zijn overigens wel verkrijgbaar. Hetzelfde geldt voor een vast/aanritsbaar kuipzeil in de voortent. Bij echt slecht weer heb ik er echt wel eens een gewenst, maar eigenlijk vind ik dat extra zeil te veel gedoe voor de zeldzame keren dat het echt nuttig is. Van stank bij nattigheid heeft de Astro geen last; het vaste grondzeil van de zijtent klapt over de opgevouwen tent heen op de wagen en is daarmee gelijk het afdekzeil. Dat droogt dus onderweg wel.

Uiteindelijk is elke keuze een compromis tussen alle voor- en nadelen. Je zou een lijstje kunnen maken van voordelen die je graag zou zien op je vouwwagen en daarmee langs de diverse modellen gaan, afstrepend en afwegend. Een leuke klus, maar zo nu en dan werd ik er ook helemaal dol van. Proefkamperen is ook een hele goede tip, als je de mogelijkheid hebt.

Edit: toch nog wat  nadelen bedacht  8), er zit geen pack and go op. Het is in onze situatie niet onmisbaar maar het zou wel makkelijker zijn. En het model wat wij zo fijn vinden wordt niet meer gemaakt. De onze is slecht, een goede vervanger vinden blijkt nog niet mee te vallen.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2016, 10:41:30 am door Bagheera »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon

Inderdaad nadelen horen er ook bij, wij zien de volgende voor de Cocoon:

Witte katoen kan vies worden onder bomen (wordt na afspuiten en zonnenbad wel weer schoner hoor)
Oranje flappen worden flets
Luifel (oude model) heeft stokken en scheerlijnen waar je langsheen moet slalommen
Als er iemand in bed ligt kun je niet in de wagenbak
Pack and go (2010 uitvoering) is priegelwerk op de tast
Kamperen in de Cocoon is verslavend :#
Gelogd

muis

  • Gast

De Flyer is idd makkelijk op te zetten, een ruime luifel van 6.30 x 2.30. De luifel kan dicht met een voorwand, kuipzeil en een voorschort aan de wagen. Dat dichtmaken kost wel weer de nodige tijd Lekker ruim bed, een zitje met bergruimte en een ruim gedeelte op de deksel  (slaapgedeelte of inloopkast bv)
De katoenen uitvoering zie je het meeste, wij hebben de poly acryl uitvoering.
Er zijn zeker wel haringen nodig.

Wij trekken in de zomervakantie rond en gebruiken dan geen voorwand etc. Dan zijn we in 15-20 minuten uitgeklapt en ingericht. Is het terrein heel scheef ben je wel wat langer bezig.

Nadeel is dat het waterpas leggen van de deksel wel echt belangrijkis. Je kunt via een luikje aan de achterkant nog wat in de wagen stoppen maar er is geen zeil waar je vanalles onder kunt stoppen.  (Sommige Flyers hebben aan de zijkant ook nog 1 of meer luiken.
De keuken van de dissel halen is prima te doen maar je moet hem aan 1 kant wel optillen en weg rijden.

Qua inpakken ligt bij vertrek de skottel en stoelen in de wagenbak en gaan 2 bakken met kleding via het luik in de vouwwagen en 2 achter in de auto. Na de eerste camping wisselen we nog een bak met de skottel.  Nu zijn onze kinderen al wat ouder 13 en 15 en nemen we gewoon niet zoveel mee. Wat we missen kopen we ter plekke wel.


Verkijk je niet op het filmpje van Holtkamper want daar zijn de poten al uitgedraaid en de wagen waterpas,  er zit daar geen keuken op de dissel, op een vlakke beursvloer waar de haken al klaarstaan om het elastiek aan te haken.
 (ja zo kan ik het ook. )
Bedenk ook dat 'inrichten' ook veel tijd kan kosten.

Dat je een aantal innovaties niet bij andere merken ziet heeft te maken met de patenten die HK er op heeft.

Toen wij gingen bedenken wat voor wagen we zouden willen lag alles open en we zijn in de lange lijst met vouwwagens gaan strepen.  Dus wat willen wij: wij wilde geen 'bungalowtentmodel' meer maar iets dat meer tent uitstraling had.  Het markies model (zoals Camp-let ) zou het ook niet worden.  Een grote luifel die ook dicht kon bij slechter weer bv vroeg in het seizoen.  Geen hoge instap qua bed. Redelijk vlot op te zetten omdat we wilde gaan rondtrekken.
Na alles op een rijtje gezet te hebben kwamen we telkens weer bij de Flyer uit, nu we hem bijna 2 jaar hebben zijn we er super blij mee en voldoet hij echt aan al onze eisen.

Je kunt ook komen kijken op het klapweekend (3e weekend van september ) daar heb je een mooie verzameling vouwwagens bij elkaar.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2016, 09:34:29 am door muis »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal