Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat zijn nu de eigenschappen met voor en nadelen per Holtkamper type en wat zijn de alternatieven  (gelezen 36224 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon

Aan de Cocoon bezitters:

ervaren jullie de bedindeling niet als hinderlijk wanneer je 's nachts eruit moet je dan over je partner heen moet kruipen?

Nee, zo'n drama is dat ook weer niet, bovendien mooie aanleiding of goed gesprek of meer... :#
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl

Nee, zo'n drama is dat ook weer niet, bovendien mooie aanleiding of goed gesprek of meer... :#
Wij waren er zo aan gewend in ieder geval na de overstap van Jametic naar Cocoon.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004

Bij de Astro en volgens mij ook de Spacer kun je kiezen waar je uit bed stapt; via het voeteneinde op het deksel/softtop deel of via de zijkant direct de voortent in. Wij gebruiken beiden afwisselend, afhankelijk van de situatie. Hetzelfde geldt voor de bereikbaarheid van de spullen onder het bed. Het bed klapt idd in de lengte omhoog, maar je kunt er dan zowel vanaf het voeteneinde als vanaf de zijkant bij. In de praktijk is daarmee alleen het hoekje rechtsachterin wat lastiger te bereiken. Daar hebben wij de extra voorwand en extra windhoeken e.d. liggen die we niet vaak nodig hebben.
« Laatst bewerkt op: september 04, 2016, 06:37:40 pm door Bagheera »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero

Vertel, vertel!! Voor ons het grote nadeel van een vouwwagen. Wat is de oplossing??

Ik gebruik een xl handoek van de Decathlon. Eentje met langere vezels. Neemt extreem veel water op. Voor het eerste gebruik even met water doorspoelen en drogen en daarna alleen voor dit doel gebruiken.

http://www.decathlon.nl/zachte-microvezelhanddoek-xl-id_8335219.html

De meeste plekken op het dak dep ik af door de doek er op te gooien. De onbereikbare plekken doe ik door er 2 meter touw aan te knopen. Opgooien, terughalen. Dit totdat alle dauwdruppels zijn geabsorbeerd, of iig stuk zijn. Deze druppels 'hangen' meestal los in de vezels. Door ze stuk te maken verdampen ze veel makkelijker. Kwartiertje zon en droog..  :J

Het vuil veeg ik de avond van te voren er af met een zachte borstel die bevestigd is aan de steunstok voor de mast. Scheelt je in de ochtend ook weer schoonmaaktijd.
« Laatst bewerkt op: september 04, 2016, 06:40:12 pm door GJT »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018

Beste allen,

even wat extra achtergrondinformatie n.a.v. de aanleiding van dit draadje.

Nadat wij (vader, moeder met zoontje van nu 5,5 jaar) jaren gekampeerd hebben met een Nomad Air Lodge 6 tent hebben we 2 jaar geleden de overstap gemaakt naar de vouwwagen.
We hebben toen als snelheidsklapper een 2e hands Jamet Jametic uit 2008 aangeschaft.

De Nomad tent had voor ons de volgende voordelen:
- vast grondzeil aan de tent, ideaal bij regenweer
- horrengaas bij deuren, ideaal bij ongedierte
- extra veel ventilatiemogelijkheden, ideaal bij warm zomerweer
- grote luifel, ook ideaal bij warm zomerweer

We zijn in principe mooiweer vakantievierders en zoeken dan ook graag Spanje op in de zomer.
We slapen in de klapper, leven onder de luifel en de wagenbak met voortent gebruiken we als opslagruimte.
In de wagenbak van de Jametic zitten dus de zitbanken maar die hebben we nog nooit gebruikt.
Ons zoontje slaapt in het ondertentje onder onze slaapplaatsen, hij vind het heerlijk, het meest koele plekje in de vouwwagen, andere kinderen komen ook graag bij hem spelen in zijn tentje ;)
Tijdens de meivakantie nog niet wezen kamperen in NL maar dat staat wel op ons verlanglijstje, helaas weten de scholen deze vakantie steeds eind april, begin mei te plannen i.p.v. tussen Hemelvaart en Pinksteren zodat je meer kans op mooi weer hebt.

De Jametic heeft ons de volgende voordelen t.o.v. de Nomad Air Lodge 6 tent gebracht:
- snelklapper qua tijd
- lattenbodem, i.p.v. 50cm hoog luchtbed
- alle kampeerspullen (op onze kleding en wat klein spul na) in de wagenbak i.p.v. alles achterin de auto en in de dakkoffer
- keuken is kant en klaar beschikbaar, kwestie van eraf halen en op de gewenste plaats rijden (voorzien van keukenwielen)
- waar mogelijk net als met de auto met 130km/u over de snelweg

Maar voor deze zelfde mooie Jametic snelklapper waar we al een paar heerlijke vakanties mee gevierd hebben zien we voor onze thuissituatie toch wel een paar verbeterpunten die onze 2008 versie ons nu niet biedt:
- opzettijd waar mogelijk minimaliseren, b.v. het aantal haringen terug brengen
- (uitritsbaar) grondzeil
- horrengaas
- meer ventilatiemogelijkheden
- grotere luifel, dit hebben we vorig jaar zelf al opgelost door de luifel met 1mtr te laten verlengen (was 2, nu 3mtr diep)
- lage instap in het bed, met onze 1.70mtr hebben we namelijk een trapje nodig om in en (’s nachts) uit het bed te komen
- standaard matras was redelijk beroerd, daar hebben we een 7cm NASA topper extra overheen gelegd
- hoger laadgewicht ivm het meenemen van imperiaal en 3 fietsen, doordat de Jametic maar in het totaal 650kg mag wegen moeten we voordat we op vakantie gaan eerst uitklappen en diverse spullen naar de auto verhuizen
- bij het opbreken ’s morgens blijft de rand met plastic ritsafscherming van de overgang tussen het tentdoek en de luifel vrij lang klam / vochtig
- schoonmaak minimaliseren van de slikranden
- pack en go systeem, nu dus i.v.m. het overladen van gewicht een voordeel, wanneer we alle kampeerspullen in de vouwwagen kunnen laten zitten wordt dit natuurlijk minder

Bij de Jametic kruip je ’s nachts aan je voeteneind uit bed, net als bij een tent, je hoeft dus niet over elkaar heen te kruipen.
Een vergelijkbare indeling heeft vooralsnog nu dan nog onze voorkeur

Gisteravond hebben we dit hele draadje uitvoerig doorgelezen en al jullie voorstellen bekeken.
Gelijk op de diverse websites van de fabrikanten de types met hun functionaliteiten bekeken alsmede op Youtube de mogelijkheden en de diverse opzetinstructies van de diverse types op bekeken.

Om diverse redenen vielen helaas jullie voorstellen voor ons af:
- weinig (opzet) voordelen voor ons t.o.v. onze huidige Jametic 2008
- te weinig mogelijkheden zoals uitbreiding, met luifel, extra slaaptent etc
- te weinig laadvermogen, o.a. als je dus 3 fietsen mee wilt nemen en binnen het maximaal laadvermogen moet blijven
- andere (tent)eigenschappen die ons tegenstonden


Gevolg dat we laat naar bed gingen en ik tot 4 uur vannacht nog alle vouwwagens met hun eigenschappen nogmaals voorbij heb zien komen ;)

Wat dat betreft dus terug naar af naar het merk Holkamper die al sinds jaar en dag inzet op extra doordacht (opzet) gemak.

Ik vraag mij verder ook nog wel af waarom Holtkamper voor zo’n lelijke kleur wagenbak bij de Flyer en Spacer gekozen heeft i.p.v. deze in dezelfde frisse kleur groen of crime ofzo als het tentdoek uit te voeren, de bak lijkt nu zo verwaarloosd en door de zon verbleekt…


Wanneer ik de types van Holtkamper bekijk komen we gezien onze ervaringen en wensen uit op de volgende types:

- Cocoon, alhoewel je hier met het “bed probleem, over elkaar heen kruipen” zit en de luifel niet al te diep is, wel met keuken onder de luifel
- Flyer, breder bed dan de Cocoon, grotere zitruimte bij slecht weer, spullen ook onder de zitbanken op te bergen ipv enkel onder het bed?
- Spacer, breder bed dan de Cocoon, grote luifel

Zijn bij de Spacer en de Flyer de luifels om te bouwen naar een voortent wanneer je bv in NL staat, optioneel de adverturetent voor de kinder(en)
Zitten deze luifels standaard vast aan de basis zodat deze alleen met de stokken uitgezet hoeven te worden?
Hoe maak je van deze luifels een voortent, wanden d.m.v. ritzen en dan met extra haringen? Zijn deze wanden standaard mee in te klappen of moet je ze loshalen bij inklappen?

Zijn de Spacer en de Flyer ook in een Pack & Go beschikbaar?

Bij de Spacer en Flyer kan je op de hardtop fietsendragers plaatsen, moeten deze dragers eraf omdat de kap anders op de dragers leunt?

Waar zitten bij de Spacer en Flyer de keukens gesitueerd? Zijn deze standaard verrijdbaar?

Zit bij de Spacer het keukenluifel standaard meegeleverd?

Is bij de Cocoon mogelijk de luifel dieper te laten maken of kom je dan met de stangen in de problemen?

Kan je de opzet van het interieur van de keukens (koelkast, gasstel, lades etc) makkelijk zelf aanpassen?
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012

Goede tips GJT - op naar de Decathlon!

Groeten, Matthijs
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)

Hemertje verdiep je in de flyer en je zult zien dat hij wrs afvalt. Geen pack and go, een van de redenen waarom wij hem wegdeden. Volgens mij kan een imperial er ook niet op blijven zitten.
Van de cocoon heb ik te weinig verstand. Wij hebben er destijds wel even naar gekeken maar vonden het jammer dat je de luifel niet kan afsluiten. Als je buiten de holtkampers kijkt voldoen er wel meer wagens aan je eisen. Succes!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018

Hemertje verdiep je in de flyer en je zult zien dat hij wrs afvalt. Geen pack and go, een van de redenen waarom wij hem wegdeden. Volgens mij kan een imperial er ook niet op blijven zitten.
Van de cocoon heb ik te weinig verstand. Wij hebben er destijds wel even naar gekeken maar vonden het jammer dat je de luifel niet kan afsluiten. Als je buiten de holtkampers kijkt voldoen er wel meer wagens aan je eisen. Succes!

zoals je hierboven kunt lezen hebben we er gisteravond een avond aan besteed om de gedane voorstellen online te bekijken
we vonden dat de andere merken niet hetgeen kunnen bieden waarom we onze huidige Jametic zouden gaan inruilen tegen een andere
Gelogd

muis

  • Gast

Denk dat de meeste antwoorden over de flyer hier staan.
De Cocoon viel voor ons af omdat de luifel niet dicht kan, kleiner is tov de Flyer en de hoge instap in bed.
De keuken moet eraf om open te klappen.  Pack en go is er niet. De luifel zit er al helemaal aan, kijk toch maar eens naar het filmpje van Holtkamper  (en lees mijn op/aanmerking over de snelheid nog even ;) )
De Flyer is idd makkelijk op te zetten, een ruime luifel van 6.30 x 2.30. De luifel kan dicht met een voorwand, kuipzeil en een voorschort aan de wagen. Dat dichtmaken kost wel weer de nodige tijd Lekker ruim bed, een zitje met bergruimte en een ruim gedeelte op de deksel  (slaapgedeelte of inloopkast bv)
De katoenen uitvoering zie je het meeste, wij hebben de poly acryl uitvoering.
Er zijn zeker wel haringen nodig.

Wij trekken in de zomervakantie rond en gebruiken dan geen voorwand etc. Dan zijn we in 15-20 minuten uitgeklapt en ingericht. Is het terrein heel scheef ben je wel wat langer bezig.

Nadeel is dat het waterpas leggen van de deksel wel echt belangrijkis. Je kunt via een luikje aan de achterkant nog wat in de wagen stoppen maar er is geen zeil waar je vanalles onder kunt stoppen.  (Sommige Flyers hebben aan de zijkant ook nog 1 of meer luiken.
De keuken van de dissel halen is prima te doen maar je moet hem aan 1 kant wel optillen en weg rijden.

Qua inpakken ligt bij vertrek de skottel en stoelen in de wagenbak en gaan 2 bakken met kleding via het luik in de vouwwagen en 2 achter in de auto. Na de eerste camping wisselen we nog een bak met de skottel.  Nu zijn onze kinderen al wat ouder 13 en 15 en nemen we gewoon niet zoveel mee. Wat we missen kopen we ter plekke wel.


Verkijk je niet op het filmpje van Holtkamper want daar zijn de poten al uitgedraaid en de wagen waterpas,  er zit daar geen keuken op de dissel, op een vlakke beursvloer waar de haken al klaarstaan om het elastiek aan te haken.
 (ja zo kan ik het ook. )
Bedenk ook dat 'inrichten' ook veel tijd kan kosten.

Dat je een aantal innovaties niet bij andere merken ziet heeft te maken met de patenten die HK er op heeft.

Toen wij gingen bedenken wat voor wagen we zouden willen lag alles open en we zijn in de lange lijst met vouwwagens gaan strepen.  Dus wat willen wij: wij wilde geen 'bungalowtentmodel' meer maar iets dat meer tent uitstraling had.  Het markies model (zoals Camp-let ) zou het ook niet worden.  Een grote luifel die ook dicht kon bij slechter weer bv vroeg in het seizoen.  Geen hoge instap qua bed. Redelijk vlot op te zetten omdat we wilde gaan rondtrekken.
Na alles op een rijtje gezet te hebben kwamen we telkens weer bij de Flyer uit, nu we hem bijna 2 jaar hebben zijn we er super blij mee en voldoet hij echt aan al onze eisen.

Je kunt ook komen kijken op het klapweekend (3e weekend van september ) daar heb je een mooie verzameling vouwwagens bij elkaar.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018

Ons gevoel gaat uit naar een Spacer vandaar de extra vragen hierboven....
Gelogd

muis

  • Gast

Bij de Spacer is de ruimte onder het bed alleen bereikbaar als de wagen open gevouwen is.
De luifel zit, net als bij de Flyer, vast.
De Spacer is het 'kleinere broertje' van de Flyer.
Je klapt de deksel omlaag, bij de Spacer heb je dan open geklapt.  Bij de Flyer rol je dan de bedlade uit.
Bij de Spacer is het bed op de plek waar bij de Flyer het zitje is. In de flyer banken kun je vanalles kwijt.
Fietsendragers moeten er zeker af

Spacer (t filmpje is wat over the top)
https://youtu.be/8iHtZn15_zY

Flyer
https://youtu.be/W1W0hztP_r8
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer

Instap slaapcabine in de spacer is ongeveer net zo hoog als een jametic.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone

ik ben ook wel benieuwd of de cocoon verlengde luifels heeft en voowanden.. dat was voor ons de rede om deze niet te kopen. de kyte vind ik echt super maar ver boven ons budget. als hij nu zelfdde prijs zou hebben als een aart kok of combi camp dan zou hij zeker bekeken worden.. voor ons was het aanschafbedrag de rede om de holtkamper te laten liggen.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357

Grappig, deze volledig rationele benadering van klapperkamperen. Wij zijn als een blok gevallen voor onze Smitveld en hij blijkt te passen als een handschoen (in het Engels klinkt het mooier). Het gaat er toch ook om waar je warm voor loopt?
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 148
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan

Spacer heeft als voordeel op de flyer dat de keuken kan blijven zitten.
Cocoon heeft als voordeel op de spacer dat je in basis bij het opzetten al een leefruimte hebt, maar die is een stuk kleiner als je de spacer volledig opzet.

De Flyer heeft (voor ons) het beste van beide: als je de basis opzet heb je vier slaapplekken en een leefruimte en luifel.
Wil je langer ergens blijven staan dan kan je uitbreiden door voorwand en kuipzeil in te ritsen (evt extra luifel er aan te zetten). Je slaapt iets verder van de kinderen (iets rustiger) en kan beide goed in en uit bed. Maar heeft als nadeel dat de keuken er altijd eerst af moet. (gaat overigens wel snel met het kruiwagensysteem doe ik dat alleen). Geen pack en go ervaar ik ook niet als een nadeel, de basis kampeeruitrusting ligt in de vouwwagen, de tafels, stoelen, lampen, wasrekje, etc.
Voor vertrek gaan slaapzakken en luchtbedden door het bagageluikje aan de achterzijde erin en klaar (dit hebben ook de oudere flyers). Koffers gaan in de auto.

Cocoons hebben de dissel soms omgedraaid met de keuken vast onder de luifel en op de dissel een fietsendrager. De cocoon kan je dan opzetten zonder de fietsen er af te halen. Neem je de fietsen altijd mee op vakantie, dan is dat een groot voordeel van de cocoon.

De Kyte heb ik me te weinig in verdiept omdat ie buiten ons budget viel.
 
Gelogd
Space
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal