Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koelkast (Engel) en stroomvoorziening (Lensun en Yeti 400)  (gelezen 1775 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Koelkast (Engel) en stroomvoorziening (Lensun en Yeti 400)
« Gepost op: februari 16, 2018, 03:08:43 pm »

Ik heb nu ruimte zat en gewicht speelt geen rol ten opzichte van mijn voorgaande kampeeravonturen met een tent, één-pits benzinebrander en dun slaapmatje. Ik heb al jaren een Engel compressor-koelkast op zolder staan. Nu is er de mogelijkheid om die ook mee te nemen.
Om niet overal van 'de paal'  afhankelijk te zijn heb ik gezocht naar een alternatieve vorm van stroomvoorziening.

Bij mijn tentje gebruikte ik al jaren een Gorilla zonnepaneeltje met een kleine accu om mijn telefoon op te laden en voor verlichting (LED) in de tent. Dat werkte prima, maar nu heb ik wel meer power nodig.

Na lang speuren op het internet heb ik ervoor gekozen om een flexibel zonnepaneel (100 Watt, 125 x 55 cm) te kopen welke ik op de luifel(s) van mijn Freddy kan leggen. Dus zonder zwaar en star aluminium frame. Dit paneel kan op het dek van een boot verlijmd worden en is dus volledig watervast en ook beloopbaar. Het lijkt me prima geschikt op de manier zoals ik heb beschreven.

Daarnaast heb ik een Yeti 400 (400 Wh) gekocht, bestaande uit een accu en een omvormer. Op basis hiervan heb ik de beschikking over 5 volt (USB), 12 volt (sigaretten-aansteker als in de auto) en 230 volt. Hij weegt helaas wel 13 kilo, maar gewicht speelt bij mij geen rol.
Met deze combinatie heeft mijn koelkast (max. 50 Watt) voldoende voeding, kan ik mijn telefoon opladen en de hele boel verlichten (LED).

Zonnepaneel:
Merk                 Lensun
Afmetingen           1245 x 550 x 2.5 mm
Gewicht              2700 gram
Materiaal              Buigbaar kunststof
Vermogen              100 W maximaal, maar in combinatie met de Yeti 400 maximaal 70 Watt omdat die op minder dan 17 Volt werkt (P=VxI)
Solar panel type           Monocrystalline Black
Output DC              MC4 Port, 17 V, 5900 mA, (max. 100W)
(Spat)waterdicht        Ja, volledig weerbestendig
In serie schakelbaar   Ja, parallel

Flink zoeken op internet en soms een mazzeltje via Marktplaats kan het stukken goedkoper als dat je in eerste instantie ziet via Google ...

Ik gebruik deze set niet alleen op vakantie, maar ook onderweg waneer ik aan het klussen ben, of wanneer de stroom thuis uitvalt !

Ik heb helaas nog geen foto's van deze opzet.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Koelkast (Engel) en stroomvoorziening (Lensun en Yeti 400)
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2019, 09:07:24 pm »

Heb je inmiddels ervaring opgedaan met deze combinatie? Ik weet werkelijk helemaal niets van electra maar ik ben wel benieuwd naar de haalbaarheid van kamperen "off-the-grid" maar toch met de mogelijkheid van het gebruik van een koelkast.
Mag ik vragen hoeveel je hebt uitgegeven aan deze combinatie?
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Koelkast (Engel) en stroomvoorziening (Lensun en Yeti 400)
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2019, 02:17:15 pm »

Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal