Als groentje tussen al het klapgeweld veel gelezen en bekeken.
We zijn van plan om met onze Freddy lekker op pad te gaan, niet gehinderd door afstand, bergpas of hobbelweg.
Wanneer ik dan het forum door-spit over nut en noodzaak van schokbrekers denk ik; leuk nieuw projectje

Op ons forum is veel terug te vinden, en qua informatievoorziening komt Youtube daar op een strakke tweede plaats achteraan.
Hier is slechts één filmpje te zien over de montage van Octagon schokbrekers onder een Alko chassis. Ziet eruit als goed te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=tRTKqlbVo8oBij diverse kampeerwinkels zijn schokbrekers en het benodigde materiaal goed te verkrijgen tegen prijzen waar je niet direct van omvalt. Voor een bedrag van onder de 100 Euro zou ik de klus wel kunnen klaren.
Voor de zekerheid ben ik deze week toch maar even langs de stalling gegaan om mijn Fred eens van de onderzijde te bekijken.
Ik herken de wielarmen van Alko en zie daar de kunststof dop onderin waarin de insteekhouders voor de montage van de schokbrekers geplaatst moeten worden.
Op het filmpje is goed te zien dat de schokbrekers ook aan het chassis gemonteerd moeten worden, hiervoor was het chassis al voorbereid met drie voorgeboorde gaten.
Wat mij opviel bij mijn Freddy is dat de chassisbalk vóór de wielophanging naar binnen afbuigt en niet rechtdoor doorloopt tot aan de voorzijde van de bak.
Ik miste dus mijn voorgeboorde gaten voor de montage. Sterker nog, doordat de balken schuin weglopen, valt er ook niets te boren.
Dat was een grote tegenvaller. Blij dat ik niet al het materiaal besteld had !
Op de prijslijst van Campooz staat een set schokbrekers (inclusief montage) voor ruim 270 Euro aangeboden, dat verschil met de prijs die ik eerder noemde is mij toch te groot en het gedoe dat je de klapper dan weer naar de dealer moet brengen om de klus te klaren.
Ik zou de set ook los kunnen kopen en zelf monteren, maar altijd voor dezelfde prijs

De Campooz staat op een Humbaur aanhanger, maar op de website van deze Duitse fabrikant kan je als Nederlandse consument geen onderdelen zien, laat staan bestellen.
Ik woon in de Achterhoek en ben ook maar eens over de grens in die Heimat gaan neuzen. Holländer wollen alles billig was de conclusie. Ik had mooie complete sets schokbrekers gezien voor onder de 50 Euro, maar niet te plaatsen onder mijn type Humbaur.
Terug naar huis en op zoek naar een Humbaur dealer in Nederland, dat praat toch een stuk makkelijker. Dat ik daar nou niet eerder op ben gekomen

Op nog geen 15 kilometer afstand lag de oplossing ... de dealer begreep mijn vraag en heeft nu een complete set voor mijn klapper besteld voor onder de 100 Euro. Hij is prima zelf te monteren voor iemand met een beetje technisch inzicht en ervaring, was de conclusie.
Nu rustig afwachten tot de bestelling wordt geleverd. Ik zal jullie op de hoogte houden van het verloop van dit nieuwe avontuur