Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Schokbrekers, onderstel Humbaur  (gelezen 10343 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #15 Gepost op: januari 15, 2022, 07:07:06 pm »

Ja die video toont juist het tegenovergestelde van wat ze in hun catalogus schrijven. Ik zal er eens een mailtje naar alko aan wagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #16 Gepost op: januari 15, 2022, 08:00:54 pm »

Ja die video toont juist het tegenovergestelde van wat ze in hun catalogus schrijven. Ik zal er eens een mailtje naar alko aan wagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lijkt me een goed plan! De instructie is erg duidelijk, als AL-KO uitsluitsel geeft en ik er naast zit dan haal ik mijn berichten wel weg, is niet mijn bedoeling verwarring te creëren
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #17 Gepost op: januari 15, 2022, 09:10:27 pm »

Ze scheppen iig wel verwarring.
Ik zou de bout ook van binnenuit monteren. Liever een loshangende schokbreker dan een loshangende schokbreker én een lekke band.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #18 Gepost op: februari 17, 2022, 01:23:45 pm »

Hallo, ik las hier even mee. Wij zijn geen handige harry's. Of toch niet zo handig. Gezien de schokbrekers een optie zijn, vroeg ik mji wel af: zijn deze nodig? Nog Campoozers die zonder rijden?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #19 Gepost op: februari 17, 2022, 02:13:19 pm »

Ze zijn niet direct nodig, maar het rijd wel prettiger is mijn ervaring met wel een andere wagen.


Echter wil je door Duitsland, dan mag je daar maar 80 km per uur rijden. Je kan wel je combinatie laten keuren en dan krijg je een toestemming om 100 te rijden met de aanhangwagen (zoek maar eens op Tempo 100). Eén van de voorwaarden is dat je dan die schokbrekers hebt.


Als je dus veel die richting uit wil, zou ik ze zeker laten installeren. Je kan ze ook nog altijd later installeren of zelf installeren.

Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #20 Gepost op: februari 17, 2022, 09:36:00 pm »

Ook als je niet naar Duitsland gaat, zou ik het monteren van schokdempers willen aanraden. De combinatie rijdt veel stabieler (zeker als je ook nog overweegt om fietsen bovenop de bak te gaan monteren) en zal minder snel gaan slingeren. In België en Frankrijk mag je met deze kar zelfs resp 120 en 130km/u rijden. Mocht je dat ook daadwerkelijk doen, dan is een oplooprem (zit er natuurlijk standaard op) en dempers onontbeerlijk. Het is stiekemaan toch best een zwaar karretje (met relatief veel massa (de tent) vrij hoog boven de wielen) dat je achter je aan sleept.

Je kent je eigen kluskwaliteiten natuurlijk het beste, maar heel moeilijk is dit nou ook weer niet. Zeker bij de laatste modellen, waar alle gaten zijn voorgeboord. Je hoeft dus alleen maar de juiste set dempers en bevestigingsplaten (hoekplaten voor onder de chassisbalk) te kopen en een paar bouten/ringen/borgmoeren (als die al niet bij je set zitten). Verder moet je weten hoe je een moer op een bout draait en daar ook de juiste sleutels voor hebben. Momentsleutel om een en ander op het juiste moment aan te trekken, kan ook wel handig zijn, maar die 85Nm haal je met een ratel ook wel met enig gemak.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #21 Gepost op: februari 17, 2022, 09:56:04 pm »

Zeker mee eens. Zelf ik kon het zelf doen en geloof me dat wil heeeeel veeeeeel zeggen!

Gelogd

Maistri_44

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #22 Gepost op: februari 18, 2022, 11:07:27 am »

Heeft iemand een link waar je de juiste set kunt kopen?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #23 Gepost op: februari 18, 2022, 11:34:06 am »

Ik heb ze hier gehaald:
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/
Kwam een stuk goedkoper uit dan de meeste andere sites en als je alle gegevens goed geeft van je onderstel, helpen ze per mail ook wel verder welke set je juist nodig hebt.

Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #24 Gepost op: februari 18, 2022, 11:37:48 am »

Campooz/Humbaur verbouwt een andere set dan ik heb gebruikt.

Ik heb gekozen voor de Groene AL-KO octagon schokdempers. Reden dat ik daarvoor heb gekozen is dat AL-KO de octagon in 4 gewichtsklassen aanbiedt (900kg, groen; 1300kg, blauw; 1800kg rood, 4000kg zwart) en de gewone Humbaur/Campooz set een universele gebruikt die tot 3Ton TTM geschikt is (voor zover mij bekend is althans). Deze 3Ton demper is veel te stijf voor de relatief lichte Campooz en zal dus niet optimaal dempen.

Ik heb mijn onderdelen los bij elkaar gezocht, maar er is ook een set beschikbaar van Humbaur zoals in dit topic wordt getoond: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21651.0

Telefonisch begreep ik van Campooz dat zij ook de hoekplaat met de 3 gaten aan de zijkant gebruiken. Niet de 1-gats versie die mij eerst was verkocht door de kampeerwinkel.

De hoekplaten heb ik bij Masta aanhangers gekocht, zie de gegevens en tekeningen eerder in dit topic.
De dempers vind je online overal, onder andere hier: https://www.obelink.nl/al-ko-octagon-schokbreker.html?weight_allowed_total_single_axle_axis=900%20kg

Dan moet je alleen nog even naar de ijzerhandel of bouwmarkt voor 4 stuks M12x25mm of 30mm (moet ik even nameten) bouten (gegalvaniseerd staal, treksterkte 8.8 ) met 4 borgmoeren en 8 sluitringen. Neem geen RVS want dat is te zwak.
Bij de dempers zitten de bouten en moeren voor bevestiging van demper aan as en hoekplaat al erbij. Die hoef je dus niet te kopen.

De nieuwe versies van de vouwwagen hebben al een montageoog aan de as zitten. De 2 steekplaatjes per kant heb je dan dus niet meer nodig.

Verder heb je een krik nodig die onder de as van je aanhanger past (dus met een bakje ipv de standaard krik van je auto), maar die wil je wellicht toch al aanschaffen voor als je onderweg een wiel van je aanhanger wil verwisselen. https://www.obelink.nl/pro-plus-hydraulische-potkrik.html
Hiervoor kun je gewoon een goedkope hydraulische potkrik kopen met en extra adapter voor de as zoals dit: https://www.obelink.nl/pro-plus-potkrik-opzetstuk.html

Als je werkt onder een auto of aanhanger, dan is een assteun wel beter en veiliger dan alleen een krik.

Disclaimer:
Sorry voor de links naar de grote bekende kampeerwinkel, maar dat is wat me nu even het makkelijkst uitkwam. Het is niet mijn bedoeling om reclame te maken en ik heb geen relatie met die winkel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2022, 08:42:18 pm door Seb »
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #25 Gepost op: februari 18, 2022, 12:41:55 pm »

Dankjewel voor al deze info! Zeker interessant. Vooral voor mijn man die dit eens mag gaan nalezen als de campooz eenmaal op onze oprit staat :-)

Maar een reservewiel, nemen jullie dat ook allemaal? :-) Wij waren dat gelijk niet van plan...
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #26 Gepost op: februari 18, 2022, 01:22:25 pm »

Dankjewel voor al deze info! Zeker interessant. Vooral voor mijn man die dit eens mag gaan nalezen als de campooz eenmaal op onze oprit staat :-)

Maar een reservewiel, nemen jullie dat ook allemaal? :-) Wij waren dat gelijk niet van plan...

Zonder reservewiel kan een vakantie wel veel avontuurlijker worden, maar ...

Een reservewiel is een relatief duur accessoire, zeker wanneer je hem niet gebruikt, maar het is onbetaalbaar ding wanneer je er eentje nodig hebt en je er geen hebt.

Ik zie ze wel eens staan langs de snelweg, vakantiekarretjes, vouwwagens en c@r#v$ns met een lekke band, helemaal aan gort gereden. Wanneer ze al het 'geluk' hebben dat er een vluchtstrook is, worden daar je veters uit je schoenen gereden door alle voorbij razende vrachtwagens en andere weggebruikers.
Een passende (kruis-)sleutel, goede potkrik en een reservewiel (op de goede druk) altijd bij de hand. En zo snel mogelijk weer door.

Wanneer je goed zoekt heb je een hele set voor rond de 100 Euro wel bij elkaar.
Door de vaak afwijkende bandenmaat van de verschillende aanhangers is het in het buitenland vaak een drama om een vervangend exemplaar te vinden.
Ik heb er nooit aan getwijfeld of ik er eentje zou nemen.
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #27 Gepost op: februari 18, 2022, 02:19:55 pm »

Reservewiel: ieder moet zijn eigen keuzes maken en ik kan niet in jullie portemonnee kijken natuurlijk.
Ik ben graag zelfredzaam. Reservewiel heb ik los gekocht: 94 euro, houder erbij voor 2 tientjes en een uurtje boren en schroeven. Je vakantie duurt al snel een paar dagen korter door een kapotte band in het buitenland. En dan heb ik het nog niet over de kosten (afslepen, nieuwe band en misschien wel velg -als je die al kunt vinden in de juiste maat).
Toegegeven: een wiel verwisselen langs de autoroute in F is niet toegestaan, maar dan kun je je verderop in ieder geval nog helpen. https://www.anwb.nl/experts/vakantie/15/lekke-band-op-autoroute-frankrijk

Oja en als je een reservewiel hebt, ga je het natuurlijk niet nodig hebben. :)

Voor de volledigheid nog even de specificaties van de benodigde velg/band voor de campooz modellen van 2021 en later (maar volgens mij passen die ook onder de oudere versies): Velg: 13 inch 5-gats, steek 112 (5x112) met BOLconische passing van de bouten, naafgat 67mm, ET-waarde 30mm.
Band: 155/80 R13 84N

Wat betreft de boutgaten: deze zijn dus bolconisch, dat wil zeggen dat de aansluiting van de wielbout op de velg bolvormig is. Tegenwoordig worden er ook steeds meer stalen velgen verkocht die een kegelconische passing hebben (iets wat vroeger alleen bij aftermarket lichtmetalen autovelgen het geval was). Je begrijpt wel dat een bolvormige bout niet in een kegelvormig gat gaat passen, althans het past wel, maar zal nooit een goede, vaste verbinding vormen. Let daar dus op bij de aankoop. Het onderscheid is duidelijk te zien, maar je moet er wel op letten.
Dat wiel met die kegelconische gaten kan wellicht best op je campooz passen, maar dan zul je er wel een apart setje kegelconische bouten bij moeten kopen (=onhandig).

En als je het helemaal netjes wil doen: haal de wielen incl reservewiel even van je vouwwagen af en laat ze balanceren bij de garage of bandenhandel. Kost een tientje per band (of soms slechts een bijdrage voor de koffiepot), maar het beperkt trillingen aan je wagen, wat onnodige slijtage aan as en wiellagers voorkomt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2022, 08:58:40 pm door Seb »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #28 Gepost op: februari 18, 2022, 05:46:29 pm »

Op het moment dat je er bij een aanhanger achter komt dat de band stuk is, is deze doorgaans al zo kapot gereden dat repareren onmogelijk is. En al helemaal niet met die flut busjes bandenreparatie. Bovendien is het niet ondenkbaar dat de velg ook te ver beschadigd is om ter plekke een nieuwe band te zetten. Levert al met al veel gedoe op wat met een fatsoenlijk reservewiel makkelijk te vermijden is. En aanhangerbanden begeven het sneller dan je lief is, mede door uitdroging, zeer onregelmatig gebruik, maar ook overhitting en overbelasting. Al speelt dat laatste niet zo bij vouwwagens.

Overigens hebben wij drie identieke wielen op de vouwwagen die ik ieder jaar rouleer. Ook het reservewiel wordt bij ons dus gewoon gebruikt. Tijdens het stallen is het reservewiel ook niet opgesloten in de bandenkorf onder de wagen. Geen vervorming van de band wat dat betreft.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2022, 05:48:56 pm door sanderv »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #29 Gepost op: februari 18, 2022, 05:47:07 pm »

Oja en als je een reservewiel hebt, ga je het natuurlijk niet nodig hebben. :)


En dit is natuurlijk de beste reden om een reservewiel te hebben  :#
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal