Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omlaag

Auteur Topic: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg  (gelezen 10119 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #60 Gepost op: januari 22, 2022, 09:29:21 am »

Wat een moeite voor die paar kilo. Je mag in de meeste landen een overgewicht hebben van ca 5%, en in de andere landen ( waaronder Nederland) zelfs 10%.


In Nederland du 825 kg, daar blijf je onder, en in veel andere landen 788 kg. Die laatste kilo's zullen het naar mijn idee niet doen.


Daarnaast is de pakkans heel klein. Bij een controle wordt er aangekoppeld gemeten. En dan is er helemaal niets aan de hand, dan blijft het gewicht onder het maximum.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #61 Gepost op: januari 22, 2022, 09:55:08 am »

Jeetje wat een commentaar zeg...

Als iemand het leuk vindt om met techniek bezig te zijn, dan is dat toch leuk voor die persoon.
Wij hebben ons huis volledig verduurzaamd. Zijn begonnen met 3m² isolatie in de badkamer, jeetje dat zet ook geen zoden aan de dijk... Na 5 jaar van de kleinste tot de grootste maatregelen waren wij 6 jaar geleden als eerste in de wijk van het gas af.

Wij kijken graag vooruit, ik zit niet alleen in de auto en er wordt al gerefereerd naar hoe gevaarlijk het is om zonder reservewiel op pad te gaan én hoe snel een band aan gort kan gaan.

Veiligheid boven alles!

Liever 10kg bespaart dan 10kg te zwaar, klapband en de volledige klapper+auto en gezien in de kreukels.

Het gaat ook om de som van alle kg besparingen die naast een stukje veiligheid bijv. ook stukje brandstof besparing oplevert.

Daarnaast is de sterke wens om in de toekomst fietsen mee te nemen. Nu met 790kg en 60kg fietsen gaan we al snel naar 850kg en dat terwijl de wagen nog op de kogel hangt. Zonder de kogel gaan we dan al richting de 900kg. Dan is er wel degelijk een serieuze overschrijding.

Nogmaals;
Veiligheid boven alles!

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #62 Gepost op: januari 22, 2022, 10:11:06 am »

Het gaat me niet om veiligheid boven alles. In tegendeel, ik vind het zoeken naar een paar kilo's zelf geneuzel in de marge. Als je een reservewiel wil thuis laten, moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ik geef je alleen mee dat je het gewicht van de spuitbus en thuiskomer ook kunt schrappen, want die zijn beide waardeloos als het zo ver is. Verder moet je het mooi zelf weten, maar zelf al drie keer lek gereden op vakantie, waarbij twee keer de benodigde bandenmaat niet beschikbaar was en we één keer met samengeknepen r##t 850 km naar huis zijn gereden in een beladen auto met thuiskomer. Ik doe het niet meer.
En voor wat betreft dat laadvermogen verhogen heb ik je al aangegeven dat van de situatie zonder kenteken naar de situatie met kenteken geen sinecure gaat zijn. De RDW werkt daar moeizaam tot niet aan mee. Ervaring mee. Maar in elk geval veel succes met de zoektocht!
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2022, 10:13:43 am door sanderv »
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #63 Gepost op: januari 22, 2022, 10:12:39 am »

Marcof, mijn post was niet negatief bedoeld hoor.
Een reservewiel doet niets wat betreft veiligheid (de kapotte band heb je net zo goed met als zonder reservewiel zeg maar). Ik houd er zelf alleen wel van om mezelf onderweg snel te kunnen helpen als dat nodig is en dan heb je aan die plakset meestal niets. Dan wordt het dus wachten op hulp van buitenaf en dat kan lang duren en aardig in de papieren lopen. Vaak moet de zaak dan naar een veiligere plek worden gesleept enz.

Natuurlijk ben ik ook helemaal voor veiligheid en je houden aan de maximale gewichten.
Wat me wel bevreemdt, is dat je met die KyteXL zo snel aan de maximale massa zit, daar had Holtkamper best wat meer marge in mogen bouwen.

Beetje gekke vraag misschien, maar is het een optie om hem in te ruilen en dan de 1000kg versie te kopen? Maar dat is vast niet de goedkoopste optie, vrees ik.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #64 Gepost op: januari 22, 2022, 11:12:39 am »

Misschien een stomme gedacht. Maar als je naar je uitrusting kijkt wat heb je dan echt nodig? Wat je niet of zelden gebruikt eruit doen.
En wat je wel gebruikt kijken of er een licht gewicht variant van is.
Fietsen op het dak van de auto kan ook.


Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #65 Gepost op: januari 22, 2022, 12:00:47 pm »

Misschien een stomme gedacht. Maar als je naar je uitrusting kijkt wat heb je dan echt nodig? Wat je niet of zelden gebruikt eruit doen.
En wat je wel gebruikt kijken of er een licht gewicht variant van is.
Fietsen op het dak van de auto kan ook.


Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Zeker de overweging waard en wat ons betreft al redelijk basic. Wij komen uit een tent en toen moest alles in de auto, dus ook alles zo licht mogelijk en redelijk basic.
Redelijk lichte stoelen, tafel volledige van aluminium, plastic IKEA kinderstoel, etc.

De zaken die serieus aantikte waren bijv. disselbak, kluis, tent tapijten en de plankjes uit de kast. Die laatste wegen een halve kilo stuk en met 11 plankjes is dat een halve krat bier.

Kluis is eruit, disselbak was altijd zo goed als leeg(koken niet op gas), rest van de relatief zware spullen gaan de auto in.

Fietsen op het dak is nog een idee, kan kijken of er fietsen dragers zijn voor onze auto.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #66 Gepost op: januari 22, 2022, 02:39:09 pm »

Jeetje wat een commentaar zeg...
Zie het als positieve feedback! Ik vind het juist wel leuk om te lezen dat je bewust bezig bent het met het zo goed mogelijk beladen van de klapper. En dat je probeert om, binnen de kleine marges door het hoge eigengewicht van de wagen, te blijven. Ik zie liever dit dan sommige wagens die je soms, hoog opgestapeld en zwaar overbeladen, onderweg tegenkomt. En ondertussen heb je toch al mooi een kleine 50kg bespaart, dus die twee fietsen kunnen alvast mee!
Fietsen op de auto kan natuurlijk ook, maar is funest voor je brandstofverbruik. Ik had ze dit jaar ook op het dak (+2 op de dissel), nog nooit zo'n hoog verbruik met de auto gehad (en dit was alleen in NL)! Twee fietsen op de dissel + een dakkoffer gaat denk ik beter. Fietsen op het dak tillen is ook niet zo makkelijk, zeker als het geen lichtgewicht racefietsjes zijn...

Ik ben het wel eens met de anderen over het weglaten van het reservewiel. Helaas hebben wij de afgelopen paar jaar al 2x langs de kant mogen staan met een kapotte band (en niet omdat ze vanwege overbelading aan flarden gingen). De laatste keer was het een stuk van een stanleymes, dan heb je helemaal niets aan een spuitbus. Ik heb alleen een thuiskomer in de auto en gelukkig was er een geopende garage in de buurt. Een volwaardig wiel is dan natuurlijk veel fijner, maar die past niet in de auto. :?

Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #67 Gepost op: januari 22, 2022, 06:47:31 pm »

Lees hier dat ik mijn reservewiel thuis zou gaan laten en dat dat niet veilig is. Ik laat het volwaardige reservewielen thuis en neem daarvoor in de plaats een thuiskomertje als reservewiel mee. Wij bouwen op de heen én terugreis altijd dagen ruimte in. Heenreis is altijd op de bonnefooi, zien wel waar plaats is en reizen dan weer verder tot er een leuke camping voor één tot twee weken gevonden is. Op de terugreis is er altijd een week extra vakantie. Tijd zat om eventuel op een band te wachten. Met een thuiskomertje kun je alsnog honderden kilometers rijden, als zal het comfort in de vorm van wat stress en rijgedrag wel wat afnemen. Zitten we 250km van huis, dan gewoon op het gemak naar huis. Is het op de heenreis, dan pakken we op een camping in de regio een plekje tot de band gerepareerd is. Sowieso zou ik niet honderden kilometers extra van huis gaan als mijn reservewiel eronder ligt. De kans dat die kapot gaat is ook aanwezig en dit je nog verder van huis en dan zonder reservewiel, want die ligt er net onder.

Nogmaals X een klein gewicht besparen is samen een groot gewicht.

Wij zeulen ook een Kindertent XL mee en zal iets van 25kg(inclusief stokken) zijn. Maar dan nog is een kyte XL zwaar en dat ondanks de carbon buizen die Holtkamper in deze versie toe heeft gepast. Wil niet weten wat de wagen met ijzeren buizen weegt.

Met alle verwachte besparingen kunnen wij met gemak en gerust hart(geen heel heftige overbelading) lekker op vakantie.

Nog wel 1 ding;
Holtkamper levert de wagen standaard zonder kluis en disselbak. Het standaard gewicht is daardoor een stuk hoger als je hem vanaf Holtkamper bijv. Met kluis laat leveren. Dat kreng weegt gewoon 20kg. Hengel je er nog een disselbak en Kindertent bij, kom je al snel op 60kg extra uit. Als je 200kg bagage mee kunt nemen, dan is dat toch wel erg veel gewicht wat je op het totaal inboet.
Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #68 Gepost op: januari 22, 2022, 08:22:26 pm »

Ik vindt het een boeiend project om te volgen en snap ook wel waarom.


Echter wat betreft de reserveband zou ik dat niet direct doen. Zelf minder voor de aanhangwagen dan voor de auto zelf. Althans, als die aanhangwagen je vouwwagen is. Kortom je huis waar je op moment dat die band dan zou gerepareerd moet worden in verblijft en dat huis een van zijn steunpunten waar je dan in bevind, is ook dat thuiskomertje waar toch wel wat krachten kunnen opzitten, zeker bij onregelmatig terrein. Je kan de band dan pas terug vervangen al je terug opbreekt en moet je dan ook meteen wel wat extra tijd rekenen om na dat opbreken de volwaardige band er terug op te zetten. Met de auto is dat aspect denk ik toch wel een stuk eenvoudiger. En ook daar heb ik liefst wel een volwaardig reservewiel in liggen. Is in het verleden wel niet altijd een mogelijkheid geweest met de leasewagen.


Maar los van een volwaardig reservewiel in de auto of niet, zou ik er me nog ongemakkelijker bij voelen als mijn vouwwagen geen heeft om bovenstaande reden.

Gelogd

Geofrey88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2017
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #69 Gepost op: maart 26, 2024, 10:51:01 pm »

Beste Marcof,

Speciaal voor dit onderwerp een account aangemaakt, sinds kort ook in het bezit van een Holtkamper Kyte (2017).
Ook ik vind het 'kale' gewicht te dicht op het maximaal toelaatbare gewicht zitten. Plus dat ik een accusysteem wil integreren voor het windforce systeem en eventueel qua elektra 1-2 dagen kan bivakkeren zonder paal-aansluiting. Dat is extra gewicht ;-)

Ik denk dat je zelf ook als 'fabrikant' van het aangepaste chassis (mits oplooprem en as vervangen zijn door zwaarder model) kunt fungeren voor een toetsing door de RDW. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij boottrailers. Mijn oom zit namelijk in de boten en die gaf dit afgelopen weekend aan. Soms vraagt de RDW nog om een sterkteberekening van het chassis. Maar wellicht dat Al-Ko daar wat over kan zeggen, aangezien zij het chassis hebben geleverd, inclusief chassisnummer.
Zou mij (ben zelf werktuigbouwkundig ingenieur van beroep) sterk verbazen als dit chassis niet voor 1000kg geschikt zou zijn. En eventueel zijn verstevigingen/verstijvingen ook nog op de boutgaten toe te passen met losse platen.
Het chassisnummer bestaat 'gelukkig' al, omdat het chassis van na 2012 is. Sindsdien is het verplicht een VIN nummer ook op aanhangers te hanteren.

Als vervanging van de dissel zou de 90 S/3 (AL-KO artikelnummer 249212) voldoende zijn.
Heb jij toevallig al een vervangende as gevonden vanuit Al-KO, eventueel een artikelnummer? Anders probeer ik dat bij Al-Ko in Nieuw Vennep op te vragen samen met de vraag over de sterkte van het chassis.

Ik durf wel te stellen dat dit om een wijziging van bestaande bouw betreft. Mits goedgekeurde onderdelen gebruikt worden (as + dissel + verklaring chassis) en volgens de RDW inspecteur het gedeelte van Holtkamper deugdelijk gemonteerd is (visueel) zou dit naar mijns inziens door de keuring moeten komen en op kenteken gezet kunnen worden.
Alleen wordt je zelf de fabrikant ipv Holtkamper ivm de aanpassing aan het geheel, waar zij niet de verantwoordelijkheid van willen dragen. Wat wellicht logisch is.

Ik denk dat het dan op het antwoord van AL-KO zelf hangt, hoe sterk het chassis nu daadwerkelijk is.

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/keuren-bij-afbouw-zelfbouw-of-wijziging/aanhangwagen
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01#Hoofdstuk5_Afdeling12 -->wetgeving aanhangers, waar aan te voldoen.

p.s. excuus om dit 'oude' draadje weer te openen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet mogelijk is.
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #70 Gepost op: maart 28, 2024, 09:17:22 pm »

Blijft een interessant onderwerp. En idd, met een batterij (zeg ecoflow delta 2 + zonnepanelen) zou het echt een handige uitbreiding zijn om de kilo’s op te hogen.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal