Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Meedenken over nieuw concept vouwwagen  (gelezen 8838 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BasM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #15 Gepost op: januari 20, 2022, 05:03:53 pm »

Dank voor je bericht!!!

Ik zie dat je in de tekstberichten 4000k aan foto's mag bijvoegen.
Aankomende zaterdag ga ik weer werken aan mijn prototype. De keuken is deels klaar, ik bedoel dan de contouren. De indeling heb ik nog niet gemaakt. Ben bv nog op zoek naar een mooie handige gootsteen. Niet al te diep maar wel groot genoeg om in af te wassen of schoon te maken.

Ik zal foto's opsturen

Bas
Gelogd

BasM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #16 Gepost op: januari 20, 2022, 05:13:36 pm »

De cocoon aero heeft bij elkaar 10 haringen erin staan. Geen scheerlijnen, makkelijk toegang tot bagage compartiment onder lattenbodem. Kleding zitten in lades, die na uitklappen in de voortent gezet worden. Keukenspullen in het keukenblok, inclusief borden, kommetjes, bestek afwas spul, koelbox (geen water voorziening).

Passen dan ook alle boodschappen nog in het keukenblok?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #17 Gepost op: januari 20, 2022, 05:19:28 pm »

Ik zelf had dezelfde vragen en wensen. Ik ben daarom 2 jaar geleden een Campwerk Family gekocht, waarin ik nu 3 'laden' heb gebouwd. 1 'lade' is de zeer luxe keuken die ik gebouwd heb en nog verder aan het optimaliseren ben. Daarnaast een lade met daarop diverse kratjes met o.a boodschappen  en tot slot een lade waarop de grote koelbox staat en daarachter ruimte voor meer kratjes met spullen.


Oftewel: tent is gekocht, de bak is geheel door mij aangepast. Dat is het voordeel van dit soort vouwwagens, dat je de vrijheid hebt om het helemaal naar je eigen wens in te richten, omdat het een standaard bak is.
Gelogd

BasM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #18 Gepost op: januari 20, 2022, 05:42:18 pm »

Dank voor de input!!
Gelogd

BasM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #19 Gepost op: januari 20, 2022, 05:54:33 pm »

Hi,

Bedankt voor je reactie(s).
Ventilatie is zeker een goede. Ikzelf geloof niet echt in die dubbel doeken. Oké het zal in eerste instantie misschien iets helpen, maar aan het einde van de dag zit de warmte overal.
Die keuken heb ik nu idd met een ladegeleider bovenop het bed gemaakt en aan de andere kant zit een kast. Ik kan je daar wel een foto van sturen, kijken of je het wat vindt.
Die verlengde dissel is zeker wat ik mee gaan nemen!! Ik heb een aanvraag ingediend bij ALKO, maar die ga ik wijzigen. Het frame dat erop komt ga ik eerst zelf lassen, dan mag een professional het nog een keer namaken, wel zo veilig.
Ik zit te denken aan vaste stroompunten in mijn keukenblok en kast, die zitten vast aan de vouwwagen waar de stekker ingestopt moet worden.
ook over die stormbanden ga ik nadenken. Ik zal dat eens voorleggen bij de maker van mijn tentdoek.
Zijwanden als Tarp, nog een goed idee!!

Al met al mag je vannacht nog best wel een keer wakker schrikken van mij1

Mvg
Bas
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #20 Gepost op: januari 20, 2022, 05:56:55 pm »

De cocoon aero heeft bij elkaar 10 haringen erin staan. Geen scheerlijnen, makkelijk toegang tot bagage compartiment onder lattenbodem. Kleding zitten in lades, die na uitklappen in de voortent gezet worden. Keukenspullen in het keukenblok, inclusief borden, kommetjes, bestek afwas spul, koelbox (geen water voorziening).

Passen dan ook alle boodschappen nog in het keukenblok?
Boodschappen kunnen erin   Doe per dag, niet te veel kopen. Keuken is ruim. En als we staan is het doosje met pannetjes eruit, krijg je weer ruimte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #21 Gepost op: januari 20, 2022, 08:47:01 pm »

Hi,

Bedankt voor je reactie(s).
Ventilatie is zeker een goede. Ikzelf geloof niet echt in die dubbel doeken. Oké het zal in eerste instantie misschien iets helpen, maar aan het einde van de dag zit de warmte overal.
Die keuken heb ik nu idd met een ladegeleider bovenop het bed gemaakt en aan de andere kant zit een kast. Ik kan je daar wel een foto van sturen, kijken of je het wat vindt.
Die verlengde dissel is zeker wat ik mee gaan nemen!! Ik heb een aanvraag ingediend bij ALKO, maar die ga ik wijzigen. Het frame dat erop komt ga ik eerst zelf lassen, dan mag een professional het nog een keer namaken, wel zo veilig.
Ik zit te denken aan vaste stroompunten in mijn keukenblok en kast, die zitten vast aan de vouwwagen waar de stekker ingestopt moet worden.
ook over die stormbanden ga ik nadenken. Ik zal dat eens voorleggen bij de maker van mijn tentdoek.
Zijwanden als Tarp, nog een goed idee!!

Al met al mag je vannacht nog best wel een keer wakker schrikken van mij1

Mvg
Bas
Dat van die warmte hangt ook af waar en wanneer je kampeert. En dan heb ik het niet over te warm maar eerder de warmte behouden. Als je kampeert op redelijke hoogte in de bergen kan het 's avonds sterk afkoelen en dan apprecieer je dat zeker in de slaaptent. Buiten de slaaptent geloof ik daar ook minder in.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #22 Gepost op: januari 20, 2022, 09:54:23 pm »


Leuk om van scratch af aan een vouwwagen te bedenken en maken. Ik heb ook enkele ideeën hierin maar ook voor andere projecten waardoor ik voorlopig maar nog niet prioriteit geef aan volledige zelfbouw. De huidige vouwwagen voldoet trouwens ook in heel hoge mate aan onze wensen, de noodzaak is op dit moment beperkt :# .

Een tip, houd het ontwerp zo eenvoudig mogelijk. Onderweg kan een klein idee heel groot gaan groeien. Een risico hierbij is dat telkens meer en meer wordt toegevoegd en het geheel steeds complexer word. Uit ervaring weet ik dat ik, als ontwerper heb ik meermaals meegemaakt, het meest blij wordt van het moment dat inzicht ontstaat hoe gegroeide complexiteit vereenvoudigd kan worden tot iets simpels. "Eenvoud is een teken van het ware vernuft."

Zelf heb ik in 2017 een zeer eenvoudig op te zetten vouwwagen gekocht (3Dog traildog). De fabriekskeuken voldeed niet aan onze wensen en hierom had ik besloten zelf een keuken te bouwen.
Dit project is een beetje uit de hand gelopen, naast de keuken is ook een uitgebreide elektrische installatie en wagenbak inrichting ontworpen en gebouwd. Ik heb heel wat meer uren in dit project gestoken dan initieel bedacht. Gelukkig hebben wij ondertussen nog meer uren van het gebouwde genoten.Bij het ontwerp was het uitgangspunt: eenvoudig in het gebruik en geen noodzaak voor zwaar tilwerk. En deze eenvoud zit 'm in de details; alle voor het opzetten noodzakelijke spullen zijn direct toegankelijk en kunnen na het oppakken ook gelijk (op de definitieve plaats) ingezet worden. Het is niet nodig iets 2x beet te pakken of iets op zij te zetten om iets anders beschikbaar te maken. De zware koelbox, keuken (met gasbussen), ladeblok en voorraad boxen staan op een rails waardoor deze zonder krachtsinspanning uit de wagenbak getrokken worden.De elektrische installatie voorziet alles van spanning en de aansluitpunten zijn geplaatst waar nodig. Alleen de kabel aan de stroompaal erin en alles werkt. Initieel had ik nogal wat losse lampjes (Onder andere Ikea Vaxjo en Outwell Leonis) die na het opzetten van de vouwwagen nog op moest hangen. Wij trekken graag rond tijdens onze kampeervakanties en uit ervaring heb ik geleerd dat met name bij het vertrekken al dit soort losse op te bergen spullen relatief veel tijd kosten. Ondertussen heb ik dit waar mogelijk ook vast geïntegreerd; weer enkel handelingen minder dus weer gemakkelijker sneller klaar voor vertrek.De elektrische installatie is later uitgebreid (hierin was initieel al voorzien) met een off-the-grid solar installatie. Omdat alles geïntegreerd is kost dit niet meer werk, met de aanwezige accu is er altijd direct stroom voorhanden. Het naast de tent plaatsen van een zonnepaneel (alleen nodig bij iets langer verblijf) kost niet meer werk dan het uitrollen van een lange kabel naar de stroompaal.Ik lees dat je de keuken op rails plaatst; dit heb ook ik gedaan waarbij door middel van kabelgeleiders (zie foto) vast de keuken en koelbox permanent van stroom is voorzien. Dit scheelt weer wat aansluitwerk en zowel ingeschoven als uitgeschoven is altijd spanning aanwezig. De koelbox koelt ook onderweg via deze bekabeling.Je geeft aan dat je zo snel en gemakkelijk mogelijk wilt kunnen opbouwen en afbreken. hoe minder losse stokken, hoe gemakkelijker en sneller opzetten. En liever een stok uitschuiven dan losse stop moeten toevoegen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de luifel van de Combi Camp. De horizontale liggers zitten in het frame van de vaste tent geschoven; de luifel kan zelfs (op halve grote) met alleen deze liggers opgezet worden. Tel het aantal handelingen die je moet doen voor het opzetten; een losse stok erbij pakken en plaatsen zijn meer handelingen dan een stok uitschuiven. En let ook op het noodzakelijke handelingen om een tent na het opzetten op spanning te zetten; ik verbaas bij er soms hoeveel losse framedelen toegevoegd moeten worden of hoeveel framedelen uitgeschoven moeten worden voor het opspannen van het doek. Vouwwagen opzet (en afbraak) filmpjes op YouTube zijn een geweldige bron van inspiratie, hoe het wel of niet kan.Tot slot 2 linkjes naar topics in dit forum waar ik mijn project inclusief de gemaakte afwegingen heb beschreven:
1: De keuken, wagenbakinrichting en elektrische installatie: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0 (De laatste aanpassingen met onder meer vaste lichtpunten ontbreken nog in dit draadje.)

2: De off-the-grid zonnestroom installatie: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.0
De keuken is ondertussen 5 jaar (6 weken per jaar) probleemloos in gebruik en bevalt nog steeds prima. Met de off-the-grid zonne-energie installatie hebben wij ondertussen 4 jaar ervaring, die ook (na een paar verbeteringen) probleemloos en volledig volgens verwachting.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #23 Gepost op: januari 22, 2022, 02:29:09 pm »

Qua voortent / luifel zou je ook kunnen kijken hoe dat bij Aart Kok is gedaan. Luifel aanritsen, 3 stokken(of boogstok bij nieuwe) en klaar. Geen frame met horizontale liggers.
Is wel erg moeilijk om te ontwerpen denk ik, alle panden zijn rond gesneden, zodat ze makkelijk op spanning gezet kunnen worden en je nooit last hebt van een waterzak oid.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #24 Gepost op: januari 24, 2022, 03:34:34 pm »

Als je dan toch bij Aart Kok gaat kijken let dan ook op het open dak van de Livingstone. Wij vinden dit ERG fijn en als het niet regent slapen we in de zomer altijd met het dak open. Na zonsondergang is alles snel afgekoeld en slaap je heerlijk in de "open" lucht. Het dichtmaken moet je wel met enig beleid doen omdat het rondon de ritsen wel lekkagegevoelig is. Met enige oefening is dat verder geen probleem.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #25 Gepost op: januari 24, 2022, 04:25:11 pm »

/
Als je dan toch bij Aart Kok gaat kijken let dan ook op het open dak van de Livingstone. Wij vinden dit ERG fijn en als het niet regent slapen we in de zomer altijd met het dak open. Na zonsondergang is alles snel afgekoeld en slaap je heerlijk in de "open" lucht. Het dichtmaken moet je wel met enig beleid doen omdat het rondon de ritsen wel lekkagegevoelig is. Met enige oefening is dat verder geen probleem.
Hangt ook sterk af van waar je wenst te kamperen en hoe je vakantie er uit ziet. 9/10 kamperen we boven de 1000 meter en wil je eerder dat het 's nachts niet te snel afkoelt ;-) Overdag zijn we enkel bij slecht weer in de tent, anders altijd wel op uitstap of gaan wandelen. Voor dat soort kampeerders is iets dergelijks eerder een nadeel dan een voordeel.
Waar het zelden slecht weer is en altijd warm kan ik me voorstellen dat dit wel een voordeel kan zijn.


De ideale vouwwagen voor iedereen bestaat duidelijk niet Er zijn zoveel factoren die voor iedereen de indeale vouwwagen net anders maakt. Daat maakt dit topic ook weer duidelijk.

Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #26 Gepost op: januari 24, 2022, 05:31:26 pm »

Overdag zijn we enkel bij slecht weer in de tent, anders altijd wel op uitstap of gaan wandelen. Voor dat soort kampeerders is iets dergelijks eerder een nadeel dan een voordeel

Waarom zou dat een nadeel zijn? Je kan het dak open en dicht doen dus het is een optie die je alleen gebruikt als het nodig is. In het voor en najaar hebben wij hem ook niet vaak open ;-)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #27 Gepost op: januari 24, 2022, 11:56:26 pm »

Waarom zou dat een nadeel zijn? Je kan het dak open en dicht doen dus het is een optie die je alleen gebruikt als het nodig is. In het voor en najaar hebben wij hem ook niet vaak open ;-)
Mogelijk zit ik fout, maar zoals je het beschreef leek het me een extra risico op lekken en in de bergen kan het soms wel heeeeel hard regenen. Dan sluit ik gewoon dergelijke extra risico's liever uit. Mogelijk maak ik me daar zorgen voor niets, maar dat was wel de reden van de opmerking.


Verder zou ik ook niet voor iets kiezen dat in ons geval gewoon in 9,9 op de 10 gevallen nooit gebruikt zou worden.


Maar dat is hoe ik er naar kijk hé. Ik kan me voorstellen dat mensen met andere vakantiebehoeften dit geweldig vinden.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #28 Gepost op: januari 24, 2022, 11:59:43 pm »

Interessante discussie. Als we onze situatie, twee personen, eens onder de loep nemen zijn we zeer tevreden met onze vouwwagen. Echter, achteraf had de keuken niet gehoeven, wij kunnen met een of twee pitjes uitstekend uit de voeten en daarvoor heb je geen keuken nodig. Spoelbak nog nooit gebruikt, zou niet weten waarvoor en de koelbox is een crime.  Een bed van 2.15x1.60 is ook nogal overdreven. 200x1.40 zou al ruim voldoende zijn. Voor de enorme bagagebak waarvan wij hoogstens 25-30% gebruiken geldt hetzelfde.
Kortom, een nieuw ontwerp hangt nogal af van de wensen en het aantal kampeerders. Ik ben wel zeer benieuwd wat voor ontwerp er uit je koker komt, succes!
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #29 Gepost op: januari 25, 2022, 10:47:01 am »

Dan zou een Holtkamper Nano een uitkomst zijn:)3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal