Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: welke vouwwagen? :-)  (gelezen 11660 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #15 Gepost op: februari 09, 2022, 01:27:50 pm »

Wat de modellen betreft. Dat klopt.


De Livorno is inderdaad een kleinere versie van de safari. Deze is speciaal voor camping zorro gebouwd en wordt ook alleen daar verkocht. Zei maken in samenspraak met raclet hun eigen versie op basis van eigen ervaring en feedback van klanten.
Het is enkel de voortent die kleiner is. Je hebt in plaats van twee bogen, maar één boog en doordat de voortent korter is, kan deze aangeritst blijven bij het in en uitklappen en verplaatsen. Het is in die punten dat er tijdwinst zit tegenover de safari. De wagen is quasi het zelfde, alleen gaat de zorro versie voor meer verduistering wat meer en meer door raclet ook begint overgenomen te worden op de safari versie.


Het nadeel is dus dat er maar één dealer is waar je voor die tent terecht kunt, terwijl je voor alle andere modellen wel altijd een hele boel dealers hebt. Maar het model sluit bij een groot aantal gebruikers mogelijk wel beter aan dan de safari. Wij hebben om bepaalde redenen toch voor de safari gekozen. Maar daar is wel zo wie zo meer opbouwwerk aan. Het aanritsen, extra boog geeft meer werk en ook meer haringen te slaan.

Dankjewel! Zeer hulpvol!

Ik vraag bij camping zorro eens wat meer info toch over die livorno ;-)
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #16 Gepost op: februari 09, 2022, 02:01:11 pm »

Dankjewel! Zeer hulpvol!

Ik vraag bij camping zorro eens wat meer info toch over die livorno ;-)
@KellyVG als je op mijn naam zoekt vind je ervaringen met de Safari en de Odyssee. En de reden waarom we iets kleiner wilde klappen. Onze kinderen zijn nu 10 en 7 maar gaan vanaf baby mee wel apart slapen vandaar aparte bedden/aanritstent bij de Odyssee. Weet niet hoe oud jullie kinderen zijn maar het snelle in en uit klappen is niet alleen maar afhankelijk van de wagen. Vooral de rest die je meeneemt en dus in en uitpakt neemt veel tijd in beslag. Een ppack&go systeem of ruimte waar je veel spullen in kan laten liggen (dakkoffer op auto) is dan wel handig en scheelt tijd bij opzetten en afbreken.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #17 Gepost op: februari 09, 2022, 05:24:19 pm »

Wat je over de modellen schreef klopt wel, maar het is absolluut niet correct dat de 1-2-3 klapper het snelst opzet.

In tegendeel.
Als je leefruimte wilt hebben bij dit systeem dan is zal je behoorlijk wat tijd kwijt zijn met de voorbouw.

Het model dat jij aanduidt met de Lazy Jack het snelst.
Als het om snelheid gaat dan denk ik ook aan de Cocoon, maar die is wat krap met drie kinderen.

Wellicht is een Camplet ook heel snel, maar die viel volgens mij voor jou ook af.
Gelogd

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #18 Gepost op: februari 09, 2022, 07:37:27 pm »

Leuke zoektocht, maar lastige afwegingen indd. Wij zijn ondertussen aan onze 3de wagen begonnen. Onze eerste vouwwagen was een jamet jametic (123 systeem). We hadden toen nog 2 kinderen. Die sliepen samen op het 2de bed. We vonden het opzetten heel goed te doen. We hebben voor de Jametic gekozen omdat we ook makkelijk weekendjes weg wilden kunnen.

Toen de jongste was geboren en we met regen met z’n 5en in de voortent zaten vonden we het toch te krap dus hebben we gekozen voor een jamet panorama (123 met boog). De voortent was hiervan een stuk groter. Maar na een jaar viel het opzetten en afbreken toch tegen. Het openklappen is hetzelfde, maar de boog was meer werk. En ook het inritbare kuipzijl en afspannen kostte meer tijd. Ook merkte we dat we het lastigste kampeerjaar met de jongste gehad hadden en wilden toch weer makkelijker/sneller/kleiner

We gingen toen eerst op zoek naar weer een 123 systeem en waren enthousiast over een combicamp Flexi en Aart kok Kavango. Deze hebben beide minder haringen dan de jamets. We waren al bijna overstag toen we opeens een Holtkamper Kyte XL op MP tegenkwamen (met kindertent-uitbouw). Daar zijn we nu pas een weekend mee weggeweest, maar qua gemak en ruimte lijkt het de ideale combinatie (alles klapt in 1x mee uit en in, maar ook het kunnen afsluiten van de luifel met een voorwand). Wel een grote uitgave, maar we zien ons hier de komende jaren mee op vakantie en weekendjes gaan.

Voor de modellen van combicamp en Aart kok is trouwens ook een bedverlenger beschikbaar. Bed wordt dan 140x240 uit m’n hoofd.

Succes met jullie zoektocht!
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #19 Gepost op: februari 09, 2022, 10:10:06 pm »

@KellyVG als je op mijn naam zoekt vind je ervaringen met de Safari en de Odyssee. En de reden waarom we iets kleiner wilde klappen. Onze kinderen zijn nu 10 en 7 maar gaan vanaf baby mee wel apart slapen vandaar aparte bedden/aanritstent bij de Odyssee. Weet niet hoe oud jullie kinderen zijn maar het snelle in en uit klappen is niet alleen maar afhankelijk van de wagen. Vooral de rest die je meeneemt en dus in en uitpakt neemt veel tijd in beslag. Een ppack&go systeem of ruimte waar je veel spullen in kan laten liggen (dakkoffer op auto) is dan wel handig en scheelt tijd bij opzetten en afbreken.

Bedankt. Het wordt moeilijk voor ons met onze 3 kids. We vonden de odyssee al redelijk wat "werk", maar eigenlijk horen zij tot de snelste opzetters. En eerlijk gezegd, het gaat bij ons echt wel om het opzetten zelf. We hadden wel spullen mee. Maar meeste spullen bleven gewoon in de laadruimte van de vouwwagen of in onze dakkoffer zitten :-) Dus als we snel willen opzetten, moeten we dan eigenlijk wel kiezen voor zo'n systeem, maar zullen dan toch nog wat extra werk moeten steken in het aanritsen van een bijtentje. Want de ondertent is voor ons geen optie.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #20 Gepost op: februari 09, 2022, 10:11:51 pm »

Wat je over de modellen schreef klopt wel, maar het is absolluut niet correct dat de 1-2-3 klapper het snelst opzet.

In tegendeel.
Als je leefruimte wilt hebben bij dit systeem dan is zal je behoorlijk wat tijd kwijt zijn met de voorbouw.

Dit begrijp ik denk ik niet? Die leefruimte (de voortent bedoel je dan?), klapt toch mee uit? Zo ging het toch bij de odyssee. En dat is toch net hetgeen dat hen sneller maakt dan andere modellen?
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #21 Gepost op: februari 09, 2022, 10:12:58 pm »

Leuke zoektocht, maar lastige afwegingen indd. Wij zijn ondertussen aan onze 3de wagen begonnen. Onze eerste vouwwagen was een jamet jametic (123 systeem). We hadden toen nog 2 kinderen. Die sliepen samen op het 2de bed. We vonden het opzetten heel goed te doen. We hebben voor de Jametic gekozen omdat we ook makkelijk weekendjes weg wilden kunnen.

Toen de jongste was geboren en we met regen met z’n 5en in de voortent zaten vonden we het toch te krap dus hebben we gekozen voor een jamet panorama (123 met boog). De voortent was hiervan een stuk groter. Maar na een jaar viel het opzetten en afbreken toch tegen. Het openklappen is hetzelfde, maar de boog was meer werk. En ook het inritbare kuipzijl en afspannen kostte meer tijd. Ook merkte we dat we het lastigste kampeerjaar met de jongste gehad hadden en wilden toch weer makkelijker/sneller/kleiner

We gingen toen eerst op zoek naar weer een 123 systeem en waren enthousiast over een combicamp Flexi en Aart kok Kavango. Deze hebben beide minder haringen dan de jamets. We waren al bijna overstag toen we opeens een Holtkamper Kyte XL op MP tegenkwamen (met kindertent-uitbouw). Daar zijn we nu pas een weekend mee weggeweest, maar qua gemak en ruimte lijkt het de ideale combinatie (alles klapt in 1x mee uit en in, maar ook het kunnen afsluiten van de luifel met een voorwand). Wel een grote uitgave, maar we zien ons hier de komende jaren mee op vakantie en weekendjes gaan.

Voor de modellen van combicamp en Aart kok is trouwens ook een bedverlenger beschikbaar. Bed wordt dan 140x240 uit m’n hoofd.

Succes met jullie zoektocht!

Bedankt. Maar die holtkamper valt voor ons toch echt wel ver buiten budget  :)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #22 Gepost op: februari 09, 2022, 10:22:46 pm »

Dit begrijp ik denk ik niet? Die leefruimte (de voortent bedoel je dan?), klapt toch mee uit? Zo ging het toch bij de odyssee. En dat is toch net hetgeen dat hen sneller maakt dan andere modellen?
Het hangt af van tegenover welke wagen je bekijkt. Tegenover een dubbelklapper waar je apart de voortent nog moet opslaan is het zeker een stuk rapper. In vergelijking met een cocoon of lazy jack waar je alleen een bed op de wagen hebt en dan van daaruit een leefruimte uitklapt, ja die zijn nog sneller als je het daar bij houd. Als je dan nog extra bij tenten of andere voorbouw gaat bij bouwen bij die wagens, win je denk ik ook niet veel meer tegenover het 1-2-3 systeem. Met dat systeem heb je meteen 2 bedden van de grond staan en ook redelijk snel een redelijke woonruimte. Snelheid hangt dus zeker ook af tegenover de ruimte die je wilt hebben. Hoe meer ruimte je wenst te hebben, hoe meer bouwwerk je zal hebben.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #23 Gepost op: februari 09, 2022, 10:26:11 pm »

Dit begrijp ik denk ik niet? Die leefruimte (de voortent bedoel je dan?), klapt toch mee uit? Zo ging het toch bij de odyssee. En dat is toch net hetgeen dat hen sneller maakt dan andere modellen?
Ik begrijp het ook niet.
Wij hebben een Cc Flexi T&T, ook een 1,2,3 systeem. En onze ervaring is dat hij redelijk snel kan staan. Maar bij ons is dat ook afhankelijk van het gebruik. Als we een weekend weggaan met de motorclub (ik op de motor en mijn vrouw met de auto+vw) word de klapper alleen gebruikt als slaapkamer. Dus geen grondzeil en geen luifel. Andere weekenden of vakanties kamperen is het afhankelijk van de omstandigheden wat we wel of niet gebruiken. Ook voor een overnachting onderweg is het prima te doen.
Onze ervaring is alleen dat het inpakken en inklappen meestal meer tijd kost dan het uitklappen.
Bij de verschillende merken zijn er wel grote verschillen in afmetingen van vooral de voortent.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #24 Gepost op: februari 10, 2022, 07:57:28 am »

Staar je niet helemaal blind op het snelle opzetten dat is van meer afhankelijk zoals anderen hier ook al schrijven. In de filmpje staan ze altijd met 10 minuten maar dan vergeten ze heel erg veel. Wat ook erg helpt is hoe je zaken op kan bergen. Wij hebben het pack en go systeem en dat helpt ook heel erg bij het in en uitpakken en maakt het opzetten een stuk makkelijker. Wij vonden hierbij de vaste keuken ook belangrijk, als we staan is het klep open en koken en geen gedoe met losse kastjes, koelkasten en kookpitten. Zeker op een overnachtingscamping is dit erg fijn, je kan gewoon bij je spullen en na het ontbijt zit alles weer snel in de wagen en kan je verder.

Keuzes keuze en no eens keuze  :P succes en veel plezier met je zoektocht.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #25 Gepost op: februari 10, 2022, 08:57:01 am »

Staar je niet helemaal blind op het snelle opzetten dat is van meer afhankelijk zoals anderen hier ook al schrijven. In de filmpje staan ze altijd met 10 minuten maar dan vergeten ze heel erg veel. Wat ook erg helpt is hoe je zaken op kan bergen. Wij hebben het pack en go systeem en dat helpt ook heel erg bij het in en uitpakken en maakt het opzetten een stuk makkelijker. Wij vonden hierbij de vaste keuken ook belangrijk, als we staan is het klep open en koken en geen gedoe met losse kastjes, koelkasten en kookpitten. Zeker op een overnachtingscamping is dit erg fijn, je kan gewoon bij je spullen en na het ontbijt zit alles weer snel in de wagen en kan je verder.

Keuzes keuze en no eens keuze  :P succes en veel plezier met je zoektocht.

Dankjewel. Met pack & go, wordt daar hetzelfde mee bedoeld als easy load? Dus je bagage inladen zonder de vouwwagen op te zetten (zoals we bij de odyssee hadden dus)? Blijkbaar hebben de raclets dat systeem niet. Volgens camping zorro is dat echt niet nodig en kan je hem toch gemakkelijk inladen. HIj zou ons dat tonen als we eens langs komen. Maar gezien het toch wel een uurtje rijden is, wil ik weten of het dan de moeite zou zijn :-) Hoe gaat dat inladen dan? Iemand ervaring?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #26 Gepost op: februari 10, 2022, 09:20:12 am »

Hangt er vanaf welke ruimte je hebt. Maar dat lijkt bij jou niet het probleem te zijn daar je de wagen in de tuin kan opslagen.
Je klapt dan gewoon de twee bedden open en je kan laden. Je hebt dan ook kastjes aan de zijkant waar je de kleding kan een vaste plaats geven wat ook wel handig is tijdens verblijf. Ik vindt dat handiger dan het easyload systeem. Je kan makkelijk aan alles aan.
echter heb je niet meer ruimte dan enkel en alleen de grote van de vouwwagen dichtgeklapt, is het easy load systeem een must uiteraard. En je kan er ook aan zonder dat je de bedden moet klappen en eventueel de dingen die op de kar liggen er af te halen. Dus wel iets rapper. Maar bij het andere systeem kan je makkelijker aan alles aan.
Als je de ruimte hebt om naast de wagen de bedden te klappen, zou ik me daar niet direct zorgen over maken.

Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #27 Gepost op: februari 10, 2022, 10:16:42 am »

Goh, lijkt mij toch wel meer gedoe? Maar ik moet het misschien eens gaan bekijken!

Begrijp ik ook goed dat er in een dubbelklapper minder laadruimte is dan? En dat dus eigenlijk hetgeen in de laadruimte aanwezig is, er allemaal uit moet tijdens je verblijf (omdat dat het stuk is waar je passeert om in je bed te kruipen)? Soit, dit zijn eigenlijk vragen die ik makkelijk zelf kan gaan bekijken in de winkel. Misschien gaan we morgen al eens naar the camping store. Om te beginnen...
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #28 Gepost op: februari 10, 2022, 10:19:36 am »

Dankjewel. Met pack & go, wordt daar hetzelfde mee bedoeld als easy load? Dus je bagage inladen zonder de vouwwagen op te zetten (zoals we bij de odyssee hadden dus)? Blijkbaar hebben de raclets dat systeem niet. Volgens camping zorro is dat echt niet nodig en kan je hem toch gemakkelijk inladen. HIj zou ons dat tonen als we eens langs komen. Maar gezien het toch wel een uurtje rijden is, wil ik weten of het dan de moeite zou zijn :-) Hoe gaat dat inladen dan? Iemand ervaring?
Pack&go en easyload komt idd op het zelfde neer dus laden zonder heel de wagen open te klappen. De Odyssee is niet de snelste klapper door de keuken en grondzeil en luifel maar die kan je weglaten als je kort staat.
Wat @FriedelP zegt als je geen pack&go hebt klopt.  Als je de ruimte hebt kan je de wagen openklappen maar bij slecht weer is dat niet zo fijn en dat moet je met 2 personen doen. Deden we eerst met de Safari. Er zijn ook mensen die de keuken eraf halen en dan in dat gangetje de spullen schuiven werkt ook en dan hoef je niet te klappen als je zorgt dat de vaste spullen in de bankjes zitten. Nu laad ik de wagen zelf in wanneer ik tijd en zin heb.
Over het algemeen geldt idd hoe meer ruimte je wil hoe langer het opzetten duurt.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #29 Gepost op: februari 10, 2022, 10:31:18 am »

Even openklappen om je wagen in te laden. Het is maar net waar je aan gewent bent denk ik. Met het Pack and go kan je tot 5 minuten voor vertrek nog iets in/uit de wagen halen. Maar ook hiervoor geld weer staar je er niet blind op. Ook om bij ons het pack en go te gebruiken moet je wel het dekzeil deels los maken en ben je dus even bezig. Wat je al leest is dat er veel soorten van beleving zijn bij dezelfde handelingen. Wat voor de een voelt als veel werk is voor de ander een heerlijke start van een vakantie het is ook maar net hoe je er naar kijkt.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal