Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Project elektra 220/12/5v Campwerk Family Offroad  (gelezen 2570 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leonvh

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family Offroad (11/2020)
Project elektra 220/12/5v Campwerk Family Offroad
« Gepost op: maart 22, 2022, 01:53:14 pm »

Hierbij wat info over mijn project om in onze Campwerk Family Offroad een soort van vaste elektra-installatie te maken waardoor we ter plekke sneller klaar zijn met opzetten en ook voor de toekomst klaar zijn om eventueel voor korte tijd off-grid te kunnen gaan. Misschien gaat dit voor een aantal van jullie te ver, maar voor mij is het bedenken en 'knutselen' van dit soort dingen een goede manier om even mijn hoofd vrij te maken van alle dagelijkse stress en drukte.

In het kort de onderdelen van de installatie:
  • Schaudt CSV300 omvormer met 6 en 10A zekeringen voor alle 220v aansluitingen en specifieke zekeringen voor de 12v aansluitingen (switchbox)
  • 12V switchbox met apart bedieningspaneel (Via Bluetooth en app aanstuurbaar)
  • 2 dubbele inbouw USB 'stopcontacten'
  • 4 dubbele 'inline' USB aansluitingen
  • Diverse male/female XT60 aansluitingen
  • Neutrik Powercon True male/female stekkers voor de 220v aansluiting buiten aan de aanhanger
  • 3 dubbele 220v opbouw stekkerdozen
  • diverse kabels, aansluitmateriaal, kabelgoten, etc.

De foto's laten het meeste al zien denk ik. De bedoeling is om ter plekke op de camping aangekomen met 1 kabel buiten aan de aanhanger aan te sluiten meteen de volledige stroomvoorziening klaar te hebben. Dit dan voor onder andere
  • USB verlichting in de vaste tent (led-strips die al gemonteerd zijn), in de voortent (losse hanglampjes) en eventueel buiten (slinger)
  • dubbele USB aansluitingen aan beide kanten van het vaste bed (opladen telefoon en nachtlampjes)
  • USB stopcontacten links en rechts van de keuken voor al het overige wat opgeladen moet worden (De Nintendo Switch moet toch echt mee op vakantie!)
  • 220v stopcontacten voor koelkast en Nespresso apparaat (waar mogelijk) en eventuele andere gebruikers links van de keuken en in de aanhanger
  • 12v XT60 'stopcontacten' voor koelkast en eventueel andere 12v apparatuur
  • pomp voor het kraantje in de keuken
  • verlichting in de bak van de aanhanger

De Schaudt omvormer heeft de mogelijkheid om ook gebruik te maken van een 12v voeding. Op die manier kunnen we eventueel onderweg via de 12v van de auto al stroom gebruiken (die voorziening ga ik binnenkort maken). Ik kijk ook zeer geïnteresseerd naar de off-grid oplossingen die ik op dit forum voorbij zie komen en zou graag iets dergelijks in de toekomst ook willen doen. Op zich zijn we met deze oplossing daar al op voorbereid. Op de Nespresso na kunnen we volledig overschakelen op 12v.

De installatie heb ik vast in de aanhanger gemaakt om zo niet nog meer gewicht aan de achter-klep te krijgen. De keuken heb ik namelijk ook wat aangepast en is daardoor al zwaarder geworden (dat wordt een ander project-topic). De mogelijkheid om alle 12v aansluitingen ook via een app op de smartphone te kunnen schakelen is een leuke gimmick (geen idee of we dat echt gaan gebruiken), maar de switchbox en het paneel maken een en ander al veel eenvoudiger in montage en gebruik dan de eerste versie die ik had met losse schakelaars.

Leon
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2022, 01:54:47 pm door leonvh »
Gelogd

Thomas1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 99
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up 2016
Re: Project elektra 220/12/5v Campwerk Family Offroad
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2022, 02:04:20 pm »

Man-o-man dit is een gaaf project! Mijn complimenten op de uitwerking!
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Project elektra 220/12/5v Campwerk Family Offroad
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2022, 04:49:58 pm »


Leuk project en leuk dat je dit met foto's deelt! Foto's zeggen altijd meer dan woorden kunnen zeggen.


Kan je meer delen over de "12V switchbox met apart bedieningspaneel (Via Bluetooth en app aanstuurbaar)", merk en type etc. Interessant ding, ben vooral benieuwd naar merk, type en technische specificaties.


Met betrekking tot de XT60 contactdozen valt mij een ding op: Je lijkt het deel met de pennen (male) voor de spanningsbron te gebruiken. Dit is ongebruikelijk vanwege contact gevaar met de in het zicht zijnde pinnen, de ander kant (female) is vanwege de stekker constructie beter afgeschermd. Is mijn waarneming correct en heb je hier bewust voor gekozen?   


P.ss ik gebruik deze ook vervuldig in mijn projecten: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0 en https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.0 . Vanwege de omgekeerde keuze van male/female zijn onze spulletjes spulletjes niet uitwisselbaar  :N
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

leonvh

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family Offroad (11/2020)
Re: Project elektra 220/12/5v Campwerk Family Offroad
« Reactie #3 Gepost op: maart 23, 2022, 09:10:14 pm »

Dank je Thomas.

Dag Jan,

Je hebt daar inderdaad een goed punt met die XT60 stekkers. Ik had nog een en ander thuisliggen van losse stekkers (male & female), maar ik wilde graag een monteerbare versie hebben om vast in te bouwen. Die had ik nog niet, maar bij de webwinkel waar ik dit spul normaal bestel was alleen de mannelijke versie daarvan te krijgen. Beetje vreemd, maar het was even niet anders. Het is nu inderdaad niet logisch, maar voor ons werkt het wel. Ik zet er nog wat dopjes op en er staat standaard ook nooit spanning op, dus weinig risico verder.

Er zijn hele mooie switchboxen met aparte bediening te verkrijgen uit de 4*4 wereld, maar die kosten meestal enkele 100-en euro's. Deze heb ik van AliExpress. De kwaliteit lijkt prima. Het is deze specifiek die bij verschillende aanbieders verkrijgbaar is: https://nl.aliexpress.com/item/1005003171975826.html?gatewayAdapt=glo2nld&spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef79d2zBtJxk
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: Project elektra 220/12/5v Campwerk Family Offroad
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2022, 10:57:04 am »

Vreemd genoeg is dat vrouwelijke XT60 spul minder gangbaar lijkt het wel.

Onze vrienden aan de andere kant van de wereld hebben er wel vaak oplossingen voor btw.

Je zou kunnen overwegen om er een paar dopjes in de doen?

https://nl.aliexpress.com/item/1005003882928247.html?spm=a2g0o.ppclist.product.4.5dc2LFXTLFXTmk&_t=pvid%3Ada4106c5-9941-474a-af9d-698dfb9354c2&afTraceInfo=1005003882928247__pc__pcBridgePPC__xxxxxx__1655713700&gatewayAdapt=glo2nld4itemAdapt

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Project elektra 220/12/5v Campwerk Family Offroad
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2022, 01:32:41 pm »


Naar mijn ervaring zijn zowel de vrouwelijke als mannelijk XT60 (en ook XT30 en XT90) varianten even gemakkelijk verkrijgbaar. De wand-monteerbare versies zijn op zichzelf al iets meer bijzonder maar ook hier zie ik beide versies te koop (al lijkt het aanbod van het mannetje bij sommige online winkels wel in de meerderheid). Ik heb ook haakse (print montage) uitvoeringen in zowel mannelijke als vrouwelijke uitvoering. Voor aan kabels is mijn favoriete versie de wat recenter beschikbaar gekomen uitvoering met een kapje die de soldeerverbindingen afschermt. Isoleren met kripkous is hiermee niet meer noodzakelijk.


Voor paneelmontage gebruik ik meestal de goede-oude originele XT60 stekker samen met een printplaat, zie foto. In mijn vouwwagen zitten alle vaste XT60 met zo'n printje vastgezet. Dit printje past zowel voor de standaard mannelijke als vrouwelijke XT60 uitvoeringen. Ze zijn op meerdere plaatsen te koop, ondere andere hier https://www.aliexpress.com/item/33059486785.html


Opmerking: Er bestaan originele (AMASS) en kopieen van de XT60 stekkers. Naar mijn ervaring is de passing van de originele betrouwbaar goed, de (vaak merkloze) kopieen niet. Mijn advies: let op dat je de originele AMASS stekkers koopt. 

Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal