Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: nieuwe oude Astro  (gelezen 1064 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oblomow

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: hk astro
nieuwe oude Astro
« Gepost op: augustus 15, 2022, 09:29:19 pm »

Dag allen,

Van de week een oude Astro gekocht, bj 2000.
Ben gevallen voor het verweerde uiterlijk en het slanke profiel.

Deo volente gaat de Astro achter een al bijna even oude Forester over een maand richting Spanje, Portugal en eventueel Marokko.
Als het goed bevalt volgend jaar via de Balkan en Turkije naar de Kaukasus.

Na het eerste opzetten thuis valt een aantal zaken op die opgepakt moeten worden.
Jullie hulp wordt in dankbaarheid aanvaard.

1) 22 mm buis van het voortentdak is licht krom, laat zich zeer zwaar schuiven. Idee waar ik zo'n stang kan kopen (117cm)? Eventueel generieke stalen buis kopen  en veertjes plaatsen.  Waarschijnlijk geen groot probleem.

2) Afgelopen nacht in de kar geslapen. Drama.  Matras is oud en heb het idee dat de lattenbodem ook niet veel doet.  Hoe hoog kan ik gaan bij een nieuw matras?  Beperkende factor is denk ik het buizenpakket dat ingevouwen op het matras ligt.  Heeft iemand een adres waar je goed en gunstig een 10 a 12cm ( of hopelijk dikker) hoog matras, en dus geen topper, kunt kopen?

3 Iemand ervaring met het plaatsen van een alternatieve lattenbodem?

3) Deze Astro heeft een afritsbare voortent.  Zou je de voortent kunnen laten zitten. Dwz terugklappen op de hoofdunit en dan inklappen?

4) De 3 ''beugels'' die de hoofdtent op z'n plaats houden zijn allen verstelbaar. Is het de bedoeling dat je voor het inklappen deze beugels iets ontspant en bij het weer opzetten terug spanning aanbrengt. ( de tent strak zetten)? Is daar een volgorde voor?  Vond de tent in de gekochte staat nogal wat lange, horizontale rimpels hebben. Ik houd erg van een mooi opgezette tent. ( akkoord, na 23 jaar mag je wat rimpels vertonen)

Er is ongetwijfeld nog meer, maar laat het maar even zo staan.
Mocht er een (oude)Astro kenner  in het Twentse wonen dan kom ik graag met je in contact.

Groet uit Oldenzaal,
Oblomow.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2022, 09:50:32 pm door oblomow »
Gelogd

Mopo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 61
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2022, 11:32:17 pm »

Kole?  Uit oldenzaal? Hij weet alles
Gelogd

oblomow

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: hk astro
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2022, 08:14:50 am »

Ja, ga zeker even langs. Idee achter mijn   
vraag was of je als particulier nog ergens losse tentstokken kunt kopen. Anders dan alu- of fibersetjes die je overal ziet. ESVO heeft wal wat zag ik.









Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2022, 12:03:27 pm »

Wij hebben een Astro uit 2002. Vraag is even heb je een S uitvoering zoals wij hebben? Hardtop of soft? Dan kan de luifel gewoon blijven zitten. Bij de XL met aparte voortent haalden wij deze er af. Stokken kun je bijna  bij elke kampeerwinkel kopen. Wat betreft het matras: Wij hebben een schuimrubber matras van 8 cm met daarop een topper van 2 cm. Wij slapen hier prima op.  Wij laten de dekbedden op het matras liggen, alsmede twee stoelen, twee krukjes en een tafeltje bij het inklappen. Dan de beugels. De beugel aan de bed kant  laten we op spanning staan omdat daar lastig bij te komen is. De andere twee beugels ontspannen wij altijd. En dit doen we altijd met z'n tweeën. Ook het weer op spanning brengen. Onze ervaring is wanneer je het niet met z'n tweeën doet en tegelijk de beugels gaan wringen en je ze niet meer omhoog of naar beneden krijgt. Op spanning brengen dan eerst de middelste beugel daarna de linker kant. Wellicht zijn er andere Astro bezitters die het anders doen maar deze methode bevalt ons het best. De vouwen die je omschrijft gaan er vanzelf uit wanneer je de tent een tijdje laat staan.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2022, 01:14:48 pm door gateman »
Gelogd

oblomow

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: hk astro
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2022, 07:57:45 pm »

Dank je wel dat je de moeite hebt genomen om te reageren. Vind ik leuk.

Het is een soft top. De voortent wordt er in zn geheel aan geritst.   De voorgevel kan dan nog een keer worden opgeklapt als luifel. Op de plek de voorgevel kunnen ramen worden ingeritst.

Op de foto kun je het stangensysteem voor de voortent zien. Deze gaan diagonaal onder het dak van de voortent.        Weet niet of dat bekend voorkomt.( het stangensysteem)
Geloof dat er rond 2000 allerhande veranderingen aan de Astro zijn gedaan. Vind sowieso de benaming-/modellenpolitiek van HK af en toe moeilijk te doorgronden.

Wat ik bedoelde met een te dik matras is dat het stangenpakket dan niet meer vlak op het matras komt te liggen en er dus spanning op de beugels komt als je het ''deksel'' dichtklapt.  Tussen de stangen is natuurlijk genoeg ruimte om e.e.a. op het matras te leggen. Ik vermoed dat het met een centimeter of 12 wel ophoudt.   Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Gelogd

Kole

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Kole Tenttrailers
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2022, 10:15:45 pm »

Dank voor het compliment,  maar ik weet niet alles. :)
Nieuwe buizen kan ik je wel aan helpen.

Altijd welkom in Oldenzaal.
Graag wel even bellen vooraf.

Ik heb trouwens eenzelfde Astro staan met nieuwe tent

Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2022, 11:14:36 pm »

Stangenpakket is hetzelfde als bij onze Holtkamper. Als je het doek een beetje goed verdeeld kun je het stangenpakket prima kwijt. Ook bij een matras van 12 cm en misschien wel meer. Stangenpakket drukt zich vanzelf wel een beetje in het matras. Volgens mij kun je bij de softtop er ook nog een extender er tussen zetten zodat je nog wat meer op het bed kwijt kunt.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2022, 11:18:14 pm door gateman »
Gelogd

oblomow

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: hk astro
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2022, 06:08:53 pm »

Dank voor de reacties en tips.

Stokken; bel morgen wel even voor een afspraak.

Extender; is dat een extra strip pvc/bisonyl/groen zeilspul  die je er tussen ritst? 

Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: nieuwe oude Astro
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2022, 07:34:59 pm »

Dank voor de reacties en tips.

Stokken; bel morgen wel even voor een afspraak.

Extender; is dat een extra strip pvc/bisonyl/groen zeilspul  die je er tussen ritst?

Klopt. We hebben het bij een Cocoon ooit gehad. Vond het wel handig. Helaas gaat het niet bij een hardtop.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal