Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?  (gelezen 6168 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Gepost op: augustus 18, 2022, 12:00:10 pm »

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips over welke leeftijd tweedehands vouwwagen voor ons geschikt is. Over twee jaar willen wij met ons gezin (3 kleine kinderen) een maand of 3 op (zuid-)Europa-tour, mét vouwwagen! Op dit moment hebben we nog geen vouwwagen, en we weten ook nog niet of we de vouwwagen willen houden na deze reis. Dit zal afhankelijk zijn van de ervaring op reis en de verwachting hoe vaak we er ieder jaar mee weg kunnen.

Vooral omdat we nog niet weten hoe we onze vakanties gaan invullen de jaren na deze grote reis wil ik graag voor een tweedehandsje gaan. Maar wat is wijsheid, gaan voor een jonge <5 jaar oud, met hoge prijs en dus veel waarde te verliezen, of een ouder model 8-12 jaar oud voor een wat lager bedrag (of luxere wagen) maar misschien met meer problemen?

De levensduur van een vouwwagen wordt vaak in vakantieweken gemeten, en als we 3 maanden op reis zijn ben je al een behoorlijk eind door die levensduur heen. Wat doet dit met de restwaarde van zo'n wagen?

En kan je problemen verwachten als je zo lang onderweg bent? Moet je daarvoor onderdelen meenemen of andere voorbereidingen treffen? Je rijdt niet zomaar even langs de dealer als je aan de andere kant van Europa zit...

Niet heel relevant voor mijn vragen, maar ter info: we kijken nu naar bijv. >2016 Combi camp country, Aart Kok Livingstone/Kavango of 2010-2014 Holtkamper Kyte. In die leeftijden zijn ze qua prijs vrij vergelijkbaar.

Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop!

Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2022, 01:18:27 pm »

Wat een gaaf plan, helaas zijn we daar zelf nooit aan toe gekomen.... en nu een kiddo vanaf januari met leerplicht.
Ik zou eerst gaan bedenken wat je denkt nodig te hebben:
1 een voortent of een luifel aan de wagen?
2 hoeveel bedden van de grond?
3 Hoeveel opslagruimte?
4 hoe lang denken jullie op 1 plek te blijven staan?
5 wel of geen keuken (ik zou voor wel gaan, want je verkast wat makkelijker)?

Zijn zo maar wat vragen die bij mij opkomen.

Daarnaast zou ik een zo universeel mogelijke tent constructie willen hebben. Stokken die gemakkelijk te vervangen zijn, onderstel (neuswieltje, remmen ed) die universeel is. Als je drie maanden weg gaat, gaat er gegarandeerd wat stuk. Of door storm of door verkeersdrempels of allebei. Dan is het handig als je het op elke straathoek kunt krijgen.

Persoonlijk zou ik voor een wagen van een jaar of 4 gaan, daar zijn de kinderziektes uit, maar heeft nog voldoende staweken voor de boeg om ook nog door te kunnen verkopen na de vakantie.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2022, 01:50:58 pm »

Als wij volgens plan over 2 jaar gaan dan zijn we de leerplicht precies voor :) .

Qua type vouwwagen komen we er wel uit, daarvoor gaan we nog een keer naar Boxtel/Heemstede/Utrecht etc. Mijn vragen gaan echt over de leeftijd van de wagen.

En dank voor de tips!
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2022, 02:25:06 pm »

De levensduur van een vouwwagen 3 maanden?
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2022, 02:32:08 pm »

Ik zeg altijd d levensduur van een vouwwagen en het doek staat hoe je er mee omgaat. Ik ken wagens die 10 jaar oud zijn waar veel van gebruik is gemaakt en het doek nu nog goed is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2022, 03:02:52 pm »

Dit is lastig in "harde cijfers" uit te drukken is mijn mening. Een wagen van de leeftijd die je zoekt zal ook voor jou doel nog prima geschikt zijn. De merken die je noemt zijn ook allen bewezen degelijke vouwwagens die lang mee gaan en een goede restwaarde hebben. (en dus ook duur zijn bij 2e hands aanschaf)

Belangrijk is om het "gebruik" te controleren bij aankoop. Heeft iemand er 5 jaar lang alleen maar drie weken mee op de camping gestaan of hebben ze er net als jullie een paar maanden mee rondgetrokken. Hoe is de wagen gebruikt, kan je altijd zien aan kleine dingen als schades, schone keuken, vlekken op het doek etc. Het is een gebruiksvoorwerp maar de ene is zuiniger op zijn spullen als de andere en dat zou ik zeker goed bekijken bij aankoop.

Gaaf trouwens om zijn reis te gaan doen met je gezin.  WW
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2022, 04:18:04 pm »

We hebben er ook echt veel zin in :#

Als het even kan zou ik liefst een wagen hebben die niet *op* is na de 13 weken, zodat hij nog voor een leuk bedrag naar een volgende eigenaar kan (als we niet verslaafd zijn geraakt en 'm gewoon houden :X ) .

En qua onderhoud/reserve-onderdelen, heeft iemand daar nog een idee over? Of blijft het in principe gewoon heel nadat de kinderziektes er door de vorige eigenaar uit zijn gehaald :O
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2022, 04:25:54 pm »

Ik denk dat je daarin meer zekerheid hebt als je zelf de kinderziekten er eerst uit haalt.


Er kan altijd iets voorkomen en daarom vindt ik het zeker geen slechte tip zoals eerder gesteld dat je best een wagen neemt waar je in geval van nood het makkelijkst uit de slag kan trekken met onderdelen die je zowat in elke kampeerwinkel of aanhangwagenboer kan vinden. In principe zou meestal alles wel OK moeten blijven, echter je weet het nooit en dan weten dat in geval van problemen je de oplossing altijd ergens bij een winkel in de buurt kan vinden, geeft toch een geruster gevoel dan kiezen voor een wagen die eerder met exclusief dat merk onderdelen werkt.

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2022, 04:50:11 pm »

Ik zou dan in elk geval op zoek gaan naar een compacte snelklapper. Drie maanden achter elkaar rond trekken hebben wij helaas nooit gedaan, maar wij trekken wel ieder jaar een maand tot 5 weken mee rond. Onze klapper was in 2013 al 13 jaar oud en heeft er inmiddels dus zo'n 40 tot 50 weken ervaring bij gekregen in tig landen met tig weersomstandigheden. En ik kan niet zeggen dat de tent er nu slechter aan toe is dan in 2013. Wel een keer opnieuw geïmpregneerd en vorig jaar nieuwe lussen aangezet, maar verder nog net zo sterk en net zo waterdicht. Ik heb wel eens het idee dat juist de oudjes van het beste doek voorzien zijn...
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 18, 2022, 05:10:09 pm »

De levensduur van een vouwwagen 3 maanden?

Bijvoorbeeld hier https://www.anwb.nl/kamperen/tent/kopen-of-huren geven ze een levensduur van 30-55 weken voor een degelijke katoenen tent. Als een wagen voor 5-10 jaar 3 weken per jaar is gebruikt, en wij plakken er nog eens 13 weken bovenop dan kom je aardig in de buurt. Bij thuiskomst zou ik graag nog een wagen willen met wat restwaarde. Als je een 10 jaar oude Kyte koopt voor tegenwoordig een euro of 11.000 dan zou ik 'm liever niet geheel afschrijven in 3 maanden  ::) . Dan is een gloednieuwe Kyte met alles erop en eraan een stuk gunstiger als je 'm na de vakantie nog voor zeg 23K kwijt kan. Maar goed, we gaan geen 30K neerleggen voor een vouwwagen en mijn hoop is dat we niet veel meer dan 2000-3000 hoeven af te schrijven op een tweedehandse.

Ook als ik verhalen lees zoals in dit topic (https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21965) dan vrees ik een beetje voor de effecten van langdurig kamperen op de levensduur en restwaarde. Misschien is daar ook niks aan te doen en moeten we het gewoon accepteren.

Wat FriedelP zegt vind ik wel een goeie. Een tent waar de onderdelen redelijk standaard zijn is misschien wel handig. Is in dat opzicht een CC of AK misschien beter te onderhouden dan een HK?

Sanderv goed om te horen! Ik zou het alleen spannend vinden om nu voor een reis van 13 weken een vouwwagen te komen van 22 jaar (of tegen die tijd 24 jaar) oud haha. Voor zo'n reis doet budget er wat minder toe en betrouwbaarheid een stuk meer. Maar om nu voor één reis een nieuwe te kopen gaat ook weer een beetje ver dus het wordt een compromis :) .
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 18, 2022, 06:23:29 pm »

Tja, volgend jaar gaat hij waarschijnlijk toch gewoon mee naar Griekenland, nu net bijna een maand door Wales. En hing tot voor kort achter een auto van 21 jaar oud met bijna een half miljoen op de klok.
Vertrouwen genoeg. Persoonlijk heb ik meer met bewezen technologie icm goed onderhoud dan 'nieuw'.  :J
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2022, 06:29:14 pm door sanderv »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2022, 06:28:29 pm »

Ik denk overigens dat een schatting van 55 weken voor zware katoen vrij conservatief is. Zeker voor de oudere soorten doek. Ik vermoed dat onze Isabella doek eerder richting het dubbele gaat. Ik denk dat er meer tenten worden afgeschreven op pech of onkundig gebruik dan door pure slijtage. 🤔
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 18, 2022, 07:05:09 pm »

Qua levensduur met goed onderhoud ben ik het volledig met je eens. Dat doe ik zelf ook graag. Op marktplaats is dat daarentegen altijd maar de vraag. En heb met 3 kleintjes niet oneindig de tijd om stad en land af te reizen op zoek naar de perfecte wagen. Had ik anders graag gedaan  :J
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 20, 2022, 09:58:44 am »

Om terug te komen op wat FriedelP eerder zei, in hoeverre heb je onderweg een probleem als je holtkamper in Kroatië een stok verbuigt? En als hetzelfde gebeurt met een aart kok?

Ik heb zelf weinig ervaring met onderdelen-beschikbaarheid in kampeerwinkels, zeker in het buitenland.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: 13 weken rondtrekken: Jonge of oudere vouwwagen?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 20, 2022, 10:45:16 am »

Wij hadden de pech op onze eerste camping met onze nieuwe klapper in een storm terecht te komen waardoor de luifel over de wagenbak is gewaaid. Alle luifelstokken die aan de  wagenbak zaten kapot. Dit hebben we zelf weten te fixen door de doppen waar een haak in hoorde, dicht te smelten met een verhitte schroevendraaier. Afgescheurde lus heb ik zelf gerepareerd . Je kan veel zelf oplossen als je een beetje nadenkt. In veel landen die wat minder kampeer-gericht zijn, zijn ze wel handig met repareren van zaken. Campingeigenaren denken graag mee, en evt een auto-werkplaats kan ook wonderen doen.

Maar he, 13 weken is weliswaar heerlijk lang in 1 keer, maar ik hoor vaak genoeg van mensen die in het voorjaar een week, een klapweekeind, een zomervakantie, een najaarstrip en ook nog een weekeind tussendoor gaan. Dan heb je ook al gauw een week of 6 op de teller. Ik zou die 13 weken afschrijving niet zo zwaar nemen.

Kies een wagen die qua comfort en flexibiliteit goed past (13 wkn geeft veel verschillende omstandigheden qua weer en terrein). Je schrijft m echt niet af in 3 maanden. (Bij normaal gebruik).

Ter illustratie.  Onze klapper heeft t tweede seizoen 13 weken dienst gedaan in onze tuin toen ons dak moest worden vervangen en in die periode 3 keer code oranje doorstaan. Ik zie t er op geen enkele wijze aan af.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2022, 05:35:34 pm door g11ling »
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal