Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zambezi Electra aanpassingen  (gelezen 2210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TomT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Zambezi Electra aanpassingen
« Gepost op: december 21, 2022, 08:50:27 pm »

Beste leden,

Sinds kort eigenaar van een Zambezi River Lodge (boog) na jaren gekampeerd te hebben met een De Waard Bosuil, overigens met veel plezier!
De keuze voor de Zambezi was voor ons vrij gemakkelijk, een stoere trailer, vooral met het cross road pakket en de zwarte accenten.
Met de ervaring van een De Waard tent is de 'opzetsnelheid' geen differentiator geweest, we zijn op vakantie!
Het grotere werkblad en de duurzamere materialen was voor een pluspunt vergeleken met de Livingstone.
Ook het er 'omheen' lopen om bij de koelkast te komen is nooit een issue geweest. Een tweede koelkast (liefst compressor bij hoge temp.) is sowieso een aanrader gezien de beperkte ruimte van de standaard Dometic. De Livingstone was optie twee: keuken ziet er leuk uit met het hout maar voor ons te veel tierlantijn. Bij de AK service-afdeling lag menig houten blad/lade voor reparatie, hetgeen mijn beeld bevestigde. Holtkamper nooit overwogen, de Zambezi vonden wij simpelweg mooier. Enfin, het blijft een persoonlijke smaak en keuze.
Na ontvangst van de Zambezi ben ik maar meteen begonnen met een 'revamp' zo te zeggen, omdat ik toch een paar basiselementen miste, met name het electra.
Onderstaande de aanpassingen die wellicht inspiratie geeft. Overigens goed om te vermelden dat wij met 5 personen zijn, waarvan 4 vrouwen;)

- Stopcontacten in de disselkeuken (6 stuks) met aardlekschakelaar en zekeringskast. Zes hebben wij er wel nodig met 2 koelkasten, Nespresso apparaat, trafo, opladers etc.
- Stopcontacten in de wagenbak, met name voor aansluiting van het licht in het slaapgedeelte. Gekozen voor Philips Hue Led strips.
- Aardlekschakelaar+zekeringskast (HABA).
- IKEA LED verlichting aan onderzijde keukenplankje, Simpel vastgemaakt met klittenband, zodat je nog altijd de AA batterijen kan wisselen aan de achterzijde.
- Verplaatsing 12v kastje naar de zijkant, bij de deur. (op de foto zit het 12v zwarte kastje nog in het midden, waar je moeilijk bijkomt en dus al verplaatst).
- Aansluiting CEE stekker aan de zijkant van de wagenbak, dus plug & play nu. Je kan overwegen een extra multiplaat te monteren aan de achterzijde.
- 12V electra-ontsteking gemaakt voor het fornuis d.m.v. trafo.
- Ladekastje van Leen Bakker, pootjes iets afgezaagd. Wellicht anti-slip aanbrengen op de disselvloer om schuiven tegen te gaan.

Je kunt in principe alles prima zelf doen, mits met geduld, goed materiaal en voorzichting inboren.

PS: credits voor mede-forumlid Ebk71 en Johan voor hun indirecte bijdrage.

Grt.
Tom



Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2022, 10:39:03 pm »

Ziet er strak uit Tom.
Gelogd
Johan ZRL 2020

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2022, 09:57:56 am »

Mooie wagen, deze wilde mijn vriendin, uiteindelijk de Livingstone genomen. Die dissel in de voortent…. Staat altijd in de weg, maar stiekem vind ik deze stoerder!

Vraagje waar laat je al die elektrische apparatuur want zoveel blad ruimte heb je niet?

Veel plezier, gaat vast lukken. Het zelf doen is leuk, maar bij mij staat ie op de openbare weg ook wat onhandig.
Gelogd

TomT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2022, 10:21:48 am »

Thx!

Ik heb dat nooit zo ervaren, omdat je een relatief groot werkblad er voor terugkrijgt, handig met koken etc.
Wij zullen de ruimte aan de (Dometic)-koelkast zijde niet veel gebruiken, omdat er een grotere compressor koelkast aan de andere zijde komt te staan die wij veel meer gaan gebruiken.
Zo heb ik alles bij de hand. Nespresso apparaat zal op werkblad komen te staan en that's it. Overige zal intern doorgeleid worden, zoals de 2 koelkasten, trafo en enkele opladers.
Ben blij met de CEE aansluiting aan de buitenzijde, geen gedoe meer met stekkerdozen en tal van kabels buiten de dissel.

Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2022, 01:41:56 am »

Ziet er goed uit en nogal een extreem luxe overstap, ik ben wel benieuwd, los van jullie keuze, waarom je deze stap gemaakt hebt van een de Waard naar de Art Kok met alles erop en eraan.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2022, 11:52:58 am »

Wij hebben dezelfde overstap gemaakt, niet persé de luxe die we misten, want naast het vaste bed (ja dat is fijn) en de uitgebreidere keuken, maar dat is meer het opberg gemak dan dat ik nou echt de luxe miste, want hadden daar ook een keukenkast. (wij hadden een Albatros).

Voor ons waren er meerdere redenen:
1. we hebben een hond dus minder ruimte in de auto en daardoor moesten we toch een aanhangwagen aanschaffen dus hard doorrijden zat er niet meer in.
2. het opzet gemak, wij hadden rond de 100 haringen en nu een stuk minder (zeker als we maar 1 nacht blijven staan), dit was eigenlijk de belangrijkste reden.
3. er zat een scheur in de tent dus hij moest toch gerepareerd worden...

Als je een de Waard hebt en een vouwwagen wil met uitstraling zijn een de Aart Kok en Smitveld toch eigenlijk de enige opties. Dus vind het niet z'n vreemde stap :)

Heb echt niet het idee dat ik nu HEEEL veel luxer kampeer. het is vooral makkelijker, spullen in de vouwwagen dus sneller pakken, sneller opzetten, spullen in de keuken al op zn plek etc. Maar onze tent was ook al heel luxe....en de matjes van 10cm dik sliepen ook heerlijk...
Gelogd

TomT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2023, 11:46:17 am »

Sluit mij aan bij de comments van Lars.
Onze overstap werd met name gedreven door:

1. Een vast bed en tevens van de grond.
2. Pick-up & Go principe: de tenttrailer staat in de stalling en volledig geprepareerd om direct te vertrekken. Kledingtassen meenemen en go!
3. Mogelijkheid tot (snel) kamperen betreft een tussenstop op de heen- en terugreis, vooral bij reizen van meer dan 1000km.
4. De auto was toch wel erg volgeladen met 4 vrouwen, tot op de mm2;)
5. De trailer geinspireerd / ontworpen in samenwerking met de Waard, qua vormgeving, doekkwaliteit en kleur. Voor ons dus beige en zwart.

Het opzetgemak speelde een minder belangrijke rol.
Uiteindelijk zul je de wagen+tent toch fatsoenlijk moeten opzetten en dat doe je niet met 4 haringen rondom.
Geloof mij, elke vakantie wel hoosbuien gehad in Italie en Frankrijk en dan ben je heel blij dat je een De Waard tent hebt!
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2023, 04:04:28 pm »

Helemaal eens met het lijstje van Lars en Tom, waren ook onze redenen. Geen de Waard maar wel een grote Bardani.

Ik ervaar ook niet zo zeer als luxer kamperen maar meer als makkelijk en efficient.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Zambezi Electra aanpassingen
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2023, 04:34:27 pm »

We gaan hier weer terug naar het projecten topic.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal