Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Gasveerconstructie camplet  (gelezen 34657 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #75 Gepost op: april 13, 2018, 09:54:23 pm »

Weer een stapje verder.
De scharnier busjes zijn gemaakt en kunnen volgende week gehecht worden. 1 plaat in het deksel zit al op zijn plaats. De tweede past maar zit nog niet vast. Ik wilde hem uit een stuk maken maar dan krijg ik hem er niet in. Het doorboren van de gaten aan de zijkant is tricky. De kar moet dicht zijn, maar als ik doorschiet met de boor kan ik de tent beschadigen. De platen in de bak hoop ik morgen te doen.
Het pootje werkt in ieder geval goed.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #76 Gepost op: april 14, 2018, 09:24:44 pm »

Vandaag ook de platen aan de bak kant gedaan. Alle gaten zijn nu geboord en alles is met tijdelijk boutjes vast gezet. Dan blijkt dat er toch enkele foutje in zitten die oplossingen vragen. Het is nog een heel gedoe om precies het goede te doen op het goede moment vanwege het open of dicht zetten van de wagen. Een gat doorboren in een dichte wagen geeft veel risico op beschadigen van de tent. Maar voor de gaten aan de zijkant is het nodig. Een lege wagen zonder tent zou het heel wat makkelijker maken.
Komende week wat laswerk en dan kan ik gaan afwerken.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #77 Gepost op: april 17, 2018, 09:28:20 pm »

Hier de eerste twee tekeningen van de beplating. Let wel dit is niet precies. Er zal gepast en gemeten moeten worden. Door eerst een papieren versie uit te knippen kan men zien of het gaat passen.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2018, 09:30:06 pm door henkt »
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #78 Gepost op: april 17, 2018, 09:32:14 pm »

Vandaag heeft een lasser de scharnier busjes gelast aan de buiten beplating. Fluitje van een cent. Maar door het trekken van het materiaal veel tijd nodig gehad om de scharnierpen er uit te krijgen.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #79 Gepost op: april 19, 2018, 09:41:18 pm »

Nu de uitslagen van de bak binnen platen.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #80 Gepost op: april 19, 2018, 11:41:42 pm »

Een vraag voor als iemand hier gebruik van wil maken;
Zijn die buiglijnen de binnen of de buitenmaat? Het kan best lullig zijn als het daardoor niet past.
Verder mooi project!


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #81 Gepost op: april 20, 2018, 10:03:30 pm »

Daar heb je gelijk in. Vooral de maat 25mm van de koker moet goed passen. Dit is maar een klein stukje. Daarna gaat het over in 28 mm vanwege het profiel waar het tentdoek in zit. Er is een zetting aan beide kanten, dus het ligt er aan welke je eerst zet.
Het is heel moeilijk om een precieze tekening er van te maken.
Vandaar ook mijn advies om de tekening over te nemen op stevig papier en dan te passen in en op de wagen. Vooral de binnenkant kan verschillend zijn.
Vandaag de binnen platen definitief geplaatst en de buiten plaat op het deksel is ook deels geplaatst. Het plaatsen van de buitenplaat met kit en het afwerken ervan is lastig en neemt nogal wat tijd in beslag. De lange slotbouten bleken te kort. Ik heb langere gehaald dus morgen hopelijk de rest.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #82 Gepost op: april 23, 2018, 10:58:54 pm »

Finito!!!!!!

De gasveer zit er op. Hij werkt fantastisch. Ik kan de wagen nu zonder al te veel kracht te zetten openen en sluiten. Even op lichten om het doek van tussen de zijkant te schuiven is nu makkelijk te doen.
Ik moet bekennen dat ik bij het monteren en het verwijderen van de spaninrichting de billen wat samen geknepen hield, maar er zat geen beweging in.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #83 Gepost op: april 23, 2018, 11:12:09 pm »

Vet gedaan, mooi gemaakt. Ik durfde dit niet aan om zelf te maken, de krachten zijn groot op de constructie. Maar dit ziet er betrouwbaar uit.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #84 Gepost op: april 23, 2018, 11:56:39 pm »

Zo dat is mooi gelukt! Gaaf!!


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #85 Gepost op: april 24, 2018, 03:58:36 pm »

Top! Netjes afgewerkt ook.  WW
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #86 Gepost op: april 24, 2018, 08:37:43 pm »

Schitterende klus en leuk dat je het zo uitgebreid hebt omschreven met de foto's erbij, TOP !
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #87 Gepost op: april 26, 2018, 10:13:51 pm »

Zoals beloofd de uitslagen van de buitenplaten.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #88 Gepost op: april 26, 2018, 10:28:00 pm »

Nog enkele opmerkingen. Zowel tussen de buiten als de binnenplaten heb ik verlijmende kit gedaan. Dit om onheffenheden op te vangen en de krachten over een zo groot mogelijk oppervlak van de polyester huid te verdelen. Bij de binnenplaten heb ik twee zettingen gebruikt om de platen extra stevigheid mee te geven. De binnenplaten in het deksel drukken tegen het frame dus daar heb ik geen twijfel over of de druk goed wordt opgevangen. Bij de bak is de druk juist naar beneden van het frame weg. Daar wil ik toch nog enkele popnagels in zetten. Dit kan alleen met een haakse boormachine vanwege de ruimte.
De pen van het scharnier loopt door tot ongeveer halfverwege de derde bus van het pianoscharnier. De pen en de busjes smeren met kopervet (copaslip). Dit is weersbestendig en blijft jaren zijn werk doen.

Tot slot, het is vind ik een moeilijke klus geweest waarbij ik in kleine stapjes heb gewerkt om alles passend te krijgen in het werk. deels kan dat met gesloten wagen maar tegen de tijd dat de boel er op gezet moet worden zal er regelmatig geklapt moeten worden. Je moet dan ruimte hebben om te werken. Ik heb dat buiten gedaan maar dat betekend wel iedere keer de boel dicht klappen en opruimen. Zeker wanneer je alleen bent bij het plaatsen van de bouten en moeren zou het beter zijn om de tent uit de wagen te halen.

Wanneer iemand een poging wilt wagen mag die altijd contact opnemen voor info.
Gelogd

Blackwadder

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Camp-let concorde
Re: Gasveerconstructie camplet
« Reactie #89 Gepost op: mei 09, 2018, 12:43:31 pm »

Erg mooi en uitgebreid werkverslag! Het ziet er nog knap ingewikkeld uit. Nog een paar vragen: hoe dik is het plaatmateriaal? Hoe lang is de gasveer en hoe zwaar?
Bevalt het pootje of is een schoefpoot aan te bevelen? Zijn de tekeningen ook in hogere resolutie te uploaden? Dit i.v.m. uitprinten 1:1 voor de mallen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal