Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Snelle klappers | Voor- en nadelen  (gelezen 13199 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

douwe

  • Gast
Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Gepost op: maart 04, 2010, 04:33:47 pm »

Dag iedereen,

Vanaf ik mijn 3e levensjaar ken ik kamperen niet anders dan met vouwwagens. Inmiddels hebben mijn ouders een caravan, maar samen met mijn vrouw en kids hebben we nu ook al een aantal vouwwagens versleten.

Nu zijn we weer toe aan een nieuw model. We zoeken een snelle compacte klapper voor 2 volwassenen en drie kids (4-8jr).

We zitten nu te twijfelen tussen:
1. De Cocoon S + adventure tent
2. De Smitveld Beauvist + ondertent
3. De Kariba of Kavango van Aart Kok + ondertent

Voordelen/nadelen per model volgens ons:

De Cocoon
+ Pack 'n Go system (standaard?)
+ Compact
+ Adventuretent los op te zetten
+ Membrane Airco
+ Mooie kar, grote wielen
- Duurste van de drie
- Kort bed: 2m (ben 1.95m)
- Tentdoek (nat) vouwt direct op bed
- Zitruimte binnen misschien wat te klein
? Snelheid opzetten adventuretent

Smitveld Beauvist
+ Erg mooie tent
+ Goedkoop
+ Lengte bed 2.20m
+ Tent ligt op onderkant bedden
o Bagage iets minder makkelijk toegankelijk
- wat karig
? Opzetgemak (iemand met ervaring?)
? Uitklapsysteem bedden oogt wat minder degelijk

De Kariba of Kavango
+ Ruim
+ Redelijk snel opzetbaar
+ Tent ligt op onderkant bedden
+ Keuken standaard en kan aan kar blijven zonder extra luifel
o Betaalbaar
o Lengte bed: 2.25m
o Ondertent niet standaard geventileerd
- alleen bij bagage na uitklappen
- uitristbaar grondzijl wordt niet meegevouwen
- Kar erg krasgevoelig

Heeft iemand van jullie ervaringen met de eerste twee of met een andere snelle klapper waar 3 kids in passen? Graag jullie reactie: voor- en nadelen. Kariba kennen we al aardig goed omdat we die van m'n zus 3 weken hebben geleend.

Alvast dank voor jullie reactie!

Douwe
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2010, 05:06:21 pm »

Kleine correctie, de bedden van de Aart Kok modellen die je noemt zijn allemaal 200x140.

De genoemde Aart Kok modellen zullen na een beetje oefening in een half uurtje vastgespijkerd staan gerekend vanaf het afkoppelen.
Wij hebben zelf een Gerjak Tago Settler gehad en die wagen heeft de basis gevormd voor de door jou genoemde Aart Kok modellen. Aart Kok neemt de wagenbak van de Settler en zet er een ander frame en een andere tent op.

De ondertent is misschien niet direct geventileer bij de Aart Kok modellen, maar als deze dezelfde constructie heeft als die van de Tago Settler dan is hij ook niet hermetisch afgesloten. Aan de bovenkant is de tent gewoon helemaal open en kijk je tegen de lattenbodem van het bed aan. Ik denk dat ventilatieproblemen wel wat mee zullen vallen.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2010, 05:12:54 pm door meeder »
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2010, 01:23:15 am »

(He, dit topic had ik effe gemist! Ik had mijn steekpunten al in het andere topic geplaatst :) )

Cocoon: Pack 'n Go is volgens niet standaard.Het staat echter niet helder in de folders en prijslijsten vermeld. Effe HK bellen en je weet het.


De Cocoon is de snelste en de mooiste, maar ook de duurste... De binnenruimte is echter krap.
De Kariba is ruim en goed.
De Smitveld is de enige echte tent.


Met 3 kinderen... heb je ook naar de Holtkamper Flyer en/of Spacer en/of Astro gekeken? Die zijn een stukkie ruimer dan de Cocoon namelijk. Vooral met regenachtige dagen heb je dan plezier, omdat de binnenruimte praktischer is.
De andere Aart Kok modellen zijn niet veel groter of kleiner dan de Kariba. Die is gewoon al ruim!


Wat ik nog niet zie in jullie keuzes is 'wel/niet een inritsbaar kuipzeil in de voortent'. Als je dat van grote waarde vind (zoals ik en mijn vrouw), dan  heb je je keuze al snel gemaakt, aangezien niet alle modellen deze optie goed ge?mplementeerd hebben.
Ook de optie 'praktische keuken' zie ik niet als argument opgevoerd worden.

Nog genoeg stof tot nadenken dus .
 >:(
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

tstn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Anniversary 2020
  • 2015 Raclet Panama Up; 2008 Aart Kok Kampala
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2010, 05:27:15 pm »

Idd wat een luxe probleem. Dat hadden wij vorig jaar ook nadat we het besluit hadden genomen om van tent (de waard) naar vouwwagen te gaan. Onder andere om iets meer opzet en afbreek gemak te hebben.
Onze eisen waren redelijk snel en eenvoudig op te zetten, vast of inritsbaar grondzeil en sportieve uitstraling (= geen bungalowtent look). Daarnaast natuurlijk ook redelijk van prijs, maar dat is toch erg persoonlijk.

Van de Smitveld kregen we qua opzetten niet echt een goed beeld en qua prijs / kwaliteit en opzet tijd kwamen toch al gauw uit bij de modellen van Aart Kok uit. We vonden HK over het algemeen te duur.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Kampala vanwege de uitstraling door de boogstokken. Het opzetten duurt iets langer dan de Kariba vanwege het in elkaar zetten en inritsen van de boogstokken, maar dat scheelt maar 5 minuten. Van binnen zijn ze even ruim.
Na de eerste keer opzetten en puzzelen komt de routine al vrij snel en durf ik inmiddels wel te beweren dat we zo gemiddeld na 30-45 minuten wel aan het  bier kunnen.
In het middendeel van de bak kan ik behoorlijk wat bagage kwijt en hoef ik in principe in de auto alleen nog maar de koffers met kleding en wat ander los goed te stouwen.
Om niet iedere keer het bed op te klappen om bij de achterste bagage in de bak te komen heb ik een een haak op een bezemsteel gemaakt. Zo kan ik ook in ingeklpte toestand toch bij alle bagage.

Qua slapen gaat het ook prima, de bedden zijn erg komfortabel. Er zit echter wel een "koude" lek tussen de bak en uitklapbed, hierop moet Aart Kok nog iets verzinnen.
Ik ga zelf hiervoor een stuk verwarmingsbuis isolatie meenemen om dit dicht te krijgen.

Het eerste jaar is ons goed bevallen en we kunnen niet wachten tot de eerste vakantie.

Let overigens op, ook bij deze VWs valt de buitentent op de bedden (welliswaar zit de binnentent er nog tussen) en kan dus (ondanks wat ze bij Aart Kok vertellen) toch voor iets vochtige bedden zorgen. Wij hebben dit vorig jaar gehad en hadden gelukkig uit voorzorg de uitritsbare voorwand over het beddegoed gelegd.

Succes met je keuze, je kan bijna niet fout gaan met jou short-list.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2010, 05:30:48 pm door tstn »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2010, 05:49:13 pm »

Om bedden droog te houden kan je ook een stuk plastic meenemen zodat je dat over het bed kunt leggen.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2010, 05:53:08 pm »

HOi,

om maar ff te vermelden
de bedden van roadmaster zijn 210 cm x 140  en op de dekselkant kun je gerust vele honderen kilo kwijt met slapen...zonder bang hoeven tezijn voor doorzakken..is ook snel opgezet (zonder voortent) 30 minuten met voortent en luifel een uurtje extra  al met al een snelle klapper.

greetzz
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2010, 06:14:53 pm »

HOi,

om maar ff te vermelden
de bedden van roadmaster zijn 210 cm x 140  en op de dekselkant kun je gerust vele honderen kilo kwijt met slapen...zonder bang hoeven tezijn voor doorzakken..is ook snel opgezet (zonder voortent) 30 minuten met voortent en luifel een uurtje extra  al met al een snelle klapper.

greetzz

Een uur inclusief voortent vind ik niet bepaald een "snelle" klapper, een snelle klapper staat in een half uur inclusief voortent :)
Maar een Roadmaster staat denk ik wel sneller dan een gemiddelde Jamet (en is een stuk degelijker).
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2010, 07:18:17 pm »

Een uur inclusief voortent vind ik niet bepaald een "snelle" klapper, een snelle klapper staat in een half uur inclusief voortent :)
Maar een Roadmaster staat denk ik wel sneller dan een gemiddelde Jamet (en is een stuk degelijker).

Defineer snel!!!
wil je afkopppelen en meteen aan de koffie..kun je beter een carabluh nemen.
Juist de charme van een vouwwagen is ook het opzetten, natuurlijk moet je daar niet een hele dag mee kwijt zijn, maar een uurtje  of twee met kompleet inrichten vind ik redelijk snel hoor.
Wil je alleen slapen  dus onderweg ff op zetten dan staat dat ding binnen 15 minuten.  met 4 haringen in de grond en slaap klaar.
Maar ook de ruimte die je in de klapper gebruikt is vanbelang. Doe je hierin geen opslag van kleren en spulen  zoals tafels steoelen eten kleding of iets anders dan staat ie heel erg snel. moet je eerst alle spullen verwijderen om de klapper op tezetten dan heb je natuurlijk meer tijd nodig...

Maar tenslotte het is vakantie  :** een beetje en geniet van een urrtje meer of minder komt het ook niet aan....

Hooguit bij het afbreken als je hem droog wilt inklappen en je tegen de elemanten der natuur moet werken...


 W: proost en geniet
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2010, 07:25:38 pm »

Snel vind ik een vouwwagen die in een half uur volledig vastgespijkerd staat.
Hangt er helemaal van af wat je wilt doen, wij doen 10-15 campings aan per vakantie. Ga je naar 1 of 2 campings per vakantie dan is een uur opzetten natuurlijk helemaal geen probleem.
Onze oude vouwwagen, de Tago Settler, stond na het afkoppelen in een half uur vastgespijkerd en dan stond de tafel met stoelen en de koelbox met brandende gasvlam ook in de tent en kon ik een koud biertje uit de koelbox pakken :)
Onze nieuwe vouwwagen zal ietsjes langer duren misschien, maar dan staat de koelbox meteen al in de voortent dus effectief zal het ook op 30-40 minuten uitkomen totdat hij helemaal vastgespijkerd klaar staat.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #9 Gepost op: maart 25, 2010, 12:37:08 pm »

Hallo,
Net een nieuwe jametic gekocht, nog niet mee gekampeerd. Staat supersnel in een paar minuten. Kan aardig bagage in de bak onder de tent. Met optioneel opklapbaar bed in de wagenbak is er ruimte voor 4 personen. Er kan ook een ondertentje onder voor 2 kinderen. Het opklapbed hebben wij dus niet omdat onze dochter beslist onder de wagen in een tentje wilde slapen. Dus de wagenbak beschikbaar als zithoek/knutselhoek.
En de voortent is 2,75 x 4 meter. IN ieder geval ruim genoeg voor ons met 3 personen. + een grote luifel.
Wij kozen voor opzetgemak ivm het vaak verkassen. Geen spullen boven op de tent, maar eronder. Dan staat je spulletje supersnel. Wat spijkers in de grond en klaar. spullen uitladen kan dan naderhand. Zeker erg handig als het regent. Al je spullen zoveel mogelijk in kratjes met deksel.
Zinloze Discussies over kwaliteit van een Jametic ga ik niet aan. De prijs is niet te vergelijken met vele andere merken. En de kwaliteit is zeker niet slecht.
TEgen natte bedden kun je het best schildersfolie gebruiken. Makkelijk wat pakjes mee te nemen en je gooit het zo weg op de volgende camping of thuis.
Jelle
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2010, 09:26:46 am door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

DouweT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 18, 2022, 05:37:18 pm »

Zo, even mij oude topic weer nieuw leven inblazen ;)

Jaren geleden stelde ik deze vraag en kreeg ik nuttige antwoorden. We hebben uiteindelijk de Kavango gekocht en hebben daar jarenlang plezier van gehad. Afgelopen vakantie kwamen we er echter wel achter dat nu onze kinderen groter worden, we liever over willen stappen naar een kleinere snelle klapper. De kinderen kunnen dan in een tentje ernaast staan.

Ik zag de Campooz Fat Freddy voorbijkomen, maar na wat kijken naar opzetgemak, lijkt me dit toch wel wat tegen te vallen.
Wat zijn jullie ervaringen? Welke tweepersoons klapper is snel op te zetten?
Gelogd
Kampeer ervaring:
- Met ouders vanaf 3jr Alpenkreuzer vouwwagen
- 2001-2007 camp-let uit 1978
- 2008 Cabanon Stratos de Luxe model 2006
- 2009 Aart Kok Kariba
- 2010-heden Aart Kok Kavango

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2022, 06:11:27 pm »

Ik heb er geen ervaring mee, maar in mijn zoektocht kom je gauw bij de volgende opties uit:
- Combi camp country / Trigano Alpha
- Holtkamper Cocoon / Aero
- AK Livingstone

Volgens mij allemaal behoorlijk vlot op te zetten, degelijke kwaliteit en geschikt voor 2 personen.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 18, 2022, 06:24:29 pm »

Zo, even mij oude topic weer nieuw leven inblazen ;)

Jaren geleden stelde ik deze vraag en kreeg ik nuttige antwoorden. We hebben uiteindelijk de Kavango gekocht en hebben daar jarenlang plezier van gehad. Afgelopen vakantie kwamen we er echter wel achter dat nu onze kinderen groter worden, we liever over willen stappen naar een kleinere snelle klapper. De kinderen kunnen dan in een tentje ernaast staan.

Ik zag de Campooz Fat Freddy voorbijkomen, maar na wat kijken naar opzetgemak, lijkt me dit toch wel wat tegen te vallen.
Wat zijn jullie ervaringen? Welke tweepersoons klapper is snel op te zetten?
Volg je innerlijke wens van 12 jaar geleden en ga voor een Smitveld. Best redelijk snel op te zetten als je bij de anderen ook een voortent met kuipgrondzeil rekent.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 18, 2022, 06:53:04 pm »

Camp-Let zet ik in 20 minuten op dan alleen nog een paar haringen. Ik moet eerlijk zeggen het is echt een top wagen die wij nu hebben

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Snelle klappers | Voor- en nadelen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 18, 2022, 07:01:08 pm »

Het is en blijft een persoonlijke keuze. Kijk je niet blind op het snel opzetten. Gemakkelijk is belangrijker 10 minuten meer of minder, wanneer maakt dat uit op een vakantie?

Denk na waar je wil kamperen, ik zou in de holtkamper niet snel naar een koud land willen met 3 kinderen… want de binnenruimte lijkt mij beperkt!

Smitveld heeft veel haringen voor mijn gevoel, basic tja wat houdt dat in? Geen keuken… zou ik wel rot vinden, omdat ik heel blij ben dat die keuken geen tijd kost (zo zwaar ook vaak dat noem ik dus opzet gemak).

Over de Aart Kok weet je wat je kan verwachten, wat beviel je daar echt niet aan? De ondertent? Kan ik niet over oordelen…. Baggage is bij de nieuwe versies gewoon beschikbaar volgens mij dus dat punt kun je weg halen (dat zou voor mij een no go zijn, aangezien ik hem snel inpak voor de deur en geen oprit heb)

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal