Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Gekke garantieregel  (gelezen 2911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #15 Gepost op: januari 30, 2024, 12:43:17 pm »

Vanuit Boxtel inderdaad. De mail komt van Wiyanna, de persoon waarmee we ook de betaling etc indertijd regelden.

Misschien hebben niet alle merken die verlengde garantie. Wij kochten een combi camp. Jullie?

Dit is eigenlijk de reden waarom ik het hier vraag. Er zijn zo veel vouwwagens verkocht vorig jaar, ik kan toch niet de enige zijn die deze mail kreeg..

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #16 Gepost op: januari 30, 2024, 01:24:41 pm »

Ik zou dit eerder zien als een verlengde garantie waarbij je twee onderhoudsbeurten krijgt.

dan is het vooruitbetalen ook wat logischer.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #17 Gepost op: januari 30, 2024, 02:01:25 pm »

Dit is iets wat je steeds meer ziet. Ook bij aanschaf van een telefoon of tv kan je dit soort verlengde garantie bijkopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit eigenlijk nooit doe, heb nog maar weinig hoeven claimen qua garantie. Mijn gevoel is dan toch dat de kosten niet opwegen tegen de voordelen. Wat ook niet helpt zijn de vele "kleine lettertjes" waarbij er nog van alles uitgesloten is.

Gelogd

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #18 Gepost op: januari 30, 2024, 02:12:36 pm »

In nl heb je 2 jaar MINIMALE garantie.
Verlengdde garantie heeft meestal te maken met 3 punten.
u langer garantie krijgt dan bij wettelijke garantie.
de verkoper u ook gratis helpt als het product door uw eigen schuld kapot gaat.
de verkoper u langer dan 1 jaar na aankoop niet vraagt om aan te tonen dat u het product normaal hebt gebruikt.

Deze zijn vaak onderdeel van de verlengde garantie  echter daar betaal je wel alvast voor. Is een business verdienmodel. Ze krijgen geld waarvoor ze misschien nooit wat hoeven tedoen...


M.a.w. je koopt gemak en minder gezeur af voor langere periode.

Ik vind het dan ook geen gekke garantie regel omdat elke verkoper zijn eigen voorwaardes, zolang deze binnen de wet vallen, mag bepalen


Daarbij is het belangrijk om te weten dat niet altijd elke voorwaarden rechtsgeldig is. Nou verwacht ik dat dat hier wel goed zit, maar toch.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2024, 02:14:37 pm door Ernst »
Gelogd

Sara Tanzer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #19 Gepost op: januari 30, 2024, 02:19:59 pm »

Vanuit Boxtel inderdaad. De mail komt van Wiyanna, de persoon waarmee we ook de betaling etc indertijd regelden.

Misschien hebben niet alle merken die verlengde garantie. Wij kochten een combi camp. Jullie?

Dit is eigenlijk de reden waarom ik het hier vraag. Er zijn zo veel vouwwagens verkocht vorig jaar, ik kan toch niet de enige zijn die deze mail kreeg..

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Wij ook een Combi Camp!
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #20 Gepost op: februari 02, 2024, 07:18:04 pm »

Zorgverzekeraars moeten voor de basisverzekering namelijk iedereen accepteren (=acceptatieplicht).
:off ik ga nog even verder:

Die plicht ken ik uiteraard, maar dat weerhoudt verzekeraars er niet van gericht reclame maken ("verzekeringen voor hoger opgeleiden" van Promovendum bijvoorbeeld) en/of gewoon slechte service te leveren voor groepen die zij liever niet verzekeren. Gelukkig heb ik niet de ervaring om te weten of dat laatste nu niet ook al het geval is...
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #21 Gepost op: februari 03, 2024, 01:47:44 pm »

Ik heb het toch gedaan.
Ik weet dat er mensen zijn die zelf onderhoud doen, wat maar een fractie kost.
Ik doe dat echter niet zelf, en bij de VWS kost onderhoud €250. Dus op jaar 2 en jaar 4 een onderhoud dat nu niet meer betaald moet, is al €500. Dan heb ik eigenlijk gewoon €95 betaald voor 3 jaar extra garantie. Dat is het me waard.

Bij m'n huidige auto heb ik indertijd ook bijbetaald voor een garantieverlenging van 2 naar 5 jaar. Die heb ik toch een paar keer nodig gehad. Natuurlijk kan aan een auto meer stuk gaan. Ik vind ik dit geval €95 voor 3 jaar extra eigenlijk heel ok.

Onderhoud deden en doen we sowieso altijd elke 2 jaar. We rijden elke zomer 5-6000km met de vouwwagen (komend jaar naar Portugal). Hij maakt dus wel wat mee en ik heb alles (ook de auto) graag heel goed in orde, zodat het risico op panne verkleind wordt.

Dank voor alle adviezen!

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #22 Gepost op: februari 03, 2024, 05:34:01 pm »

Je gevoel is in dit soort gevallen een goede raadgever denk ik.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #23 Gepost op: februari 04, 2024, 01:29:49 pm »

Als Nederlandse consument ben je niet afhankelijk van (fabriek-) garantie welke je wordt aangeboden (of verkocht ... !) van een verkoper (of fabrikant)
Je hebt op basis van wetgeving gewoon recht op wettelijke garantie en die kost niets.

De aanspraak op garantie haal je altijd bij de verkoper van het product, niet bij de fabrikant.

De 'wettelijke garantie' heeft ook geen vaste termijn. Er is ook niet vastgelegd wat de minimale levensduur is van een product.
De wet bepaalt alleen dat de consument van een normaal verwachte levensduur uit moet gaan.

Ik heb nog nooit garantie bijgekocht maar wel eens problemen gehad na het verlopen van de door de fabrikant en dealer bepaalde garantievoorwaarden.
Ik had ene nieuwe Toyota Prius gekocht waar na 120.000 kilometer en twee jaar gebruik, de inverter (elektrisch onderdeel tussen de accu en de motor)  kapot ging. Er werd mij een rekening van 3.500 Euro gepresenteerd ...

Omdat ik afhankelijk ben van mijn auto heb ik deze onder protest betaald en anderhalf jaar later  :(  toch het volledige bedrag terug gekregen.
De manier van communicatie met de dealer en de importeur was zeer slecht, maar uiteindelijk had ik het recht aan mijn kant.

Gelogd

Thomas1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up 2016
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #24 Gepost op: februari 04, 2024, 04:26:47 pm »

:off ik ga nog even verder:

Die plicht ken ik uiteraard, maar dat weerhoudt verzekeraars er niet van gericht reclame maken ("verzekeringen voor hoger opgeleiden" van Promovendum bijvoorbeeld) en/of gewoon slechte service te leveren voor groepen die zij liever niet verzekeren. Gelukkig heb ik niet de ervaring om te weten of dat laatste nu niet ook al het geval is...

Haha dan ga ik ook even offtopic verder. Sorry overige lezers.

Gerichte reclame mag, evenals het afwijzen van aanvragen voor schadeverzekeringen. Bijvoorbeeld bestaande gebreken aan een woning, auto of persoon, zoals bestaande herniaklachten voor een  arbeidsongeschiktheidsverzekering of een verhoogde premie voor rokers bij een levensverzekering. Die acceptatiecriteria moet de verzekeraar bij of vooraf de aanvraag mededelen. Promovendum deelt dit ook incl verklaring: https://www.promovendum.nl/hoger-opgeleiden#:~:text=Waarom%20hoger%20opgeleiden%3F,lage%20premie%20%C3%A9n%20uitstekende%20voorwaarden.
Let op; een schadeverzekaar kan een aanvraag accepteren met persoons- of situatiespecifieke uitsluitingen, die worden dan altijd op de polis vernoemd.

Voor zorgverzekeraars is dit voor de basisverzekering niet het geval; ze moeten iedereen accepteren. Voor aanvullende verzekeringen mogen ze weigeren:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/acceptatieplicht-zorgverzekering#:~:text=Aanvullende%20verzekering%3A%20niet%20verplicht%20accepteren,en%20welke%20voorwaarden%20daarvoor%20gelden.


....ik weet het, ik ben de leukste persoon op feestjes  ;)
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #25 Gepost op: februari 04, 2024, 07:56:23 pm »

Bijzonder dat je hier ingetuimt bent.

Combi Camp is Aart Kok. En AK zegt dit: https://aartkok.nl/tips-en-service/garantie/
Zes jaar garantie als je het onderhoud regelmatig laat doen bij een BOVAG garage. Nu is het bij veel verzekeringen (oa Univé) verplicht om om de 2 jaar een beurt te laten uitvoeren.
Dus dat komt mooi uit met de regels van AK.

Jullie zijn dus mooi in de aap gelogeerd: en duurder uit én ook nog eens ver moeten rijden voor deze beurt.

Vervelende zit hem in de kosten van een BOVAG garage. Die moeten fors betalen voor hun BOVAG bordje aan de muur en rekenen hierdoor ook hogere tarieven.
Globaal genomen vraagt een normale garage voor alleen een onderstelbeurt zo'n € 150,- en als je dit combineert met die van je auto, dan zijn de kosten lager.

Wettelijke garantie op je vouwwagen heb je altijd. En daar komt bij, dat garantie op het buizenframe en het tentdoek natuurlijk volledig losstaat van de onderstelbeurt die AK vereist.


Gelogd

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #26 Gepost op: februari 04, 2024, 08:33:12 pm »

Bijzonder dat je hier ingetuimt bent.

Combi Camp is Aart Kok. En AK zegt dit: https://aartkok.nl/tips-en-service/garantie/
Zes jaar garantie als je het onderhoud regelmatig laat doen bij een BOVAG garage. Nu is het bij veel verzekeringen (oa Univé) verplicht om om de 2 jaar een beurt te laten uitvoeren.
Dus dat komt mooi uit met de regels van AK.

Jullie zijn dus mooi in de aap gelogeerd: en duurder uit én ook nog eens ver moeten rijden voor deze beurt.

Vervelende zit hem in de kosten van een BOVAG garage. Die moeten fors betalen voor hun BOVAG bordje aan de muur en rekenen hierdoor ook hogere tarieven.
Globaal genomen vraagt een normale garage voor alleen een onderstelbeurt zo'n € 150,- en als je dit combineert met die van je auto, dan zijn de kosten lager.

Wettelijke garantie op je vouwwagen heb je altijd. En daar komt bij, dat garantie op het buizenframe en het tentdoek natuurlijk volledig losstaat van de onderstelbeurt die AK vereist.

de garantie is wettelijk minimaal 2 jaar.
De zogenaamde verlengde garantie van 5 of 6 jaar wordt zo genoemd omdat die langer is dan de wettelijke minimale.
De voorwaarden die daaraan verbonden zijn, mogen de verkopers zelf bepalen.
aart kok heeft deze garantie bepalingen voor zijn producten verandert.

De geplaatste link, dat zijn de oude voorwaarden (2022). De mail die Topicstarter heeft gekregen zijn de nieuwe voorwaarden. Daarin hebben ze dus zaken aangepast wat hun goed recht is. En wil je dat behouden zal je moeten voldoen aan hun eisen, zo niet dan kunnen ze terug vallen op de wettelijke termijn. 2 jaar waarvan zelfs in het 2e jaar jij als consument moet aan tonen dat het niet jou schuld is geweest.


zie nou pas dat topicstarter het niet eens over Aart kok heeft. maar over een andere verkopende zaak ;)

maar goed dat verandert niet de wet.  De wet zegt minimaal zoveel jaar, alles daarboven is verlengde garantie waarbij de verkopende partij zelf zijn voorwaarden van kan bepalen.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2024, 10:07:52 pm door Ernst »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #27 Gepost op: februari 04, 2024, 09:52:16 pm »

Het staat zo nog op de site van Aart Kok en daar staat niet dat de voorwaarden veranderd zijn. Het lijkt erop dat de voorwaarden van vouwwagenspecialist veranderd zijn.
Althans in België, zolang dat je officieel op je site aankondigt dat het zo is, dien je aan die voorwaarden te houden en blijven die geldig. En dat is op moment van de koop. Wat je toen hebt afgesproken moet in principe blijven gelden. Je kan niet eenzijdig een contract aanpassen nadat het gesloten is en voor betaald is geweest. Anders heb je betaald voor iets wat je niet krijgt. En de garantie maat daar onderdeel van.


Ik heb hier toch ook de indruk dat vouwwagenspecialist daar iets bovenop verkocht heeft. En uiteraard mag dat, maar of het zinvol is nog eens extra te betalen voor iets wat je al hebt, vrees ik voor. Verzekeringen gaan meestal stellen dat je eerst de andere opties moet gebruikt hebben voor zei tussenkomen. Dus je moet eerst die van Aart Kok aanspreken, en dan pas bij hen komen aankloppen.


Kan zijn dat Aart Kok garantie er enkel is in geval dat je bij Aart Kok zelf aankoopt. De winkel is het aanspreekpunt en kan zijn dat als je via een andere winkel koopt dan bij Aart Kok zelf, die oor de garantie moet zorgen dus onder die zijn voorwaarden en dan heb je dus weer een ander verhaal.

Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #28 Gepost op: februari 06, 2024, 06:53:12 am »

Veel negatieve replys (in de aap gelogeerd, ingetuind..)
Hou dit in het achterhoofd: toen we hem kochten zeiden ze dat de 5 jaar garantie er enkel waren als we hem jaarlijks binnen zouden doen.

Dat is 5*250. Veel duurder dan nu. We zijn dus wel degelijk goedkoper uit.  De voorwaarden zijn dus inderdaad veranderd, maar wel in ons voordeel.

Ik heb natuurlijk wel gebeld om te controleren of de mail wel klopt. De site wordt binnenkort aangepast.

Dan kan je natuurlijk stellen dat ze veel te veel vragen voor een beurt en een BOVAG elders minder kost. Daar kan je een punt hebben. Maar we gaan sowieso op onderhoud waar we kochten. Die €250 is dus de prijs. Met m'n auto ga ik ook naar de officiële Renaultgarage, terwijl dat elders vast goedkoper kan.

Ik woon ook niet in NL. BOVAG bestaat hier niet, en ik heb dus geen andere garage waar ik zomaar terecht kan. 

Onze vorige vouwwagen kwam van bij een andere vouwwagenwinkel. De BOVAG beurt die we daar deden kostte toen (5 jaar geleden) ook al rond de €200. Ik denk dus dat die €250 wel aan de hoge kant is, maar niet dat het exorbitant veel is.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2024, 07:21:19 am door metalpe »
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #29 Gepost op: februari 06, 2024, 09:33:59 am »

De Goedkopere bovag beurt zal vermoedelijk meer gericht zijn op de wagenbak en niet op de opbouw, zijnde het tentframe en de tent.
Dan is het ook logisch dat die goedkoper is.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal