Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte  (gelezen 25356 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hiker

  • Gast
Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Gepost op: februari 26, 2014, 11:29:31 pm »

Hallo allemaal,

Nadat ik opzoek was naar tips and tricks kwam ik dit forum tegen. Na het lezen van erg handige tips toch aangemeld.

Wij zijn sinds zondag de trotse eigenaar van een Kyte XL met uitbouw uit 2010.
Omdat het dinsadag en woensdag mooi weer was hebben we hem direct uitgeprobeerd op Texel. Wat een feest. Maandag heen, woensdag terug.

Het opzetten in de basis was, m.b.v. youtube niet echt lastig. Echter, alle verschillende alu stokken was effe puzzelen. Maar het is gelukt. Het was fris, maar met een klein kacheltje was het prima te doen. En meteen ook regen gehad. Woensdagochtend was alles zeiknat en stonden we qua zon niet tactisch. Dus alles zooi uit de tent gehaald, Kyte opgevouwen en hem aan de andere kant van het veldje weer opgebouwd om te drogen in de zon.
Opvouwen verg nog veel training, dat gaat nog niet zoals ik het wil. Wellicht meer ritsen loshalen??

Nu na terugkomst thuis het forum eens belezen en heb nu al een klein lijstje met aanpassingen:
- alu stokken met gereedschapklemmen voorin de bak maken
- traanplaat disselbak
- electra aanleggen
- spatlappen monteren
- watervoorziening vernieuwen. E.e.a. is 2 jaar niet gebruikt.

En eens op het fourm zoeken naar de beste 'opvouw' manieren. Ik zag ergens een foto van de pack-and-go die openstond......bij ons zitten er nog een paar risten vast denk ik.....de 'voordeur' lag ergens netjes op de keuken.....

Nog wat geschiedinis van de Kyte: in 2010 geleverd. Daarna 2 jaar gebruikt. En vervolgens wegens tijdgebrek 2 jaar gestald. Omdat de vorige eigenaar eigenlijk geen tijd meer had hebben ze besloten hem te verkopen.

En nu gaan wij hem lekker vertroetelen, aanpassen en heerlijk gebruiken. Deze 2,5 dagen op Texel voelen als een week.

Groet,
Haiko
Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2014, 12:17:04 am »

Welkom!
En gaaf dat jullie al gekampeerd hebben.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2014, 08:02:36 am »

Alweer een Kyte op het forum! Welkom.

Door meteen aan de gang te gaan heb je de Kyte al een beetje kunnen leren kennen. De Kyte is idd vrij gemakkelijk warm te stoken en ondanks dat we in mei ook wel eens dit soort temperaturen hebben gehad, respect voor het proefkamperen zo vroeg in het seizoen!

Bij het opvouwen zijn er een aantal zaken waar je wel goed op moet letten. Het meeste leer je tijdens de instructie die je krijgt bij aflevering. Wellicht goed dat je je nog eens laat instrueren door een 'mede-Kyter'. Ik weet niet waar je vandaan komt maar wellicht is er iemand op het forum die je een keer kan helpen. Wij letten altijd (onder andere) op de volgende punten:

- Verticale rits links van de keuken een stukje omhoog doen zodat de sluiting ongeveer 30 a 40 cm boven het keukenblad komt.
- Ramen in slaapcabine een beetje open laten. Dit doen we ook met de kindertent zodat de lucht makkelijker weg kan. 
- Rits tussen de raamoverkappingen en de wagen aan de ene kant en tussen raamoverkapping en kindertent aan de andere kant, doen wij los. Voor zover ik me kan herinneren helpt dit het goed invouwen van de kindertent.
- Buizen van raamoverkappingen LOS ophangen zodat ze een eindje los hangen. Hiertoe van de groene bevestigingsbandjes de laatste nemen.
- Deur ritsen wij los zodanig dat je hem geheel op de keuken kunt leggen.
- Vergeet het stompje van de mast niet terug te zetten en een slag te draaien (staat omschreven in handleiding die hier op het forum is te vinden).
- Het vouwen vraagt wat oefening en een goede instructie over de volgorde. Maar opzich leert dit vanzelf.

Op meer aandachtspunten kom ik zo niet. Ik weet niet of iemand nog aanvullingen heeft?
Gelogd

hiker

  • Gast
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2014, 12:12:13 pm »

Bedankt voor het warme welkom.
Wij wonen in midden Friesland en zijn een gezin van 4 + hond.

Ja, het was voor de dames wat koud 's avonds in de tent ondanks de verwarming. De mannen hadden er minder last van. Maar met fleece en lekker kleding ging het prima.
Alleen de zorg van alles droog krijgen om op te vouwen. Maar dat is gelukt. Nu staat hij weer ter luchten op de oprit. Vanmiddag ga ik hem lekker van buiten wassen en alle 'plekjes' ontdekken.

Omdat we bij HK een offerte hadden laten maken voor een nieuwe Kyte, hebben we besloten, nu we een MP-er hebben, om een (grote) beurt te laten uitvoeren en wat aanpassingen te laten doen.
(Dat kan natuurlijk ik ongetwijfeld ook zelf, echter vrouwlief heeft liever dat het bij HK wordt gedaan (klein beetje schuldgevoel na de offerte). Zodra we hem dan weer ophalen willen we de opzet- en invouw  instructie erbij.)
- kluis
- bigfoots
- reparatie grondzeilogen
- slijtplek softtop.
- watervoorziening vervangen
- etc.

Vooral het invouwen van de kindertent: dat is niet lastig, hij komt er wel op, maar het kan m.i. beter. En wat te doen als het grondzeil vies is. Dat zal vast en zeker handiger kunnen zodat het doek schoon blijft.

Wat ga ik verder zelf doen:
- de 'traanplaat-disselbak' aanschaffen
- ophangpunten maken voor de buizen in de bak. (Nog even zoeken op het forum wie dat ook zo heeft en hoe die disselbak vast gemaakt moet worden.)
- electra in de keuken en stopcontacten in de bak

Zodra het weer echt mooi wordt gaan we weer eens proef inpakken, zo van wat moet waar. Gister op Texel zat de sleutel om de pootjes op te draaien in de bak... ::) Gelukkig was er een aardige buurman die zijn accuboor-pootjes-opdraai-unit even ter beschikking stelde.


Gelogd

hiker

  • Gast
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2014, 04:08:34 pm »

Hier wat sfeer plaatjes van 24, 25 en 26 februari! Kyte uitproberen op De Krim op Texel
Let op de labels aan de stoelen!! Voordat we weggingen moesten we nog even langs de Vrijbuiter voor stoelen, krukjes, kachel, borden/bestek, deurmatje..





Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2014, 04:16:55 pm »

- bigfoots zelf aanschaffen is goedkoper

En wat te doen als het grondzeil vies is. Dat zal vast en zeker handiger kunnen zodat het doek schoon blijft.
Wij doen hier worteldoek onder. Kan het water weg en blijft het grondzeil schoon.


BTW Veel plezier met jullie Kyte :).
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2014, 06:16:01 pm »

Jaloers :) wij zitten nog te wachten op een nieuwe kyte en dromen al van al het nieuws. Wel goed om te lezen dat de kyte goed warm te stoken is...... Hoe had je hem verwarmd? Nou heel veel plezier en ik de kd af wij al even enthousiast worden. Zeker als ik al lees dat je je kyte even aan de andere kant van het veld heb gezet hahahaha bij onze vorige vouwwagen waren we een dag bezig.......

Hmmmm wij dromen nog even verder......
Gelogd

hiker

  • Gast
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2014, 06:38:54 pm »

@Lien: bedankt voor de tip. Ik wist wel dat het eenvoudig was, en heb zojuist vrouwlief overgehaald. Voor €75 zijn ze hier zaterdag!

@Wammus: Het rare is dat het uitruimen van de tent, en vervolgens alles over het veldje (40 mtr) zeulen, meer zweet en tijd koste dan de Kyte opvouwen, duwen en opzetten. Moet er wel bij zeggen dat we hem 'half' hebben opgezet met de alleen noodzakelijke haringen. Dit om hem te luchten en drogen.
Kan me heel goed voorstellen  hoe graag je hem wilt. Wij moesten wel 2 weken wachten voor we hem konden zien en meenemen.

Vanmorgen weer uitgevouwen om nog meer te drogen en wat spul eruit te halen. (Gas had ik vergeten af te sluiten :I ) Vanmiddag heb ik hem met spons en aan aantal emmers warm water schoon gemaakt. Hij was best vies, vooral onder de zeilrand die aan de trailer vast zit.

We hebben hem nu, na weer een filmpje te hebben bekeken weer opgevouwen, en de kindertent ligt er nu beter en beter bij. De keuken en deur is nog even een ding.

Nu nog een stallingsplek in de buurt vinden, waar we hem wel direct kunnen weghalen zodra het mooi weer is.

En voor de rest staat hij er weer netjes bij.
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2014, 06:52:27 pm »

Allereerst gefeliciteerd met jullie aankoop, daarnaast respect
Gelogd
Groeten,

Erik

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2014, 07:05:18 pm »

Hier wat sfeer plaatjes van 24, 25 en 26 februari! Kyte uitproberen op De Krim op Texel
Ik heb jullie dus gemist. Even een verklaring voor de niet Texelaars. Op de krim is een kinderspeelpardijs gesitueerd die vrij toegangelijk is. Dus in het weekend komen veel Texelaars met kinderen daar.
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2014, 07:08:07 pm »

Die kromme stok is idd niet helemaal goed denk ik. Je hebt dan of de spanband (aan de achterkant) te strak aangetrokken, of de stok moet 1 gaatje zakken...

Verder, heel veel plezier er mee!
Gelogd

hiker

  • Gast
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2014, 07:10:58 pm »

Als jullie hem toch naar HK brengen laat dan direct even het extra lapje monteren in punt waar de mast is bevestigd, als dit niet al gedaan is.

Vraagje, komt het door de foto of staat jullie carbon zo krom. Misschien wat te strak opgezet? De zijkanten van de luifel zou je wellicht in de lijn van de tent kunnen plaatsen, hierdoor komt de punt iets hoger. Kan niet altijd, afhankelijk van de ondergrond, maar goed.

Goeie tip. Zal kijken of die modificatie er op zit (als de softtop er weer afgaat.)

En que carbon stang......geen idee. Gewoon de stang op de 'voet' gezet en daarna hem uitgeschoven. Ik heb me wel afgevraagd hoe ver je die carbonmast moet uitschuiven, of wel: met hoeveel kracht moet je een bepaalt gat halen.

En begrijp ik het goed dat (op de foto) 'de lijn' vanaf de kindertent naar voren t/m de luifel een rechte lijn moet zijn? Hier hebben we eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden. (  :) Weer een tip!!  :) )
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #12 Gepost op: februari 27, 2014, 07:51:02 pm »

Proficiat met jullie nieuwe klapper, en veel plezier er mee
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #13 Gepost op: februari 27, 2014, 08:04:14 pm »

Welkom en stoer dat jullie hem al gebruikt hebben zeg.
Ik zou zegen kom naar de vouwwagenclub meeting daar zijn ook een paar kytes bij.
En kan alles onder het genot van . . . doorgenomen worden.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

hiker

  • Gast
Re: Voor ons een 'Nieuwe' Kyte
« Reactie #14 Gepost op: februari 28, 2014, 06:56:22 pm »

Zo vandaag al een lijstje spullen besteld via internet en bij HK de Bigfoots geannuleerd:

- Disselbak
- U-bouten ter bevestiging db
- Bigfoots, disselhoes, zwengel, waterpasje

Morgen gereedschapklemmen halen. Weet net welke maat.

Ik zal wat foto's maken van alle montage..
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal