Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000  (gelezen 3335 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Gepost op: augustus 02, 2018, 10:06:33 am »

Hoe het zo kwam dat er sinds gisteren een HK in de tuin staat: Wij hebben al een aantal jaren een HK Utopia Stormtent. Het begon ons wat tegen te staan dat opzetten en afbreken veel tijd in beslag neemt. Op de camping in Duitsland stond er een Cocoon naast ons, die we ook even van binnen hebben mogen bekijken. Erg leuk en passend bij wat wij zoeken, het tentgevoel, maar dan met een beetje meer comfort.

Deze week al wat rondgezocht en zowel in Bunnik bij ons in de buurt in de showroom gaan kijken als bij een particulier. Mooie dingen, maar die prijs. Voor een 13 jaar oude wordt nog gerust de helft gevraagd wat hij destijds gekost heeft. Budget is nu nog wat beperkt, dus wat doen we, doorsparen of niet? Op Marktplaats ineens een mooie voor een hele leuke prijs, maar helaas na afspraak is er toch afgezegd omwille van hogere biedingen. Er komen er vast nog veel meer te koop na de zomervakantie, maar we willen eigenlijk graag nu al proberen of het wat voor ons is en het kriebelt.

Dan maar besloten het anders aan te pakken. Hier in de buurt stond een oude voor een prikkie. Laten we die proberen en kijken of we het wat vinden. We kunnen altijd over een tijdje weer upgraden.

Op de velgen staat 1999. Het is naar mijn idee wel een bijzondere, want nog niet het bekende buizenframe op Al-Ko chassis. Het is een meer klassieke aanhanger op Knott chassis. Wel echt een Cocoon-tent. Geen lattenbodem en ook niet opklapbaar. Bagage kan je voor en achter bij door de klep open te maken. Ik voeg wat foto's bij. Het nummer op de zijkant van de dissel lijkt wel of hij oorspronkelijk uit verhuur komt? Wie kent dit vroege type Cocoon en zijn hier nog folders of andere informatie van?

Gisteren alle lampjes nagelopen. Er zijn vorig jaar nog nieuwe banden op gezet. Tentdoek heeft op een paar plekjes beschadigingen, we gaan er eerst volgende week een weekje mee weg en daarna zoek ik een zeilmakerij op die dit kan repareren. Verder ziet het doek er best nog goed uit, moet waarschijnlijk wel geimpregneerd worden - de vorige eigenaars hebben het een keer schoongemaakt. Dus hierbij onze low/no-budget Cocoon voor de uitprobeerfase. Lekker uitproberen, een beetje liefde geven en dan zien we later wel weer.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #1 Gepost op: augustus 02, 2018, 10:38:59 am »

Gefeliciteerd met je aankoop. Zo zijn wij ook ooit eens begonnen. We kregen van familie een oude Scout voor niets. Als ik hem van te voren had gezien had ik hem niet willen hebben. Maar ja, op moment van overdracht zeg je niet, doe toch maar niet.
We zijn er één jaar mee op vakantie geweest en ontdekten gelijk wat handig en minder handig was aan een vouwwagen. Ik geloof dat we de Scout het zelfde jaar weer weg hebben gedaan en kochten toen onze eerste eigen vouwwagen. Een Smitveld waar we nog jaren plezier van beleefd hebben. En ondertussen zitten we lekker onder de luifel van onze Kyte.

Ondertussen zijn de kinderen groter en veranderen ook de wensen aan je vouwwagen.
Dus geniet van wat je hebt en onthou wat je de volgende keer anders wil.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2018, 10:51:50 am »

Een heel avontuur, leuk hoor!
Op dezelfde wijze hebben wij een paar jaar terug een oude Astro gekocht, ook om uit te proberen. Het gekke ding paste ons echter als een (oude😉) jas en we willen eigenlijk echt geen andere meer. Omdat de onze wel erg slecht werd hebben we hem vorig jaar wel vervangen door een beter exemplaar, van hetzelfde bouwjaar maar in veel betere staat. Zo kan het dus ook lopen met zo'n oud probeerseltje ;)
Oja, tear-aid kan goede diensten bewijzen bij kleine reparaties aan het tentdoek. Misscgien scheelt je dat een dure rekening bij het atelier. Succes!
Gelogd

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2018, 11:40:54 am »

Ik zie ook zeker wel dingen die ik anders zou willen in een volgende. Hier kunnen bijvoorbeeld geen fietsen op; geen V-dissel en geen trailerhitch. Absoluut een nadeel in mijn ogen. Dus deze is zeker tijdelijk. Toch vind ik dat van die oude jas ook een mooie metafoor. We gaan ook zeker kijken wat we hier leuk en fijn aan vinden.

Aan de andere kant ben ik ook wel avontuurlijk. Gewoon proberen en over een tijdje dan iets mooiers waar we dan ook extra van zullen genieten. Bovendien vinden wij het ook helemaal niet erg om een iets oudere te hebben mits technisch in orde. En daarmee ook voor een leuk prijsje plezier hebben en genieten van het kamperen. En misschien ook wat meer trekken dan we nu met de tent kunnen.

Ik zal komende week wat foto's maken als hij op de camping staat.

« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2018, 11:42:45 am door August »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #4 Gepost op: augustus 02, 2018, 05:35:32 pm »

Dit model Cocoon heb ik wel eens vaker op Marktplaats voorbij zien komen. Verder weet ik er niets van. Maar je kunt er mooi ervaring mee op doen en in de toekomst een modernere kopen. En je weet meteen wat je wel en niet wilt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2018, 10:42:18 pm »

Volgens mij heet dit type een cocoon export.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2018, 06:09:03 am »

Volgens mij heet dit type een cocoon export.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die naam kwam bij mij ook als eerste naar boven. Maar wist het  niet zeker.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #7 Gepost op: augustus 03, 2018, 10:26:37 am »

Bedankt, dat is het. Een Cocoon export, soort basic versie van de Cocoon. Ik zie hem nu ook in de prijslijst van 2005 staan.

Citaat
Holtkamper Cocoon Export €4345,-
Instapmodel. Merkloze transportaanhanger met daarop
gemonteerd het Holtkamper Cocoon tentgedeelte. Standaard
features en Cocoon opties zijn niet van toepassing.

Specifiek Cocoon Expedition:
COC400 Membrane Airco uitvoering, meerprijs €495,-
COC117 Driehoekig windscherm deurzijde Cocoon €135,-
COC124 Uitritsbaar luifelwindscherm disselzijde Cocoon, afwasbaar (i.v.m.keuken) €145,-
COC126 Wagenschort Cocoon (achterzijde) €175,-
COC130 Tropical binnentent Cocoon, voorzien van veel muskietengaas (scheidingswand vervalt) €395,-
COC136 Uitritsbare uitbouw met kuipgrondzeil (alleen Cocoon Expedition) €275,-


Die we nu hebben heeft wel de uitritsbare uitbouw met kuipgrondzeil (soort XL uitvoering dus). Dus lekker een kind daar leggen en dan nog een klein tentje los erbij voor de andere twee.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2018, 10:51:33 am door August »
Gelogd

aerodeck

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 50
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone T&T
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #8 Gepost op: augustus 03, 2018, 01:29:41 pm »

Dat nummer op de zijkant van de distel kan natuurlijk ook voor de stalling zijn. Wij hebben ook een dergelijk nr op onze distel staan.
Gelogd
Had: Holtkamper Flyer Membrane (2002)
Heeft: Aart Kok Livingstone T&T (2015)

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #9 Gepost op: augustus 03, 2018, 02:31:41 pm »

Oh ja, ik heb nul ervaring met stalling, dus dat is een goede verklaring.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2018, 03:07:21 pm »

Ik heb ook zo'n nummer van de stalling  :J
Gelogd

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #11 Gepost op: augustus 06, 2018, 10:09:05 pm »

Zo, we staan in Twente. Opzetten ging voorspoedig. Hier vast een paar foto's. Een vraag die bij mij op kwam is waar de ritsen onder en bovenop de luifel voor zijn? De luifel is volgens mij sowieso korter dan van het huidige type. Er zijn ook geen zijwanden.

Inpakken thuis ging lekker snel, geen zware tent te tillen. Lekker veel spullen in de bak voor vijf personen, bijna niets in de auto. Straks het slapen eens proberen.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2018, 10:10:36 pm door August »
Gelogd

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #12 Gepost op: augustus 19, 2018, 06:52:37 pm »

Na de vakantieweken tijd voor een korte beschouwing en voor wat onderhoud.

Op de camping hebben we ook best nog wat regen gehad. De tent bleef goed droog, op enkele plekjes aan de zijkanten na, maar daar zullen we wat impregneerspray voor gaan gebruiken. Al met al een goede test dus om een weekje in Nederland weg te gaan.

De vouwwagen deed het verder prima en we hebben er prettig mee kunnen kamperen met een klein tentje erbij. Twee kinderen in het tentje en eentje in het extra uitbouwtje achterin (M? precies goed voor één luchtbed). Het is zeker gemakkelijker en sneller dan de grote Utopia stormtent, die ook nog eens heel wat weegt en veel ruimte in beslag neemt in huis.

De luifel is volgens mij echt korter bij deze variant dan bij de meeste Cocoons, met slechts 1,40m. Als het regent kun je er niet echt onder bivakkeren. We overwegen sterk indien mogelijk voor een leuk bedrag om hier een stuk aan te laten zetten als ik toch naar een zeilmaker ga.

Op één plek is de naad los van de tent en op een andere plek zit een winkelhaak in de stof. Dit wil ik bij een zeilmaker laten repareren. Ik heb foto's gemaakt zodat ik eerst een prijsindicatie kan krijgen. De tent heb ik er vandaag helemaal afgehaald zodat ik hem makkelijk weg kan brengen. Gelijk ook de binnen/slaapcabine een wasbeurt gegeven en de bestaande topper had ik eerder al in bad gewassen.

Er zijn ook wat van de plastic ogen weg van het grondzeil, zijn deze eigenlijk los te verkrijgen bij Holtkamper of elders?

Minpuntjes van deze export uitvoering zijn de enkele dissel die een fietsendrager wat lastig maakt (niet onmogelijk), en het feit dat je alleen voor en achter bij de bagageruimte kunt i.t.t. de bekende Cocoon uitvoering waar je de lattenbodem omhoog kunt halen. Feitelijk ligt hier een heel grote plaat hout vastgemaakt op de aanhanger waarop de beugels voor het frame zitten geschroefd. Matras komt gewoon op die houten plaat.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2018, 06:55:35 pm door August »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #13 Gepost op: augustus 19, 2018, 09:51:38 pm »

@disselboom: kan je er niet een recentere aanhanger onder monteren? Maar dan 1 met een v-dissel.

Als de tent verder bevalt misschien een optie.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Klappen uitproberen met een oud model Cocoon 1999/2000
« Reactie #14 Gepost op: augustus 20, 2018, 12:28:30 pm »

Grondzeil ogen kun je kopen bij ESVO
die hebben ook de lijm die je daar voor nodig hebt

de ogen kun je vinden op onderstaande link
https://www.esvocampingshop.com/nl/?subcats=Y&pcode_from_q=Y&pshort=Y&pfull=Y&pname=Y&pkeywords=Y&search_performed=Y&search_id=&q=grondzeiloog&dispatch=products.search
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal