Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Schokbrekers, onderstel Humbaur  (gelezen 10335 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Gepost op: februari 23, 2018, 02:00:32 pm »

Campooz maakt gebruik van een aanhanger van het merk Humbaur.
Wanneer je gaat zoeken op de website van deze Duitse fabrikant wordt je overweldigd door het aantal verschillende types   :?

Inmiddels heb ik, mee dankzij een Nederlandse Humbaur dealer, bevestigd gekregen om welk type het gaat; HA 102113-5
Op de website staat deze als 1.000 kg variant, maar die is identiek aan die van 750 kg.

https://www.humbaur.com/nl/aanhangwagens/eenassige-aanhangwagens/configureren/modell/ha-102113-5.html?no_cache=1&tx_kchumbaurproducts_trailers%5Baction%5D=show#info

Hier vind je ook:

- De gebruiksaanwijzingen de aanhanger
- Folder van de aanhanger-serie
- Overzicht van de accessoires ...  WW
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2018, 06:52:21 pm door ArnoldusWH »
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2018, 09:06:22 pm »

Complete set bij de Humbaur-dealer te koop met prima montage handleiding.
Gelogd

john_campooz

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Campooz - Fat Feddy
    • http://www.vouwwagenclub.info
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2019, 09:51:25 am »

Hi,

Was het een eenvoudige klus of viel het erg tegen?

plug & play?

hoor graag van je
mede campooz genoot.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2019, 08:58:11 pm »

Hi,

Was het een eenvoudige klus of viel het erg tegen?

plug & play?

hoor graag van je
mede campooz genoot.

Hoi John,

Kijk maar bij [projecten] https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21651.0

Daar staat mijn avontuur met het zelf aanbrengen van de schokbrekers.
Voor mij was het prima te doen.
Het lastigste was het boren in het chassis, ondanks een super accu-boor-machine en een scherpe boor !
Je moet de hoekstukken zelf uitlijnen en de plaats op het chassis bepalen.
Ik heb het stap voor stap omschreven.

Het is geen plug & play omdat er geen voorgeboorde gaten in het chassis zitten, dat was wel jammer.

Succes met de montage.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groet, Arno.
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2022, 11:08:16 am »

Wij hebben een Lazy Jack model 2021 en daar is het wel (min of meer) plug & play. Ik heb ervoor gekozen om zelf de schokdempers te installeren. Dat is namelijk een stuk goedkoper.
Bij levering (grote kampeerwinkel in Brabant) heb ik de bevestigingsplaten voor aan het chassis los bij de wagen gekocht (58,-!!! Voor 2 plaatjes en wat bouten en moeren). Hierbij de groene AL-KO schokdempers online gekocht a 30,- per stuk.
Mijn Campooz had al een bevestigingsoog voor de dempers aan de as zitten dus de steekplaatjes had ik niet nodig. De gaten in het chassis waren al af fabriek voorgeboord.
Wat blijkt nou: als je alles netjes monteert bij ontspannen as, dus de wagen volledig opgebokt, dan is de afstand van de 2 bevestigingspunten voor de demper te kort. Ik kwam op iets van 25cm uit, waar het minimaal 25,8cm moet zijn. De demper is dan dus eigenlijk te lang in volledig gecomprimeerde toestand. Dus op zoek gegaan naar een alternatieve bevestigingsplaat met het oog/gat op een andere hoogte. Deze vond ik uiteindelijk bij Masta aan hangers (voor -schrik niet- 11 euro per plaat excl bouten en moeren). De eerder gekochte platen heb ik dus maar netjes teruggebracht.

Nou rijst nog de vraag hoe monteer je de plaat aan het chassis? Met de hoek naar buiten of naar binnen.
Met de hoek naar binnen (je ziet dan van opzij de gehele schokdemper), geeft dat de demper iets meer in een rechte lijn loopt, maar bij het bevestigingspunt aan het chassis een wat onnatuurlijk hoekje moet maken, eigenlijk de verkeerde richting op als je de richting van de werkende krachten in ogenschouw neemt.
Op de Humbaur inbouwhandleiding die elders op dit forum te vinden is, wordt getoond dat je de plaat met de hoek naar buiten monteert. Dan zit de demper iets schuiner (tot 5 graden mag, omdat de uiteinden voorzien zijn van een rubber bus die kan kantelen), maar werkt de kracht wel meer tegen het bevestigingspunt aan. Daarnaast ziet het er van opzij wat netter uit. Uiteindelijk maar voor deze laatste optie gekozen omdat het zo in het boekje staat ;)

Een hoop overwegingen voor iets simpels als een schokdemper.

De alternatieve plaat die ik kocht, heeft trouwens 3 voorgeboorde gaten, zodat je de demper op verschillende hoogtes kunt monteren. De middelste was prima met een hart-hart afstand van iets minder dan 27cm.
Zie ook bijgevoegde foto’s en een schematische tekening van de gebruikte plaat. De eerste foto’s tonen de situatie zoals hij conform de handleiding moet zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2022, 11:09:56 am door Seb »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #5 Gepost op: januari 14, 2022, 05:56:37 pm »

Ik zou ook voor de laatste optie kiezen. Ziet er gezonder uit en zoals je zelf al schrijft
Je wiel zit er immers toch voor en tijdens het rijden zie je er niets van :)6]
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #6 Gepost op: januari 14, 2022, 09:08:39 pm »

Theu ik zie dat de foto volgorde niet klopt met de montage opties die ik in de tekst aangeef. Ik heb de methode van de inbouwinstructie gekozen en dat is zoals op foto 1 en 2 is te zien. De demper verloopt daarmee iets schuiner maar de kracht werkt op een natuurlijkere manier tegen de steun aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2022, 09:18:04 pm »

Oh…. :-)
Afgaande van de foto’s zou het niet mijn keuze zijn. Maar ik denk dat je dat al begreep. :)6]
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #8 Gepost op: januari 15, 2022, 09:36:04 am »

Theu ik zie dat de foto volgorde niet klopt met de montage opties die ik in de tekst aangeef. Ik heb de methode van de inbouwinstructie gekozen en dat is zoals op foto 1 en 2 is te zien. De demper verloopt daarmee iets schuiner maar de kracht werkt op een natuurlijkere manier tegen de steun aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb ze gemonteerd volgens methode onderste foto’s dus schokbrekers aan de buitenkant.
Er vanuit gaande dat de beugel voldoende stijfheid heeft maakt het voor de kracht overdracht weinig uit, sterker nog: die is beter bij montage aan de buitenkant omdat het punt waar de kracht aangrijpt vlak onder het verticale vlak van je chassis ligt.

Onderste methode is gewoon beter voor levensduur van je schokbreker dus voor mij is dat leidend.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #9 Gepost op: januari 15, 2022, 10:26:51 am »

Op zich was dat mijn eerste gevoel ook, hoe rechter de lijn, hoe beter. Echter waarom zou Humbaur dan in hun handleiding aangeven dat het andersom moet? Toch esthetisch aspect?
Ga dan de zaak toch maar ombouwen.
Dank voor jullie inzichten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2022, 10:28:30 am door Seb »
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #10 Gepost op: januari 15, 2022, 05:51:23 pm »

Ik heb mijn schokbrekers gemonteerd zoals door Humbaur wordt aangegeven.
De hoek van het profiel naar buiten en de schokbrekers aan de binnenzijde van de beugel.
Ik heb een complete originele set gekocht, bij een Humbaur dealer in Nederland, compleet met schokbrekers, zoals op de foto eerder in dit topic.

Ik een ander topic heb ik mijn montage van de hele set beschreven.
Inmiddels heel wat kilometers gereden, ook over slechte wegen.

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21651.15
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2022, 06:25:30 pm »

Die post had ik idd ook gevonden. Daar vond ik ook de foto van de inbouw instructie. Dank daarvoor.

Het issue met de nieuwe modellen is dus dat de as al een bevestigingsoog heeft en de gaten in het chassis al zijn voorgeboord. Op zich heel fijn, maar de standaard montageplaat past nu dus niet goed meer. Bij de kampeerwinkel begrepen ze niet waar ik het over had, want daar monteerden ze deze combinatie met de groene AL-KO dempers gewoon onder de Campooz als de klant het wil. Er stonden er destijds nog een paar op uitlevering te wachten en daarbij viel me op dat de bevestigingsbout aan de aszijde van binnen naar buiten was gestoken. Conform instructie van AL-KO moet de bout echter van buiten naar binnen. (Kop moet aan de wielzijde zitten, schijnt veiligheids issue te zijn)
Om die bout vanaf buiten erin te krijgen, moet het wiel eraf en dus de wagen opgebokt. In dat geval is de as ook ontspannen en de afstand tussen de bevestigingspunten van de demper het kortste. Dan pas merk je dat het niet past.

Als je het wiel er niet af wil halen (kost namelijk tijd=geld) dan moet de bout van binnen naar buiten, MAAR… dan is de as dus nog belast en de afstand tussen de twee bevestigingspunten groter. Dan past de demper er wel tussen, maar dan kan hij in theorie wanneer de as tijdens het rijden over een hobbel volledig uit veert, een flinke oplawaai krijgen met risico op schade aan demper of bevestigingspunten.

Met de alternatieve bevestigingsplaat met 3 mogelijke montageplaatsen ipv 1, los je dit issue op.

Wellicht handig voor toekomstige mede campoozers die de dempers willen inbouwen om rekening mee te houden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2022, 06:42:35 pm door Seb »
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #12 Gepost op: januari 15, 2022, 06:51:00 pm »

De bout voor bevestiging van de schokbreker aan de as zijde moet volgens mij just met de moer aan de binnenkant. Het idee daarachter is dat als de moer los zou lopen, de bout er uit valt en de schokbreker los hangt.

Bij montage zoals op de foto eindigt de bout in je band, met alle gevolgen….
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #13 Gepost op: januari 15, 2022, 06:54:38 pm »

Tja, zeg het maar…always fit the screw head on the tyre side….
Plaatje komt uit de catalogus van AL-KO
#confused


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Schokbrekers, onderstel Humbaur
« Reactie #14 Gepost op: januari 15, 2022, 07:04:04 pm »

Lastig, met al die tegenstrijdige informatie…zie deze link naar montage video van AL-KO https://youtu.be/wh1NBeANUrQ
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal