Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Koken op de cadac skottel braai  (gelezen 51904 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruijtjes

  • Gast
Koken op de cadac skottel braai
« Gepost op: augustus 26, 2012, 10:42:11 am »

Hoi hoi

Wij hebben een skottel braai en nu hoor ik hier en daar dat men er heel veel mee kan.
Bv broodjes bakken / afbakken, hoe doe je dat? :?
Pizza bakken, hoe doe je dat en maak je dan verse of koop je diepvries? :?

Ik vind het een leuk ding maar heb nog niet alles ondekt, we grillen vlees, bakken pannekoeken en maken risotto. Meer nog niet gedaan.

Graag lees ik wat jullie er allemaal mee doen en kunnen en vooral een uitleg hoe je dat dan doet..  KK
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2012, 11:06:25 am »

Wij bakken er idd broodjes op af, dit deden we eerst op de gladde plaat met het deksel erop maar omdat de broodjes dan wel snel erg donker worden aan de onderkant hebben we bij de Blokker een rond bbq rooster gekocht en die leggen we dan boven de platte plaat(steunt op de randen) en dan gaat het beter!

Diepvries pizza's doen we op dezelfde manier.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2012, 11:24:34 am »

http://www.skottelbraai-recepten.nl/

http://www.kokenopdecamping.nl/web/vegetarische-recepten

Wij bakken al jaren pizza, kopen verse bodem en bedekken naar smaak. Gladde plaat erop, pizza erop en deksel.

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2012, 11:29:19 am »

Wij hebben de skottel nu voor het 2e jaar. Mijn ervaring tot nu toe is dat je voor oven-achtig gebruik de brander niet te hoog moet zetten en de tijd moet nemen om met het deksel er op de boel goed op temperatuur te laten komen. Dan is het (af)bakken van broodjes en dergelijke heel goed te doen!
Gelogd

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Re: Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2012, 11:32:51 am »

Wij hebben de skottel nu voor het 2e jaar. Mijn ervaring tot nu toe is dat je voor oven-achtig gebruik de brander niet te hoog moet zetten en de tijd moet nemen om met het deksel er op de boel goed op temperatuur te laten komen. Dan is het (af)bakken van broodjes en dergelijke heel goed te doen!

Helemaal mee eens! Ik kook elke dag op de skottel, kan hem niet meer missen.

Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.781
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #5 Gepost op: augustus 26, 2012, 11:45:34 am »

Dit even verplaatst naar Kokkerellen op de camping, onder deze afdeling ook nog diverse topics met antwoorden op de gestelde vragen.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Ruijtjes

  • Gast
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2012, 12:23:29 pm »

De site koken op de camping is inderdaad erg leuk  :zw

Hoe weet je wanneer de skottelbraai warm genoeg is voor het afbakken van de pizza of broodjes.ik las op de site koken op de camping; 200Graden.... Maar ja hoe weet je dat dan? Hebben jullie een temperatuur meter? Of andere handige tips?

http://www.kokenopdecamping.nl/web/skottelbraai-recepten/diverse-recepten/599-pizza-opwarmen-a-broodjes-afbakken
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2012, 01:26:55 pm »

Ik zet de brander laag en ga eerst rustig een biertje of een glas wijn drinken. Dan houd ik m'n hand eens boven de deksel en als de lucht warm genoeg aanvoelt begin ik...  8) Ik meet dus niets, het is een kwestie van gokken. Een tien minuten wachten is meestal voldoende.
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2012, 01:38:57 pm »

Wij bakken er idd broodjes op af, dit deden we eerst op de gladde plaat met het deksel erop maar omdat de broodjes dan wel snel erg donker worden aan de onderkant hebben we bij de Blokker een rond bbq rooster gekocht en die leggen we dan boven de platte plaat(steunt op de randen) en dan gaat het beter!

Diepvries pizza's doen we op dezelfde manier.

kan zulke roosters dan los kopen?? Maar je doet wel de deksel erop?? Wij hebben geen deksel want dat is dan zo enorm groot ding om mee te nemen. Maar het is wel fijn als je zelf pizza's zou kunnen bakken. Hoe doen jullie het dan om bijv pannenkoeken te bakken??
Gelogd
Jevipro

nikkel1964

  • Gast
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2012, 01:57:03 pm »

De Weber BBQ roosters passen ook op de skottel. Die van 48 cm geloof ik. Het deksel is voor voor de ovenfunctie (maar ook voor het grillen van dikkere stukken vlees) eigenlijk onmisbaar. Ik schroef altijd de handgreep er af tijdens transport, dat scheelt weer bij het opbergen. Pannenkoeken gaan bij ons in de paella-pan. Het zou ook op de bakplaat (onderzijde van de grill-plaat) kunnen maar deze pan gebruiken wij toch al vrij veel.

Krijgt er al iemand trek??  :P

Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #10 Gepost op: augustus 26, 2012, 02:01:43 pm »

wat is nu weer een paella pan?? en die roosters kan je los kopen??
Gelogd
Jevipro

nikkel1964

  • Gast
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #11 Gepost op: augustus 26, 2012, 02:07:52 pm »

wat is nu weer een paella pan?? en die roosters kan je los kopen??

Dat is zeg maar een grote koekenpan als uitbreiding op de skottel:

http://www.vrijbuiter.nl/barbecues/cadac-skottelbraai/cadac-paellapan/

Wij vinden 'm voor éénpansgerechten handiger dan de skottel zelf. De Weber roosters zijn inderdaad los te koop. Bij De Vrijbuiter liggen ze zelfs in de 'Cadac-hoek' als optie voor de skottel  ;)
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #12 Gepost op: augustus 26, 2012, 02:26:51 pm »

kan zulke roosters dan los kopen?? Maar je doet wel de deksel erop?? Wij hebben geen deksel want dat is dan zo enorm groot ding om mee te nemen. Maar het is wel fijn als je zelf pizza's zou kunnen bakken. Hoe doen jullie het dan om bijv pannenkoeken te bakken??

Gewoon ff zoeken bij de meeste zaken waar ze bbq's verkopen hebben ze ook losse roosters, wel ff meten hoe groot hij moet zijn. Het deksel heb je wel echt nodig anders kan je er geen oven van maken.

Wij bakken pannekoeken op de gladde plaat maar je kan ook alleen de pannenhouder gebruiken met daarop een gewone koekenpan.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2012, 10:00:32 pm »

De originele schaal gebruiken wij niet meer, maar gebruiken hiervoor in de plaats de paellapan. We vinden deze veel handiger en makkelijker schoon te maken ivm anti-aanbaklaag. De paellapan gebruiken we voornamelijk voor de éénpansgerechten. Voor pannenkoeken en (diepvries)pizza's gebruiken we de platte kant van de grillplaat. Ook wij schroeven het handvat van de deksel af.
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Koken op de cadac skottel braai
« Reactie #14 Gepost op: augustus 27, 2012, 12:52:51 pm »

ZO, net 3 lekkere weken gehad en door het mooie weer veel buiten gekookt. Wij gebruiken de skottel voor alles.
We hebben.... de schaal, het rooster, de grilplaat (achterkant glad voor pannekoeken) en de deksel.
Wij hebben ook een matje om in de schaal te leggen zodat het niet aanbakt en de schaal redelijk schoon blijft.

We hebben er zo'n beetje alles er al op gemaakt en ook broodjes afgebakken. Inderdaad even op de laagste stand en zo mogelijk uit de wind. Dan gewoon een minuutje of 15, dan zijn ze wel gaar. Regelmatig keren voorkomt zwart worden.

Zonder deksel kun je er alleen op barbequen of roerbakken.
 Er zijn op internet ook sites waar je het volledige assortiment kunt zien en ook op Marktplaats staat wel het 1 en ander aangeboden.

Schoonmaken van de skottel:
Als we op de camping zijn wassen we het gewoon af zo goed als dat gaat.
Thuis smeren we alles in met groene zeep en stoppen we het in een vuilniszak (grote)
dan een klein glas amonia erbij zetten en 24 uur laten weken. (niet ondertussen gluren want de lucht is @#$@$  >:(
Na 24 uur zit al het vet los en haal je het er zo vanaf met een doekje.

Succes en veel plezier ervan
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal