Vouwwagenclub.info
(Openbaar)Kamperen => Reizen => België => Topic gestart door: eriktiel op juli 05, 2016, 02:13:21 pm
-
Auto’s met caravan omrijden bij Luik
Op de E40 bij Luik zijn uitgebreide werkzaamheden aan het viaduct over de Maas. Tot eind 2016 is daarom de rijbaan op het viaduct in beide richtingen versmald. Bijzonder smal is de invoegstrook bij knooppunt Cheratte voor verkeer vanuit Maastricht naar Luxemburg. Deze mag dan ook alleen worden gebruikt door personenauto’s zónder aanhanger of caravan.
Al het overige verkeer moet omrijden door eerst de E40 richting Aken te volgen. Dit geldt dus voor campers, bussen, vrachtwagens en auto’s met caravan.
Bij de afrit naar het Shell tankstation (Aire de Tignée, afrit 36-bis) kan er worden gekeerd en komt men via de E40 richting Brussel alsnog op het viaduct en de ringweg van Luik. De omleiding staat aangegeven met oranje borden met de tekst “déviation”. De werkzaamheden aan het viaduct leveren dagelijks files op. De ANWB raadt daarom aan om indien mogelijk een andere route te kiezen.
Bron anwb
-
Daar is hier https://www.camping-frankrijk.nl/forum/topic.aspx?id=43874 ook veel over geschreven.
-
Dank je wel voor de tip!
-
Wij gaan die kant op.
Bedankt voor de tip ik heb hem opgeslagen.
-
Goed opletten daar! Fijne vakantie.
-
Ik wilde Maastricht sowieso al vermijden, nu dus ook Luik, komt goed
-
Voor de terugweg, kun je enige tijd in de file staan om de afslag Maastricht te nemen.
Vlak voor de Maas, rechtse baan is voor afslag Maastricht. middelste baan is voor rechtdoor, linker. ?
Op 29 juni (in de spits) stond de middelste baan vol vrachtwagens, zeer langzaam.
-
ja klopt ja..vorig jaar een uur voor die brug stil gestaan!! rechts aangehouden...en dan komt afslag Maastricht..de 'vlugge jongens' die links ervoor bij wilden moésten rechtdoor! en konden de afslag niet nemen..hahaa...dit jaar overweeg ik om na Luxemburg Brussel aan te houden..is voor mij maar 20 km om.
-
Bedankt voor de tip, ik neem nu denk de route Eindhoven, Hasselt en dan de ring om Luik richting Luxemburg
-
Is er ook een route via Dld om Maastricht en Luik te omzeilen en toch op de weg naar Bastogne uit te komen? :?
-
Is er ook een route via Dld om Maastricht en Luik te omzeilen en toch op de weg naar Bastogne uit te komen? :?
Dusseldorf-Keulen-Bitburg-Prum-dasburg etc
-
Bij de ANWB staat dit:
Dus als ik het goed begrijp, mag je de smalle afrit bij de invoegstrook bij knooppunt Cheratte met caravan niet gebruiken.
Je moet dan eerst de E40 richting Aken een klein stukje volgen.
Vervolgens bij het eerste Shell station (Aire de Tignée, afrit 36-bis) kun je keren om zo via de andere kant van de snelweg E40 alsnog de brug over de Maas te nemen. Kaartje ANWB: http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/buitenland/2016/juli/omleiding-luik-zomer-2016.gif (http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/buitenland/2016/juli/omleiding-luik-zomer-2016.gif)
Maar, een vouwwagen is geen Caravan.
Ik kwam een foto tegen van de betreffende omleiding. Daar zie je heel duidelijk staan wat de maximale afmetingen zijn van de voertuigen die er wel door mogen en kunnen. Een vouwwagen is minder of net zo breed als de auto.
De vraag is dan ook: geldt dit ook voor vouwwagens? Het lijkt mij dat wij er met onze klapkar gewoon langs kunnen rijden?
-
Bij de ANWB staat dit:
Dus als ik het goed begrijp, mag je de smalle afrit bij de invoegstrook bij knooppunt Cheratte met caravan niet gebruiken.
Je moet dan eerst de E40 richting Aken een klein stukje volgen.
Vervolgens bij het eerste Shell station (Aire de Tignée, afrit 36-bis) kun je keren om zo via de andere kant van de snelweg E40 alsnog de brug over de Maas te nemen. Kaartje ANWB: http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/buitenland/2016/juli/omleiding-luik-zomer-2016.gif (http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/buitenland/2016/juli/omleiding-luik-zomer-2016.gif)
Maar, een vouwwagen is geen Caravan. Een vouwwagen is minder of net zo breed als de auto.
De vraag is dan ook: geldt dit ook voor vouwwagens?
Wat ik begrepen heb wel. Alles met iets achter de auto.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Drukte te snel op verzenden.. nu met een interessante foto (vorige post) en aanvullende info.
-
Volgens de borden dat daar staan om rechtsaf te gaan mag je mijn inziens met je vouwwagen dat doen.
Ik ben er rond pinksteren ook gepasseerd en kon me niet herinneren dat ik niet met de vouwwagen er zou door mogen. Er waren inderdaad wel werken. Echter volgens deze foto lijkt er mij niet direct een probleem te zijn.
-
Als ik de borden goed lees mag je niet met een voertuig zwaarder dan 3,5ton of hoger dan 3mtr of breder dan 2mtr. daar langs.
-
En op het andere bord staat "deviation" en dan staat er een afbeelding bij van een auto met een caravan. Met andere woorden auto's met een aanhanger mogen daar niet invoegen/rechts af. Je voegt daar nl links in. De andere beperkingen zijn voor kleine vrachtwagens en grote bestelbusjes.
Je kunt toch niet verwachten dat ze voor ieder type aanhanger een aparte afbeelding plaatsen? Dan word het nog onoverzichtelijker! Ze hebben daar echt wel een reden voor. En meestal heeft dat te maken met veiligheid.
En dan ben je 20 minuten langer onderweg? Iedereen heeft het over als de klappert erachter hangt heb ik vakantie. Maar een hoop drukte over een klein stukje omrijden want dat scheelt 20 minuten zuivere biertijd. Nogmaals het is voor je eigen en andere hun veiligheid niet om je te pesten!
-
Het blijft in België onduidelijk voor wie wat nu geldt. Zelfde discussie (was) wel of niet door Luik. Die is opgehelderd.
Mee eens dat je dit onmogelijk voor elke combinatie op het bord kan plaatsen. Toch ben ik van mening dat hier heel bewust over caravans wordt gesproken. Het symbool is een caravan en ook de ANWB heeft het heel specifiek over caravans en niet over aanhangers / vouwwagens. Je hebt namelijk ook een verbodsbord voor aanhangers, dat zou dan veel duidelijker zijn.
De maximale hoogte, breedte en gewicht die er worden vermeldt zijn voor ons met klapkar geen beperking. Dus mijns inziens zou het wel mogen..
Eens kijken waar ik dit opgehelderd zou kunnen krijgen..
-
Theu, de borden met de aanduiding zijn gewoon wegwijzers en wegwijzers wijzen een richting aan, hebben geen enkel verplichtend karakter in verkeersboek.
De borden rechts zijn verbodsborden en geven dus aan wie in die richting niet in mag.
Kortom, de interpretatie van Paulvh is de correcte interpretatie.
De weg is er smaller, in hoogte is het beperkt en men gaat zware voertuigen beperken omdat het verkeer er anders nog meer gaat vertragen bij het afremmen en terug optrekken. Dat is de reden dat men die keuzes daar maakt. Heeft dus zeker te maken met veiligheid. Een snelheidsbeperking zal er zeker ook zijn. Maar het is hier duidelijk dat vouwwagens geen probleem zijn. Deze kunnen veelal nog vlot genoeg zijn in het verkeer, en zijn zeker niet te hoog en te breed om daar te passeren, anders moet je alle autoverkeer er tegen houden.
Het is zeker zo dat verkeersregels en vooral de borden in België niet altijd duidelijk zijn. Echter hier lijkt het heel duidelijk. De borden rechtdoor verplichten tot niets, en geven alleen informatie hoe men kan rijden, de borden rechts geven aan wie er niet in mag.
-
Ik zeg gewoon de omleiding volgen..die paar minuten op de vele uren die nog komen maken ook niet uit dan..
-
Wij zijn van plan om via Antwerpen en Brussel te rijden en bij Arlon de weg naar Longwy te nemen. Daarna via de A30 weer de A31 op, net ten zuiden van Thionville.
Hiermee ontwijken we zowel Maastricht als Luik.
Heeft iemand ervaring met deze route? En zijn er dingen waar we specifiek rekening mee moeten houden?
Verstuurd met Tapatalk
-
Brussel Aarlen zijn er eveneens wegwerkzaamheden, maar ik denk, zeker in het weekend, dat daar de fille impact veel kleiner zal zijn dan bij de werken in Luik.
-
Antwerpen..Brussel...Arlon...is opzicht makkelijke route als je maar voor de spits bij Antwerpen weg bent..de ring kan funest zijn...vanaf brussel naar Luxemburg is wel een flinke en lange weg omhoog. Maar goed te doen. Terug van Luxemburg naar Brussel hoef je hele stukken geen gas te geven..alsmaar omlaag...
-
Klinkt goed! Gaan we gewoon lekker vroeg weg.
Geldt die omleiding bij Luik ook voor de terugweg, of alleen heen?
-
Dit jaar al meerdere malen die route gereden. steeds was de afrit op de brug weer net even anders. En de ene keer was ik wel op tijd rechts, de andere keer net niet.... Stukje doorrijden, keren en vanaf de andere kant gaat het prima. Ik betwijfel of het 15 minuten extra kostte. Scheelde een hoop gedoe in de kleine ruimte, want man wat is dat smal daar.
-
We twijfelen nog even hoe we het precies gaan doen, maar ik denk dat wij en Maastricht en Luik gaan mijden. Heenweg naar Frankrijk is dat iets om, terug komen we uit het oosten van Luxemburg, dus waarschijnlijk wordt het dan Duitsland. Wij komen al uit het zuiden van het land, dus om gaan rijden via Brussel is voor ons wel heel erg ehh om :P
-
We twijfelen nog even hoe we het precies gaan doen, maar ik denk dat wij en Maastricht en Luik gaan mijden. Heenweg naar Frankrijk is dat iets om, terug komen we uit het oosten van Luxemburg, dus waarschijnlijk wordt het dan Duitsland. Wij komen al uit het zuiden van het land, dus om gaan rijden via Brussel is voor ons wel heel erg ehh om :P
Misschien Eindhoven, Hasselt een optie?. Je komt dan op de ring rond Luik uit en vervolgt weer de normale route.
-
Ja via Hasselt of eerst de a2 op richting Heerlen en dan stukje a76 via of Aken of Genk. We vertrekken op een zondagochtend dus ik verwacht niet veel drukte, maar toch.
-
Bij de ANWB staat dit:
Dus als ik het goed begrijp, mag je de smalle afrit bij de invoegstrook bij knooppunt Cheratte met caravan niet gebruiken.
Je moet dan eerst de E40 richting Aken een klein stukje volgen.
Vervolgens bij het eerste Shell station (Aire de Tignée, afrit 36-bis) kun je keren om zo via de andere kant van de snelweg E40 alsnog de brug over de Maas te nemen. Kaartje ANWB: http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/buitenland/2016/juli/omleiding-luik-zomer-2016.gif (http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/nieuws/verkeer/buitenland/2016/juli/omleiding-luik-zomer-2016.gif)
Zie ik op Google maps niet een afslag (bij Blegny) nog net voor deze Shell/Aire? Dat is toch ook mogelijk?
-
ik rij die 12 kilometer wel om (bij venlo duitsland in, en dan vanaf de andere kant komen, dan kan ik Luik helemaal ontwijken, en Maastricht ook)
-
Er zitten, denk ik, veel leaserijders bij de doorrijders. Zo lang mogelijk in Nl blijven en de tank nog even volgooien. Dan moet je bijna wel langs Luik.:-)
coleman - cheyenne
-
Wij zijn afgelopen maandag langs deze route gereden
en ik heb GEEN hinder ondervonden
wij gaan daar dan ook wel linksaf richting Vervier, dus hebben geen last van de afrit naar rechts, maar er was geen extra verkeer wat nu naar links MOEST en verder op moest omkeren
En ik ben een lease rijder, maar ik rijd deze route alleen omdat ik het prettiger vind dan Antwerpen - Brussel en dan naar Luxemburg
Niet omdat ik dan nog kan tanken in NL, maar ik kan dan ook wel met de tankpas van de zaak tanken in het buitenland :J
-
Beetje de boef uitgehangen: zowel heen als terug keurig door Luik. Lekker rustig en geen problemen gehad :-)
-
Wij kozen voor Heerlen - Aken - Verviers en dan binnendoor via Theux naar de e25. En ik doe het nooit meer. Helling van 10% en dwars door een dorpje. Het bespaarde volgens tomtom 9 minuten maar die had ik graag langer gereden.
-
zowel heen als terug probleemloos, vanaf venlo naar Aken, dan richting luik en net voor luik naar het zuiden (malmedy Luxemburg) probleemloos, was heerlijk rustig op de weg
-
Beetje de boef uitgehangen: zowel heen als terug keurig door Luik. Lekker rustig en geen problemen gehad :-)
+1 :)
-
+nog 1
-
+nog 1
hier idem...