Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP  (gelezen 8043 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

micsta

  • Gast
Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Gepost op: augustus 17, 2013, 08:23:57 pm »

Sinds kort walmen de branders van mijn bermkeuken jamet arizona 2001 . Ze geven aan de onderkant van mijn pannen allemaal roet.
De branders walmen op zowel hoog als half gas.
Dus ik handig als ik ben haal de boel even uit elkaar nadat ik eerst een nieuwe gasfles en een nieuwe drukregelaar heb geprobeerd.
Alles lekker schoon gemaakt van de sproeier tot de gasregelaar (  Echt alles dus ). Zat wat oud vet in wat ik dus verwijderd heb( verder niets bijzonders gezien ). Alles met perslucht doorgeblazen in tegenovergestelde richting ( wat liep als een zonnetje ).Gelijk even een nieuwe slang erop. Branderverdelers met een staalborsteltje even lekker laten glimmen. Alles weer op de juiste manier in elkaar gezet.
Lekker vlammetje erbij en wat denk je NOG STEEDS WALMEN.

WIE O WIE HELP MIJ IN DE BRAND. :( :( :(
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2013, 09:23:02 pm »

Een vlam gaat walmen wanneer er geen volledige verbranding is. En dit is wanneer er onvoldoende zuurstof toegevoegd wordt.
Ik ben verder geen kenner van gasbranders, maar zou het zo kunnen zijn dat de zuurstof toevoer belemmerd wordt?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2013, 08:54:30 am »

Onze keuken moet een drukregelaar van 30 Mbar hebben. De dealer had er nieuw eentje van 50 Mbar op gezet voor de CampinGaz 907 fles. IK vond het vuur altijd te hard gaan, maar roeten weet ik niet meer. We hebben nu een nieuwe keuken (oude had veel schade). Vorig jaar ben ik begonnen met een groene gasfles en een 30 Mbar drukregelaar. Hiermee hebben we geen roet onder de pannen. Maar op een gegeven moment was de ene gasfles leeg en heb ik onze oude 907 er weer op gezet met de 50 Mbar. Viel me meteen op dat er weer allemaal roet onder de pannen zat. Gelukkig was deze na een paar dagen leeg en heb ik de andere groene fles er op gezet, geen roet meer. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de 907 zo'n 3 jaar geleden heb laten vullen met LPG, butaan/propaan mengsel. De problemen met het walmen kunnen dus diverse oorzaken hebben. Kijk ook eens naar de drukregelaar. als die teveel druk geeft, zou het zomaar kunnen dat er te weinig zuurstof bij de vlam komt omdat de brander daar niet voor is ontworpen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

nikkel1964

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2013, 09:35:24 am »

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de 907 zo'n 3 jaar geleden heb laten vullen met LPG, butaan/propaan mengsel.

Euhhhh, kan/mag dat?? Het is toch de bedoeling die flessen om te ruilen?

Maar in mijn ervaring komt er van de butaanflessen (Campingaz) inderdaad meer walm af dan van de propaanflessen ("groene flessen").
Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2013, 10:00:25 am »

Euhhhh, kan/mag dat?? Het is toch de bedoeling die flessen om te ruilen?

Maar in mijn ervaring komt er van de butaanflessen (Campingaz) inderdaad meer walm af dan van de propaanflessen ("groene flessen").

Bij een navulcentrale kun je hem gewoon bij laten vullen. Bv Marco Gas in Bakel.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2013, 10:36:36 am »

Euhhhh, kan/mag dat?? Het is toch de bedoeling die flessen om te ruilen?

Maar in mijn ervaring komt er van de butaanflessen (Campingaz) inderdaad meer walm af dan van de propaanflessen ("groene flessen").
Was een noodgreep in Hongarije omdat de fles leeg was en we toch gas nodig hadden. Gewoon laten vullen bij een tankstation. hij deed er precies 5 liter in. Hij had er een nippel voor liggen/zelfgemaakt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Gsxr600

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2013, 11:29:12 am »

Hallo, wij hebben het zelfde gehad. Bij ons zat er spinnenweb in de aluminium buisjes die je gas richting je pit brengen.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2013, 11:53:03 am »

In beide verhalen,  herken ik dingen.  In de vlampijpjes van ons oude 3-pits kampeer gasstel had zich een pluk stof opgezameld, hierdoor roete de brander. Bij mijn schottelbraai de 30 mbar reduceer vervangen door een 50 mbar, resultaat het zelfde: veel roet.  In beide gevallen klopte de verhouding lucht/gas niet meer; te veel gas ten opzichte van de aangevoerde hoeveelheid lucht.
Wat betreft de camping gaz tov. groene fles, camping gaz is 100% butaan, de groene fles is vrijwel altijd een mengsel van butaan en propaan. Door verschil in chemische samenstelling een andere verbrandingswaarde en een andere lucht/gas verhouding nodig voor een schone verbranding. Voor camping gaz meestal  50 mbar en voor groene fles 30 mbar (laatste kan afwijken afhankelijk van de gasverbruiker. Voor (auto) LPG  heb je speciale reduceren.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk 4

Gelogd

micsta

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2013, 07:23:46 pm »

Het rare van het hele verhaal is dat er niets is gewijzigd aan drukregelaars of gasflestype/gassoort.
De hele boel is nog eens uit elkaar gehaald ( echt alles wat los en open kan ) weer doorgeblazen en op vrije doorgang gecontroleerd, geen spinnen of webjes tegengekomen.

Nu heb ik wel ontdekt dat er op de gasregelaars vermeld staat 65 mbar, terwijl ik al jaren op dit toestel met een 30 mbar reduceer werk. ( weet iemand of dit normaal zo werkt ) .

Roet zowel op mijn campinggasfles als op mijn primagaz propaanfles.

Help help help
Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #9 Gepost op: augustus 18, 2013, 07:45:42 pm »

is 65 niet erg veel?
Gelogd

kweep

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #10 Gepost op: augustus 18, 2013, 08:36:40 pm »

Campingaz zou 30 mbar moeten zijn (regelaars zijn overigens meest 28 of 29).
Gelogd

micsta

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2013, 09:00:04 pm »

op iedere regelaar staat vermeld 65 mbar.

En nu heb ik samen met mijn buurman ( die er ook wel enige kennis van heeft ) er even naar gekeken , ook met zijn flessen en reduceerventielen.
Ook hij staat voor een raadsel .

Bi metaaltjes werken naar behoren .
Gas in fles is oke zowel campinggas als propaan .
4 stuks reduceer geprobeerd .
Nieuwe slang .
Alles schoon en niet verstopt.

Het probleem wordt erger naar mate het hele spul heter wordt ???????
En als ze alle 3 gelijk tijdig branden?????

Kan iemand mij vertellen hoe zijn branders eruit zien ( de opbouw bedoel ik ) ? Mijne bestaan uit 2 delen een afdekschotel van rvs die je vast schroeft met 2 schroeven en een gietaluminium zuurstof/gasmenger , daaronder zit de sproeier.


Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.682
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #12 Gepost op: augustus 19, 2013, 11:30:14 pm »

Hoe zit het met de metalen leiding? Als ik alles nl op een rijtje zet, lijkt het erop alsof er te weinig gastoevoer is, en de leiding is wat je niet noemt bij het schoonmaken. Overigens kan dit ook vocht in de leiding zijn.
Gelogd

micsta

  • Gast
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #13 Gepost op: augustus 20, 2013, 08:00:22 pm »

Ook de metalen leiding is nagekeken en schoon.
Echt alles vanaf de gasfles tot en met de sproeiers is oké bevonden en heeft een vrije doorloop.

ik heb het nogmaals uit elkaar gehaald en uitgekookt in water met een beetje dreft.

Ga de boel vanavond nog maar eens ontsteken .............  wordt vervolgd.

Kan iemand mij misschien vertellen uit hoeveel delen bestaan jou vlamverdelers en of daar nog iets van fibber of asbest ringen onder of tussen horen te zitten. ( Misschien even een fotootjeals je klapper nog niet bij de stalling staat ) .

   ::)
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.682
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Gasstel / branders walmen HELP HELP HELP
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2013, 12:28:22 pm »

Even een paar detail-vragen die mij zo te binnenschieten:
- De regelaars: heb je die met gasvet weer ingesmeerd? Of met ander vet?
- De sproeiers: (hoe) heb je die schoongemaakt?

Overigens: voorzover ik weet zitten er geen afdichtingsringen in de branders bij mijn keuken. Normaalgesproken zijn die ook niet nodig.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal