Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.  (gelezen 10884 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hermanusb

  • Gast
tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Gepost op: april 19, 2012, 08:42:54 am »

Ik overweeg om elektra te gaan aanleggen in de klapper.

Heb al lopen zoeken naar projecten alhier maar niet gevonden wat ik zocht, misschien wel aanwezig.

Bedoeling.
1 a 2 accu's aansluiten op een omvormer die de accu's moet laden.
En daarna de klapper voorzien van 12V verlichting, bij voorkeur led verlichting.
Echter ik heb ook 220V nodig voor andere energiebronnen nodig zoals koelkast en eventueel een TV of laptop.
Op de accu moet dus weer een omvormer 12V naar 220V zitten met voldoende capaciteit om de zaak te laten draaien.

De accu moet daarentegen ook voldoende capaciteit hebben om ca 16 uur de klapper te voorzien van energie.
Tevens overweeg ik om voor het laden van de accu's ook een zonnepaneel te gebruiken.

Wie heeft er ervaring op het gebied van aanleggen dit soort installaties?
Waar moet ik op letten? Tips?

Alle info is welkom.

Ik hou niet zo van 220V in een klapper en een systeem als dit maakt dat je ook minder afhankelijk bent van energie op een camping.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2012, 09:43:20 am »

Als je het niet zo op 230V hebt in je vouwwagen, kun je ook overwegen om een 12V adapter voor je laptop aan te schaffen.
Ik vermoed dat er ook wel televisies te koop zijn op 12V, zeker gezien de huidige ontwikkeling m.b.t. schermpjes voor in de auto.
Koelkast zou ik op gas doen, als dat kan, anders zijn je accu's vrij snel leeg, trekt zo'n 75W (dometic/electrolux) maximaal...
't is maar een idee...
« Laatst bewerkt op: april 19, 2012, 09:46:21 am door Blackraven »
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2012, 09:46:09 am »

TV op de camping  :N
Lekker een boek lezen of een speleltje doen en op tijd naar bed  :J
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.974
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2012, 09:54:18 am »

Voor laptop kan je een universele 12v adapter krijgen (gebruik ik zelf ook voor onderweg).
De koelkast op gas gebruiken.
zou zelf geen converter gebruiken van 12v naar 220v deze verbruiken namelijk behoorlijk wat capaciteit.
Laders van telefoons e.d. kan allemaal met 12v.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2012, 10:27:12 am »

Ik overweeg om elektra te gaan aanleggen in de klapper.Waar moet ik op letten? Tips?

Kijk goed naar de verschillende soorten akku's die er bestaan. Zogenoemde semi-tractie akku's zijn beter geschikt om met een gematigde belasting tot een zeker percentage ontladen en vervolgens weer geladen te worden. Een gewone auto-akku is bedoeld om kort een grote stroom te leveren en verder geladen te blijven. Een gewone auto-akku is goedkoper, maar is daar minder geschikt voor.
Gelogd

hermanusb

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2012, 11:08:13 am »

Koelkast op gas/12V is een optie. ( heb wel net een koelkast gekocht voor paar eurie maar kan tzt wel anders)
Dat van die auto accu wist ik niet.

Zal me nog eens gaan verdiepen in opladers voor laptop en telefoon op 12V, tenslotte kan het in een auto ook geladen worden.
De TV....

Ja iedereen zijn ding, ik vindt het wel lekker om zo nu en dan discovery of animal planet te kijken.
En boeken lezen doen we toch wel.

Ik zit meer met zaken als, hoe zwaar moet een accu zijn om het een 20 uur vol te houden, dat is uiteraard afhankelijk van het verbruik.
Stel dat ik een zonnepaneel gebruik, is dat voldoende om een accu te laden en heb ik nog een speciaal iets nodig om tussen accu en paneel te drukken?

Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2012, 12:10:47 pm »

Dan heb je nog een zonnelader nodig, zoiets: http://www.de-wit.nl/nl/bluesolar-laadregelaar
Gelogd

hermanusb

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2012, 01:12:40 pm »

Die druk je dus tussen zonnepaneel en accu, en is om 2 accu's te gebruiken.
Handig, hoewel ik dacht een zonnepaneel is gelijkstroom dus ram dat ding gelijk aan de accu.

paneel-de lader/verdeler-accu- en dan de afnemers.

Beter is dus om alles op 12V te nemen en eventueel voor een TV een eenvoudige omvormer naar 220V
Een koelkast op 12V kan rechtstreeks op de accu, vraag me wel af hoelang een accu een koelkast op 12V aan de praat kan houden Er vanuit gaande dat overdag de accu's opgeladen worden en eventueel in geval van nood gewoon energie van de camping.

Iemand een idee hoelang een koelkast van 50watt nodig heeft om een accu van zeg maar 80 amp of 2 accus van 80 amp leeg te trekken?
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2012, 01:16:18 pm »

Een koelkast op 12V kan rechtstreeks op de accu, vraag me wel af hoelang een accu een koelkast op 12V aan de praat kan houden

Koelkast kun je dan beter op gas laten branden. Koelt vaak ook nog beter dan op elektra!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2012, 01:34:52 pm »

Iemand een idee hoelang een koelkast van 50watt nodig heeft om een accu van zeg maar 80 amp of 2 accus van 80 amp leeg te trekken?

Dat is niet te zeggen. Bij warm weer staat dat ding continue 50Watt te verbruiken. Bij koud weer misschien maar 1/3 of 1/4 van de tijd.
Een accu van 80 Ah kan theoretisch tot-ie helemaal leeg is gedurende 80 uur 1 A leveren, maar wees gerust (of liever: ongerust), dat is puur theoretisch, want een accu die je helemaal leegtrekt heeft schade en bovendien wordt elke accu oud en met de leeftijd vermindert de capaciteit.

Maar als je nou eens een nattevinger-berekening doet en stelt dat je van die 80 ah er 60 kunt gebruiken terwijl je 50 Watt ofwel
50/12 = 4,2 A nodig hebt, dan zal die koelkast 14 uur continue kunnen draaien. Bij een aan/uit verhouding van 1:3  (maar zoals gezegd, dat is puur nattevingerwerk) zou dat dus ruwweg 3 x 14 uur, ofwel 42 uur zijn.
Het is dus redelijk om aan te nemen dat zo'n koelkast daar maximaal 2 dagen op kan draaien. Maar staat dat ding continue te loeien bij warm weer, dan is-ie tussen 8 uur 's ochtends en 10 u 's avonds goeddeels leeggetrokken.

Maar ik vrees dat je de gebruikstijd eigenlijk pas echt in de praktijk zult kunnen vaststellen.
Gelogd

hermanusb

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2012, 01:57:00 pm »

Ik ben niet zo sterk in dat soort rekenwerk.
Vandaag de vraag.

Kies je voor koelkast op gas dan bespaard dat loei veel energie maar kost het gas.
Daarnaast is het wel de bedoeling dat een zonnepaneel dat voor aanvulling gaat zorgen.

Maar denk wel dat een koelkast de grote vreter zal zijn.

Bedoeling is verlichting, laptops en telefoontjes en zo nu en dan een tv/radio. (koelkast is dan dilemma )
Het lijkt me dat  een beetje accu fluitend de avond door komt om de volgende dag weer een portie lading te krijgen.

Uiteraard is het mogelijk om de accu's te laden via de stroomvoorziening op een camping.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2012, 01:58:28 pm »

Ik zou niet gaan voor de "gewone"autoaccu" (zogenaamde start accu) omdat deze zwavelzuur bevatten en tijdens laden ook nog eens een (geringe) hoeveelheid waterstof gas ontwikkelen, daarbij zijn ze nog tamelijk zwaar ook. Droge accu's zijn er in twee "soorten"namelijk AGM en gel, Gel accu's zijn iets duurder dan AGM maar heben meer lading en een langere levensduur.
Gelogd

avr

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2012, 07:31:20 pm »

ik heb altijd een tv tunertje van hauppauge (wintv 900) bij me, dit is maar een heel klein dingetje die ik in m'n laptop prik voor als we evt tv willen kijken ( handig voor het ek voetbal enz), hoef je ook geen tv me te slepen!
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2012, 10:04:45 pm »



paneel-de lader/verdeler-accu- en dan de afnemers.


Bijna. De afnemers hang je ook aan de laadstroomregelaar. Die heeft namelijk een beveiliging tegen het leegtrekken van de accu's. Als je op de plaatjes kijkt van de regelaars zie je daar ook drie aansluitingen: één keer zonnepaneel, één keer accu en één keer afnemers.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2012, 10:08:41 pm »

Wat gaat het een beetje kosten bij elkaar?
Zonnepaneel, bevestiging, accu, verdeler, eventueel lader.....
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal