Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: stappenplan jamet dakota 2014  (gelezen 8342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaantje

  • Gast
stappenplan jamet dakota 2014
« Gepost op: april 20, 2014, 05:25:34 pm »

Hallo,

wij zijn helemaal nieuw in de vouwwagen wereld. Wij hebben een spiksplinternieuwe Jamet Dakota aangeschaft.
Wij hebben hem vorige week voor het eerst opgezet en dat viel eerlijk gezegd nog al tegen. Vooral de instructie die erbij wordt geleverd vonden we behoorlijk karig.....
Heeft iemand toevallig een handig stappenplan zodat we de volgende keer niet meer zo hoeven te stuntelen ??
 Ook handige tips zijn van harte welkom.... :J
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2014, 05:41:25 pm »

Ik heb een splinternieuwe Louisiana (Jamet) en hiervoor ook nog nooit met een vouwwagen op pad geweest. Het eerste wat ik gedaan heb is hier op de site een handleiding met kleurencodes gedownload en geprint en geseald. Bij het opzetten alle stokken conform het kaartje gelabeld. En de stokken in twee zakken verdeeld met als op schrift voortent 1 en voortent 2.
In maart voor de tweede keer de vouwwagen opgezet. En eerst de stokken van tentzak 1 geplaatst en toen die van zak twee. Volgens mijn dochter was ik in twee en een half uur klaar. Dus voortent, binnentent en luifel. Echter aan die tijd twijfel ik. Ik heb in mijn hoofd 3 uur staan. Dan een tip van de verkoper. Rits te voortent aan de wagenbak en gooi hem dan op de wagen. En span Daarna!  De wagenbak op. Dat scheelt hoogte.  De instructie is eerst de wagenbak op spannen en dan de voortent aan ritsen en op de wagenbak leggen, maar dat werkt moeilijker.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2014, 07:41:33 pm »

Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2014, 08:08:22 pm »

Oh ja dat was ik nog vergeten. De handleiding is idd niet echt geweldig. Zo zat ik te knoeien met de stokken die in de wagenbak moesten.. Bleek dat ik is eruit moest halen en omdraaien. Tip. Ga no anders bij een dealer langs en maak wat foto's van opgezet voorbeeld.
Gelogd

Sjaantje

  • Gast
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2014, 08:17:36 pm »

Bedankt voor de reactie's. Die stokken zaten bij ons ook omgekeerd in de wagenbak maar bij de aflevering had de verkoper de stokken omgedraaid.  Verder zijn we er wel uitgekomen maar ik twijfelde of sommige dingen niet handiger of sneller konden. Dat van de wagenbak afspannen is een goeie tip want ik wist niet wanneer dit nu precies het handigste zou zijn.
Dat nummeren van de stokken is bij de dakota niet nodig want die bogen kunnen maar op 1 manier.
Gelogd

petervdn

  • Gast
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2014, 01:48:46 pm »

Leuk om te lezen dat we niet de enige zijn met een gloednieuwe Jamet Dakota :)
Ben wel benieuwd wat er nu precies tegenviel. Wij gaan namelijk over 2 weken voor het eerst proberen.
Als ik de tekeningen zo zie, lijkt het opzetten niet heel ingewikkeld.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2014, 03:02:26 pm »

Het opzetten van de Dakota is in principe niet echt lastig. Waar wij in het begin het meeste moeite mee hadden was het op hoogte zetten van de voorste boog. Verder kan ik me voorstellen dat het aanritsen van de voortent lastig is als je geen twee meter lang bent. Wij deden het uiteindelijk zo:

- wagenbak waterpas zetten,
- klappen,
- wagenbak voorlopig afspannen,
- grondzeil aanritsen aan wagenbak en vastzetten met haringen
- aanritsen voortent en deze op het dak gooien van de wagenbak,
- buizen hadden wij in de bankjes omdat het risico bestaat dat je ze er niet uit krijgt door vocht of licht verbuigen, deze plaasen en vastzetten aan de wagenboog,
- voortent over het frame trekken en buizen voorlopig op spanning zetten,
- grondzeil vastritsen en tent afspannen,
- tentframe nu definitief op spanning zetten,
- biertje.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2014, 09:52:32 am »

Ook wij vonden de bijgeleverde instructie zwaar onder de maat. Bij het ophalen had de dealer wel instructie gegeven over het opzetten van de wagenbak, maar dat is eigenlijk het makkelijkste gedeelte. Wij hebben vooral zitten hannesen met de voortent.

Het belangrijkste was dat je de stokken van de voortent nog niet helemaal strak uittrekt voordat alles goed staat. Dus eerst de stukken half uittrekken, dan de voortent over de stokken en pas als de hele voortent er overheen ligt de stokken op spanning zetten. Anders krijg je de voortent er met geen mogelijkheid meer goed overheen.

Lastig vond ik inderdaad ook de hoogte van de boog van de voortent; dat blijft een beetje gokken, passen en meten. Ik hoop op het voorjaarsweekend nog wat tips te krijgen, want ik heb het idee dat het ook bij ons nog heel wat sneller kan (hebben hem vorig jaar 4x opgezet).
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Sjaantje

  • Gast
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2014, 09:07:49 pm »

Beste Ccindy,

Wat grappig om te lezen want wij hadden exact dezelfde problemen met de stokken van de voortent.
En idd de instructie is waardeloos...typisch met Franse slag !!!

Wanneer zetten jullie het tentzeil vast met haringen ? Als de voortent er al aanzit of zetten jullie eerst de wagenbak helemaal vast en doen jullie dan de voortent eraan ritsen ??

Met hemelvaart en/of pinksteren willen we het voor de 2e keer gaan proberen en dan moet het natuurlijk een stuk soepeler gaan  8)
Gelogd

petervdn

  • Gast
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2014, 08:08:24 am »

Wij hebben nu ook eerste ervaring met het opzetten van de Jamet Dakota. Was zeker even puzzelen. Vooral inderdaad de boog op hoogte krijgen was lastig. Maar waar we in het begin ook tegenaan liepen was de hoogte van de wagenbak. Je moet de voor en achterkant van de wagenbaktent recht naar beneden afspannen, maar daar hadden we niet de hoogte voor.  Meer mensen die hier tegenaan zijn gelopen?
Ons was ook verteld dat je niet de wagenbak moet verhogen dmv de draaipoten, dus dat betekent dat je meteen al met plankjes of verhogers onder de wielen zou moeten werken.
En hoe weet je vantevoren dat je genoeg hoogte hebt? Je moet namelijk eerst uitklappen en de tent van de wagenbak afhalen voor je dit ziet.
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2014, 11:40:29 am »

Ons is ook verteld om de uitdraai poten hiervoor niet te gebruiken ik heb een Alko krik met steunen geplaatst op onze Dakota en wil die gaan gebruiken. Veel ervaring met op zetten heb ik ook niet Muv twee keer op het parkeer terrein dus nog nooit op oneffen terrein gestaan
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: stappenplan jamet dakota 2014
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2014, 06:47:03 pm »

Ik heb op marktplaats voor 10€ een leveler gekocht. Daarmee zet ik de klapper in tien seconden waterpas in de breedte, met het neuswiel in de lengte. Vervolgens de pootjes uitdraaien met mijn accuboor. Binnen 5 minuten staat de bak als een huis en waterpas.

Overigens hebben ze bij de Action voor een paar euro een bitset waar je de doppen van je slinger rechtstreeks op zet. Gewekdige investering, want bij 40 graden is elke inspanning teveel  ::)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal