Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?  (gelezen 7498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Inge

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • Nog 'n paar maandjes - trotse eigenaar Jamet Easy

Al enkele jaren zijn wij enthousiaste vouwwagen-kampeerders met onze Jamet Louisiana. Niet meer een heel nieuwtje (uit 2004), maar nog steeds in zeer goede staat.

Echter, onze kinderen slapen vanaf het begin af aan in de ondertentjes (ieder een eigen) en ieder jaar lopen we tegen het probleem op dat er op een of andere manier "vocht" ontstaat in de tentjes.
Eerste jaar niet echt in de gaten gehad - einde vakantie; onderkant kussens helemaal gestikt.
OK, tweede jaar meer rekening mee gehouden, extra luchten e.d. maar toch nog vochtige onderkant kussens.
Vorig jaar hele mooie zomer gehad in de Dordogne - en nou moet ik zeggen; mijn ene zoontje is iets meer een zwetertje dan mijn andere zoon, maar onderkant luchtbedden echt vochtplekken zeg maar - en ook slaapzaak vochtig (buitenkant). BIj mijn andere zoon ook wel wat "nat" maar...... Iedere dag alles naar buiten.
Overdag zijn de ondertentjes eigenlijk open - of in ieder geval een stuk open om te luchten en ook 's nachts gaat het tentje zelf wel dicht (zitten ventilatiestukken in), maar de flap van de vouwwagen die ervoor hangt doen we maar een stukje dicht zodat ook zo nog kan blijven luchten.

Nu zijn we aan het kijken welke andere mogelijkheden er nog zijn waar ze op kunnen slapen. Matjes hebben ze gehad en de afgelopen 2 jaar luchtbedden, maar ja... het is het dus allebei nog niet helemaal.
Veldbedje zou misschien optie kunnen zijn, maar is dat niet te hoog??
Iemand nog andere ideeen?

Of iemand tips wat we hieraan zouden kunnen doen? Of iemand die het ook herkent???

Bedankt!!! (het is een heel verhaal geworden, maar.....)
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2014, 04:58:58 pm »

Ligt er iets onder de tentjes? Ken de vouwwagenuitvoering niet en hoe die tentjes zijn, maar bij onze safari kun je tentjes hangen maar als je dat doet ligt het tentje op de grond. Dus denk dat een 'grondzeil' al veel scheelt. Kan je verder niet helpen aangezien we twee ruime slaapplekken hebben en onze dochter op het andere bed ligt.
Hoop dat er wat tips komen van medeklappers. Wie weet heb ik er in de toekomst wat aan  :#
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2014, 05:22:01 pm »

Slapen levert heel veel vocht op. Ventilatie helpt. Dus: niet de flappen van de tent er half voor hangen.

Dochterlief sliep vaak met een open tentje, met een klamboe daar overheen. 2 keer per week luchten was voldoende.
Kinderen niet te warm weg leggen (maar ook niet te koud, altijd een dingetje...)
Overdag alles zover mogelijk open.
Grond om het tentje heen: als die vochtig is, probeer extra te ventileren.

En dan kijken wat voor jouw omstandigheden het beste helpt...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2014, 05:23:28 pm »

Ik denk dat je er niet zo heel veel aan kan doen. Leg onder de tentjes nog iets van een grondzeil en onder de luchtbedden/matrasjes zo'n zilveren onderlegger, die houden vocht tegen.
Maar verder is het net als in een gewone tent. Vaak wordt alles klam. Kussens, slaapzakken en zelfs e.v.t. kleding dat in een open tas staat. Ik leg de slaapcabines open en als het nodig is slaapzak en kussen even buiten.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #4 Gepost op: juni 03, 2014, 05:47:19 pm »

gek. Onze dochter heeft een paar jaar in een ondertentje onder onze Jametic geslapen, maar heb nooit vocht ontdekt. Wel hadden we een extra zeil onder het kuipzeil van het ondertentje om dit schoon te houden omdat het ondertentje mee werd ingeklapt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Inge

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • Nog 'n paar maandjes - trotse eigenaar Jamet Easy
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #5 Gepost op: juni 03, 2014, 10:00:12 pm »

Bedankt al voor jullie reacties. Andere reacties blijven natuurlijk nog welkom.

Wij hebben onder de gehele vouwwagen zeil liggen (van dat dunne folie zeg maar), in de voortent grondzeilneroverheen en dan camlingtapijt. Omdat de ondertentjes van onder zeg maar ook een soort grondzeil hebben igt daar dus alleen van die folie onder. Het maakt niet uit qua omgevingsvocht. Vorig jaar 3 weken heel droog weer gehad. Dan krijg je wel wat meer het zweeteffect, maar ook bij bijna 3 weken regen is het qua vocht niet heel anders in de ondertentjes.

Blijft denk ii idd kwestie van blijven luchten denk ik.
Familie van ons met een ande merk vouwwagen maar voor de rest qua ondertent zelfde idee hebben er niet tot nauwelijks last van... Toch raar he??

We gaan weer zien hoe het deze zomer gaat worden.....
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2014, 10:11:50 pm »

Is wel vreemd wij hebben daar geen last van.

Wij leggen wel een extra vrij dik zeil er nog bij onder. Dat aan de zijkanten zeker 20 cm hoog is.

Op het luchtbed hebben wij een Ikea sultan dekmatras liggen.

Met daar overheen een hoeslaken.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Drees

  • Gast
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #7 Gepost op: juni 03, 2014, 10:14:59 pm »

Is het ondertentje van katoen? Het materiaal maakt veel verschil, namelijk...
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #8 Gepost op: juni 03, 2014, 11:38:47 pm »

Matjes en luchtbedden zijn zelf niet vocht doorlatend. Als je dan veel zweet, dan kan dat nergens heen. Ik denk daarom aan 2 dingen: een tussenlaag die ventileert, bijvoorbeeld een stuk schuim, met daaromheen een katoenen (molton) laken. Daarnaast mogelijk je tentdoek wat open houden met bijvoorbeeld stokjes eronder, zodat er een luchtstroom onderdoor kan ontstaan, die vocht kan afvoeren.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2014, 12:02:20 pm »

hmm zelf met een arizona, nooit last van gehad.
Wij gebruiken een zilveren ondermatje (twee per tentje) en twee self inflateables naast elkaar (smaller model en een bredere past precies) en een tweepersoons hoes erover. Daarop de tassen, speelgoed, kussen, slaapzak en de rest..... nooit last van vocht.
luchten doen we ook niet bewust, de tentjes zijn van katoen, en luchten gewoon met de rest van de vouwwagen mee.
Misschien een camping getroffen met een relatief hoge grondwaterstand (op veen?)
We hebben de wagen al diverse malen in natte omstandigheden gebruikt (stortbuien op Osebos en in Doorn) maar nooit last van vocht (op doorweekte schoenen na) maar daar hebben we een kacheltje voor (is wel slecht voor de lucht in de voortent, maar goed....)
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2014, 12:34:59 pm »

Ik denk dat het juist niet gaat om vocht die van buiten komt, maar meer het vocht van 'de mens' Oftewel zweten en uitgeademde vochtige lucht. Dit is alleen wel verschillend van persoon tot persoon.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2014, 03:18:37 pm »

Snap ik, mijn jongste zweet ook aardig tijdens de slaap maar een vochtprobleem in het ondertentje kennen we daardoor niet.....
De tentjes zijn van dun katoen, houden wel wat wind tegen, maar geen vocht, kortom alles wat tijdens de slaap verdampt kan zo door de wand heen verdampen. Vandaar dat ik in mijn antwoord zoek naar andere redenen voor vocht. Een plastic zeil onder de matrassen van de bedden boven het ondertentje zou ook een oorzaak kunnen zijn, dan condenseert vocht daartegen en valt terug naar beneden, maar dan zou je geen vochtproblemen onder de matras moeten hebben, maar in het tentdoek zelf.....
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Tips/ideeen waar op te slapen ondertent (ivm vocht e.d.) - of hoe te voorkomen?
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2014, 07:21:58 pm »

Ik ken het probleem deels.

Ooit had ik curus in Doorn en in plaats van in het saaie hotel te gaan zitten ben ik toen op het grote bos gaan staan. De kids waren nog klein en mijn vrouw en moeder konden ook mee. Voor mijn moeder hadden we een eigen slaapvertrek gemaakt d.m.v. een koepeltje zonder overtent in de voortent met daarin zo'n tweepersoon luchtbed.  Excact onder het luchtbed was het echt heel nat. toen we weer opbraken. buiten was het ook behoorlijk vochtig geweest en tussen luchtbed en ondergrond was het kennenlijk dusdanig koud dat het ging condenseren. het was over meerdere lagen. namelijk tussen luchtbed en grondzeil van de het binnententje maar ook tussen dat grondzeil en het grondzeil van de voortent. Omdat die lagen dicht op elkaar zaten konden ze niet ventileren. ook warmden ze niet op waardoor de condens kon blijven bestaan. Op alle plekken waar wel ventilatie was (rondom het bed) was geen condens.

Ik denk dat er maar 1 echte oplossing is en dat is, 's morgens de slaapzak en het kussen de tent uit en lekker luchten en luchtbed of wat je dan ook gebruikt even op z'n kant zetten zodat het daaronder kan ventileren.

Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal