Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Air 2022  (gelezen 4992 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

L2092

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Zoekende
Jamet Air 2022
« Gepost op: mei 16, 2022, 07:56:53 pm »

Goedenavond,
Wij hebben wel wat kampeer ervaring maar zijn nog nieuw in vouwwagen land.
Het lijkt ons ideaal, het tent gevoel met wat meer de luxe van een caravan.
Ons oog is gevallen op de Jamet Air van dit jaar.
Het opblaasbare lijkt ons erg fijn; geen losse, zware tent stokken. Niet veel hoeven puzzelen. De constructie niet perse samen moeten opzetten enzovoorts.
Nu ben ik op zoek naar mensen met een nieuwer model Air die mij kunnen vertellen wat hun ervaring is, zowel positief als negatief.
Ik heb hier al wel rond gezocht, maar die plussen en minnen gaan voornamelijk over de oudere modellen met wellicht nog kinderziektes.

Misschien nog handig om te weten dat wij een gezin zijn met twee jonge kinderen (2,5 jaar)

Hopelijk willen jullie mij helpen!
Gelogd

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2022, 09:25:20 pm »

Onze wordt ergens deze maand geleverd. Als we geluk hebben voor het Hemelvaart weekend.
Je hebt inderdaad geen gehannes met stokken. Staat tegenover dat je ook niets aan de stokken kan ophangen.
Ik begreep dat je het om klappen van de bedden wel beter even met zijn tweeën kan doen, maar ik laat het je weten.
Gelogd

L2092

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Zoekende
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2022, 09:29:29 pm »

Onze wordt ergens deze maand geleverd. Als we geluk hebben voor het Hemelvaart weekend.
Je hebt inderdaad geen gehannes met stokken. Staat tegenover dat je ook niets aan de stokken kan ophangen.
Ik begreep dat je het om klappen van de bedden wel beter even met zijn tweeën kan doen, maar ik laat het je weten.

Wat een fijn vooruitzicht!
Alle plussen en minnen zijn welkom.
Inderdaad het niks op kunnen hangen aan de stokken, dat is nog een (groot) verschil met wanneer je wel gewone tentstokken hebt.
Gelogd

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2022, 07:44:21 am »

Wij hebben hem inmiddels. Gisteren even voor de proef opgezet, zonder haringen en om gelijk daarna weer af te breken.
Allereerst, hij is gigantisch. Je hoopt bijna dat het op vakantie gaat regenen :-) . Hij is hoog, ik kan met mijn twee meter lengte makkelijk rondlopen. Met diezelfde lengte had ik wel liever wat langere bedden gehad, maar dat vond ik nog wel overkomelijk. Al met al ziet het er allemaal meer dan prima uit.

In je eentje opzetten lijkt me nog wel lastig. Het openklappen viel me nog wel mee, al werkt het vast in mijn voordeel dat ik lang ben. Maar de voortent met het grondzeil is vrij lomp en zwaar. Die til je liever even met z'n tweeën. Ook het vastritsen gaat vrij stroef en met name bij de boog is het handig als iemand het tentdoek er een beetje bij houdt. Dat vastritsen gaat nog best wel wat tijd in zitten.

Het oppompen gaat vrij vlot. Ze adverteren met 150 keer pompen per boog. Ik heb bij de eerste geteld en kwam tot 142, dus dat klopt aardig. Het is ook een pomp die vrij licht pompt. In de volle zon desondanks nog wel een workout. De dwarsliggers heb je met 5 keer pompen per dwarsligger wel op spanning.

Ondertentjes hebben we niet opgehangen (we hebben er nog een tweede bij genomen). De eerste kan onder de lattenbodem hangen door het elastiek om het frame van de lattebodem te slaan. Aan de andere kant zit onder de lattenbodem een kartonnen plaat, ik begrijp dat je daar nog drukknoopjes vast moet schroeven.

We waren zonder haringen anderhalf uur bezig voor het opzetten, maar ik denk dat de eerste keer niet representatief was. Sowieso mijn eerste keer ooit wat betreft een vouwwagen opzetten. Veel tijd ging zitten in het uitdraaien van de pootjes onder de kar en hem waterpas zetten. Ook het aanritsen koste veel tijd. Het oppompen van de voortent en luifel is dan weer zo gebeurd. Haringen slaan zal ook wel veel tijd kosten, afhankelijk van de ondergrond.

Onze bevindingen:
Hij is erg groot en hoog. Het komt qua materiaal allemaal prima over. Het uitdraaien van de stelpoten gaat langzaam en het aanritsen gaat stroef. Het oppompen gaat snel. Er zitten zo op het oog veel haringen bij, een rubberen hamer, een zeer grote disselbak, een keukenblok incl. dompelpomp, batterijhouder voor de dompelpomp en een beugel om je gasfles in te klemmen.
We hebben er een worteldoek bij gekocht van 5,25x8meter (https://www.bol.com/nl/nl/p/campingdoek-gronddoek-worteldoek-5-25m-x-8m-totaal-42m-15-gratis-grondpennen-hoge-kwaliteit-lucht-en-water-doorlatend/9300000010040333/?s2a=). Door deze eerst neer te leggen, kunnen we bepalen waar de vouwwagen komt te staan. Vervolgens rijden we de aanhanger erop en het beschermd uiteraard het grondzeil.

Hoewel het oppompen heel snel gaat en voorkomt dat je met stokken loopt te klungelen, maakt het van de voortent wel een aardig log pakket. Hij neemt als bagage denk ik wat meer ruimte in dan een tent met stokken. Dat het maximum gewicht van de aanhanger 650 kg is vind ik wel een nadeel. Ik had liever 750 kg gehad. Ik heb hem nog niet op de weegbrug gehad. We wachten ook nog op het optionele grondzeil voor in de luifel, die was nog niet geleverd. We hadden hem nu zonder haringen opgezet, maar de wind komt er dan wel makkelijk onder. Goed vastzetten lijkt me geen overbodige luxe met zo'n tent zonder stokken.
Verder uiteraard heel blij met de vouwwagen.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2022, 09:00:34 am »

Tof dat je je eerste bevindingen hier met ons deeld. Hoe "snel" ging het opbreken? En blijft er dan nog lucht aanwezig die je er extra uit moet persen zoals bij een luchtbed?
Gelogd

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2022, 09:11:05 am »

Opbreken duurde ook nog wel even, maar dat kwam enerzijds omdat we het inmiddels wel zat waren en ook omdat we het tentdoek meerdere keren hebben opgevouwen om te kijken hoe en waar het het beste kon passen. Verder hebben we daarna het grondzeil toch maar weer losgeritst van de voortent, omdat het dan net iets lichter is om te tillen (en dan wellicht door 1 persoon te doen) en wat effectiever op te bergen is.

Als de de dop losdraait van de buizen, dan knalt het lucht er uit. Met het opvouwen heb je er niet echt last van. Je hoeft het dus niet zoals bij een luchtbed nog uit te gaan zitten persen.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2022, 09:22:23 am »

Als je opzet in warmere condities, zou ik toch kijken naar een elektrische pomp.

De eerste keer duurt altijd lang. Bij ons ook. Ik wil het dan vaak zo, en niet anders. Met passen en meten gaat de meeste tijd versleten.

Wij gaan dat binnenkort ook beleven als onze nieuwe safari wordt geleverd.
Gelogd

Kaatje063

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2022, 11:10:23 pm »

Ik ben voor het eerst in m'n leven gaan kamperen, met een Bardani Airwave tent. Het was ontzettend leuk, maar ik overweeg nu al om over te stappen naar een vouwwagen voor wat meer comfort (ben 59 ;-))
Mijn oog viel op de Jamet air 2022 omdat die ook de air technologie gebruikt. Ik heb Jamet gecontacteerd en voor 2023 staat er geen kleiner model met deze techniek op de planning. Nu mijn vraag: is het te doen om deze tent alleen op te zetten? Ik zou alleen de luifel met grondzeil gebruiken, dat is voor mij groot genoeg..dus zonder de voortent.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2022, 11:26:43 pm »

Dit is vaak afhankelijk van de keuken,  als deze eraf moet is dat vaak het grootste struikelblok.  Maar dan heb je een wagen met alleen de luifel met air, de wagenbak zet je gewoon op toch?
Gelogd

Kaatje063

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2022, 12:01:38 am »

Het keukenblok moet er af, maar daar zijn wieltjes voor te krijgen.
Ik wil rondtrekken en dan alleen de wagen openklappen en als ik ergens langer blijft de wagen openklappen en de luifel met grondzeil erbij. Wil graag van iemand met ervaring met de air 2022 weten of dat te doen is in je eentje. Mijn bardani airwave 240 is best groot en kan ik net in m'n eentje tillen en sjouwen.
Gelogd

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #10 Gepost op: augustus 02, 2022, 11:57:15 am »

Keukenblok is inderdaad vrij zwaar, ook omdat we er keramisch servies en een grote volle gasfles in hebben, maar er zijn wielen bij te krijgen (hebben wij niet - wij tillen hem er gewoon samen af).

Bij ons brak tijdens het oppompen het opzetstukje van de pomp doormidden. Vanaf dat moment had ik iemand nodig om het opzetstuk er tegenaan te houden. Dat lukte, maar daardoor kon ik hem dus niet meer alleen opzetten. Helaas ook niet een maat opzetstuk die je zo even ergens bijkoopt. Zal dus nog even contact met de dealer op moeten nemen.
Het is verder ook wel handig als iemand de buizen een beetje omhoog houdt als ze zich vullen met lucht, maar dat geldt met name bij de voortent (waar je twee van die buizen hebt). Als je alleen de luifel er aan zet denk ik dat je het wel alleen af kan.

Wij hebben voor de luifel het vliegengaas, het grondzeil en de dwarsliggers. Dat is alledrie wel handig. Alleen bij zeer zware regenval regende het door het vliegengaas naar binnen en creëerde het grondzeil van de luifel een soort zwembad i.p.v. dat het het water buiten hield. Dat was wel het type neerslag wat bij tal van mensen op de camping voor problemen zorgde, maar het is goed om je daar van bewust te zijn. Met wat meer normale regen hadden we nergens last van en binnen is ook alles netjes droog gebleven.
Het was leuk geweest als je naast een vliegengaas ook een gesloten deel kon krijgen voor de luifel, maar die optie hebben ze helaas niet.

We hebben er twee weken mee gestaan. De dwarsliggers heb ik na een week nog even bijgepompt, maar de bogen bleven goed op spanning. Ik denk dat de dwarsliggers initieel sowieso niet zo hard opgepompt waren.
Gelogd

Kaatje063

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #11 Gepost op: augustus 02, 2022, 01:30:37 pm »

Hartelijk dank voor de informatie. Het grondzeil zag er op de foto al niet erg regenproof uit. Bij mijn tent met air tubes kun je dat omvouwen zodat er geen water in kan.
Is het niet mogelijk om het vaste deel van de voortent los te ritsen op de luifel aan te ritsen?
Bij de bardani moet ik halverwege het oppompen van zo'n tube ook even naar de andere kant lopen om hem recht te trekken en dan verder pompen en daarna weer recht trekken. Ik zou voor de vouwwagen een elektrische pomp nemen nu ik gelezen heb dat je gemiddeld 150 keer pompt per tube. In elk geval bedankt voor alle toelichting.
Gelogd

Kaatje063

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #12 Gepost op: augustus 02, 2022, 01:32:48 pm »

Ps. Kun je het keukenblok eraan laten (zonder het te gebruiken) en de wagen openklappen? Is het mogelijk om het hele keukenblok thuis te laten of is je wagen dan niet afgesloten aan 1 kant? Voor 1 persoon heb ik genoeg aan een 1 pittertje en een setje Mepal servies.
Gelogd

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #13 Gepost op: augustus 02, 2022, 03:02:38 pm »

Het grondzeil komt, als je het aan de optionele hor vastritst ook omhoog, maar daar heb je weinig aan als de slagregen horizontaal naar binnen komt. Gelukkig gebeurd dat zelden in die hoeveelheden dat dat op gaat vallen. Verder is het zeil gewoon waterdicht en komt het mij solide over.
Zonder keukenblok is de achterkant niet afgesloten. Je kunt hem wel openvouwen met het keukenblok eraan, maar dan kun je er geen luifel of voortent aanritsen en het maakt het in je tent komen ook wat lastig.
Ik heb het pompen geteld, kwam uit op 142 keer. Het pompt niet heel zwaar, maar met meer dan 30 graden op een zuidhelling is elke handeling afzien :-).
Gelogd

Kaatje063

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Jamet Air 2022
« Reactie #14 Gepost op: augustus 02, 2022, 09:38:42 pm »

Ik vond 10 keer pompen voor m'n tent tubes al zwaar !-) dat wordt een elektrische pomp.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal