Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?  (gelezen 2489 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Gepost op: september 14, 2022, 09:53:44 pm »

Stiekem kijk ik naar tweedehands Kytes op mp, ondanks dat we onze Combi Camp pas 1 jaar hebben. Ik kampeer regelmatig alleen of met mijn zoontje van 6 en de klep van de combi camp is toch wel erg zwaar om in mijn eentje omhoog te krijgen. Ik vind de Kyte heel mooi maar we willen geen nieuwe kopen. Met een oudere Kyte heb je dat de Windforce niet overal werkt en ik sta regelmatig op campings met 4-6A. Handmatig opzetten is met de niet te oude modellen (2016-2018) volgens mij met zn tweeen prima te doen. Maar kan het ook zonder al te veel moeite en kracht door 1 persoon? Zonder dat er teveel spanning op het frame komt omdat ik maar 1 kant tegelijk kan openklappen/uitschuiven etc?
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2022, 10:50:34 am »

Dat moet kunnen. Geen ervaring mee, maar volgens mij heb je alleen een issue als je de binnenpoten omhoog moet doen. Ik meen dat je er dan 1 tot halverwege moet doen, en die dan met een bandje vast moet zetten. Hopelijk weet iemand hier precies hoe het moet.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2022, 11:38:12 am »

Eerlijk gezegd denk ik dat als je een Combi-camp lastig vindt op te zetten in je eentje, een Kyte ook niet gemakkelijk wordt.
Bij het nieuwere type met Windforce speelt dit minder maar ik voorzie de volgende issues:

- De staanders in de tent moeten met hefbomen worden uitgezet. Dit kan niet één voor één. Dan tordeer je de carbon stok en deze kan stuk gaan.  Je kan met het een bijgeleverd bandje wel om en om eerst tot halverwege en vervolgens verder spannen. Dit is echter wel wat meer gedoe. Het nieuwe frame is hierin echt makkelijker. Deze duw je in het midden aan en de buizen klikken zelf vast. eventuele Windforce helpt je hierbij ook.
- Om het dekzeil netjes om de kar te krijgen vond ik altijd een gedoe. De hoeken passen maar net om de wagen en als de wagen is niet strak genoeg in gevouwen, is het een strijd om het zeil er goed om te krijgen. Ik vind dat HK zit zeil te krap heeft gemaakt. Toen zeiden ze dat dit zo hoorde (standaard antwoord), maar bij onze Aero gaat dit wel veel ruimer. Mijn vrouw kreeg dit bij de Kyte echt niet voor elkaar, ik moest ook mijn best doen. Oplossing is om de hoeken er niet helemaal om te trekken en gewoon de elastieken naar beneden vast te zetten. Dit ziet er niet uit (zeil zit niet mooi op de wagen) maar kan op zich wel. Ik zie om deze reden ook vaak Kytes zo rijden..
- Voor inklappen moet je het frame boven het bed aan trekken. Dit vergt ook enige inspanning (te doen maar ik wil het genoemd hebben).
- De side extensions aan de tent kant zitten vrij hoog. Hier moet je (als je minder dan ca 1,80 bent) met een trapje de bandjes los en vast maken.
- Een vol beladen Kyte is zwaar en vrij lastig over een niet vlakke kampeerplek te duwen. Ik weet niet wat een Combi-Camp weegt maar ik zou hier ook rekening mee houden.
Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #3 Gepost op: september 15, 2022, 12:26:27 pm »

Eerlijk gezegd denk ik dat als je een Combi-camp lastig vindt op te zetten in je eentje, een Kyte ook niet gemakkelijk wordt.
Bij het nieuwere type met Windforce speelt dit minder maar ik voorzie de volgende issues:

- De staanders in de tent moeten met hefbomen worden uitgezet. Dit kan niet één voor één. Dan tordeer je de carbon stok en deze kan stuk gaan.  Je kan met het een bijgeleverd bandje wel om en om eerst tot halverwege en vervolgens verder spannen. Dit is echter wel wat meer gedoe. Het nieuwe frame is hierin echt makkelijker. Deze duw je in het midden aan en de buizen klikken zelf vast. eventuele Windforce helpt je hierbij ook.
- Om het dekzeil netjes om de kar te krijgen vond ik altijd een gedoe. De hoeken passen maar net om de wagen en als de wagen is niet strak genoeg in gevouwen, is het een strijd om het zeil er goed om te krijgen. Ik vind dat HK zit zeil te krap heeft gemaakt. Toen zeiden ze dat dit zo hoorde (standaard antwoord), maar bij onze Aero gaat dit wel veel ruimer. Mijn vrouw kreeg dit bij de Kyte echt niet voor elkaar, ik moest ook mijn best doen. Oplossing is om de hoeken er niet helemaal om te trekken en gewoon de elastieken naar beneden vast te zetten. Dit ziet er niet uit (zeil zit niet mooi op de wagen) maar kan op zich wel. Ik zie om deze reden ook vaak Kytes zo rijden..
- Voor inklappen moet je het frame boven het bed aan trekken. Dit vergt ook enige inspanning (te doen maar ik wil het genoemd hebben).
- De side extensions aan de tent kant zitten vrij hoog. Hier moet je (als je minder dan ca 1,80 bent) met een trapje de bandjes los en vast maken.
- Een vol beladen Kyte is zwaar en vrij lastig over een niet vlakke kampeerplek te duwen. Ik weet niet wat een Combi-Camp weegt maar ik zou hier ook rekening mee houden.

Kijk, dit is nou precies informatie waar ik wat mee kan! Super bedankt. Ik neem het heel serieus mee in de overwegingen.

Weet jij vanaf welk model het nieuwe frame (dat je in het midden uitduwt) er is? Is dat pas vanaf dit jaar?

Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2022, 01:21:59 pm »

Kijk, dit is nou precies informatie waar ik wat mee kan! Super bedankt. Ik neem het heel serieus mee in de overwegingen.

Weet jij vanaf welk model het nieuwe frame (dat je in het midden uitduwt) er is? Is dat pas vanaf dit jaar?

Volgens mij vanaf 2016 en in combinatie met windforce?. Er is ook een mogelijkheid om een oudere wagen aan te laten passen naar het nieuwe frame weet ik. Ook zonder windforce kan dit.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2022, 04:07:30 pm »

Eerlijk gezegd denk ik dat als je een Combi-camp lastig vindt op te zetten in je eentje, een Kyte ook niet gemakkelijk wordt.
Bij het nieuwere type met Windforce speelt dit minder maar ik voorzie de volgende issues:

- De staanders in de tent moeten met hefbomen worden uitgezet. Dit kan niet één voor één. Dan tordeer je de carbon stok en deze kan stuk gaan.  Je kan met het een bijgeleverd bandje wel om en om eerst tot halverwege en vervolgens verder spannen. Dit is echter wel wat meer gedoe. Het nieuwe frame is hierin echt makkelijker. Deze duw je in het midden aan en de buizen klikken zelf vast. eventuele Windforce helpt je hierbij ook.
- Om het dekzeil netjes om de kar te krijgen vond ik altijd een gedoe. De hoeken passen maar net om de wagen en als de wagen is niet strak genoeg in gevouwen, is het een strijd om het zeil er goed om te krijgen. Ik vind dat HK zit zeil te krap heeft gemaakt. Toen zeiden ze dat dit zo hoorde (standaard antwoord), maar bij onze Aero gaat dit wel veel ruimer. Mijn vrouw kreeg dit bij de Kyte echt niet voor elkaar, ik moest ook mijn best doen. Oplossing is om de hoeken er niet helemaal om te trekken en gewoon de elastieken naar beneden vast te zetten. Dit ziet er niet uit (zeil zit niet mooi op de wagen) maar kan op zich wel. Ik zie om deze reden ook vaak Kytes zo rijden..
- Voor inklappen moet je het frame boven het bed aan trekken. Dit vergt ook enige inspanning (te doen maar ik wil het genoemd hebben).
- De side extensions aan de tent kant zitten vrij hoog. Hier moet je (als je minder dan ca 1,80 bent) met een trapje de bandjes los en vast maken.
- Een vol beladen Kyte is zwaar en vrij lastig over een niet vlakke kampeerplek te duwen. Ik weet niet wat een Combi-Camp weegt maar ik zou hier ook rekening mee houden.

onze ervaring:
Dekzeil > dekzeil erop leggen, de rits 15cm dichtdoen zodat die niet kan verschuiven, alle hoeken rondom over de wagen heen, dan pas dichtritsen, met de nieuwe wagens heb ik ook het idee dat het dekzeil ruimer is gemaakt, gaat iig een stuk makkelijker

Side Extentsions > Ook met onze 1.65 lukt ons dit zonder trapje, nooit echte problemen ervaren
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2022, 05:44:44 pm »

Met 1.65 meter krijg je de side extension aan de tent-kant nooit in het bandje lijkt me. Wij zetten iig het bandje bovenaan het dak vast en mijn vrouw kan daar met 1.72 niet bij..

Je zou hem wel al in de lage stand kunnen losmaken en andersom weer vastzetten bedenk ik me nu. Dan lukt het wel.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2022, 05:47:29 pm door GJT »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2022, 09:35:28 pm »

Met 1.65 meter krijg je de side extension aan de tent-kant nooit in het bandje lijkt me. Wij zetten iig het bandje bovenaan het dak vast en mijn vrouw kan daar met 1.72 niet bij..

Je zou hem wel al in de lage stand kunnen losmaken en andersom weer vastzetten bedenk ik me nu. Dan lukt het wel.

ja, het advies is de Side Extensions op de meest losse stand vast te maken ipv strak tegen de wagen aan te trekken
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2022, 10:15:10 pm »

ja, het advies is de Side Extensions op de meest losse stand vast te maken ipv strak tegen de wagen aan te trekken

Doe ik ook, maar het bovenste ‘houtje’ zit nogal hoog.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #9 Gepost op: september 16, 2022, 08:09:43 am »

Doe ik ook, maar het bovenste ‘houtje’ zit nogal hoog.

kan ik niet ontkennen, maar we kunnen er net bij  :P
Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #10 Gepost op: september 17, 2022, 05:01:43 pm »

Vandaag even bij Holtkamper in Utrecht geweest. Kyte, Aero en Cocoon vergeleken en even met verkoopster/adviseur gesproken. Die raadde sterk af om een Kyte zonder WF alleen op te zetten omdat het erg zwaar is. Dat bevestigd wat hier ook al gezegd werd en dus laat ik het idee voor een Kyte los. Ooit een tweedehands Aero, een mens moet blijven dromen  :#
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #11 Gepost op: september 17, 2022, 08:27:47 pm »

Een kyte die voorzien is van windforce - frame is ook zonder windforce redelijk op te zetten in je eentje. Kost je wel wat handigheid en kracht. Ik heb het (man , 1,90m) al wel gedaan. Ik heb dan ook een 2011 versie met een 2014 versie windforce.

Met de windforce aan kan ik het sowieso alleen, mede de reden om hem te kopen. Alle zware punten zijn al genoemd. Als je de eerste twee keren hem opzet met iemand ter ondersteuning, krijg je een beetje handigheid en lukt het later mogelijk ook in je eentje. Het handmatig verplaatsen van de ingepakte kar op oneven terrein of zelfs drassig gras kan ik ook zelf met moeite tot niet als hij in een klein kuiltje komt. Maar meestal is er op de camping genoeg hulp te vinden.

Het krappe zeil: klopt, maar meestal helpt een goede volgorde: al genoemd: zeil erop leggen, positioneren door 2x een rondje om de kar alle hoeken goed te zetten. Zorgen dat de rits + zeil aan de kar zo hoog mogelijk omhoog wordt getrokken. En dan pas de rits dicht. Daarna de elastieken, beginnend bij de keuken, en pas daarna de hogere rits van de softtop omlaag trekken (wederom eerst bij de keuken) zodat het rokje en daarmee het hele zeil weer zo laag mogelijk over de wagen zit.

Dan nog even de 6A electric: de oudste versie windforce (2014 dus) is ook 1100W, en kan dus met 6A camping.

Side extensions te hoog, kan. Maar je kunt ook invouwen zonder ze aan het frame te verbinden en dus gewoon los te laten bungelen. Tevens kun je de side extension schuif dakstokken ook geheel uit het dak halen en bij de andere losse stokken leggen. Scheelt ook die op hoogte bevestigen. Het inschuiven is even preciesie, maar wel gemakkelijker dan eerst twee kusjes op hoogte losmaken.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2022, 08:33:10 pm door getiem »
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2022, 11:27:09 am »

Omdenken: ik bel meestal vooruit naar een camping, leg uit wat mijn  situatie is, en of ze me kunnen helpen om de wagen op de plek te zetten en de klep te doen (wel erbij vertellen dat het 5 minuten werk is). 9 van de 10 keer helpen ze me. Of ik vraag de buren. Als vrouw alleen met kind zijn ze meestal echt niet te beroerd om te helpen.
Sommige campings hebben één ouder veldjes. Dat klinkt als een dating veldje, maar dat is het niet. Het is echt de bedoeling dat ouders elkaar helpen, ook met op elkaars kinderen letten etc. Ik zelf heb het nooit gedaan, maar ik hoor er echt positieve verhalen over.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2022, 11:47:56 am door Mirri74 »
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #13 Gepost op: september 18, 2022, 11:34:09 am »

Wat ook kan als je in Nederland kampeert is dat je een oproepje doet hier op het forum of er iemand een handje wil helpen op dag x op camping y. Grote kans dat er iemand in de buurt van de camping woont die het niet erg vindt om even een half uurtje mee te helpen opbouwen of afbreken.
Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Kyte handmatig door 1 pers op te zetten?
« Reactie #14 Gepost op: september 18, 2022, 12:01:11 pm »

Omdenken: ik bel meestal vooruit naar een camping, leg uit wat mijn  situatie is, en of ze me kunnen helpen om de wagen op de plek te zetten en de klep te doen (wel erbij vertellen dat het 5 minuten werk is). 9 van de 10 keer helpen ze me. Of ik vraag de buren. Als vrouw alleen met kind zijn ze meestal echt niet te beroerd om te helpen.
Sommige campings hebben één ouder veldjes. Dat klinkt als een dating veldje, maar dat is het niet. Het is echt de bedoeling dat ouders elkaar helpen, ook met op elkaars kinderen letten etc. Ik zelf heb het nooit gedaan, maar ik hoor er echt positieve verhalen over.

Ja, ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met mensen die willen helpen. Maar het voelt niet fijn. Ik wil het zelf willen kunnen  ::)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal