Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Reis Italië-Montenegro-Kroatië  (gelezen 1790 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bea

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi comfort 2014
Reis Italië-Montenegro-Kroatië
« Gepost op: september 19, 2022, 08:22:17 am »

Voor 2023 zijn we aan het denken om een toer te doen door Italië en in Bari de oversteek te maken naar Montenegro en dan terug te komen over Kroatië.
Heeft iemand dit al gedaan en tips voor ons?  Zeker rond Montenegro zou ik wel wat ervaringen willen horen. Hoe is de toestand van de wegen, eventuele campings.  Hoeveel dagen voorzien? 
We dachten periode half augustus half september te gaan.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Reis Italië-Montenegro-Kroatië
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2022, 02:21:31 pm »

Wij willen op die manier naar Griekenland. Over Bari heen en over Macedonië of Albanië terug. We zijn er alleen nog niet over uit of we een vouwwagen of tent meenemen. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen
Gelogd

Bea

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi comfort 2014
Re: Reis Italië-Montenegro-Kroatië
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2023, 12:23:06 pm »

Ondertussen waren onze plannen wat veranderd.  Onze reis is naar mei verschoven en zit er juist op.  Een maand voor vertrek zaten we plots zonder auto en zouden we een auto moeten huren voor onze reis.  Uiteindelijk hebben we daarom gekozen om een volkswagen california te huren.  We waren altijd wel benieuwd of ons dat zou bevallen en wat de pro's en contra's waren.  We zijn naar Bari gereden en gestopt in Beaune (Frankrijkr), Genua (Italie), Alberobello (Italie) dan met de boot naar Split en in Split verbleven , dan naar Mlini bij Dubrovnik.  Zo naar Budva in Montenegro en naar Sodec in Bosnië, verder Blagaj (bij Mostar) en Scit en dan weer naar Kroatie (Istrie: Vrsar) en nog een stop in Duitsland Beieren.
Ik weet niet of er interesse is naar een verslag met de campings: sommigen waar zeker goed voor met een vouwwagen maar sommige zou ik niet doen. Als er vragen zijn, hoor ik het wel!
Gelogd

ccponsje

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: jamet texas
    • vouwwagen forum
Re: Reis Italië-Montenegro-Kroatië
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2023, 03:16:18 pm »

Dit is een rondreis die wij ook met de vouwwagen willen gaan maken dus reviews over de campings zijn zeer welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Bea

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi comfort 2014
Re: Reis Italië-Montenegro-Kroatië
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2023, 04:19:04 pm »

Ik ga hieronder een overzicht zetten van al onze stops.  We hebben dit dus gedaan met een VW busje, ik zal er bij zeggen of ik hem geschikt acht voor een vouwwagen.

Onze eerste camping was in Beaune (FR):   Camping Les cent vignes. https://www.campinglescentvignes.fr/

Het is een stadscamping op wandelafstand van het centrum van Beaune.  Er is een bar en restaurant maar dat hebben we niet geprobeerd omdat het op 1 mei gesloten was.  Het is een rustige camping en niet heel groot (42 plaatsen) en ook wel geschikt voor vouwwagens. Je kan vandaar uit gemakkelijk fietstochten doen door de wijngaarden. We hebben er 2 nachten gestaan en was zeker voor herhaling vatbaar.

Tweede stop was Genua (IT) ook voor 2 nachten: Camping Villa Dora. https://www.campingvilladoria.it/?lang=nl
Ook een stadscamping maar hij lijkt me jammergenoeg niet echt geschikt voor vouwwagens (kleine plaatsen en wellicht ook wel wat stress om er te geraken door de drukke en steile straten.  Het is de enige camping die ik een dag op voorhand heb gecontacteerd, hij lijkt wel druk bezet. Hij ligt aan een park en eigenlijk juist boven de autostrade (ondertunneld).  Er heerst ook een grote rust op de camping.  Wij stonden op het tentenveld dat ligt een beetje lager, je rijdt als het ware een soort trap af: was wel goed te doen maar even vreemd.  Boven is het eigenlijk meer een parkeerterrein voor campers.  De plaatsen zijn krap.  Wel heel vriendelijk en professioneel personeel.  Heel handig voor Genua want voor 5 euro 24 u ticket neem je de trein naar het centrum.  De wijk waar de camping ligt heeft ergens ook wel zijn charme dus ook fijn om de avond door te brengen.

Onderweg prachtige rit door Toscane en tussenstop in Volterra

Derde stop was Het meer van Bolsena, ook weer 2 nachten. https://www.blucamping.it/nl/begin-pagina/
Zeker geschikt om met een vouwwagen te komen.  Het kleine stadje is met de fiets gemakkelijk te bereiken.  Er is broodjesservice en in het seizoen ook een winkeltje.  Een supermarkt is ook niet veraf. Je mag je plekje kiezen.  Aan het meer is het natuurlijk drukker dan wat verder van het meer. Het zwembad was nog niet open.  Hij komt wat rommelig over, wat vergane glorie maar uiteindelijk was het er een hele relaxte en rustige sfeer.  Sanitair ook goed in orde, ze poetsen wel met bleekwater en zo heb ik wel plekken gekregen op een trui. 

Vierde camping in Alberobello. https://www.campingboscoselva.it/
Niet al te grote camping in iets wat lijkt als een bosje. Ik zou aanraden om zo vroeg mogelijk aan te komen.  Uiteindelijk hadden we een goede plek maar het was wel even kijken.  Ik dacht eerst dat je er niet met een vouwwagen kon staan maar uiteindelijk hebben we daar onze enige vouwwagen van heel de reis gespot: een combicamp. Ik weet niet of ze reserveringen aannemen wellicht niet, dus je moet wel wat geluk hebben want niet elke plek is geschikt. Elke avond stond hij wel vol.
Goed gelegen voor Alberobello zelf: je wandelt er zo naar toe (25 min).  Ook een pizzeria in de buurt (15min wandelen) die heel goed is. In de zomer is het daar wellicht heel druk. Sanitair doenbaar maar niet heel handig (douche: enkel douche geen plaats om spullen te leggen of om te kleden), ook niet veel WC's. Wel mooi gelegen om te gaan wandelen en fietsen (wel flink heuvelachtig).  Mooie regio met vele mooie stadjes en prachtig in de lente met alle veldbloemen.  Uitstappen wat verder op: Matera zeker de moeite!
Hij ligt erg rustig maar er was s'nachts een vogel (geen idee de welke) die uren aan een stuk als een soort sirene zat te tuutten :H

Dan de boot op via Bari naar Split.  Mijn man werd al voor de boot plots ziek en het plan was om naar Dubrovnik door te rijden maar hij was niet in staat om te rijden en daarom maar in Split gebleven.

Vijfde camping Split (KR)(2 nachten): Camping Sobrec https://www.campingsplit.com/
Een hele mooie en sjieke camping.  Zelden zo'n  professionele setting gezien waar alles wel klopt.  Normaal zou ik hier misschien voor passen maar zeker om te crashen met een zieke persoon heel geschikt.  Wat leuk is is dat je hier s'ochtends vanaf 8 uur al terecht kan. De camping zat wel helemaal vol dus moest je rondkijken en zien waar er iets vrijkwam en dat dan snel gaan zeggen aan de receptie.  Zo konden we vlak aan de zee staan.  In de zomer moet je hier wel reserveren vrees ik, sowieso als je wat langer wil blijven.  De plaatsen zijn afgebakend met allerlei groen, bomen en struiken, heel mooie grote plekken.  Er is een wellness inbegrepen in de prijs maar daar zijn we niet geraakt.  Het ligt aan een baaitje, in een klein dorpje met horeca, winkels.  Vlakbij de bus om in 25 min naar Split te gaan.  Heel gemakkelijk.  Split is ook een boeiende stad.  Eigenlijk zeer tevreden van onze noodstop hier.  Zeer geschikt voor vouwwagens.  Sanitair heel aangenaam.

De kustweg Split- Dubrovnik was heel mooi en ook aangenaam (ik weet niet wat dat in de zomer is)

Zesde camping in Mlini bij Dubrovnik (KR) (2 nachten): Camping Kate
Kleine camping op een idyllisch terrein.  Zou wel lukken met een vouwwagen maar ook hier best vroeg aankomen want je kan niet reserveren.  Kleine camping: je loopt via hekje en vele trappen zo naar een kustplaatsje met horeca en een taxiboot naar Dubrovnik (jammer was het weer niet goed en voer hij niet uit).  je kan ook wel met de bus vlakbij de camping.  Gouden tip: ga heel vroeg zodat je de stad even alleen voor je hebt want om 9u30 lijkt het of de deuren van Disneyland opengaan.  Om 8u heb je de stad voor jezelf en dat is magisch.  Boven ligt het aan een grote baan.  Er stroomt ook een riviertje achter de camping dus je hebt enkel dit als omgevingsgeluid (wel luid maar misschien stiller in de zomer)  Sanitair goed in orde, 2 kleine gebouwen, wel koud water aan afwas.

Zevende camping Camping Seoce-Budva (Montenegro) 2nachten
Een hemelse plek met 2 schatten van gastheren zoon Igor en vader Petr. Om er te staan is geen probleem met een vouwwagen maar om er te komen moet je geen angstige rijder zijn.  We hebben zelf geen tegenliggers gehad en googlemaps geeft alles zeer goed aan maar het is wel een weg waar je niet gemakkelijk met 2 naast een kan.
Ik vond campings zoeken in Montenegro op voorhand al niet zo leuk (ik vond er mijn ding niet, buiten de campings in de bergen maar we komen niet perse voor zware trekkings maar meer voor cultuur en gemakkelijke natuur :).  We wilden eerst naar de baai van Kotor maar omwille van het weer en hoe troosteloos het daar uit zag, uitgeweken naar de kust. De camping in Budva stad trok ons ook echt niet aan en dus toch maar de berg opgereden. 
Zalige ontvangst met gratis drankje en vooral zoveel liefde en zorg.  Het is nu nog heel beperkt qua sanitair (2 wc en 1 douche) maar dat deerde helemaal niet.  Het uitzicht is een plaatje.  Je vindt een goed restaurant op wandelafstand (terug de berg af) en als je heel fit bent kan je ook zo naar het strand maar dat was voor mij wat te veel van het goede qua steilheid.
Ons beeld van Montenegro: Heel vriendelijke mensen, spreken goed Engels, je betaalt in euro en het is er goedkoper als bij ons.  Het wegennetwerk is erg krap en vaak ontoereikend dus file.  Er heerst ook een ongeziene bouwwoede.  De camping is dus ook omringt door vele gebouwen in aanbouw en juist gebouwd.  Geen idee wat dat voor de wegen en de drukte daarop gaat beteken.  Hogerop is er meer plaats en kan je de hectiek achter je laten, wellicht de beste keuze voor de zomer.  De omgeving en natuur is wel heel mooi, scherpe contrasten, bizarre coctail, heel veel indrukken die op je afkomen.  Ik zou zeker gaan en liever snel dan binnen 5 jaar....

Achtste camping.  Heaven in nature 2 nachten Stolac (Bosnie Herzegovina): https://heaveninnature.wixsite.com/heaveninnature/the-restaurant
Misschien eerder gericht op campers maar wel doenbaar met een vouwwagen.  Mooi gelegen! Relaxte sfeer.  Bar maar op dit moment was restaurant niet open.  (wel op wandelafstand eetgelegenheid: the old mill en verder in het dorp).  Eigenaar kwam ook rond om pizza bestelling door te geven.  Sanitair comfortabel genoeg. Ook een binnenkeuken en wasmachine: gratis te gebruiken (gebruikelijk in Bosnië)maar met kapotte zwierder dus erg natte was.
Mooi plaatsje , heel wat oudheid, mooie ruïne en natuurlijk water!  Nu was de stroming te hard om te zwemmen maar in zomer moet het er fijn zijn.  Winkeltje in dorp is klein maar heel goed assortiment.  Viel op dat de winkels in Bosnië beter waren dan in Montenegro.  mensen spreken wel minder goed Engels maar uiteindelijk maak je je wel verstaanbaar.
De munt is gewone onze euro door 2 delen dus rekent gemakkelijk en het is er heel goedkoop.  Campings kosten in mei maar 10 euro voor 2 met electriciteit.  Je kan vaak met euro betalen maar dan vaak enkel met briefjes en je krijgt in mark terug.  Weinig met kaart betalen enkel in winkel en heel toeristische plaatsen.
Sanitair voldeed en is vooral proper. Wat me wel opviel was dat vaak in Bosnië er geen slot op de deur zit, geen idee of dit toeval was of echt een gebruik want ook soms wel sloten gehad. 

Achtste camping Autocamp Blagaj 2 nachten:https://www.autocamp-blagaj.com/
Misschien ook eerder voor campers maar wel te doen.  Ik hoorde dat Mali Wimbledon dan een betere optie zou zijn.
Het was wel de gastvrijste ontvangst die we gekregen hebben .  Op het genante af want je kreeg zoveel dat je niet kon voorstellen dat de mensen iets verdienden.  Aangenaam sanitair met echt ruime douches en ook proper.  Moet fijn zijn op warme dagen aan het water te zitten.  We verbleven hier om Mostar te bezoeken.  We zijn wel naar daar met de auto gereden en een betaalparking genomen.  Velen lijken met een taxi te gaan.  We hebben ook wat in de omgeving gefietst wat best mooi was (wel ook heuvelachtig).  Je kan te voet naar het Derwisj huis: je moet wel bedekt zijn om binnen te mogen en de mannen broek tot onder de knie.

Negende camping Scit (1 nacht)
: Franjusic camping appartment (kijk op google)
Heel idyllisch meer met schiereiland.  Het is geen echte camping maar een klein gazonnetje aan een klein appartmentsgebouw gewoon aan de weg: het is er heel landelijk en rustig.  Wel met WC's en douches: heel verzorgt en ruim voorzien.  We stonden daar zonder stroom, dat leek niet voorzien.  Hele vriendelijke dame die gewoon praatte of je haar nu verstond of niet en uiteindelijk begreep je haar opperbest! Gratis drinken hoorde er weer bij!
Mooi klooster te bekijken. Lijkt een paradijs maar in het meer zitten kikkers die heel de nacht kwaken.  De natuur kan heel luid zijn WW

Omdat ik ook even niet goed was en even gewoon wou rusten zijn we ipv verder in Bosnie te reizen naar Istrie gereden Vrsar.
Je rijdt dan door een mooie weg richting Livno maar opgepast voor honden.  Ze lijken auto's graag aan te vallen.  enkel in dat gebied voorgehad: 2 schaapshonden maar ook een Duitse herder die aan een tankstation lag had het op ons gemunt, gelukkig geen aanrijding gehad.

Tiende camping Vrsar (KR) Porto Sole (2 nachten): https://www.maistra.com/properties/campsite-porto-sole/#/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=maps&utm_content=kamp_porto_sole

Grote groene camping maar nog niet mega zoals er zijn in Istrie, wel heel luxueus met ruime plaatsen en sanitair waar je eigen badkamer niet tegen opkan.  Het was er nu aangenaam want niet overvol maar wel helemaal op toeristen georienteerd en een beetje groot contrast met Bosnie.  Maar als je houdt van zo'n soort campings lijkt het me wel een goede met een fijne sfeer (rustig).  Uiteraard zeer geschikt om met een vouwwagen te staan.  Op wandelafstand van het dorpje en met bakker, groenten/fruitkraam en eigen supermarktje.  Aangenaam zwembad, normaal moet je betalen voor een ligstoel maar niemand vroeg ons iets.

Elfde camping: Campingplatz Bergesruh in Eckental (D)[url]www.camping-bergesruh.de[url] voor 1 nacht

Vlakbij snelweg maar heel rustig gelegen in een klein dorpje vlak aan wandelroutes en mooie uitzichten: heel weids.  Verzorgd sanitair: proper en praktisch.  Je merkt wel dat het heel Duits is en goed geregeld 8), maar ja je bent dan ook in D en het is best een aangename camping.

Dat was dan zo onze reis: Italie blijft mijn favoriete vakantieland en is mooi zelfs als het lelijk is.  Puglia is een zeker aan te raden streek en toch weer wat anders dan andere plekken in Italie.  ik vond de kerken zo anders en liefelijker dan ik al had gezien. Genua was voor mij een verrassend aangename plek (ik kende het alleen van erdoor of liever er boven te rijden) In de stad is het rustig en heel leefbaar, lijkt me. 
Kroatie is veruit het geriefelijkste en gemakkelijkste vakantieland.  Goed geregeld , ook het openbaar vervoer en proper!
Montenegro verrassend en ergens ook wel heel leuk vooral door zijn inwoners maar waar ze naartoe gaan met hun krappe wegen en al dat bouwen weet ik niet zo goed. De bakkers lijken me de beste van de omgeving.  Het is wel veelzijdig van rustige en enorme natuur naar chaos en hectiek op korte tijd dus je ontsnapt ook heel snel als iets je niet bevalt.
Bosnie was voor ons de ontdekking, dat land heeft zoveel te bieden.  ook buiten Mostar.  Het heeft een echte café cultuur en oog voor schoonheid, nergens vind je mooiere terrassen.  Veel geschiedenis en restanten van het Romeinse rijk. De oproep tot gebed(Moslim) gebeurd door echt goede zangstemmen en heeft iets feeeriek dat is elders soms toch niet het geval. De oorlog is er wel nog heel aanwezig: alle graven en kapotte huizen, je ontsnapt er niet aan. Zo'n tragedie in een land met enorm veel potentieel.  Ze zijn ook volop aan het bouwen maar met veel meer oog voor esthiek en normale proporties.  Ik denk dat als ik zelf iets laat bouwen dat ik Bosnische vaklui wil want het zag er allemaal goed uit.  Hopelijk stijgen de prijzen niet te veel en doen ze wel iets aan hun afvalverwerking dan is het zeker een heel mooi stukje dat toch niet zover af is.
De wegen: Kroatie de beste , Montenegro goed maar dus weinig capaciteit en de Bosnische wegen vielen goed mee, zeker als je Belgie gewent bent WW








Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Reis Italië-Montenegro-Kroatië
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2023, 04:31:22 pm »

Hoewel wij niet de intentie hebben om die kant op te gaan, wel een leuk verslag om te lezen!
Gelogd

ccponsje

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: jamet texas
    • vouwwagen forum
Re: Reis Italië-Montenegro-Kroatië
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2023, 10:34:05 am »

Bedankt voor de uitgebreide informatie,  hier kunnen we zeker wat mee

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal