Mijn opmerking ging zeker niet over de eigenaars maar over hoe de verkopers de prijs kunnen bepalen. Oneerlijk zou ik dat ook niet noemen. Als de vraag groter is dan het aanbod is het zeker niet zo vreemd dat je als verkoper tracht dat te maximaliseren als inkomsten. Het zou eerder vreemd zijn als men dat niet doet. En als je meerdere producten hebt, kan dat helpen om andere producten terug te laten overleven of leven in te blazen.
Het is aan de kopers om te bepalen wat ze daarvoor wel of niet willen betalen. Als er meer kopers zijn die het niet meer willen betalen, zal de vraag wel terug dalen, en als men dan meer aanbod heeft dan vraag, zal ook de prijs wel weer dalen.
Ik vindt 26% opslag zeker erg opvallend en veel, maar oneerlijk vindt ik het zeker niet. Voor mensen die er voor aan het sparen zijn zal het waarschijnlijk wel zuur zijn dergelijke grote sprongen omdat dit telkens een stuk langer sparen en daardoor moeilijker bereikbaar wordt. Maar dat is de markt. En diegenen die bereid zijn dat daar voor te betalen zullen daar wel hun goede reden voor hebben.