Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Tempo 100  (gelezen 17459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

  • Gast
Re:Tempo 100
« Reactie #15 Gepost op: december 08, 2011, 01:49:14 pm »

Het risico is inderdaad vrij klein en zeker als je 90 rijdt ipv 80 zal er niet veel mis gaan. Het grootste risico bestaat om betrokken te worden bij een aanrijding terwijl je te hard rijd. Jij hebt geen ontheffing en bent dus fout. Dezelfde 'kronkel' aks bij winterbanden wat mij betreft maar wel iets om bij stil te staan. Euh, om niet te hard bij te rijden bedoel ik...  :#
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 605
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Tempo 100
« Reactie #16 Gepost op: december 08, 2011, 01:50:38 pm »

@spiegelbeeld:

Tja, het is maar net hoe je het wilt uitleggen. Als burgers willen we een overheid die zoveel mogelijk de burger zelf verantwoordelijk maakt en niet betuttelt. Hier is een mooi voorbeeld waarbij dat gebeurt. Je krijgt één keer een ontheffing en daarna hoef je niet jaarlijks te komen laten zien dat de kar nog voldoet. Lijkt me een mooi voorbeeld van vertrouwen van de overheid in de burger. En dan vinden we het vreemd dat ze ons aan die verantwoordelijkheid houden  :I

Los daarvan is het natuurlijk ronduit onverantwoord om met oude/verkeerde banden te rijden, gewoon vanuit je eigen veiligheid, en belangrijker: die van de overige weggebruikers. Zeker als daar dan ook nog eens 130 km/h mee gaat rijden. Heb je weleens naar de snelheidscodering van je banden gekeken? Af-fabriek gaan die zelden tot 130km/h. Dan vind ik zo'n tempo 100 systeem nog niet eens zo gek. Als je tenminste volwassen genoeg bent om daar dan ook de verantwoordelijk te nemen je aan de voorwaarden te houden.

@cahummel: je stelling over die flitspalen zou ik maar niet al te hard van uitgaan. Volgens mij flitsen die dingen weldegelijk als de combinatie langer is dan 6 of 7 meter. Anders zou een vrachtwagen ook nooit geflitst kunnen worden.
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Tempo 100
« Reactie #17 Gepost op: december 08, 2011, 03:55:17 pm »

Inderdaad, als je te hard rijdt met je vouwwagen en je wordt geflitst, of met  trajectcontrole krijg je wel degelijk de rekening thuis gestuurd. En vaak nog voor je thuis bent.
Spreek helaas uit ervaring (Zeeland tunnel).
Henk
« Laatst bewerkt op: december 08, 2011, 04:00:26 pm door Henk CC »
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Tempo 100
« Reactie #18 Gepost op: december 08, 2011, 07:57:48 pm »

hoe zit het in duitsland, ik meen gehoord te hebben dat er een inhaalverbod geldt voor auto-aanhanger combinatie op de autobahnstrasse.
met andere woorden: je mag geen wagens inhalen.
dus daar rij je met tempo 100 sticker achter een vrachtwagen...?

Weet iemand hier iets meer van??
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 605
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Tempo 100
« Reactie #19 Gepost op: december 08, 2011, 08:05:18 pm »

Dat geldt alleen als dat expliciet met borden is aangegeven. Je ziet het nog weleens op matrixborden aangeduid. Afgelopen vakantie richting Italië was er maar een heel beperkt deel waar een inhaalverbod gold voor aanhangers. Verder geldt dezelfde regel als in Nederland dat je in geval van meer dan twee rijbanen je alleen op de twee rechtse rijbanen mag rijden. Dus die vrachtwagens kan je gewoon inhalen!
Gelogd

bosi

  • Gast
Re:Tempo 100
« Reactie #20 Gepost op: december 09, 2011, 02:10:07 pm »

Wijnand heeft trouwens helemaal gelijk wat betreft de snelheid codering van de banden, de meest geleverden gaan niet verder dan 100 km/h.
Dit kan je trouwens in Frankrijk aardig de kop kosten, want je mag dan wel harder, maar de bepalende factor is de snelheid codering van je banden, wordt je aangehouden met 130 km/h en klopt de snelheid codering van de VW banden niet, dan kun je rekenen op de flinke boete (gerekend vanaf de marge van de toegelate snelheid van je VW banden codering).
Een kennis van me kan er over meepraten, toen hij met 130 km/h met zijn saris aanhanger (met van de kleine velgen) werd aangehouden, en toen bleek dat 1 van zijn aanhanger banden droogte schuurtjes vertoonde was hij helemaal de sjaak; geen meter meer rijden voordat de boel vervangen was en een boete van meer dan 200 euri.

En zo wie zo is 90 meer dan hard zat, de reis naar de vakantie bestemming is ook vakantie.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Tempo 100
« Reactie #21 Gepost op: december 09, 2011, 07:34:08 pm »

En zo wie zo is 90 meer dan hard zat, de reis naar de vakantie bestemming is ook vakantie.

Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wij trekken meestal van camping naar camping tot we een plek vinden waar we langer willen blijven. Normaal gesproken rijden we hierbij nooit verder dan 500 km per dag, eerder minder. Zo lag afgelopen jaar onze eerste stop al in Zeeland (waar het opeens nog mooi weer werd ook!). Maar ook op die kleinere afstanden vind ik het heerlijk om gewoon 120 te rijden met de kar er achter. Ook in NL doe ik dat, waarbij ik al drie keer door oom Agent-per-motor ben ingehaald die dan meestal alleen even grinnikend opzij kijkt (en ja, het is een risico op een forse boete maar ik neem dat risico, mijn keuze  ;) ). Als ik inderdaad 80 of 90 ga rijden dan pas zakt mijn humeur ver beneden vakantiestemming... Ik vind dat geen snelheid om ontspannen te rijden.

Ben het wel met je eens dat veel karren (en de banden waar ze op staan) niet geschikt zijn voor hogere snelheden!
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk: kampeermiddel : Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re:Tempo 100
« Reactie #22 Gepost op: december 10, 2011, 01:01:18 pm »

@retteketed

Wij zijn zelf 2 jaar geleden door Duitsland gereden met een aanhanger, ik heb inderdaad ook verschillende dingen erover gehoord, met name over max 80 met aanhanger en niet inhalen.
Ik heb toen voor mezelf gewoon 100 op de teller aangehouden (we hebben geen tempo 100 sticker) en alleen vrachtwagens inhalen als je het overige verkeer niet hinderd. Door enkele duitse poliezei zijn we ingehaald terwijl ik 100 op teller reed, ik minderde wel iets vaart maar ze keken niet naar ons om, daarna gewoon weer 100 op teller. Op de terugweg in duitsland een keer 130 op teller gereden (heuvel af en vrachtwagens inhalen) tot ik opeens in de verte polizei aan zag komen, toen brak het zweet me wel uit  ::) maar gelukkig ging deze bij een afrit eraf.

Het blijft echter net als in Nederland op eigen risico als je harder wil dan de toegestane snelheid, en mocht ik een boete voor de snelheid krijgen moet ik ook niet zeuren want ik doe het bewust.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.360
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re: Tempo 100
« Reactie #23 Gepost op: januari 23, 2012, 09:50:20 pm »

ik heb geen sticker maar rijd wel flink door. Vaak in de avond of heel vroeg in de morgen. Nog niet een bon gehad.
Maar is het niet zo dat je aangehouden moet worden? In Duitsland flitsen ze van voren. M.a.w. de sticker zien ze niet... ze kunnen dus a.d.v. de foto of je daar 100 of 80 mocht. 109 op de cruise control is er dus niks aan de hand, totdat je staande wordt gehouden ben ik bang... dat wel.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.672
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tempo 100
« Reactie #24 Gepost op: januari 24, 2012, 07:08:59 am »

Dat geldt alleen als dat expliciet met borden is aangegeven. Je ziet het nog weleens op matrixborden aangeduid. Afgelopen vakantie richting Italië was er maar een heel beperkt deel waar een inhaalverbod gold voor aanhangers. Verder geldt dezelfde regel als in Nederland dat je in geval van meer dan twee rijbanen je alleen op de twee rechtse rijbanen mag rijden. Dus die vrachtwagens kan je gewoon inhalen!

Het ligt iets genuanceerder... Als er een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt, geldt dat ook voor auto's met aanhanger. Dus het laatste stuk over de A5 van Karlruha naar Basel (een kleine 200 km) mag je niet inhalen.

Gek genoeg wordt het inhaalverbod bij wegwerkzaamheden opgeheven, dus daar kan je die vrachtwagens voorbij.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 605
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Tempo 100
« Reactie #25 Gepost op: januari 24, 2012, 08:35:39 pm »

Het ligt iets genuanceerder... Als er een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt, geldt dat ook voor auto's met aanhanger.
Volgens mij klopt dat niet. Kan je aangeven waar je dit hebt gelezen? In Duitsland zijn er speciale (matrix)borden die een verbod voor aanhangers aanduiden. Als daar al sprake van zou zijn bij een inhaalverbod voor vrachtwagens, dan zou dat bord onnodig zijn. Het inhaalverbod voor vrachtwagens geldt naar mijn mening alleen voor vrachtwagens boven een bepaald gewicht (zou 3500kg kunnen zijn). Zo niet, dan heb ik vorig jaar op de autobahn een paar keer flink mazzel gehad  :). Maar ik ben wel benieuwd hoe het nu zit.

Edit: ik heb nog even op de ANWB site gekeken: Een inhaalverbod voor vrachtauto's geldt ook voor kampeerauto's met een gewicht van meer dan 3500 kg. Er wordt niet gesproken over aanhangers. Op caravantrekker.nl geven ze aan dat het inhaalverbod voor vrachtwagens alleen geldt voor combinaties van meer dan 3500kg.

Zie ook http://www.autorij-instructie.nl/?p=1314 (bord 277).
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2012, 08:44:21 pm door wijnand »
Gelogd

Kole

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 125
  • Kole Tenttrailers
Re: Tempo 100
« Reactie #26 Gepost op: januari 24, 2012, 08:57:52 pm »

Dat klopt inderdaad niet.

Een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt niet voor een auto met aanhanger. Kijk naar het bord inhaalverbod voor motorvoertuigen gelijk aan het bord F1 RVV1990 in NL en vervolgens naar de onderborden. Op de onderborden staat dan één of meerdere afbeeldingen van een Vrachtwagen/Bus/AUTO+aanhanger.. Mocht je nu echte een lekker gangetje hebben weet dan dat de 3e baan van een autobahn altijd verboden gebied is voor een auto met aanhanger.
Gelogd

Frank T

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon S Offroad
Re: Tempo 100
« Reactie #27 Gepost op: januari 24, 2012, 08:59:04 pm »

90er even mijn ervaringen. Wij zijn een aantal jaren geleden aangehouden in Duitsland (Basel-Freiburg). Ten eerste had ik een te hoge snelheid (130 KM) ten tweede was ik aan het inhalen. Voor beide feiten een fikse bekeuring gekregen. Wij hadden nog 100 euro in onze knip, gelukkig namen de agenten genoegen met een bedrag van 90 euro. 10 euro mochten we houden. Het restant (ik geloof dat we in totaal ? 180 moesten betalen) konden we achteraf betalen. Na 4 maandan wachten kwam inderdaad de toegezegde brief, echter het te betalen bedrag was veel hoger. Ik gebeld en uitgelegd dat we "maar" 180 euro in totaal moesten afrekenen. Wat bleek, in Duitsland heb je de keuze voor een hoger boete of een lagere boete met een rijontzegging. Ik heb uiteraard gekozen voor de laatste mogelijkheid waarbij ik 3 maanden rijontzegging kregen ingaande per 15 december. In kon dus in de maanden december, januari en februari Duitsland niet in. Laat ik daar nu ook niet te komen in die maanden ;-). Kortom als het eenm beetje kan probeer in niet meer door Duitsland te rijden. In Frankrijk mag je gewoon 130 km rijden met aanhanger.
Gelogd

Kole

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 125
  • Kole Tenttrailers
Re: Tempo 100
« Reactie #28 Gepost op: januari 24, 2012, 09:18:17 pm »

Sla Nederland dan ook maar over Frank! Hier is dat helemaal niet te betalen. Ik schat het op een kleine 400 a 500 euro.

Is je aanhanger breder dan 1.60 meter (zijn maar weinig klapkarren) kijk dan of je werkende stadslichtjes hebt. Kosten ? 85.
Kapot remlampje ? 120. Mijn oom vorige week opgelopen tijdens politiecontrole.... even heen en weer met de aanhanger.

Ik vind die Duitsers zo gek nog niet.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.672
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tempo 100
« Reactie #29 Gepost op: januari 24, 2012, 09:29:36 pm »

Volgens mij klopt dat niet. ...

Op de A5 staat het expliciet erbij vermeld, dat het vrachtwageninhaalverbod ook voor aanhangers geldt. In NL, FR en D uiteraard.

Ik neem in elk geval het risico niet en haal alleen in als het achter me helemaal leeg is (ook omdat er soms bolides ver boven de 200 komen aanrazen...)
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal