Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Oplooprem  (gelezen 8157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Oplooprem
« Gepost op: maart 19, 2012, 08:15:17 pm »

Oeh... Leuk project, duidelijke foto's ook. Ik heb wel een vraag: geldt dat stellen van de remmen ook voor de oudere Alpen Kreuzers? Die van mijn reageert namelijk veel te abrupt als ik met de auto rem, en de handrem van de vouwwagen moet ik zowat naar achter doorduwen voordat die pakt.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2012, 11:33:22 pm door muis »
Gelogd

Boes

  • Gast
oplooprem
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2012, 08:23:11 pm »

als je een oploop rem hebt kan het ook bij die van jou.
en dat lijkt me wel gezien je reactie ;)
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2012, 11:33:42 pm door muis »
Gelogd

mvdkant

  • Gast
oplooprem
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2012, 08:15:47 pm »

Oeh... Leuk project, duidelijke foto's ook. Ik heb wel een vraag: geldt dat stellen van de remmen ook voor de oudere Alpen Kreuzers? Die van mijn reageert namelijk veel te abrupt als ik met de auto rem, en de handrem van de vouwwagen moet ik zowat naar achter doorduwen voordat die pakt.

Als de vouwwagen zo abrubt remt dan is de kans groot dat de oploopdemper kapot is
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2012, 11:34:02 pm door muis »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: oplooprem
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2012, 08:20:36 pm »

Vermoedelijk is de oploopdemper kapot.

Klinkt inderdaad als een defecte oploopdemper, als deze zijn dempende werking niet meer heeft dan schuift de boom ineens in en klapt de rem erop (weet niet of deze woordkeus de juiste is  :?)

Aanvulling

Gevonden op het net:
een oploop demper die niet zelf terug komt. remmen die plots heftig aangrijpen?
als ik de klacht zo hoor een aantal dingen deze demper is een gasgevulde.
die komt uitzichzelf weer terug. er is een verchil tussen alko langeslag en peits bijvoorbeeld korteslag demper.
a een oploopdemper moeten zowel ingande als uitgaande de zelfde weerstand bieden ongeveer 8% van maximaal as gewicht.
b een te ruime remafstelling kan laat en heftig aangrijpen veroorzaken.
c het niet uitkomen of moeilijk uit komen van de trekstang kan door slecht onderhoud als er tussen de lagerbussen de vet film onvoldoende is geweest en oxidatie is ontstaan zit dit nu in de lagerbussen en loopt hij daar door zwaar smeren helpt dan niet meer.
d. wat vaker voorkomt is dat na een heftige slinger beweging de trekstang krom is en hij daar vast loopt als je hem helemaal indrukt als je de kopeling los van auto heen en weer draaid 1 a 2 cm en de kop komt dan zelf uit kon hij wel eens krom zijn.

Kun je vrij eenvoudig testen, als de koppeling helemaal uitgetrokken is moet het een beetje moeite kosten om hem in te schuiven en hij komt vanzelf weer naar buiten schuiven
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2012, 11:34:31 pm door muis »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: oplooprem
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2012, 08:41:35 pm »

Hier nog een link over remmen en oploopremsysteem.
Het gaat in dit topic wel over cara :ca maar goed dit stuk geldt ook voor klappers

http://www.caravanendewet.nl/page17.php
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2012, 11:34:47 pm door muis »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

muis

  • Gast
Re: Oplooprem
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2012, 11:35:41 pm »

Dit gedeelte even gesplitst en de titel aangepast.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Oplooprem
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2012, 08:47:13 am »

Bij de onze dacht ik precies hetzelfde, ook blokkeren bij een beetje afremmen.
Wilde toen ook de demper vervangen...die bleek na controle goed te zijn.
Het waren de remmen zelf die te ver versleten waren. Omdat ik geen tijd meer had heb ik ze laten vervangen en af stellen bij een aanhangwagendealer. Kosten: 150,00 (onder de tafel).
Achteraf ben ik tevreden dat ik dat door hun heb laten doen. We zijn er mee de bergen in geweest daarna. Het ding remt perfect! Geen omkijken naar en dat geeft voor het gezin in de auto ook een veilig gevoel...kun je eigenlijk zelf niet voor liggen klo..n.
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Oplooprem
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2012, 08:52:07 pm »

@cahummel Zoals hierboven al beschreven denk ik ook dat de demper versleten is. Het afstellen van de remmen staat los van de demper. Wanneer je de handrem volledig omhoog moet trekken staan de remschoenen te ver van de trommel. Dit stel in door aan de moer te draaien beschreven in mijn topic. Wanneer je remmen goed staan afgesteld dan is de functie van de oplooprem in princiepe ook goed. Bij normaal remmen mag hij niet bonken of slippen. Bij een harde of spontaan stevige remactie kan het wel gebeuren dat de vouwwagen bokt of slip maar dat trek gelijk weer weg. Bokt de vouwwagen bij een milde of normale remactie dan is waarschijnlijk de demper defect.

Groeten
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Oplooprem
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2012, 03:37:45 pm »

@ Michielvandaalen: Hij remt verder prima, de demper gedraagt zich zoals hierboven beschreven, alleen als ik vrij hard rem, remt de vouwwagen abrupter dan de auto. Afgelopen jaar bij een noodstop (een malloot vond het nodig ineens voor mij langs de afrit te pakken, terwijl er geen plek was voor hem),  blokkeerden de vouwwagenwielen eerder dan die van de auto, verder remt de vouwwagen prima! In de bergen geen enkel probleem, ik hoef met de auto niet eens harder te remmen dan als ik zonder vouwwagen rijdt.

Maar het kan vast geen kwaad die demper even te smeren. Iemand een idee hou dat moet? (Mijn vriendin en ik komen rond van een minimuminkomen en hebben geen geld om dat te laten doen door een bedrijf, daarom doe ik alles wat ik zelf kan doen ook zelf).

Enig probleem dat ik dan nog heb is dat de handrem vrij laat pas pakt. Ik hoopte dat zo bij te kunnen stellen, of moet dat anders?
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Oplooprem
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2012, 05:35:46 pm »

@ Michielvandaalen: Hij remt verder prima, de demper gedraagt zich zoals hierboven beschreven, alleen als ik vrij hard rem, remt de vouwwagen abrupter dan de auto. Afgelopen jaar bij een noodstop (een malloot vond het nodig ineens voor mij langs de afrit te pakken, terwijl er geen plek was voor hem),  blokkeerden de vouwwagenwielen eerder dan die van de auto, verder remt de vouwwagen prima! In de bergen geen enkel probleem, ik hoef met de auto niet eens harder te remmen dan als ik zonder vouwwagen rijdt.

Maar het kan vast geen kwaad die demper even te smeren. Iemand een idee hou dat moet? (Mijn vriendin en ik komen rond van een minimuminkomen en hebben geen geld om dat te laten doen door een bedrijf, daarom doe ik alles wat ik zelf kan doen ook zelf).


Enig probleem dat ik dan nog heb is dat de handrem vrij laat pas pakt. Ik hoopte dat zo bij te kunnen stellen, of moet dat anders?

De handrem kun je inderdaad vrij gemakkelijk zelf afstellen, Vanaf de handre hendel gaat een staaf recht naar achteren richting de wielen. Hierop zit meestal een stelbout, wanneer ze deze aandraait naar voren zal de handrem eerder aangrijpen.

De demper kun je niet smeren wel de 'trekboom' meestal met smeernippels bovenop
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2012, 05:37:17 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Oplooprem
« Reactie #10 Gepost op: maart 23, 2012, 09:33:02 am »

Ik heb de beschrijving van de opgegeven link gecopieerd in een Word bestand en geprint. Mooi 6 nette pagina's in een mapje bij de vw om dit straks zelf na te kijken. Verwacht bij onze Jametic 2010 nog geen spectaculaire dingen, maar als we strak 1000 of meer km gaan rijden wil ik wel dat het veilig is.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal