Hmm... Naar miijn idee is het frame van een fiets dermate transparant dat dat betrekkelijk weinig wind vangt. En als dat al het geval is, zittten de 'dichte' delen zoals de wielen en de kettingkast in principe nog steeds betrekkelijk laag.
Als fietsen op een hoge kogel een problem zijn omdat ze wind vangen, is een cara een levensgevaarlijk artikel. Dat laatste zal ik niet betwijfelen, maar twee fietsen die een beetje hoger staan dan normaal?
Dat kun je n.m.m. prima regelen door een beetje anders te beladen.
Ik kies inderdaad voor de hoge kogel omdat ik op die manier ook nog een kist o.i.d op de dissel kwijt kan. In het linkje staat ook dat de kogel laag verkrijgbaar is. Het ging mij er vooral om dat je zonder heel veel gepruts toch je normale drager kunt gebruiken, en ook niet bang hoeft te zijn voor schade aan je auto.
Wat betreft het windvangen, daar maak ik me nou helemaal niet zo'n zorgen over. De drager staat 80cm boven de dissel, daarmee staat het grootste gedeelte van de fiets nog altijd achter de auto zoals frankie ook aal aangeeft (zeker in het geval van mijn auto) en inderdaad is het geen heel groot frontaal oppervlak. Het enige is dat je het zwaartepunt iets naar boven verplaatst, maar de fietsen staan nog altijd lager dan als je ze op een imperiaal zou zetten dus ook dat lijkt mij een verwaarloosbaar risico.
Blijft over de kogeldruk
Kijk ik hier even naar mijn eigen situatie dan gaat alleen mijn fiets mee en dat is een Carbon racefiets die de 8kg net niet aantikt. Ik heb even een vergelijking opgezocht van wat zwaardere sportieve fietsen (Batavus Apache, Gazelle Fuente Xtra) en dan zie ik dat die tussen de 15 en 17 kilo wegen.
Dat is een extra gewicht waarbij ik het ook met Frankie eens ben, dat, dat is iets waar je gewoon rekening mee kunt houden.
Tot slot als het niet zou kunnen, dan ga ik er van uit dat mij deze oplossing ook niet verkocht was, men heeft dan toch een reputatie te verliezen.