Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)  (gelezen 9210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mars

  • Gast
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #15 Gepost op: augustus 14, 2015, 03:23:38 pm »

Sterk ding hé, zo'n Cocoon. :#
Maar de luifel is en blijft een zonneluifel, geen windluifel.
Bij iets van twijfel rol ik hem gewoon op.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #16 Gepost op: augustus 14, 2015, 03:26:55 pm »

We hebben geen storm gehad en hij stond niet recht in de wind :)12]
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2018, 01:51:23 pm »

Afgelopen zomer in Denemarken vlak aandeel kust gestaan. Gezien de zeewind de wagen met de kont naar de zee gezet. Een paar dagen windkracht 5 gehad. De wagen schudde behoorlijk maar hield het goed.
Toen draaide de win 180 graden en kwam vol op de luifel. Deze hebben we toen eerst opgerold. Maar de rechte voorkant van de tent bleeft veel wind vangen en daardoor indeuken. Voor de zekerheid de Armeen open gedaan, zodat het kon doorwaaien. Dit hielp niet echt. Daarna voorkant open geritst en de achterkant. Ook toen bleef de tent nog veel last van de wind te hebben: het frame van de slaapcabine werd helemaal naar achteren geduwd.
Uiteindelijk (nadat her en der tenten kapot waaide) de tent ingeklapt tot ‘s avonds de wind ging liggen. Bettet save toen sorry.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2018, 03:13:06 pm door prutsky »
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2018, 09:24:58 pm »

Ik twijfel wel altijd over het plaatsen van de windschermen bij harde wind.
Hoewel deze juist bedoeld zijn te gebruiken met wind,  zorgen ze er eigenlijk voor dat de luifel niet meer gemakkelijk kan mee bewegen met de wind.
dat doen wij dus ook en.... bij onze luifel hebben we nog extra lussen voor scheerlijnen. Dus de palen krijgen elk 2 scheerlijnen en de extra lussen krijgen ook een scheerlijn. Het is dan wel een spinnenweb maar we hebben echt harde wind mee gemaakt en het stond als een huis
Gelogd
Jevipro

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2018, 12:09:32 pm »

Afgelopen zomer in Denemarken vlak aandeel kust gestaan. Gezien de zeewind de wagen met de kont naar de zee gezet. Een paar dagen windkracht 5 gehad. De wagen schudde behoorlijk maar hield het goed.
Toen draaide de win 180 graden en kwam vol op de luifel. Deze hebben we toen eerst opgerold. Maar de rechte voorkant van de tent bleeft veel wind vangen en daardoor indeuken. Voor de zekerheid de Armeen open gedaan, zodat het kon doorwaaien. Dit hielp niet echt. Daarna voorkant open geritst en de achterkant. Ook toen bleef de tent nog veel last van de wind te hebben: het frame van de slaapcabine werd helemaal naar achteren geduwd.
Uiteindelijk (nadat her en der tenten kapot waaide) de tent ingeklapt tot ‘s avonds de wind ging liggen. Bettet save toen sorry.

Ik zou juist de boel dichthouden. Als de wind in de tent komt kan deze het dak optillen en juist het frame verwringen lijkt mij... Holtkamper heeft mij verzekerd dat de wagen stormbestendig is onder alle (normaal extreme) omstandigheden. Wel voldoende haringen aan de tent en is het extreem dan ook extra scheerlijn aan de luifel. De luifel kan bewegen in de wind door de stieken die je toepast bij de haringen.
Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #20 Gepost op: augustus 17, 2018, 10:48:16 pm »

Uit ervaring, waait er maar zo niet af, luifel is zeer storm vast.
Bij slecht weer inderdaad veel lijnen en elastieken en luifel “laag” afspannen, in midden tussen luifelstokjen ook lijnen aan het doek, zodat je deze als ware in V-vorm naar beneden trekt.

Is zeker niet alleen “zonne” luifel, maar kan alle weersomstandigheden wel aan.

We hebben verschillende stormen weerstaan, op noordkaap kwam trailer los van de grond tijdens storm, sliep niet-echt lekker trouwens :), maar luifel stond er nog gewoon.

3 jaar terug is tijdens zware storm in Friesland halve camping leeg gewaaid, maar onze luifel zat nog aan de cocoon. Was helaas ook enige ongeveer wat er nog aan zat, dak van tent dr wel afgewaaid alle bevestiging punten grondzeil afgescheurd, daarom stond luifel niet meer helemaal overeind, maar dus wel heel gebleven.

Gelogd

Frans1981

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S Windforce
  • Geen klapsones
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #21 Gepost op: juli 30, 2021, 12:15:51 pm »

We staan nu met onze holtkamper cocoon met sunrise luifel op een leuke camping in Zoutelande. Al heel veel regen en wind gehad (twee nachten geleden windkracht 6 met windstoten van 65km/h) en vooral pal op de luifel. Het is gelukkig helemaal goed gegaan. We hadden alles in 'normale' stand laten staan met extra scheerlijnen etc. Ik ben niet echt een held, dus niet heel lekker geslapen :). Vannacht wordt windkracht 6 en 7 voorspeld en weer pal op de luifel en ik wil graag beter slapen. Overdag zien we hem mooi meebewegen, en dat is de bedoeling geloof ik. Heeft iemand nog meer foto's hoe de luifel slim te plaatsen of gerustellende ervaringen over de stormvastbeid van de luifel? Groet, Frans
Gelogd
2017-2023 Holtkamper Cocoon MTT (2008)
2023-….     Holtkamper Kyte S Windforce (2015)

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #22 Gepost op: juli 30, 2021, 12:41:26 pm »

We hebben geen Cocoon meer (helaas), en aan foto's kan ik je ook niet helpen.
Maar wij hebben in de 5 jaar dat we met de Cocoon hebben gekampeerd nog nooit meer dan 3 scheerlijnen gebruikt.
En ja, ook stormen gehad en deze allemaal overleefd.

Doordat de luifel kan bewegen zal deze nooit kapot gaan. Wel de stieken gebruikten tussen de scheerlijn en de haring zodat er flexibiliteit is en de staande stokken kunnen meebewegen met de luifel.
Voor je eigen zekerheid en afhankelijk van hoe je in de wind staat kun je altijd meer scheerlijnen toepassen (inclusief de stieken dus).

En dat mindere slapen dat had ik ook altijd, je hoort toch dingen die voor je gevoel niet heel normaal zijn en omdat je niet ziet wat er gebeurt lijkt het altijd erger als het is.

Veel succes en plezier!  :)
 
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #23 Gepost op: juli 30, 2021, 12:46:32 pm »

Als het kan: zet je auto ervoor, dat breekt de wind.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.247
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #24 Gepost op: juli 30, 2021, 01:34:56 pm »

Ik gebruik op de hoekpunten 2 scheerlijnen per paal en dan nog zo'n hoekpunt doek.
Die heeft ook weer een paar extra haringen.
Maar als de Holtkamper helastieken gebruikt kan hij heel veel wind hebben.
En dat niet goed kunnen slapen bij erg veel wind heb ik ook altijd.
Minder als bij een flinke regenbui
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Frans1981

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S Windforce
  • Geen klapsones
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #25 Gepost op: juli 30, 2021, 02:28:13 pm »

Dank voor de bevestiging en bemoeding allemaal. Helaas kan de auto er niet voor, maar dat vind ik wel een goede suggestie om in mijn achterhoofd te houden.

Onze ervaring met storm en Cocoon is ook zoals jullie heel goed, maar nu met kleine kinderen ben ik er bewuster mee bezig en twijfel ik over alles. Van de week hadden we de zijluifels er gewoon aan en een normale hoogte van de luifel (en eerder in Denemarken met een flinke wind op de luifel ook) maar nu denk ik dat het wellicht verstandig is om de luifel te verlagen en/ of de zijwanden eraf te halen. Hebben jullie daar ervaring mee? (hoogte, zodat er minder wind onder kan komen en zijwanden, zodat de wind makkelijker weg kan)
Gelogd
2017-2023 Holtkamper Cocoon MTT (2008)
2023-….     Holtkamper Kyte S Windforce (2015)

Frans1981

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S Windforce
  • Geen klapsones
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #26 Gepost op: juli 30, 2021, 09:37:12 pm »

We gaan er vanavond zo voor. Voldoende scheerlijnen in ieder geval :)
Gelogd
2017-2023 Holtkamper Cocoon MTT (2008)
2023-….     Holtkamper Kyte S Windforce (2015)

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #27 Gepost op: juli 30, 2021, 10:35:57 pm »

wow... zoveel scheerlijnen hebben we sowieso niet mee. Als het hiermee niet lukt... succes vannacht!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #28 Gepost op: juli 30, 2021, 11:45:16 pm »

Indrukwekkend plaatje zo met al die lijnen...hopelijk werkt het goed , sterkte met de storm
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

muis

  • Gast
Re: stormvastheid luifel holtkamper cocoon (sunriseluifel)
« Reactie #29 Gepost op: juli 30, 2021, 11:46:59 pm »

Was oprollen tot tegen de wagen dan geen makkelijker optie?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal