Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Loskoppelen vouwwagen  (gelezen 4088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anne@camping

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler Crossing
Loskoppelen vouwwagen
« Gepost op: januari 15, 2017, 10:02:33 am »

We hebben gisteren een Tago Settler Crossing aangeschaft. Superblij met deze aankoop, totdat we thuis kwamen en de wagen met geen mogelijkheid losgekoppeld kregen.

We hebben het hele koppelstuk uit elkaar gehaald en kregen het uiteindelijk voor elkaar. Het is een systeem met - + x .

Zonder vouwwagen werkt het nu goed om erop en eraf te halen. Straks maar weer proberen met de wagen eraan.

Is dit probleem herkenbaar ? Heeft iemand nog tips.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2017, 10:43:00 am »

Is de boel goed gesmeerd en schoon? Of stond de combinatie niet horizontaal en goed geremd waardoor de aanhanger tegen de auto aan duwde of daar aan trok?

Alleen in dat geval heb ik wel eens wat moeite met koppelen, voor de rest nooit.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2017, 11:19:25 am »

Anne,

Jullie hebben de Tago Settler dus gekocht, begrijp ik. Wel, als (mede) Tago Settler gebruiker kan ik alleen maar zeggen, een goede keus, en ik hoop dat jullie net zoveel plezier van de wagen hebben als wij.

Het koppelingsprobleem is herkenbaar, toen wij terugkwamen met onze wagen na de aflevering kreeg ik hem ook met geen mogelijkheid los. Mijn buurman zag mij stuntelen, kwam naar buiten en haalde de wagen in een keer los. Sindsdien heb ik geen problemen meer met het ontkoppelen, het is een slag denk ik. Omdat ik de wagen niet thuis heb staan kan ik helaas niet kijken, en uit mijn hoofd weet ik zo niet hoe ik het doe. Maar zoals gezegd, het gaat nu vanzelf.

Nogmaals wens ik jullie veel succes en plezier van de wagen.

Herman.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Anne@camping

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler Crossing
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2017, 11:38:07 am »

We gaan vandaag weer een poging doen.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2017, 11:55:43 am »

Dat +_- systeem is denk ik knot. Kreeg je de hendel niet naar boven?  Wat ik met afkoppelen meestal doe is hendel los en neuswiel tegelijkertijd uitdraaien. Hoef je niet te tillen. En in jouw ge al kan je dan ook goed kijken of de koppeling blokkeert. Zou m trouwens eerst ff ruim insprayen met wd40 oid. Als er opgedroogd vet zit komt dat aardig los.
Gelogd
Adventure Awaits

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2017, 12:28:03 pm »

Als het een knot is. Dan inderdaad neus wie laten zakken. En dan zit er aan de hendel een extra knopje die indrukken en los.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

mpostma

  • Gast
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2017, 12:47:33 pm »

Ik heb hetzelfde ooit met een Camplet gehad. Kreeg m niet los. Bij mij bleek het "probleem" te zijn dat mijn auto er niet recht voor stond, maar scheef.
Gelogd

Anne@camping

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler Crossing
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2017, 02:20:39 pm »

Bedankt voor jullie reacties, vandaag opnieuw geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Knopje op hendel hebben wij niet. Het is wel een knot. We hebben nu de auto met vw maar gestald en gaan deze week naar een werkplaats om na te laten kijken.

De hendel gaat omhoog, maar hij ontgrendeld niet. Pff...slecht begin van ons vouwwagen avontuur.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: januari 15, 2017, 02:41:27 pm »

Ik weet niet waar je woont maar ik wil wel voor je kijken.
Ik woon in Zoetermeer.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: januari 15, 2017, 04:09:55 pm »

Herkenbaar probleem, ik heb dit ook eens met een oude aanhanger gehad. Loskoppelen ging heel moeizaam. Wat je nog kunt proberen is om de hendel te 'kantelen' zonder deze omhoog te trekken. De oplossing was toen heel simpel. Wat olie en vet op de juiste plek en het mechanisme ging weer soepel. Hopelijk is dat bij jullie ook zo.
Check ook dit topic van @KenJo. Hier staat o.a. In hoe je de koppeling kunt smeren: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16374.0

En als de VW niet meer losgaat zit er nog maar 1 ding op. Op vakantie met het spul!!!
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: januari 15, 2017, 08:35:10 pm »

Ik had het laatst ook met een andere aanhangwagen die ik mocht lenen. Eigenaar had hem er opgezet en veel sleutels meegegeven. Uiteindelijk bleek er een slot te zitten in de koppeling zelf die ik met een klein sleuteltje moest los maken. Heeft wel even geduurd eer ik dat door had en het juiste sleuteltje gevonden had!
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2017, 11:18:15 pm »

Ik had het laatst ook met een andere aanhangwagen die ik mocht lenen. Eigenaar had hem er opgezet en veel sleutels meegegeven. Uiteindelijk bleek er een slot te zitten in de koppeling zelf die ik met een klein sleuteltje moest los maken. Heeft wel even geduurd eer ik dat door had en het juiste sleuteltje gevonden had!
Zat ik ookal aan te denken! Zit er geen disselslot op?!



Anders volspuiten (kijk vooral naar onderstaande plaatje voor het spuiten dan de olie) met WD40 en een minuutje of 30 wachten. Daarna zorgen dat de auto en aanhanger zo vlak mogelijk staan en dan het neuswiel van de aanhanger omlaag draaien tot de auto omhoog komt. Dan één of twee slag(en) terug draaien tot je zeker weet dat er geen spanning meer staat op de koppeling. Dan de koppelingsvergrendeling indrukken en het neuswiel weer omlaag draaien. De klapper moet dan los komen.



Het kan maar zo zijn dat de twee koppelingsplaten of het ontkoppelingsmechanisme droog is en dat ze niet los willen laten. In de meeste gevallen kan je dat horen als je met de aanhangwagen rijdt en een piepend geluid hoort als je een scherpe bocht in stuurt. Helaas is dat echt alleen hoorbaar als er ook sprake is van enige roest vorming dus dat vormt geen zekerheid. Maar zoals de afbeelding al laat zien zijn er best wel wat onderdelen die moeten samenwerken om de boel goed en soepel te laten werken. En als er ook maar 1 hapert.....

Mijn uitgangsstelling is Noord Holland dus mocht het nou echt niet lukken dan kan ik als jullie in de buurt wonen langs komen.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2017, 02:14:11 am »

Ze wonen in Brabant...
Gelogd

Anne@camping

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler Crossing
Re: Loskoppelen vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: januari 18, 2017, 08:29:35 pm »

Hoi, ik wilde jullie toch even laten weten waar het probleem lag. --> bij ons !! vandaag langsgeweest bij een technisch centrum voor caravans en de monteur draait hem er zo af. Ergens bij het omhoog halen, schuin naar voren steken en tegelijkertijd neuswiel omlaagdraaien is het bij ons misgegaan. Wat een blunder.

Nouja we zijn blij dat het zonder kosten is opgelost. Wel fijn om te zien, dat er zoveel behulpzame mensen reageren. Bedankt allemaal.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal